Gå til innhold

Stresser over studievalg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Som dere vet nærmer søknadsfristen seg, men jeg aner ikke hva jeg vil studere. Jeg er veldig klar og motivert for å studere til høsten, kjenner jeg. Men jeg aner ikke hva.

Interesserer meg noenlunde for markedsføring, og tenkte at noe innen det området kunne vært noe (har ikke peiling på hvilken jobb jeg ser for meg, da.) Det ser ut som om jeg da må søke BI. Har ikke så lyst til å sitte med mer lån enn nødvendig etter studier så det frister ikke så mye. Blir nok ikke noe innen realfag, både fordi jeg ikke hadde noen realfag på VGS og fordi det ikke interesserer meg. Er ikke noe fan av (eller flink i, for den saks skyld) matte, for eksempel. Studiebyen har ikke noe å si, jeg er klar til å flytte laaangt vekk om nødvendig. 

Så da er jeg ute etter tips eller forslag. Hva er ditt yrke/studie, trives du med det og anbefaler du det?:tongue: 

Anonymkode: f58ce...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes offentlige høgskoler som tilbyr markedsføring? Vet at feks Høgskolen i Ålesund, eller NTNU som det nå ligger under, tilbyr dette studiet. 

Anonymkode: efffb...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en lur startprosess. Interesser og hva du er flink til bør være det første man ser på. Videre bør du også se litt på hva slags jobb du kan tenke deg, altså hvordan og hva du ønsker å jobbe med. Når det gjelder slike studier er det er det ofte mange jobbmuligheter etter endt studium, så du trenger ikke bestemme deg allerede nå, men du bør hvertfall se på noen av jobbene utdannelsen leder til som noe som er realistisk for deg. Du bør også se på arbeidsmarked. 

Jeg forstår at du har lyst til å komme i gang med studiene, men jeg synes ikke du skal stresse med valget ditt. Det er ikke krise å vente ett år. Dersom du velger feil, som mange gjør, bruker du jo uansett ett år ekstra og får i tillegg mer lån. 

Fint at du interesserer deg for markedsføring. Da er jo dette eventuelt noe du kan gå videre med. Er det noe annet du kan tenke deg? Det er nok lurt å ikke låse seg til noe med en gang før man har undersøkt andre muligheter. Det er mange studier som ikke har realfag. :)

Anonymkode: b1e3b...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...