Gå til innhold

Kjenner meg motløs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar opp fag for andre år på rad for å komme inn på drømmestudiet, og det er siste sjansen min for å klare dette. Presset tærer på meg psykisk og fysisk. Jeg prøver å endre tankemønstre, prøver å studere, men dagene går sakte forbi mens jeg sitter igjen med elendig mestringsfølelse og dårlig samvittighet. Disse periodene kommer og går.. Semesteret startet rolig, men etter noen uker startet en elendig periode med konstant gråt og angst - deretter fikk jeg to uker av med kjempebra lesedager, og nå er jeg inne i en ond sirkel igjen. 

Jeg bare kjenner meg motløs, kraftløs og slapp. Det føles ut som at et teppe ligger over kroppen min. Jeg klarer ikke å skrive oppgaver fordi øynene omtrent lukker seg mens jeg jobber og hjernen jobber på førstegir. Noen netter får jeg sove, men som regel ligger jeg våken og kverner på fagstoff. Når jeg står opp er jeg bare trøtt, og drikker kaffe hver pause til jeg blir kvalm og ør i hodet. 

Den daffe følelsen gjør at lesingen blir ueffektiv, og dårlige lesedager er risikofaktor EN for negative tanker.. At jeg aldri kommer til å klare det, at alle andre jobber bedre enn meg, at jeg ikke fortjener en plass på studiet siden jeg ikke legger mer innsats i det. Problemet er jo bare det at jeg ER kjempemotivert, at jeg elsker faget og ønsker dette mer enn noe annet. Dessuten at jeg et veldig godt karaktersnitt som et godt utgangspunkt til å komme inn. 

Tror bare presset hemmer meg for mye.. Jeg mister troen på meg selv. Og jeg er redd for at jeg ødelegger for meg selv ved å tenke negativt, som en type lært hjelpesløs mestringsstrateig. Samtidig er det vanskelig å stoppe de overbevisende tankene fra å kværne i hodet. De oppstår fra intet, som automatiske negative tanker. 

Hvordan endre tankemønstre når man er inne i en negativ sirkel? 
Hvordan få til gode lesedager når alt er mørkt og tungt? 
Oppfattes situasjonen min som selvforskyld mestringsstrategi i møte med stress? Hvordan hindre dette isåfall?

 

Anonymkode: f6ddd...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ikke ut som drømmestudiet.... (Høres veldig ut som psykologi profesjon, som veldig mange vil inn på av en eller annen grunn) Hva er det som gjør at du vil inn på akkurat DET studiet? Har du vurdert andre muligheter?

Uansett, jeg anbefaler boken The Chimp Paradox, av Dr. Steve Peters. Den har hjulpet meg enormt hver gang jeg har vært på nippet til å gi opp studiene. Bivirkningen er at jeg får en trang til å sitte og tegne sjimpanser på notatblokken hver gang jeg blir frustrert:icon_lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. mars 2016 at 21.31, Knirke skrev:

Dette høres ikke ut som drømmestudiet.... (Høres veldig ut som psykologi profesjon, som veldig mange vil inn på av en eller annen grunn) Hva er det som gjør at du vil inn på akkurat DET studiet? Har du vurdert andre muligheter?

Uansett, jeg anbefaler boken The Chimp Paradox, av Dr. Steve Peters. Den har hjulpet meg enormt hver gang jeg har vært på nippet til å gi opp studiene. Bivirkningen er at jeg får en trang til å sitte og tegne sjimpanser på notatblokken hver gang jeg blir frustrert:icon_lol:

 

Det er ikke et drømmestudie på årsstudiet nei, men jeg har virkelig en drøm å bli psykolog. Psykologi er ikke bare et fag for meg, det er en lidenskap jeg brenner for. Likevel kjenner jeg meg så sliten og tappet.. Selv om jeg kun har lest noen timer idag, føler jeg meg helt sliten i kroppen og hodet nå. 

Det verste er nok tankene mine. Om jeg ikke har en full lesedag med fullt fokus så kommer alle negative tanker med en gang. Men jeg glemmer å tenke på at jeg leste 50 timer forrige uke. Håper virkelig nesteuke blir bedre, jeg har ikke tid til å føle meg dårlig. 

Anonymkode: f6ddd...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg å bruke litt tid på å lære deg mindfulness og hurtiglesing, samt tren. Yoga er veldig fint for å lære seg avslapningsmetoder og metoder for å unngå panikkanfall, men dersom det f.eks. er CrossTraining som funker for deg, skal du trene det.

Anonymkode: b1f28...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bok for å lære hurtiglesing: "Hurtiglesing" av Leif-Runar Forsth.

Anonymkode: b1f28...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...