Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #21 Skrevet 22. oktober 2004 Jeg har ikke latt barna mine bruke gåstol for å lære dem å gå, men brukt den som et alternativ til gulvet. Ungene har aldri brukt gåstolen lenge av gangen, og har i tillegg krabbet rundt omkring. Den minste krabbet aldri, bare akte seg rundt på gulvet og brukte ikke gåstol men koste seg verre for det. Alle mine tre har gått når de har vært mellom 10 mnd og 12 mnd, ingen plager av noe slag. Men det er jo viktig å sørge for at det er variasjon i det barnet driver med, å sitte i gåstolen framfor å være på gulvet og utforske andre måter å bevege seg på er nok ikke bra. Alt med måte, og det virker det som at folk her inne forstår.
Andrine22 Skrevet 22. oktober 2004 #22 Skrevet 22. oktober 2004 Hørte faktisk da mine barn var små, at barn måtte krabbe før de lærte og gå. Det hadde noe med utvikling av både det fysiske og det oppe i vårt lille hodet. Min mann har aldri krabbet og han bærer ikke så veldig stort preg av det. Begge gutta mine krabbet før de gikk selvom de hadde gåstol. Og jeg tror at mange foreldre vil få store problemer med og lære barna sine og krabbe etter at de først har lært og gå. Det er mange foreldre som stresser med og lære barna og gå og når de endelig har lært det, så hadde foreldrene helst sett at barnet satt stille. Ja, de fleste barn lærer å krabbe før de lærer å gå- men ikke alle. Jeg går førskolelærerutdanning, og har nå faget fysisk fostring. Læreren jeg har, driver i tillegg et senter for barn med motoriske problemer- så dette er nok noe hun ser ofte. Det er vel derfor hun også ser hvor viktig det er for barna å krabbe...Selvfølgelig trenger man ikke å ha problemer senere fordi man ikke lærte å krabbe-men man KAN få det. Er enig i at det er lettest å få barnet til å krabbe før det begynner å lære å gå ja...
Gjest Tex Skrevet 23. oktober 2004 #23 Skrevet 23. oktober 2004 Gåstol er ikke verre enn en bæresele og bæreseler brukes jo fra rundt seks uker....... Alt med måte.
Kipa Skrevet 23. oktober 2004 #24 Skrevet 23. oktober 2004 Gåstol avbefales ikke- det som kan skje er at barnet klarer å gå selv, men begynner å gå på tå, siden de må strekke seg ned mot gulvet med tärne, det vil man vel ikke..Om du vil stimulere barnet ditt til å läre seg å gå fortere..stimuler balanseväsken i öret ved å la det få huske mye feks..og mye på gulvet såklart. Vi har masser av gulvplass, men sier også neitakk til gåstol i julegave..!!
Furstina Skrevet 23. oktober 2004 #25 Skrevet 23. oktober 2004 En av de anledningar till att jag tackar nej till gåstol är att jag också tycker den är onödig. En av alla dessa saker som tar plats och som marknadsförs av babybutikerna som en del av det "kit" varje förälder bör ha. Och så är den tänkt till att brukas under relativt kort tid... Jag tycker att en gåstol är värre än bärsele ur flera perspektiv. En gåstol hindrar barnets naturliga utforskning av världen, dess kämpande till att krypa och ställa sig upp. Många gåstolar är i dag utrustade med lekbräda, som stimulerar till att låta föräldrarna ha barnet sittande i gåstolen för att leka. Det är bättre att låta barnet sitta på golvet där det kan lära sig hålla balansen och röra sig fritt. En bärsele är ett alternativ till barnvagn, praktisk när man är ute och reser (på tåg till exempel), praktisk när man ska gå ner till butiken runt hörnan mm. Att bära barnet i bärsele är ett naturligt sätt att ha barnet på i många länder. Det ger närhet och vaggande.
Angelica Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter #26 Skrevet 24. oktober 2004 Ser det er mange forskjellige meninger om bruk av gåstol her... Selv tror jeg ikke det er så farlig så lenge man ikke overdriver bruken. Vesla liker den ihvertfall veldig godt, og jeg kommer til å fortsette å bruke den. Storesøster brukte også en del gåstol, hun gikk selv når hun var 15 mnd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå