AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Hei! Jeg skulle ordne med litt i ovnen og klarte å brenne tommelen min. Det er kun et lite område under neglen, ikke mer enn 1-1,5 cm. Det er hvitt med litt folder. Ut ifra beskrivelsene jeg finner på nett ser det ut som tredjegradsforbrenning. Ut ifra hva jeg leser virker tredjegradsforbrenning ganske alvorlig, men samtidig virker det som jeg ikke trenger å gjøre noe særlig da det er så lite. Det står blant annet at tredjegradsforbrenninger på under 2% ikke krever sykehusinnleggelse, men samtidig står det andre steder at man ved alle tredjegradsforbrenninger bør ta kontakt med lege. I så fall... Skal jeg ringe legevakten å høre? Legekontorene har vel ikke oppe i dag? Anonymkode: 7117f...a0e
Cata Skrevet 25. mars 2016 #2 Skrevet 25. mars 2016 Du har vel kjølt det ned skikkelig håper jeg? Det er ikke stort legevakten kan gjøre utenom å smøre på brannsalve og bandasjere. For mange år siden klarte jeg å brenne noen fingertupper alvorlig. Det var såpass at skinnet ble sprøstekt . Jeg gikk til lege ettersom det var kort vei dit da uhellet skjedde, men først hadde jeg stupt innunder kaldtvannskranen og kjølt ned fingrene i minst 20 minutter. Jeg fortsatte kjølingen på vei til legen og så nok ganske pussig ut der jeg ankom med lanken i en skål vann. Vel, det legen gjorde var å smøre på rikelig med salve og så bandasjere. Formaningen jeg fikk var at jeg måtte holde den skadede huden intakt inntil det grodde ny hud under, og da var det viktig å holde den så myk som mulig (derfor salven) så den ikke sprakk opp. Brannskadet hud er visst veldig sårbar for infeksjoner dersom den sprekker. Det gikk greit, jeg klarte å holde skinnet i ett stykke til det var ferdiggrodd så eneste komplikasjoner jeg har i dag er nedsatt følelse i en av de skadde fingertuppene. Det kan jeg leve med. En annen sak er at det var litt av et styr å holde fingrene unna vann og belastning i et par uker inntil jeg var helt ferdiggrodd. Dusj er nå en ting, da kan man surre plastpose over bandasjene, men oppvask for hånd var vanskelig. (Det ble innkjøp av papptallerkener og pappkrus for den perioden )
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mars 2016 #3 Skrevet 25. mars 2016 Hva har du gjort for å kjøle ned? Tredjegradsforbrenning betyr at vev under huden også er skadet, dypt ned. Jeg anbefaler fortsatt kjøling med ispose. Dettefor å kjøle nedover i vevslaget. Det går an å rådføre seg med legevakt pr telefon. Jeg har brent meg mange ganger på forskjellig vis på komfyr uten annen behandling enn kjøling. Det har gått bra.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #4 Skrevet 25. mars 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skulle ordne med litt i ovnen og klarte å brenne tommelen min. Det er kun et lite område under neglen, ikke mer enn 1-1,5 cm. Det er hvitt med litt folder. Ut ifra beskrivelsene jeg finner på nett ser det ut som tredjegradsforbrenning. Ut ifra hva jeg leser virker tredjegradsforbrenning ganske alvorlig, men samtidig virker det som jeg ikke trenger å gjøre noe særlig da det er så lite. Det står blant annet at tredjegradsforbrenninger på under 2% ikke krever sykehusinnleggelse, men samtidig står det andre steder at man ved alle tredjegradsforbrenninger bør ta kontakt med lege. I så fall... Skal jeg ringe legevakten å høre? Legekontorene har vel ikke oppe i dag? Anonymkode: 7117f...a0e Legevakten er alltid oppe. Ring forsikkerhetsskyld. Anonymkode: dba61...4c4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #5 Skrevet 25. mars 2016 Takk for utfyllende svar! Da ringer jeg legevakten for sikkerhetsskyld. Føler at det er litt bagatellmessig, men samtidig regner jeg vel med at legevakten har fått lignende innringninger. Jeg holder tommelen i kaldt vann så, så får jeg høre hva jeg skal gjøre videre. Regner likevel med at jeg blir sittende i telefonkø ganske lenge. Anonymkode: 7117f...a0e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skulle ordne med litt i ovnen og klarte å brenne tommelen min. Det er kun et lite område under neglen, ikke mer enn 1-1,5 cm. Det er hvitt med litt folder. Ut ifra beskrivelsene jeg finner på nett ser det ut som tredjegradsforbrenning. Ut ifra hva jeg leser virker tredjegradsforbrenning ganske alvorlig, men samtidig virker det som jeg ikke trenger å gjøre noe særlig da det er så lite. Det står blant annet at tredjegradsforbrenninger på under 2% ikke krever sykehusinnleggelse, men samtidig står det andre steder at man ved alle tredjegradsforbrenninger bør ta kontakt med lege. I så fall... Skal jeg ringe legevakten å høre? Legekontorene har vel ikke oppe i dag? Anonymkode: 7117f...a0e Du reiser på legevakten, uten å ringe. Har du holdt det brannskadde området i kjølig vann i minst 30 minutter? Legevakten kan behandle slik at du unngår infekwjon i brannsåret samt stygge og plagsomme arr. Anonymkode: e3c06...d68 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #7 Skrevet 25. mars 2016 19 minutter siden, Blondie65 skrev: Hva har du gjort for å kjøle ned? Tredjegradsforbrenning betyr at vev under huden også er skadet, dypt ned. Jeg anbefaler fortsatt kjøling med ispose. Dettefor å kjøle nedover i vevslaget. Det går an å rådføre seg med legevakt pr telefon. Jeg har brent meg mange ganger på forskjellig vis på komfyr uten annen behandling enn kjøling. Det har gått bra. IS SKAL ALDRI BRUKES, ved brannskade. Vannet skal være lunkent, heller ikke kaldt. Å bruke is vil gi forstskader. Anonymkode: e3c06...d68 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #8 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du reiser på legevakten, uten å ringe. Har du holdt det brannskadde området i kjølig vann i minst 30 minutter? Legevakten kan behandle slik at du unngår infekwjon i brannsåret samt stygge og plagsomme arr. Anonymkode: e3c06...d68 Legevakten anbefaler alltid å ringe først, særlig når det er så stor pågang i påsken. Jeg kom gjennom nå og fikk ikke noe særlig tilbakemelding. De har nok mye å gjøre der, så de er nok litt slitne, særlig når det gjelder sånne små tilfeller som dette. Hun sa jeg bare skal kjøle det ned med kaldt vann og se om det dukker opp noen blemmer. Så påføre litt vaselin og bandasjere rundt. Hadde vel ikke forventet noe særlig mer omfattende enn det, men fint å få det klarlagt hvertfall. Anonymkode: 7117f...a0e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #9 Skrevet 25. mars 2016 Og takk til alle som har svart i tråden! Anonymkode: 7117f...a0e
Cata Skrevet 25. mars 2016 #10 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legevakten anbefaler alltid å ringe først, særlig når det er så stor pågang i påsken. Jeg kom gjennom nå og fikk ikke noe særlig tilbakemelding. De har nok mye å gjøre der, så de er nok litt slitne, særlig når det gjelder sånne små tilfeller som dette. Hun sa jeg bare skal kjøle det ned med kaldt vann og se om det dukker opp noen blemmer. Så påføre litt vaselin og bandasjere rundt. Hadde vel ikke forventet noe særlig mer omfattende enn det, men fint å få det klarlagt hvertfall. Anonymkode: 7117f...a0e Greit med klar beskjed ja. Det der er for øvrig helt i tråd med det jeg fikk gjort bare at jeg fikk salve i stedet for vaselin, men hovedpoenget er sikkert å holde huden så myk som mulig. For øvrig så er det riktig at det skal brukes kaldt vann i starten, men så går man over til kjølig vann slik at man for det første ikke "fryser" vevet aldeles og for det annet klarer man sitte lenger med kjølig vann enn med iskaldt vann.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #11 Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, Cata skrev: Greit med klar beskjed ja. Det der er for øvrig helt i tråd med det jeg fikk gjort bare at jeg fikk salve i stedet for vaselin, men hovedpoenget er sikkert å holde huden så myk som mulig. For øvrig så er det riktig at det skal brukes kaldt vann i starten, men så går man over til kjølig vann slik at man for det første ikke "fryser" vevet aldeles og for det annet klarer man sitte lenger med kjølig vann enn med iskaldt vann. Ja, tenkte hun sa det på grunn av det du skrev i innlegget ditt. Takk for deling av erfaring og gode råd! Anonymkode: 7117f...a0e
MapleSirup Skrevet 25. mars 2016 #12 Skrevet 25. mars 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar! Da ringer jeg legevakten for sikkerhetsskyld. Føler at det er litt bagatellmessig, men samtidig regner jeg vel med at legevakten har fått lignende innringninger. Jeg holder tommelen i kaldt vann så, så får jeg høre hva jeg skal gjøre videre. Regner likevel med at jeg blir sittende i telefonkø ganske lenge. Anonymkode: 7117f...a0e Du tnger avkjøling og paracet. Man kan avkjøle veldig lenge. Folk gir seg ofte for fort. Paracet er beste smertelindrende middel mot brannsår. Legevakten kan ikke gjøre spesielt for deg. Dette gror igjen, men dersom det er tredjegrads vil du jo få ett arr Husk paracet i dagene som kommer
Cata Skrevet 25. mars 2016 #13 Skrevet 25. mars 2016 Paracet er ikke automatisk nødvendig. Som regel går svien over etter noen timer. Selv brukte jeg ingenting, men det er antakelig fordi jeg brant vevet såpass "dødt" at det ikke gjorde så vondt. Har hatt mindre brannskader enn de jeg fikk den gangen jeg refererer til som har svidd mer.
MapleSirup Skrevet 25. mars 2016 #14 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, Cata skrev: Paracet er ikke automatisk nødvendig. Som regel går svien over etter noen timer. Selv brukte jeg ingenting, men det er antakelig fordi jeg brant vevet såpass "dødt" at det ikke gjorde så vondt. Har hatt mindre brannskader enn de jeg fikk den gangen jeg refererer til som har svidd mer. Det er jo ikke hovedpoenget. Det er mange som ikke tenker på paracet til denne bruken. Det er et godt råd dersom det svir.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mars 2016 #15 Skrevet 25. mars 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: IS SKAL ALDRI BRUKES, ved brannskade. Vannet skal være lunkent, heller ikke kaldt. Å bruke is vil gi forstskader. Anonymkode: e3c06...d68 Is i en plastpose er det eneste som har fungert for meg. Jeg tviler på at noen klarer å holde isbiten på samme plass slik at en får frostskade.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #16 Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, MapleSirup skrev: Du tnger avkjøling og paracet. Man kan avkjøle veldig lenge. Folk gir seg ofte for fort. Paracet er beste smertelindrende middel mot brannsår. Legevakten kan ikke gjøre spesielt for deg. Dette gror igjen, men dersom det er tredjegrads vil du jo få ett arr Husk paracet i dagene som kommer Takk for godt innspill! Jeg skal ta paracet ved behov. Fordømmer meg selv for å være så uforsiktig i blant. Heldigvis ble det ikke mer alvorlig enn dette da. Anonymkode: 7117f...a0e 1
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mars 2016 #17 Skrevet 25. mars 2016 Hvis du har salve med aloe vera kan du smøre med det for lindring.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #18 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Is i en plastpose er det eneste som har fungert for meg. Jeg tviler på at noen klarer å holde isbiten på samme plass slik at en får frostskade. Du kan ringe Branskadeavdelingen på Haukeland univeristetssykehus og høre med dem hva de synes om bruk av is, uansett innpakning, etter brannskader. FERDIG SNAKKA. Anonymkode: e3c06...d68 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #19 Skrevet 25. mars 2016 Har et barn som fikk store brannskader, så vi måtte jo rett på sykehuset. De bruker lunket vann, ikke kaldt, og i hvert fall ikke is. Fikk og beskjed at det holder med lunket vann med en gang det skjer. Anonymkode: d9f7b...152 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #20 Skrevet 25. mars 2016 Ja? Dette får man jo vite på helsestasjonen i løpet av det første året.. Anonymkode: 6dd84...454
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå