Nuska Skrevet 24. mars 2016 #1 Skrevet 24. mars 2016 Da jeg og min eks-samboer møtte hverandre hadde vi gjeld på hver vår kant, han mer enn jeg,.Vi samlet gjelden til et felles boliglån med pant i mitt hus. Nå har han flyttet fra meg og fortiden er jeg utsatt for silent treatment på 4 uke, han nekter og ordne opp i lånet, mener jeg skal beholde det meste siden det er mitt hus. I banken står lånet på han med meg som medlånetager, lånet blir trukket fra hans konto. Han sier han skal kontakte banken og be de trekke halvparten av lånet fra hver av oss. Jeg vil ikke uten videre si meg enig i dette da jeg ønsker han skal fjernes fra sikkerhet i mitt hus. Han har ikke egen sikkerhet å stille for å frigi meg. Kan banken uten videre trekke halve lånet fra meg uten mitt samtykke?? Vil jo ikke leve på hans nåde heller?? Hva kan jeg gjøre???
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #2 Skrevet 24. mars 2016 Ta kontakt med banken selv, iallefall Anonymkode: 0dc2a...572 7
Nuska Skrevet 24. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med banken selv, iallefall Anonymkode: 0dc2a...572 Har vært i møte med dem men da kunne de ikke hjelpe meg, vi måtte bli enige men iom at han nekter snakke med meg er det umulig og komme noen vei. Har forsåvidt ikke spurt om de trekker halve lånet fra meg uten videre. Noen som vet ???
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #4 Skrevet 24. mars 2016 Advokat, advokat og atter advokat. Anonymkode: bc2a8...ab9 14
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #5 Skrevet 24. mars 2016 2 timer siden, Nuska skrev: Da jeg og min eks-samboer møtte hverandre hadde vi gjeld på hver vår kant, han mer enn jeg,.Vi samlet gjelden til et felles boliglån med pant i mitt hus. Nå har han flyttet fra meg og fortiden er jeg utsatt for silent treatment på 4 uke, han nekter og ordne opp i lånet, mener jeg skal beholde det meste siden det er mitt hus. I banken står lånet på han med meg som medlånetager, lånet blir trukket fra hans konto. Han sier han skal kontakte banken og be de trekke halvparten av lånet fra hver av oss. Jeg vil ikke uten videre si meg enig i dette da jeg ønsker han skal fjernes fra sikkerhet i mitt hus. Han har ikke egen sikkerhet å stille for å frigi meg. Kan banken uten videre trekke halve lånet fra meg uten mitt samtykke?? Vil jo ikke leve på hans nåde heller?? Hva kan jeg gjøre??? Ditt hus? Eier dere ikke huset sammen da? Du har vel ikke kjøpt hus og bakt lånet hans inn i et hus du alene står som eier på? Han står vel ikke som hovedlånetaker på et hus han ikke eier noen del av? Er det i det hele tatt mulig. Hva mener du med sikkerhet, hvilken sikkerhet? Dere må jo først og fremst ordne dette med huset. Du kan ikke sitte igjen med hans lån fra tidligere, og ikke kan han det heller. Dere er nødt til å snakke med en advokat og får ordnet dette med hus, eierforhold, lån osv. Advokat mat. Anonymkode: bc2a8...ab9 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #6 Skrevet 24. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Advokat, advokat og atter advokat. Anonymkode: bc2a8...ab9 Dessverre er denne riktig. Det er svindyrt, men du har ikke noe annet alternativ enn å få hjelp av en advokat. Håper for din del at advokaten sier at det dere hadde av lån før dere ble sammen, er det som dere skal ha nå også.. Men kommer aldri til å forstå mennesker, og da ofte kvinner, som ikke tenker seg om to ganger når de innleder et forhold. Om jeg har 2 mill i lån, og jeg fant noen som hadde 4 mill, så hadde jeg aldri opprettet felles lån uten å forhøre meg med advokat først. Anonymkode: 49b2b...3bf 4
Nuska Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ditt hus? Eier dere ikke huset sammen da? Du har vel ikke kjøpt hus og bakt lånet hans inn i et hus du alene står som eier på? Han står vel ikke som hovedlånetaker på et hus han ikke eier noen del av? Er det i det hele tatt mulig. Hva mener du med sikkerhet, hvilken sikkerhet? Dere må jo først og fremst ordne dette med huset. Du kan ikke sitte igjen med hans lån fra tidligere, og ikke kan han det heller. Dere er nødt til å snakke med en advokat og får ordnet dette med hus, eierforhold, lån osv. Advokat mat. Anonymkode: bc2a8...ab9 Ja mitt hus, står jo det. Han flyttet inn i mitt hus som jeg eide fra før. Så nei vi eier IKKE huset sammen. Jo det er mulig, han står jo som hoved lånetager fordi han hadde mest inntekt og da ville banken ha det sånn. Skriver jo det over Sikkerhet for halve lånet som han skal ha med seg ,,,,.... Huset skal jeg seff beholde er jo MITT fra tidenes morgen. Han skal bare ha meg seg gjelden fra tidligre og halvparten av felles gjeld vi har bygd opp sammen.
Nuska Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessverre er denne riktig. Det er svindyrt, men du har ikke noe annet alternativ enn å få hjelp av en advokat. Håper for din del at advokaten sier at det dere hadde av lån før dere ble sammen, er det som dere skal ha nå også.. Men kommer aldri til å forstå mennesker, og da ofte kvinner, som ikke tenker seg om to ganger når de innleder et forhold. Om jeg har 2 mill i lån, og jeg fant noen som hadde 4 mill, så hadde jeg aldri opprettet felles lån uten å forhøre meg med advokat først. Anonymkode: 49b2b...3bf Kvinner er ofte dumme og menn er ofte dumme ganske uvesentlig i grunn for DET har vaffal jeg skjønt at jeg var her trenger ikke fortelle meg det. lol heldigvis ikke snakk om mange mill det her da :D Godt du er av den smarte typen så slipper du samme brølern som meg Det jeg trenger nå er komme meg ut av dritten ikke bli fortalt noe jeg allerede vet 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #9 Skrevet 25. mars 2016 52 minutter siden, Nuska skrev: Ja mitt hus, står jo det. Han flyttet inn i mitt hus som jeg eide fra før. Så nei vi eier IKKE huset sammen. Jo det er mulig, han står jo som hoved lånetager fordi han hadde mest inntekt og da ville banken ha det sånn. Skriver jo det over Sikkerhet for halve lånet som han skal ha med seg ,,,,.... Huset skal jeg seff beholde er jo MITT fra tidenes morgen. Han skal bare ha meg seg gjelden fra tidligre og halvparten av felles gjeld vi har bygd opp sammen. De kan nok ikke bare begynne å trekke uten at du vet noe på forhånd eller har godkjent autotrekk. Jeg tror ikke banker går veien gjennom tvangstrekk i lønn når det er boliglån med sikkerhet. Det er bare gjetning fra meg, men det virker lite effektivt Det er uansett ikke det jeg ville vært reddest for i din situasjon. Om din eks slutter å betale (f.eks. passer på å ikke ha mere enn halve avdraget (eller ingenting) på konto når avdraget forfaller), så vil jo banken ta kontakt (med begge) for å få resten. Blir lånet misligholdt over tid, så vil huset ditt bli tvangssolgt om dere/du ikke får til en avtale før det går så langt. Det er nok nødvendig med advokat her. Vil han i det hele tatt få lån uten sikkerhet (om han ikke har det)? Det blir mye høyere rente for han om får og må ta forbrukslån. Du har mye å tape her, så du bør søke hjelp snarest. Hva har dere brukt den økte gjelden til? Forbruk eller verdistigning på boligen din? Jeg tror du gjør lurt i å ha en løpende dialog med banken fram til du har en klar avtale med eksen din. Anonymkode: 36b44...9de 4
Nuska Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #10 Skrevet 25. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan nok ikke bare begynne å trekke uten at du vet noe på forhånd eller har godkjent autotrekk. Jeg tror ikke banker går veien gjennom tvangstrekk i lønn når det er boliglån med sikkerhet. Det er bare gjetning fra meg, men det virker lite effektivt Det er uansett ikke det jeg ville vært reddest for i din situasjon. Om din eks slutter å betale (f.eks. passer på å ikke ha mere enn halve avdraget (eller ingenting) på konto når avdraget forfaller), så vil jo banken ta kontakt (med begge) for å få resten. Blir lånet misligholdt over tid, så vil huset ditt bli tvangssolgt om dere/du ikke får til en avtale før det går så langt. Det er nok nødvendig med advokat her. Vil han i det hele tatt få lån uten sikkerhet (om han ikke har det)? Det blir mye høyere rente for han om får og må ta forbrukslån. Du har mye å tape her, så du bør søke hjelp snarest. Hva har dere brukt den økte gjelden til? Forbruk eller verdistigning på boligen din? Jeg tror du gjør lurt i å ha en løpende dialog med banken fram til du har en klar avtale med eksen din. Anonymkode: 36b44...9de Det er den usikkerheten jeg er redd, ikke no problem egentlig å betale halve lånet heller men vil ikke ha min bolig som sikkerhet for hans del av lånet. Det jeg ønsker er jo at han fikser sikkerhet eller annet sånn at vi får splitta lånet i 2. Om han må betale lånet håper jeg det er motivasjon nok til å løse situasjonen. Føler jeg sitter i fella men kan vel ikke være så lett for han å slippe unna heller vel??? Den økte gjelden er brukt på noe oppussing og noe forbruk.