Gå til innhold

ADHD og medisin?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er nå igang med utredning av ADHD (kombinert type?), men dette kan visstnok ta lang tid ettersom jeg har tilleggsdiagnoser som kan kollidere med symptomene og gjøre det vanskelig å diagnosere. Jeg har tidligere prøvd å tatt Ritalin, og har som regel bare tatt 2-3 10 mg, og ikke merket stor forskjell, annet enn mer fokus og våkenhet. Men det var en kveld hvor jeg og noen venner tok 8-9 10 mg, og da satt jeg oppe hele natten med noe jeg kun kunne beskrevet som et langvarig angstanfall som varte i 6 timer. Mine to andre venninner, som jeg tok dette med hadde en helt annen opplevelse. De satt og koste seg og snakket hele natten, mens jeg satt på sofaen i full panikk med angst og uro - de holdt ikke kjeft i to minutter engang, og jeg fikk sikkert ikke ut mer enn fire ord på de 6 timene vi satt der. Når jeg da fortalte dem om utredningen, sa hun ene at jeg umulig kunne ha ADHD, fordi jeg reagerte av medisinen på den måten jeg gjorde - mens hun andre påpekte at alle fikk reaksjoner av større mengder, enten de har diagnosen eller ikke. Spørsmålet mitt er da, kan jeg fortsatt ha ADHD? Vil ikke gjennomgå en lang og slitsom utredning om det ikke er en sjans, liksom. 

Kan også påpeke at jeg kjenner meg godt igjen i symptomslistene, er som om at noen beskrev personligheten min, og det er både jeg og min mor enig i. 

Anonymkode: c3417...aca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er plaget med angst så kan du reagere på medisinene har jeg lest et eller annet sted. Men tror ikke det betyr at du ikke har adhd. Det er mye myter ute å går om adhd og medisinenes virkning. 

Anonymkode: 90674...d5c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man hadde kunnet finne ut om man hadde ADHD bare ved å prøve medisiner, så hadde man ikke trengt utredning. Punktum! Folk reagerer ulikt på medisiner. Ulike bivirkninger og ulik virkning. Mange med ADHD får ingen virkning av Ritalin og må dermed prøve andre medisiner. Det betyr ikke at de ikke har ADHD. Har man symptomer som ADHD-medisin virker mot, så vil man selvsagt få større (og riktigere) virkning av medisinene enn en som ikke har disse symptomene. Akkurat som en med smerter får større virkning av paracet enn en som ikke har vondt noen steder.

Å eksperimentere med ADHD-medisin og i tillegg ta for mye slik dere gjorde er uvettig! Gå igjennom utredningen du, og følg legens råd angående dosering heretter!

Anonymkode: 98516...865

AnonymBruker
Skrevet

Å ta så mye som dere gjorde, kan faktisk være farlig!  Det har ingenting med om du har eller ikke har adhd, så ikke gjør det igjen!  Gå gjennom utredning,  og skulle det vise seg at det er adhd du har,  vildu komme frem til eventuell riktig medisin og mengde sammen med lege.  Understreker at dette må gjøres sammen med lege,  for å få riktig hjelp!  

Anonymkode: 0c871...cde

AnonymBruker
Skrevet

Er du helt gal? 8-9stk tabletter på 10mg i en dose? Det er jo mer enn hva man kan ta på en dag når man går på Ritalin. Det er misbruk. 

Og reaksjonen din på medisinene har ingen sammenheng med om du har ADHD eller ikke. Reaksjonen kommer av at du tok "overdose". 

Jeg går på Ritalin og tar 20mg 3 ganger om dagen. Jeg har spurt om jeg kan ta 4ganger om dagen ved behov, men det er legene strenge på for man skal helst ikke ta mer enn 60mg i døgnet. 

det kan godt hende du har ADHD, men jeg håper virkelig at du har sluttet med slik misbruk, ellers håper jeg ikke du får medisiner. Man skal ikke ta medisiner som ikke er forskrevet til deg og man skal ikke selvmedisinere og finne doser på egenhånd. 

Anonymkode: d5582...b3d

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Er nå igang med utredning av ADHD (kombinert type?), men dette kan visstnok ta lang tid ettersom jeg har tilleggsdiagnoser som kan kollidere med symptomene og gjøre det vanskelig å diagnosere. Jeg har tidligere prøvd å tatt Ritalin, og har som regel bare tatt 2-3 10 mg, og ikke merket stor forskjell, annet enn mer fokus og våkenhet. Men det var en kveld hvor jeg og noen venner tok 8-9 10 mg, og da satt jeg oppe hele natten med noe jeg kun kunne beskrevet som et langvarig angstanfall som varte i 6 timer. Mine to andre venninner, som jeg tok dette med hadde en helt annen opplevelse. De satt og koste seg og snakket hele natten, mens jeg satt på sofaen i full panikk med angst og uro - de holdt ikke kjeft i to minutter engang, og jeg fikk sikkert ikke ut mer enn fire ord på de 6 timene vi satt der. Når jeg da fortalte dem om utredningen, sa hun ene at jeg umulig kunne ha ADHD, fordi jeg reagerte av medisinen på den måten jeg gjorde - mens hun andre påpekte at alle fikk reaksjoner av større mengder, enten de har diagnosen eller ikke. Spørsmålet mitt er da, kan jeg fortsatt ha ADHD? Vil ikke gjennomgå en lang og slitsom utredning om det ikke er en sjans, liksom. 

Kan også påpeke at jeg kjenner meg godt igjen i symptomslistene, er som om at noen beskrev personligheten min, og det er både jeg og min mor enig i. 

Hvorfor i alle verden tok du så mye? Er medisiner noe man tar sammen med venner for å se virker ingen? 

Anonymkode: b0944...588

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med både panikkangst og sosial fobi/angst, kanskje det har en sammenheng ja. Takk for svar ellers, skal fortsette utredningen og håper på det beste!

Og til dere som lurte på hvorfor jeg gjorde det så er det ikke lett å si. Sliter med adferdsproblemer, impulsivitet og selvdestruktive tanker, så har nok noe med det å gjøre. Skjønner det ikke alltid selv.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...