Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #21 Skrevet 21. oktober 2004 det jeg hadde tenkt å si, med den noe rotetet siteringen min... (beklager), var en kommentar til 'faren for at det ikke fødes barn'. Dette er faktisk en reell fare i et land som vårt (ikke u-land). Det fødes stadig færre barn, og forskere er faktisk bekymret.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #22 Skrevet 21. oktober 2004 Jeg for min del jobbet i 11 år før jeg fikk barn og hadde da opparbeidet ganske så mye erfaring vil jeg si. Har jobbet i tilsammen 24 år og har hatt permisjon i 4 år i løpet av de årene, ikke sammenhengende 4 år. Jeg har da gitt arbeidsgiver 20 år, og du mener at det ikke skal telle noe?
Lala Skrevet 21. oktober 2004 #23 Skrevet 21. oktober 2004 Her er link til artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...ticle885730.ece sitat: Sammenligner "like" - Det er justert for en rekke forhold som påvirker lønnen som utdanningsnivå, alder, næring, arbeidstid, region og lignende. Vi har med andre ord sammenlignet kvinner som er så like som mulig, bortsett fra antall barn, sier forsker Inès Hardoy ved Institutt for samfunnsforskning. -hva ligger bak "og lignende" vet jeg ikke, men skulle gjerne likt å vite. Det er, og har vel alltid vært, tydelig at det ikke "lønner seg" å få barn og nei det er ikke så rart det, man mister jo tid (arbeidserfaring i forhold til de som ikke får barn) (og ikke minst så er det jo dyyyyrt). Man klatrer litt tregere i karrierestigen. Likevel vil jeg ikke la dette hindre meg i å få barn og jeg syns ikke at det er så spesielt urettferdig heller jeg. I mine øyne er det de som ikke får barn som taper mest. -De fleste handlinger vi mennesker gjør, er "egoistiske".
Lala Skrevet 21. oktober 2004 #24 Skrevet 21. oktober 2004 For meg så er det snakk om prioritering. JEg har selv barn, og for meg var det et bevisst valg. Jeg visste at jeg ofret "litt av karrieren", dvs både lønnsmessig og at det vil ta lengre tid å bevege meg oppover stigen. Jeg synes det blir helt feil om jeg skulle komme tilbake fra permisjon og KREVE at jeg skulle få det samme som mine kollegaer fårhar fått i den tiden jeg var borte - til tross for at de har tilegnet seg mer erfaring og jobbet mer mens jeg var borte. For meg blir det litt "pose og sekk"-tenkning. Kunne ikke vært mer enig! (Så ikke dette innlegget før jeg la inn mitt. Dette var det jeg mente, bare 100 ganger bedre formulert.)
Plonk Skrevet 21. oktober 2004 #25 Skrevet 21. oktober 2004 Det er jo noen fedre inne i bildet her også. Et barn har som oftest to foreldre. Hvor rettferdig er det at det er mor som skal tape økonomisk på å få barn, mens far ikke taper noe? I de fleste tilfeller tjener jo far mer enn mor allerede, og i følge denne undersøkelsen er det jo grunn til å tro at han får et enda større forsprang for hvert barn de får sammen.
Lala Skrevet 21. oktober 2004 #26 Skrevet 21. oktober 2004 Det er jo noen fedre inne i bildet her også. Et barn har som oftest to foreldre. Hvor rettferdig er det at det er mor som skal tape økonomisk på å få barn, mens far ikke taper noe? I de fleste tilfeller tjener jo far mer enn mor allerede, og i følge denne undersøkelsen er det jo grunn til å tro at han får et enda større forsprang for hvert barn de får sammen. Kommer jo an på hvem som tar permisjonen det da.. Tar faren permisjon, er det han som klatrer saktere i karrierestigen. Det er likt. Men sjekk dette: http://www.aftenposten.no/jobb/article892091.ece Jeg vet ikke hvilke forutsetninger som denne artikkelen er basert på. For jeg tror heller at sammenhengen er slik at menn som tjener bra, får fler barn (fordi de har råd til det), enn at sammenhengen er at menn tjener bra når/fordi de får fler barn. Man må være litt kritiske
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #27 Skrevet 22. oktober 2004 Det med fedre er selvsagt nok et godt argument for utvidet pappaperm. Nok om det. Jeg har heldigvis en jobb der ansinitet telles i antall år ansatt, så jeg taper ikke noe. Syns det er et tåpelig skille mellom lønnet og ikkelønnet arbeide her i landet - se bare på "pensjonsreformen" Og equil--- hva du nå het: Det er en kjennsgjerning at gode velferdsordninger gir flere barnefødsler. I Norge fødes flere barn enn i andre europeiske land med dårligere ordninger (omtrent alle). Skjønt vi fremdeles har et stykke igjen å gå: Sånn systemet er nå (nå tenker jeg ikke i arbeidslivet, men det som er felles for alle foreldre) - straffes man økonomisk om man får tre eller flere barn. Det er lagt opp til at man får max to... Lite lurt med tanke på at vi visstnok blir så få skattebetalere at pensjonene våre henger i en tynn tråd...
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2004 #28 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg syns vel egentlig ikke det er så urettferdig at man ikke får individuelle lønnsoppgjør når man er i svangerskapspermisjon. Er man ikke tilstede kan man heller ikke evaluere arbeidsinnsats. Men, jeg syns nå det eksempelet med at man er med i prosjekt er litt svakt da, hvem er det som blir med i et prosjekt om man vet at man ikke skal være der? Jeg syns også man skal passe seg litt for å ikke bli altfor "gjerrige" heller. For min del ville det absolutt ikke gjort noe om en kollega i svangerskapspermisjon fikk samme lønnsøkning som meg...det kan jo hende personen får lønnsøking basert på tidligere resultater. Eller for å bruke prosjektet....kanskje man får lønssøkning for gode ideer og innspill til prosjekter før man gikk ut i svangerskapspermisjon...
Gjest equilibrium Skrevet 25. oktober 2004 #29 Skrevet 25. oktober 2004 Men, jeg syns nå det eksempelet med at man er med i prosjekt er litt svakt da, hvem er det som blir med i et prosjekt om man vet at man ikke skal være der? Ikke alle som vet akkurat når de skal bli gravide - og det er også mange prosjekter som varer over flere år. Basert på egne erfaringer er det ikke et dårlig eksempel. Jeg syns også man skal passe seg litt for å ikke bli altfor "gjerrige" heller. For min del ville det absolutt ikke gjort noe om en kollega i svangerskapspermisjon fikk samme lønnsøkning som meg...det kan jo hende personen får lønnsøking basert på tidligere resultater. Eller for å bruke prosjektet....kanskje man får lønssøkning for gode ideer og innspill til prosjekter før man gikk ut i svangerskapspermisjon... Ok, greit nok det - og det er veldig uselvisk av deg. For min egen del handler det litt om at den innsatsen jeg hadde lagt i prosjektet ville blitt usynliggjort i en slik sammenheng. Du får lønnsøkningen basert på din innsats - helt fra ideestadiet, til gjennomføring og resultatmessig måling i ettertid. Så kommer din kollega tilbake fra permisjon og får samme lønnsøkning, med samme begrunnelse? I praksis betyr det at begrunnelsen ikke har noen mening - man vet jo da at den ikke er gitt på bakgrunn av det arbeidet som er gjort med prosjektet. Litt på siden - men jeg ville hevde at man da heller burde gi en generell lønnsøkning til alle de som får barn - som belønning for samfunnsnyttig innsats e.l.
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 25. oktober 2004 #31 Skrevet 25. oktober 2004 Prysilla sier: Ja absolutt! De har fått barn og det er en jobb som er like viktig som ethvert annet arbeid. Tenk om ingen skulle sette barn til verden? Hvem i all verden skal vaske rumpa di når du blir gammel? Og hvem skal betale din alderspensjon? Samfunnet vil jo dø ut om det ikke kommer nye ressurser til verden. Husk at de som får barn også er med på å beholde mange arbeidsplasser som for eks jordmødre, sykepleiere og leger. Skal ikke dette vektlegges og belønnes? Ærlig talt Helt enig med den.
Gjest equilibrium Skrevet 25. oktober 2004 #32 Skrevet 25. oktober 2004 Prysilla sier: Ja absolutt! De har fått barn og det er en jobb som er like viktig som ethvert annet arbeid. Tenk om ingen skulle sette barn til verden? Hvem i all verden skal vaske rumpa di når du blir gammel? Og hvem skal betale din alderspensjon? Samfunnet vil jo dø ut om det ikke kommer nye ressurser til verden. Husk at de som får barn også er med på å beholde mange arbeidsplasser som for eks jordmødre, sykepleiere og leger. Skal ikke dette vektlegges og belønnes? Ærlig talt Helt enig med den. Jeg har allerede kommentert innlegget til Prysilla og kommet med argumtert mot det hun hevder. Så det hadde jo vært gøy om dere kunne komme med noen argumenter, Prysilla eller alisia?
Gjest equilibrium Skrevet 25. oktober 2004 #33 Skrevet 25. oktober 2004 Dette blir litt vanskelig for meg å kommentere for jeg har ikke det behovet for at det skal være rettferdig. Men, jeg skjønner poenget ditt! Ja, men poenget er ikke bare rettferdighet - men man river bort hele grunnlaget for belønning for innsats. Fordi om man vet at lønnspålegg deles ut vilkårlig - man får lønnspålegget enten man har jobbet ekstra hardt med et prosjekt, eller man har vært på permisjon eller drevet med noe helt annet. Selvfølgelig vil et slikt system føre til at lønnspålegg oppfattes som noe man har KRAV på, UAVHENGIG av faktisk arbeidsinnsats.
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2004 #34 Skrevet 25. oktober 2004 Som sagt i mitt første innlegg:Jeg syns vel egentlig ikke det er så urettferdig at man ikke får individuelle lønnsoppgjør når man er i svangerskapspermisjon. Er man ikke tilstede kan man heller ikke evaluere arbeidsinnsats. Men, jeg syns jo at man kan bli belønnet for den tiden man var med og jobbet i prosjektet forutsatt at man gjorde en god jobb. Jeg syns ikke det er riktig at alle sjanser til lønnsøkning forsvinner fordi man ikke får vært med på prosjektet til det er ferdigstilt. Har man jobbet med et prosjekt i 9 måneder (eller kanskje lenger også?) og man har gjort en god jobb og bidratt til at prosjektet har blitt vellykket så syns jeg at man kan få en prosentvis lønnsøkning.
Gjest equilibrium Skrevet 25. oktober 2004 #35 Skrevet 25. oktober 2004 Men' date=' jeg syns jo at man kan bli belønnet for den tiden man var med og jobbet i prosjektet forutsatt at man gjorde en god jobb. Jeg syns ikke det er riktig at alle sjanser til lønnsøkning forsvinner fordi man ikke får vært med på prosjektet til det er ferdigstilt. Har man jobbet med et prosjekt i 9 måneder (eller kanskje lenger også?) og man har gjort en god jobb og bidratt til at prosjektet har blitt vellykket så syns jeg at man kan få en prosentvis lønnsøkning.[/quote'] Ok, det er jo forsåvidt helt enig med deg i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå