Gå til innhold

Babyer i gåstol

Angelica

Anbefalte innlegg

Jenta mi bruker en del gåstol, hun er ti måneder og klarer fint å sitte selv. Selvfølgelig brukes den med måte, max en halvtime av gangen. Hun koser seg og går rundt i huset og utforsker. Klarer ikke å krabbe enda.

Har hørt at det ikke er bra for barna med gåstol, noen vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i artikkelen at barna brukte gåstolen fra de var et halvt år til et år. hvor mange er det som går før de er ett år da? Trodde det var vanlig å ikke gå før man var ett år.

Jeg ser igrunnen ikke det store problemet med å bruke en gåstol. Brukte nå sånn stol selv da jeg var liten og føler selv at jeg er ganske så god til å gå. Hadde jeg hatt plass så hadde min sønn fått en sånn.

Stoler ikke så mye på en enkelt undersøkelse når det gjelder dette for barn er så individuelle at det fort kan bli feil tolkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i artikkelen at barna brukte gåstolen fra de var et halvt år til et år. hvor mange er det som går før de er ett år da? Trodde det var vanlig å ikke gå før man var ett år.

Jeg ser igrunnen ikke det store problemet med å bruke en gåstol. Brukte nå sånn stol selv da jeg var liten og føler selv at jeg er ganske så god til å gå. Hadde jeg hatt plass så hadde min sønn fått en sånn.

Stoler ikke så mye på en enkelt undersøkelse når det gjelder dette for barn er så individuelle at det fort kan bli feil tolkninger.

Hva skal man oppnå med gåstol, tenker jeg?

Jeg blir så frustrert over at enkelte foreldre skal stresse barnet til å mestre aktiviteter de enda ikke er modne til. Det er viktig at barnet får utvikle seg i sitt eget tempo og ikke det tempoet foreldre forventer at barnet skal ha. Jeg tror flere foreldre må senke skulderne og tenke på barnets beste i stedet for å konkurrere med naboungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor er det å bruke gåstol ensbetydende med pressing til å mestre?

Min eldste brukte gåstol for han ville bæres hele tiden, og da fikk ikke jeg gjort noe. Når han brukte gåstolen så kunne han følge etter meg mens jeg gjorde det jeg skulle. Så for min del var det for at både mor og barn skulle være fornøyde. Han satt jo ikke der hele tiden.

Nr. 2 brukte også gåstol, nr. 3 brukte ikke det for hun var et tålmodig barn som trivdes veldig godt nede på gulvet.

Alle tre gikk forholdsvis tidlig uten at det har noe med bruken av gåstol å gjøre. Skade blir det først når bruken blir overdreven, at ungen ikke får vært nede på gulvet og prøvd de andre mulighetene for bevegelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man oppnå med gåstol, tenker jeg?

Jeg blir så frustrert over at enkelte foreldre skal stresse barnet til å mestre aktiviteter de enda ikke er modne til. Det er viktig at barnet får utvikle seg i sitt eget tempo og ikke det tempoet foreldre forventer at barnet skal ha. Jeg tror flere foreldre må senke skulderne og tenke på barnets beste i stedet for å konkurrere med naboungen.

Hvordan kan du påstå at jeg ville latt min sønn bruke gåstol fordi jeg vil konkurrere med naboen? syns det er passe frekt jeg.

Årsaken er den som noen andre også påpeker at barnet har stor glede av det....jeg regner med at du gjør en del for å glede barnet ditt du også (om du har barn da)?

Selvfølgelig skal barna være mye nede på gulvet, men en liten koselig og morsom avveksling har aldri skadet noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är glad att vi har så trångt att vi enkelt kunde säga att vi inte ville ha någon gåstol - han skulle ju inte komma någonstans.

Jag tror att gåstolen hindrar i barnets naturliga strävan att ta sig framåt. Jag ser hur min son har kämpat och strävat för att komma framåt och uppåt

Jag tror helt enkelt att det är en onödig pryl som visserligen är kul för baby men som man gott kan vara utan. Ja, som vid överdrivet bruk kan överbelasta kroppen - men det är väl ingen som låter ungen sitta i den flera timmar om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena,ikke pålogget

Jeg kjøpte gåstol da jeg fikk min første. Hun hatet å sitte oppi den og jeg brukte den omtrent ikke.

Hun kunne ikke gå før hun var 14 mnd, men det var helt iorden. Sønnen min elsket den, han satt opp i stolen fra han var litt over 5 mnd. Han elsket å "kjøre" rundt omkring, og var ufattelig fornøyd. Han satt til tider der myyye mer enn anbefalt. Han gikk da han var 10 mnd så da var det slutt på moroa i gåstolen. Den er nemlig null interessant når man kan gå selv for da for man jo ikke gått inntil noe.......!!!Nå er han 15 mnd og løper som et uvær omkring. Ikke går han på tærne heller som noen hevder dersom man bruker gåstol mye.

Jeg synes vi ikke skal bli for hysteriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gåstol til min første, husker ikke helt fra når, men tror det var rundt 8 md. alderen. Hun var ellers ett stillesittende barn, lærte seg aldri å krabbe, og var tydelig frustrert over at hun ikke kom seg noen vei. Da gåstolen kom i hus fikk jeg en ny og superfornøyd baby, og det var ikke noe å si på utviklingen hennes den perioden hun brukte den eller i etterkant.

Hun gikk ved egen hjelp før hun var 11 md.

Dersom MiniMy ikke lærer seg å krabbe/komme seg litt rundt innen hun er ca 8 md. går jeg til annskaffelse av en ny gåstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at min sønn får gåstol til jul.

Har egentlig ikke tenkt på om det er "farlig eller ikke farlig" for ham- ennå.

Etter det jeg leserher er det delte meninger om dette også..

Så jeg tror jeg kommer til å bruke stolen- som en slags avlastning når han er lei av å ligge i grinda si- eller slikt.

Så kan han jo lette "gå" der han vil..

Det har jo lenge blitt brukt gåstol- og folk kan da gå likkavel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest den artikkelen som det ble linket til lenger oppe her...

Sønnen min brukte gå-stol endel da han var liten. Han lærte å gå for det, det er jo ikke det det kommer an på. Det kunne hende han hadde lært å gå først ved 18 mnd alder uansett...

Men, det jeg har merket på han er at han ble svak i beina faktisk. Han var dårlig grovmotorisk - da han var 4 år så han ut som Pinnoccio da han hoppet og hinket.

Tror han fikk mye feil belastning på kroppen da han satt i gå-stol.

Men, for alt jeg vet kan det jo hende det hadde blitt sånn allikevel. Jeg valgte allikevel å ikke bruke gå-stol til nr 2 og han er veldig flink grovmotorisk. Igjen, det kan være at det hadde vært slik uansett, men jeg tror det er gåstolen som ikke var bra for min førstefødte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine eldste, nå åtte og ni, brukte gåstol veldig mye og det var ikke for at jeg ville at de skulle begynne og gå tidlig.

Det var mere for at de skulle kunne følge etter meg eller bare det og ha den følelsen av og få fulgt med litt.

Begge gikk da de var ti mnd og de er begge veldig sterke i bena. Jeg har ingen betenkligheter eller negative opplevelser med bruk av gåstol, så minstemann skal også få det rundt syv mnds alder.

Når det gjelder alle disse undersøkelsene som det ofte blir vist til, så syns jeg vi som voksne foreldre også har et visst ansvar. Alt med måte og noe må ungene våre også tåle, selv om testene sier at det er slett ikke bra.

Det kommer jo an på hvem som tar testene også.

Og hvilke unger de er testet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn utvecklas ju olika och det är svårt att göra jämförelser.

Vi har ingen gåstol men jag har inte heller sett något behov av en heller.

Vår lille kille kryper för fullt sedan 7 månaders ålder. Nu när han är 9 månader ställer han sig upp, utforskar dörrar, handtag, bord, stolar, hyllor, ja allt. Han kryper också i full fart mellan rummen - särskilt ut till badrummet. För honom skulle en gåstol bara vara ett hinder.

möjligen skulle vi kunna ha använt den i 2-3 månader...

Det tycker jag känns som en väldigt kort tid, och användning i längre tid tror jag skulle hindra utvecklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å stimulere barnet ditt til å begynne å krabbe. Det er utrilig viktig. Vet det er mange barn som aldri lærer seg å krabbe, men det slår negativt ut... Om barnet ditt begynner å gå først, er det ikke for sent å lære å krabbe...

Når barnet krabber; Bruker det hodet alle veier- opp,ned, til sidene- dette styrker barnets nakke og ryggmusklatur. Barnet bruker kroppen diagonalt- det er da lettere å lære å gå. Baret får bedre balanse, og håndleddene "strekkes"- noe som har stor betydning for grepet senere.

Angående gåstolen- det vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å stimulere barnet ditt til å begynne å krabbe. Det er utrilig viktig. Vet det er mange barn som aldri lærer seg å krabbe, men det slår negativt ut... Om barnet ditt begynner å gå først, er det ikke for sent å lære å krabbe...

Når barnet krabber; Bruker det hodet alle veier- opp,ned, til sidene- dette styrker barnets nakke og ryggmusklatur. Barnet bruker kroppen diagonalt- det er da lettere å lære å gå. Baret får bedre balanse, og håndleddene "strekkes"- noe som har stor betydning for grepet senere.

Angående gåstolen- det vet jeg ingenting om.

Hørte faktisk da mine barn var små, at barn måtte krabbe før de lærte og gå. Det hadde noe med utvikling av både det fysiske og det oppe i vårt lille hodet.

Min mann har aldri krabbet og han bærer ikke så veldig stort preg av det.

Begge gutta mine krabbet før de gikk selvom de hadde gåstol.

Og jeg tror at mange foreldre vil få store problemer med og lære barna sine og krabbe etter at de først har lært og gå.

Det er mange foreldre som stresser med og lære barna og gå og når de endelig har lært det, så hadde foreldrene helst sett at barnet satt stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

min lille har noen ganger vært med meg når jeg har trent til fysioterapaut, og han sier hver eneste gang at jeg ikke må bli fristet til å bruke gåstol, selv om min sønn er litt sent ute med å gå. Jeg skal ikke legg ut om hvorfor, for det kan være detaljer jeg ikke fikk md meg, han bruker litt vanskelig språk :-) men et sier han i alle fall....uten at jeg påstår at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...