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #11 Skrevet 25. mars 2016 Vel, du kan ikke forvente at han vil betale lånet for oppussing på din bolig. Der må du regne med å kjøpe han ut! Har du oversikt over hvor stor del av lånet som er hans gjeldsandel? Du bør ta kontakt med banken (og kanskje advokat) og be om hjelp til å få oversikt. Anonymkode: 80244...0c3
Nuska Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, du kan ikke forvente at han vil betale lånet for oppussing på din bolig. Der må du regne med å kjøpe han ut! Har du oversikt over hvor stor del av lånet som er hans gjeldsandel? Du bør ta kontakt med banken (og kanskje advokat) og be om hjelp til å få oversikt. Anonymkode: 80244...0c3 nei forventer jo ikke det men ser ikke helt verdien av det heller etter mange år, må jo snart skiftes ut igjen alikevel. Kan vel ikke regne ny pris?? Han har jo vært med å slite det ut ??? Mest opptatt av at det blir rettferdig men kan det egentlig bli det??? Han har hatt fordel av å bo her.... jeg har hatt fordel av økt forbruk Har alt av kviteringer fra de lånene han hadde fra før. Vi har betalt det samme i utgifter, han har hatt mye mer til overs som da seff oxo har kommet meg til gode. Banken kan ikke hjelpe før vi bir enige men det er håpløst da han ikke gidder snakke med meg. Silent treatment de lux *lol*
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #13 Skrevet 25. mars 2016 Dersom han ikke har eiendom, så er det nok vanskelig å fikse sikkerhet for ham. Med gjeld og uten egenkapital så vil han ikke kunne kjøpe egen bolig. Den delen av gjelden som er brukt til oppussing har kanskje gitt verdistigning på eiendommen? Da tenker jeg at du bør vurdere å ta en større del av opparbeidet gjeld som din. Dere kommer begge til å føle at det er urettferdig. Dere har brukt mer penger enn dere hadde, og ingen liker å betale for gammel moro. Jeg tror du kommer til å måtte betale han noe for å "komme seg ut", men jeg er ikke sikker på om han kan komme seg ut i det hele tatt. Dersom hans gjeld er stor, så hjelper det ikke at han tjener greit. Ingen vil låne han penger uten sikkerhet, og om han får lån - så må han betale mye høyere rente. Det er nok en fortvilende situasjon for begge. Han har mye å tape på å dele lånet og føler nok at han allerede betaler på "ingenting" - eller delvis direkte til deg. Du har mye å tape på at han "gir opp" og tenker at det aldri løser seg. Lykke til, jeg håper dere får i gang en kommunikasjon etter hvert. Anonymkode: 36b44...9de 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #14 Skrevet 25. mars 2016 Jeg jobber med boliglån i bank og kan bare uttale meg fra bankens side, om det er mulig å gå til sak mot eksen det vet jeg ikke. Her er det dessverre vanskelig for deg å få gjort noe med mindre dere skrev en samboerkontrakt el. da dere inngikk lånet. For banken sin del er det dessverre likegyldig hvem som står som hoved/medlåntaker og hvem som eier huset ved et samlivsbrudd, dere har signert på denne avtalen ut hele lånets løpetid:/ Dersom han ikke kan tilby banken annen sikkerhet eller bare rett og slett ikke gidder å gjøre noe med det, så vil det fortsette å være sikret i din bolig til det er nedbetalt. Og banken kommer ikke til å trekke halvparten fra hver, det er noe dere må ordne opp dere i mellom. Hvis han slutter å betale fra sin konto vil lånet gå til mislighold som andre sier og du vil jo få samme kravet da dere er likeverdige låntakere på dette lånet. Advokatmaten må vel ligge i det å tvinge han til å hvertfall fortsette å betale sin del da eventuelt? Ønsker deg lykke til og sender en klem<3 Anonymkode: 5374a...dc9 7
Nuska Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #15 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom han ikke har eiendom, så er det nok vanskelig å fikse sikkerhet for ham. Med gjeld og uten egenkapital så vil han ikke kunne kjøpe egen bolig. Den delen av gjelden som er brukt til oppussing har kanskje gitt verdistigning på eiendommen? Da tenker jeg at du bør vurdere å ta en større del av opparbeidet gjeld som din. Dere kommer begge til å føle at det er urettferdig. Dere har brukt mer penger enn dere hadde, og ingen liker å betale for gammel moro. Jeg tror du kommer til å måtte betale han noe for å "komme seg ut", men jeg er ikke sikker på om han kan komme seg ut i det hele tatt. Dersom hans gjeld er stor, så hjelper det ikke at han tjener greit. Ingen vil låne han penger uten sikkerhet, og om han får lån - så må han betale mye høyere rente. Det er nok en fortvilende situasjon for begge. Han har mye å tape på å dele lånet og føler nok at han allerede betaler på "ingenting" - eller delvis direkte til deg. Du har mye å tape på at han "gir opp" og tenker at det aldri løser seg. Lykke til, jeg håper dere får i gang en kommunikasjon etter hvert. Anonymkode: 36b44...9de Tusen takk Ja det er helt sant blir lissom gammel morro for begge dette. Det aller beste hadde vært om man kunne snakke sammen å bli enige men umulig enn så lenge (3 1/2 mnd) er jo ikke ute etter at han skal betale mitt men heller ikke villig til å gi han gull og grønne skoger heller det eneste vi har gjort er jo å bruke penger *idioti* ja jeg vet Han hadde litt sikkerhet men kvittet seg med det så vet ikke hva jeg har i vente, er jo redd huset går til slutt
Nuska Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #16 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med boliglån i bank og kan bare uttale meg fra bankens side, om det er mulig å gå til sak mot eksen det vet jeg ikke. Her er det dessverre vanskelig for deg å få gjort noe med mindre dere skrev en samboerkontrakt el. da dere inngikk lånet. For banken sin del er det dessverre likegyldig hvem som står som hoved/medlåntaker og hvem som eier huset ved et samlivsbrudd, dere har signert på denne avtalen ut hele lånets løpetid:/Dersom han ikke kan tilby banken annen sikkerhet eller bare rett og slett ikke gidder å gjøre noe med det, så vil det fortsette å være sikret i din bolig til det er nedbetalt. Advokatmaten må vel ligge i det å tvinge han til å hvertfall fortsette å betale sin del da eventuelt? Ønsker deg lykke til og sender en klem<3 Anonymkode: 5374a...dc9 Takk trengte den klemmen Han har kvittet seg med den lille sikkerheten han hadde for 400 000 prøvde å få banken til å sikre det før det skjedde men gikk dessverre ikke. taksten var 700 000. solgt til kompis Og banken kommer ikke til å trekke halvparten fra hver, det er noe dere må ordne opp dere i mellom. Det jeg håpet på, å håper blir hans motivasjon til å ordne opp Hvis han slutter å betale fra sin konto vil lånet gå til mislighold som andre sier og du vil jo få samme kravet da dere er likeverdige låntakere på dette lånet. Det jeg frykter, men er det så enkelt for han å slippe unna ?? bare la være så blir det mitt problem siden mitt hus er sikkerhet?? Skal vaffal aldri ha felles gjeld med noen mer
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #17 Skrevet 25. mars 2016 27 minutter siden, Nuska skrev: nei forventer jo ikke det men ser ikke helt verdien av det heller etter mange år, må jo snart skiftes ut igjen alikevel. Kan vel ikke regne ny pris?? Han har jo vært med å slite det ut ??? Mest opptatt av at det blir rettferdig men kan det egentlig bli det??? Han har hatt fordel av å bo her.... jeg har hatt fordel av økt forbruk Har alt av kviteringer fra de lånene han hadde fra før. Vi har betalt det samme i utgifter, han har hatt mye mer til overs som da seff oxo har kommet meg til gode. Banken kan ikke hjelpe før vi bir enige men det er håpløst da han ikke gidder snakke med meg. Silent treatment de lux *lol* Da ringer du en advokat på lørdag hvis de har åpent da, eller klokka 08.00 på første hverdag etter påsken. Det må du bare hvis det skal skje noe. Anonymkode: affa3...402
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #18 Skrevet 25. mars 2016 6 minutter siden, Nuska skrev: Takk trengte den klemmen Han har kvittet seg med den lille sikkerheten han hadde for 400 000 prøvde å få banken til å sikre det før det skjedde men gikk dessverre ikke. taksten var 700 000. solgt til kompis Og banken kommer ikke til å trekke halvparten fra hver, det er noe dere må ordne opp dere i mellom. Det jeg håpet på, å håper blir hans motivasjon til å ordne opp Hvis han slutter å betale fra sin konto vil lånet gå til mislighold som andre sier og du vil jo få samme kravet da dere er likeverdige låntakere på dette lånet. Det jeg frykter, men er det så enkelt for han å slippe unna ?? bare la være så blir det mitt problem siden mitt hus er sikkerhet?? Skal vaffal aldri ha felles gjeld med noen mer Så lenge dere begge er ansvarlig for lånet så bryr vel ikke banken seg om hvem som ev misligholder. Banken har sikkerhet i huset ditt, og vil ta pant i det om så skulle skje. Ja, du risikerer å miste huset ditt. Anonymkode: a0871...173 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #19 Skrevet 25. mars 2016 12 timer siden, Nuska skrev: Da jeg og min eks-samboer møtte hverandre hadde vi gjeld på hver vår kant, han mer enn jeg,.Vi samlet gjelden til et felles boliglån med pant i mitt hus. Nå har han flyttet fra meg og fortiden er jeg utsatt for silent treatment på 4 uke, han nekter og ordne opp i lånet, mener jeg skal beholde det meste siden det er mitt hus. I banken står lånet på han med meg som medlånetager, lånet blir trukket fra hans konto. Han sier han skal kontakte banken og be de trekke halvparten av lånet fra hver av oss. Jeg vil ikke uten videre si meg enig i dette da jeg ønsker han skal fjernes fra sikkerhet i mitt hus. Han har ikke egen sikkerhet å stille for å frigi meg. Kan banken uten videre trekke halve lånet fra meg uten mitt samtykke?? Vil jo ikke leve på hans nåde heller?? Hva kan jeg gjøre??? Hjelpe meg hva du har satt deg i av problemer. Kontakt en dyktig skilsmisseadvokat alt på tirsdag etter påske. La denne tråden være et skrekkeksempel på toppen av godtroenhet når man går inn i et samboerforhold. Anonymkode: 8e336...4fc 3
Ferny Skrevet 25. mars 2016 #20 Skrevet 25. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge dere begge er ansvarlig for lånet så bryr vel ikke banken seg om hvem som ev misligholder. Banken har sikkerhet i huset ditt, og vil ta pant i det om så skulle skje. Ja, du risikerer å miste huset ditt. Anonymkode: a0871...173 Men trådstarter vil uansett kunne kreve regress av eksen. Og egentlig ser jeg for meg at folk tenker worst case her... mest sannsynlig vil vel fyren betale sin del av gjelden fortløpende. Det gjelder bare å komme til enighet om hvor stor del det er snakk om, og her tenker jeg at en advokat er løsningen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå