Gjest equlibrium Skrevet 21. oktober 2004 #1 Skrevet 21. oktober 2004 Tidlig i oktober ble det i Aftenposten referert til en undersøkelse hvor det ble avdekket at kvinner med barn generelt hadde lavere lønn enn barnløse kvinner. Denne forskjellen økte i forhold til hvor mange barn kvinnen hadde. Når jeg tenker over dette så er det jo ikke så rart - kvinner som har barn(ett el. flere) har jo tilbragt en god del tid i permisjon. Karrieremessig og lønnsmessig progresjon er som regel en konsekvens av hvor lenge du har stått i jobben, erfarng og dyktighet. Er det da riktig at kvinner som har vært borte fra jobben i opp til flere år i permisjon skal se på det som en "selvfølge" at de oppnår samme lønnsnivå som medsøstre som har arbeidet i hele denne perioden?
Prycilla Skrevet 21. oktober 2004 #2 Skrevet 21. oktober 2004 Er det da riktig at kvinner som har vært borte fra jobben i opp til flere år i permisjon skal se på det som en "selvfølge" at de oppnår samme lønnsnivå som medsøstre som har arbeidet i hele denne perioden? Ja absolutt! De har fått barn og det er en jobb som er like viktig som ethvert annet arbeid. Tenk om ingen skulle sette barn til verden? Hvem i all verden skal vaske rumpa di når du blir gammel? Og hvem skal betale din alderspensjon? Samfunnet vil jo dø ut om det ikke kommer nye ressurser til verden. Husk at de som får barn også er med på å beholde mange arbeidsplasser som for eks jordmødre, sykepleiere og leger. Skal ikke dette vektlegges og belønnes? Ærlig talt
Gjest eqilibrium Skrevet 21. oktober 2004 #3 Skrevet 21. oktober 2004 Ja absolutt! De har fått barn og det er en jobb som er like viktig som ethvert annet arbeid. Tenk om ingen skulle sette barn til verden? Hvem i all verden skal vaske rumpa di når du blir gammel? Og hvem skal betale din alderspensjon? Samfunnet vil jo dø ut om det ikke kommer nye ressurser til verden. Det er en jobb ja - som de får betalt permisjon for. Samtidig er det et privelegie og et valg de fleste tar basert på egne prioriteringer - de færreste gjør dette fordi det er en samfunnsplikt. Faren for at det ikke skal fødes barn er ikke noe argument - da det fødes masse barn, uansett om det finnes støtteordninger eller ikke. Husk at de som får barn også er med på å beholde mange arbeidsplasser som for eks jordmødre, sykepleiere og leger. Skal ikke dette vektlegges og belønnes? Ærlig talt ] Så det er et argument at man skal belønnes for å bruke penger? (og dermed opprettholde arbeidsplasser). Jeg vil også belønnes for dette - fordi jeg er også med på å opprettholde en masse arbeidsplasser. Skal de kriminelle også belønnes da?
Gjest eqilibrium Skrevet 21. oktober 2004 #4 Skrevet 21. oktober 2004 La meg ta et annet eksempel på "samfunnsnyttig" arbeid - verneplikt. Jeg har ingen undersøkelse å vise til, men kan med stor sikkerhet si at folk som må forlate jobben for å avtjene verneplikt ikke får noen særordninger på dette området - snarere tvert i mot.
kitty Skrevet 21. oktober 2004 #5 Skrevet 21. oktober 2004 Nå er jo ikke akkurat befolkningsmengden i Norge økende pga så mange fødsel. Faktisk så dør det flere enn det fødes i dette landet..... Min mening er at du bør verken tape økonomisk på det om du føder barn eller avtjener millitærtjeneste. Begge deler er samfunnsnyttig på lik linje med det å være i arbeid.
Lillesøster Skrevet 21. oktober 2004 #6 Skrevet 21. oktober 2004 Er det da riktig at kvinner som har vært borte fra jobben i opp til flere år i permisjon skal se på det som en "selvfølge" at de oppnår samme lønnsnivå som medsøstre som har arbeidet i hele denne perioden? Skjønner argumentasjoene din. Men la meg stille deg et annet spørsmål. Er det riktig at det er kvinnene som blir straffet (lønnsmessig) når man velger å få flere barn?
Gjest equilibrium Skrevet 21. oktober 2004 #7 Skrevet 21. oktober 2004 Nå er jo ikke akkurat befolkningsmengden i Norge økende pga så mange fødsel. Faktisk så dør det flere enn det fødes i dette landet..... Min mening er at du bør verken tape økonomisk på det om du føder barn eller avtjener millitærtjeneste. Begge deler er samfunnsnyttig på lik linje med det å være i arbeid. Greit nok, men jeg tror(og håper ikke) folk tar beslutningen om å få barn kun basert på hvordan økonomien blir. Det er også en rekke andre grunner til at vi ikke føder flere barn her i landet, eks flere single. Spørsmålet er om det er riktig ovenfor de som ikke har vært ute i permisjon. Si at du jobber på et prosjekt - og legger inn mye arbeid og innsats, og prosjektet lykkes. Din kollega på prosjektet er ute i permisjon hele tiden. Så bestemmes det at arbeidet med prosjektet belønnes av ledelsen - med høyere lønn. Din kollega som ikke har vært tilstede under prosjektet får selvfølgelig også høyere lønn. Er det rettferdig? Jeg vil ha vanskelig for å akseptere at man skal belønnes for "samfunnsnyttig" arbeid i jobbsammenhengen. Kan jeg ta meg permisjon for å jobbe i Røde Kors, og så komme tilbake og kreve å få de samme lønnsforhøyelsene som mine kollegaer?
Gjest equilibrium Skrevet 21. oktober 2004 #8 Skrevet 21. oktober 2004 Nå er jo ikke akkurat befolkningsmengden i Norge økende pga så mange fødsel. Faktisk så dør det flere enn det fødes i dette landet..... Min mening er at du bør verken tape økonomisk på det om du føder barn eller avtjener millitærtjeneste. Begge deler er samfunnsnyttig på lik linje med det å være i arbeid. Greit nok, men jeg tror(og håper ikke) folk tar beslutningen om å få barn kun basert på hvordan økonomien blir. Det er også en rekke andre grunner til at vi ikke føder flere barn her i landet, eks flere single. Spørsmålet er om det er riktig ovenfor de som ikke har vært ute i permisjon. Si at du jobber på et prosjekt - og legger inn mye arbeid og innsats, og prosjektet lykkes. Din kollega på prosjektet er ute i permisjon hele tiden. Så bestemmes det at arbeidet med prosjektet belønnes av ledelsen - med høyere lønn. Din kollega som ikke har vært tilstede under prosjektet får selvfølgelig også høyere lønn. Er det rettferdig? Jeg vil ha vanskelig for å akseptere at man skal belønnes for "samfunnsnyttig" arbeid i jobbsammenhengen. Kan jeg ta meg permisjon for å jobbe i Røde Kors, og så komme tilbake og kreve å få de samme lønnsforhøyelsene som mine kollegaer?
Chiquita Skrevet 21. oktober 2004 #9 Skrevet 21. oktober 2004 Det er en jobb ja - som de får betalt permisjon for. Betalt permisjon i et år, mens jobben strekker seg over minst 18 år.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #10 Skrevet 21. oktober 2004 Skjønner argumentasjoene din. Men la meg stille deg et annet spørsmål. Er det riktig at det er kvinnene som blir straffet (lønnsmessig) når man velger å få flere barn? For meg så er det snakk om prioritering. JEg har selv barn, og for meg var det et bevisst valg. Jeg visste at jeg ofret "litt av karrieren", dvs både lønnsmessig og at det vil ta lengre tid å bevege meg oppover stigen. Jeg synes det blir helt feil om jeg skulle komme tilbake fra permisjon og KREVE at jeg skulle få det samme som mine kollegaer fårhar fått i den tiden jeg var borte - til tross for at de har tilegnet seg mer erfaring og jobbet mer mens jeg var borte. For meg blir det litt "pose og sekk"-tenkning.
kitty Skrevet 21. oktober 2004 #11 Skrevet 21. oktober 2004 Greit nok' date=' men jeg tror(og håper ikke) folk tar beslutningen om å få barn kun basert på hvordan økonomien blir.[/quote'] Selvfølgelig ikke, men jeg syns ikke man skal tape penger på å få barn heller. Er det fordi man må jobbe så hardt at man ikke har tid til å skaffe seg livsledsager? At krav om høy levestandard har gjort det nødvendig å jobbe hele tiden? Ja, det mener jeg bestemt. Mener du også at hvis du hadde blitt sykemeldt i perioden med prosjektet, så skulle du heller ikke ha hatt økt lønn?
Gjest equilibrium Skrevet 21. oktober 2004 #12 Skrevet 21. oktober 2004 Er det fordi man må jobbe så hardt at man ikke har tid til å skaffe seg livsledsager? At krav om høy levestandard har gjort det nødvendig å jobbe hele tiden? Dette er jo et interessant spørsmål. All forskning viser jo at vi har det materielt mye bedre enn for 50 år siden - likevel så jobber vi mer og føder færre barn. Dette også til tross for at vi har langt flere støtteordninger for de som faktisk får barn. Jeg tror det er våre egne høye krav(skapt av reklamen?) som har ført til dette. Ja, det mener jeg bestemt. Mener du også at hvis du hadde blitt sykemeldt i perioden med prosjektet, så skulle du heller ikke ha hatt økt lønn? Vel, da er vi uenige her. Jeg mener selvfølgelig at sykmeldte skal være med en generell lønnsøkning som gjelder for alle(lønnsoppgjør etc). Men en lønnsøkning som er basert spesifikt på arbeidet med ett prosjekt eller lignende skal selvfølgelig ikke gis til en som ikke har deltatt på prosjektet.
kitty Skrevet 21. oktober 2004 #13 Skrevet 21. oktober 2004 Vel, da er vi uenige her. Jeg mener selvfølgelig at sykmeldte skal være med en generell lønnsøkning som gjelder for alle(lønnsoppgjør etc). Men en lønnsøkning som er basert spesifikt på arbeidet med ett prosjekt eller lignende skal selvfølgelig ikke gis til en som ikke har deltatt på prosjektet. Hva hvis ikke alle som ønsket fikk være med på prosjektet pga manglende oppgaver til alle? Hvem skal bestemme hvem som får være med da og som resultat få mer lønn?
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #14 Skrevet 21. oktober 2004 Nå er jo ikke akkurat befolkningsmengden i Norge økende pga så mange fødsel. Faktisk så dør det flere enn det fødes i dette landet..... Må bare kommentere faktafeil: I 2003 ble det født 56458 barn i Norge I 2003 døde 42480 i Norge Tall fra ssb Det fødes hvert år flere enn som dør her i landet.
kitty Skrevet 21. oktober 2004 #15 Skrevet 21. oktober 2004 Må bare kommentere faktafeil: I 2003 ble det født 56458 barn i Norge I 2003 døde 42480 i Norge Tall fra ssb Det fødes hvert år flere enn som dør her i landet. Beklager, min feil. Hvorfor hører vi stadig vekk at befolkningsmengden synker og at det ikke fødes nok barn i Norge. Jeg gikk ut fra at dette var riktig og har ikke sjekket fakta. Stor Beklager.
monja Skrevet 21. oktober 2004 #16 Skrevet 21. oktober 2004 Betalt permisjon i et år, mens jobben strekker seg over minst 18 år. Kjempegodt sagt, Chiquita. Barn er en jobb som strekker seg over hele livet.
Superlammet Skrevet 21. oktober 2004 #17 Skrevet 21. oktober 2004 Spørsmålet er om det er riktig ovenfor de som ikke har vært ute i permisjon. Si at du jobber på et prosjekt - og legger inn mye arbeid og innsats, og prosjektet lykkes. Din kollega på prosjektet er ute i permisjon hele tiden. Så bestemmes det at arbeidet med prosjektet belønnes av ledelsen - med høyere lønn. Din kollega som ikke har vært tilstede under prosjektet får selvfølgelig også høyere lønn. Er det rettferdig? Ja, det mener jeg bestemt. Mener du også at hvis du hadde blitt sykemeldt i perioden med prosjektet, så skulle du heller ikke ha hatt økt lønn?
sala Skrevet 21. oktober 2004 #18 Skrevet 21. oktober 2004 Dette er jo en undersøkelse som baserer seg på statistikk. Og i det vil det jo også skjule seg tall på de mødrene som velger å jobbe deltid eller være hjemmeværende utover betalt permisjon, og dermed tape ansiennitet og lønn på det. Jeg er så heldig at jeg får lønnsoppgjør og ansiennitetsopprykk som normalt selvn år jeg er i svangerskapspermisjon.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #19 Skrevet 21. oktober 2004 Det er flere her som sier at å få barn er en jobb over 18 år, at man gjør dette for samfunnet. Ser poenget deres, men er ikke det å få barn først og fremst en egoistisk handling? De fleste velger vel å få barn fordi de ønsker selv, ikke fordi de ønsker å gi noe til fellesskapet? Synes det argumentet blir litt tynt. Videre er jeg enig i at man bør gå opp i lønn, men da tarifftillegget. Der jeg jobber har vi i tillegg et individuellt tillegg som blir basert på innsats gjennom året. Kan ikke helt se hvordan det skal beregnes for en som ikke har vært på jobb? Når det gjelder punktet om hvorfor kvinnen skal straffes for å få barn, og ikke mannen, så er det fullt mulig for mannen å gå hjemme under permisjonen mens kvinnen jobber. Hos oss blir det hvertfall slik at han tar ut det aller meste av permisjonen.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #20 Skrevet 21. oktober 2004 Faren for at det ikke skal fødes barn er ikke noe argument - da det fødes masse barn, uansett om det finnes støtteordninger eller ikke. Så det er et argument at man skal belønnes for å bruke penger? (og dermed opprettholde arbeidsplasser). Jeg vil også belønnes for dette - fordi jeg er også med på å opprettholde en masse arbeidsplasser. Skal de kriminelle også belønnes da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå