AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Jeg har bare brukt linser et par uker, men har egentlig heldigvis aldri hatt noe problem med å gå dem på eller av. Men merker at det er ubehagelig de gangene jeg skal tidlig på jobb. Da kjører jeg hjemmefra klokken 7, og selv om jeg står opp i sekstiden og tar lang dusj og frokost så er det fortsatt ubehagelig å ta på linsene (som det siste jeg gjør før jeg går). Har du noen tips til hvordan morgentrette øyne skal bli så vålne at de syns linser er greit? Anonymkode: dd31f...a07
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #2 Skrevet 25. mars 2016 Har du forsøkt med øyedråper? Anonymkode: c08a4...9e5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #3 Skrevet 25. mars 2016 Nei, men føler ikke at jeg er tørr, kanskje øynene heller litt irriterte. Og så har jeg et problem med å få øynene åpne nok. Det er nok derfor jeg kløner litt, og at det blir litt irritert. Etter 30-45 min forsvinner ubehaget, og da kjenner jeg ingenting av linsene resten av dagen. I helgene når jeg ikke tar på linser før flere timer etter jeg har stått opp kjenner jeg ingenting av linsene fra det øyeblikket jeg har satt dem inn. Anonymkode: dd31f...a07
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #4 Skrevet 25. mars 2016 I begynnelsen dro jeg på skolen med briller og tok på linser litt senere på formiddagen. Du må bli flinkere til å ta de på på ordentlig måte (kommer med trening) og øynene må få tid til å bli vandt med linsen. Det er viktig at du får blottlagt hele øyet når linsen skal på slik at du ikke får med skitt og puss fra øyelokket. Jeg har brukt linser i 8 år og av og til får jeg det ubehaget du beskriver. Da har den enten komt et rusk fra fingeren mellom linsen og øyet, eller så har jeg ikke fått bort all luft bak linsa. Anonymkode: ca377...830 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #5 Skrevet 25. mars 2016 Avhengig av hvilken jobb du har, men har du mulighet til å ha briller på først, så bytte til linser litt utpå dagen? Anonymkode: 3614f...958
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 Tror dere dette blir bedre etterhvert som jeg får taket på linsene? Selv om jeg føler meg ganske flink allerede... Anonymkode: dd31f...a07
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #7 Skrevet 25. mars 2016 Tror det blir bedre etterhvert ja ☺ Anonymkode: 3614f...958
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #8 Skrevet 25. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror dere dette blir bedre etterhvert som jeg får taket på linsene? Selv om jeg føler meg ganske flink allerede... Anonymkode: dd31f...a07 Absolutt Anonymkode: ca377...830
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #9 Skrevet 25. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror dere dette blir bedre etterhvert som jeg får taket på linsene? Selv om jeg føler meg ganske flink allerede... Anonymkode: dd31f...a07 Ja har brukt linser i 16 år, og for tiden kjører jeg på jobb i 6-tiden om morgenen. Det er ikke noe problem å ta på linsene når jeg går på badet om morgenen. Det kan være ubehagelig innimellom, men da er det linsa det er noe gærent med, i form av puss på linsa, "vrang" linse, E.l. Anonymkode: 52165...606
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #10 Skrevet 25. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men føler ikke at jeg er tørr, kanskje øynene heller litt irriterte. Og så har jeg et problem med å få øynene åpne nok. Det er nok derfor jeg kløner litt, og at det blir litt irritert. Etter 30-45 min forsvinner ubehaget, og da kjenner jeg ingenting av linsene resten av dagen. I helgene når jeg ikke tar på linser før flere timer etter jeg har stått opp kjenner jeg ingenting av linsene fra det øyeblikket jeg har satt dem inn. Husk at du skal bruke briller også, øynene har ikke godt av å ha linser på hele dagen. Jeg har kuttet ut linsene for en lang periode nå, jeg var hos optiker som konstaterte karinnvekst. Dette går aldri tilbake og jeg angrer veldig på at jeg ikke har vært flinkere med linsene. Nå synes jeg heller ikke at optikeren informerte grundig nok om dette og hvorfor det er viktig å bruke linsene rett da jeg begynte med dem, men så var jeg jo tenåring, så mulig jeg ikke skjønte alvoret. Anonymkode: 2752b...061
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #11 Skrevet 25. mars 2016 Har brukt linser i 13 år, og merker fremdeles det du beskriver. For min del irriterer linsene de morgenene jeg er trøtt eller på våren når pollen begynner å dukle opp. Jeg pleier å bruke en klut med kaldt vann som jeg lar ligge over øynene et par minutter, for så å gjøre rutinene. Når jeg da tar på linsene, irriterer det ikke. Men det er viktig å være tålmodig. Man blir ikke ekspertatt på linser tidlig og øynene må bli vant til overgangen. Anonymkode: e622d...dd0
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #12 Skrevet 25. mars 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at du skal bruke briller også, øynene har ikke godt av å ha linser på hele dagen. Jeg har kuttet ut linsene for en lang periode nå, jeg var hos optiker som konstaterte karinnvekst. Dette går aldri tilbake og jeg angrer veldig på at jeg ikke har vært flinkere med linsene. Nå synes jeg heller ikke at optikeren informerte grundig nok om dette og hvorfor det er viktig å bruke linsene rett da jeg begynte med dem, men så var jeg jo tenåring, så mulig jeg ikke skjønte alvoret. Anonymkode: 2752b...061 Klart, linser er det siste jeg tar på før jeg går, så i helgene går jeg stort sett uten - og ser heller ikke så dårlig at jeg ikke kan gjøre et ærend uten (bor veldig sentralt, så slipper ut med bil). Så varierer det litt når jeg tar dem av på hverdagene, men minimum 30-60 min før jeg legger meg, som oftest mer. Tørr ikke bruke linser fra jeg står opp til jeg legger meg - hver dag. Anonymkode: dd31f...a07
Minya Skrevet 25. mars 2016 #13 Skrevet 25. mars 2016 Puffy og trøtte morgenøyne er håpløst å få linsene på, så jeg har løst problemet ved å stå opp en time tidligere. Jeg pleide å bruke Systane komfortdråper før jeg satte i linsene og det fungerte greit nok, men det er mye mer behagelig å bare stå opp før og la øynene våkne av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #14 Skrevet 25. mars 2016 Kjøp linser med ekstra "moist" /fuktighet. Linser på trøtte og slitne øyne kan føles som tørt sandpapir Anonymkode: 57446...934
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #15 Skrevet 25. mars 2016 Jeg vasker fjeset med en gang jeg står opp, bruker vann og klut og sørger for å skylle øynene godt for alt sovegrums. Så bruker jeg briller en halvtimes tid mens jeg gjør de andre tingene, da går det som regel greit med linser etterpå. Hvis du putter i linser med en gang du har vasket kan det bli irritert, og du bør bruke briller i mellom, fordi mysing også gjør øynene mer irritert. Anonymkode: 0aca0...6be
Jolene Skrevet 25. mars 2016 #16 Skrevet 25. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror dere dette blir bedre etterhvert som jeg får taket på linsene? Selv om jeg føler meg ganske flink allerede... Anonymkode: dd31f...a07 Kan garantere deg at det blir bedre. Etter over 15 år med linsebruk (+ nær familie som er optiker), så kan jeg derimot anbefale deg dette: ALLTID ha rene hender Vask alltid linsene i nytt linsemiddel. Ikke bruk den væsken du helte i linseetuiet kvelden før. Blottlegg øyet som best du kan. Her må du finne en teknikk som passer deg. Selv bruker jeg tommel og pekefinger for å åpne øyet godt nok, også tar jeg dem på mens jeg ser ned. Trenger ikke lengre å bruke speil for å sette dem i. ALLTID ha med deg kunstig tårevæske. Øynene blir fortere tørre av å ha på linser, noen dråper av dette kan gjøre underverker. Når jeg setter inn linsene mine, gjøre jeg det etter at jeg har vasket ansiktet, men før jeg sminker meg. Da får øynene litt tid til å tilpasse seg linsene. Opplever svært sjeldent at øyet blir irritert av dette, da er det som regel noe som er feil. Det jeg gjør da, er å ta dem ut igjen, vaske dem på nytt og sette dem inn igjen. Masse lykke til! Øvelse gjør mester
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå