Gå til innhold

ME Behandling. Har du prøvd Lightning Process ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Lightning Process ? Og hva er dine erfaringer med det?

"Kronisk utmattelsessyndrom og erfaring med Lightning Process

Årsaken til kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati (CFS/ME) er uavklart og omstridt, og behandlingsmulighetene er begrensede. Mange som har deltatt på kurset Lightning Process har rapportert om positiv effekt. Det bør lede til en randomisert, kontrollert intervensjonsstudie.

Siden 2008 har flere tusen pasienter med kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati deltatt på kurset Lightning Process (LP) i Norge (1). Kurset er et tre dagers intensivt mentalt treningsprogram med mulighet for oppfølging. Selv om den utløsende årsaken til kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati i hvert enkelt tilfelle er uavklart, antar man at opprettholdelsen og kronifiseringen av symptomene skyldes en stressrespons med forhøyet beredskap og vedvarende aktivering av det sympatiske nervesystemet, drevet av klassiske og operante betingingsmekanismer. Lightning Process bygger på disse stressteoriene.

Hva er Lightning Process?

Lightning Process-kurset er en form for psykoedukasjon med både en teoretisk del og øvelser som deltagerne skal utføre hjemme. Kurset har elementer til felles med kognitiv atferdsterapi, en behandlingsmetode som har vist resultater ved kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati (2). Begge metodene tar utgangspunkt i sammenhengen mellom tanker, følelser og handlinger og har som mål å bryte selvforsterkende og uhensiktsmessige spiraler. Samtidig skiller Lightning Process seg fra kognitiv atferdsterapi på noen punkter: Kurset er lagt opp som et mentalt treningsprogram over tre dager, ledet av en coach med spesifikk Lightning Process-utdanning. Mens man i kognitiv atferdsterapi jobber med innholdet i tankene, vil man i dette kurset mer drøfte hvordan man forholder seg til tankemønstrene (3). Videre oppfordrer man pasientene til å søke opplevelser som gir positive følelser, uten en fastsatt plan, istedenfor å analysere negative tanker og følelser. I tillegg er man svært oppmerksom på betydningen av semantikk – hvordan ord og begreper bidrar til negative tankemønstre.

Forskning

Så langt vi kjenner til, er det gjennomført to vitenskapelige studier av Lightning Process, begge kvalitative. I den ene oppga syv av ni ungdommer stor bedring etter kurset, mens to ikke hadde merket noen effekt (4). I den andre undersøkte man pasientenes erfaringer og fant at høyere skår på forståelse av egen tilstand, tillit til kursleder og positiv kroppslig respons skilte pasienter som oppga positiv erfaring, fra pasienter som oppga ingen eller negativ effekt (5). Begge studiene tyder på at kurset kan være nyttig for noen pasienter med kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati. I England er det i tillegg utført en pilotstudie med barn/ungdom som skal lede til en randomisert, kontrollert studie (6).

I samarbeid med Godthaab Helse og Rehabilitering gjorde man en telefonisk spørreundersøkelse av alle som hadde deltatt på Lightning Process-kurs i 2008 (7). De fleste rapporterte om bedring av livskvalitet og aktivitetsnivå. Bedringen vedvarte ett år etter kursdeltagelsen, og det ble ikke rapportert om alvorlige bivirkninger. Brukerundersøkelsen er selvsagt bare hypotesedannende, men kan indikere at kurset kan ha en positiv effekt på disse tilstandene.

Behov for mer kunnskap

Kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati kan være invalidiserende for den enkelte og representerer et betydelig samfunnsproblem. Det er et stort behov for mer forskning på effekten av ulike behandlingsformer. Lightning Process har vist lovende resultater, men vi trenger randomiserte, kontrollerte forsøk. Før resultatet av slike studier foreligger, har man ikke tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag for å kunne anbefale at Lightning Process blir systematisk brukt i helsetjenesten.

RE: Kronisk utmattelsessyndrom og erfaring med

21.03.2016

For snart 9 år siden lå jeg dødssyk med ME. Til sommeren er jeg ferdig sykepleier og kan da komme til å møte ME-pasienter i mitt arbeid.

Da jeg fikk diagnosen ME/CFS for 11 år siden var dette en mystisk sykdom som det ikke fantes noen behandling for. Nå 11 år etter er det fortsatt ikke et godt offentlig behandlingstilbud til ME-pasienter. Når pasientene blir innlagt på sykehuset er de preget av hjelpeløshet, og de sendes bare enda mer hjelpeløse hjem igjen. De ligger hjemme i håp om at ME-symptomene skal avta, der ligger de år etter år. Noen blir gradvis bedre, andre ligger invalidisert år etter år på et mørkt rom.

Som helsepersonell synes jeg det er skandaløst at Helse-Norge ikke har hatt et godt behandlingstilbud å tilby disse pasientene. Da jeg ble frisk av LP for 9 år siden, tenke jeg at dette var ME-historiens største revolusjon og at dette var et behandlingstilbud som spesialisthelsetjenesten kom til å tilby. LP ble i stedet mottatt med stor skepsis og motstand til tross for at metoden har hjulpet mange ME pasienter. Flere studier viser at mange opplever bedring etter LP og at få opplever negative bivirkninger (1, 2, 3). Til tross for at denne behandlingen har hjulpet mange ME-pasienter har Helse-Norge fortsatt ikke et godt behandlingstilbud.

Jeg håper at det kan forskes videre på ME og LP slik at det offentlige helsesystemet kan komme med et skikkelig behandlingstilbud til pasientene med denne ”mystiske” ME-diagnosen. " http://tidsskriftet.no/article/3455639

Anonymkode: 11e3f...091

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ren reklame så ber om at tråden slettes. Lightning process regnes som alternativ behandling og er like humbug som spåkoner. Det sier seg selv at et tredagers tankeendringskurs ikke kurerer en nevrologisk sykdom som pr dags dato har mest suksessfull kur av kreftmedisin.

Det har vært mye undersøkelser på LP vs andrebehandlinger, da mener jeg medisinske behandlinger og ikke alternative som LP er, og det også godt dokumentert at flertallet med ME blir dårligere av å prøve LP kurs,  noen så dårlige at de har endt opp med å ta selvmord av fortvilelse. Den lille andelen som blir bedre av tankekurset har ikke ME, som står for Myalgisk = ledd og muskel inflammasjon Encefalopati = betennelse i hjernen og ryggmarg, men utelukkende og kun psykiske lidelser som depresjon og utbrenthet. Det stod senest en artikkel i medisinsk tidskrift om feildiagnosering av ME pasienter for under en uke siden (og mange ganger før) hvor det kommer frem at hele 7 av 10 som har diagnosen via fastlege eller indremedisiner IKKE oppfyller kravene for diagnosen hos ME spesialist og at den andelen dermed sliter med plager som brenner ut eller er psykiske. 

Den største undersøkelsen på funksjonsevne og bedringsprosess på ME pasienter går over 25 år og der er fremdeles 85% like syke eller sykere, og resterende 15% bedre men ikke friske. Skal love deg at folk som er syke så lenge har prøvd "alt" og spesielt det å "tenke positivt og snu tankene" som LP går ut på. 

Kan også være verdt å nevne at Live Landmark som  innførte Lightning Process i Norge tjente millioner på kurset og løftene etter bare det første året så hun kjemper hardt for å la pengene fortsette å rulle inn - 15.000 pr pers for tre dager, og hennes egen "ME" historie er at hun var utmattet og tok seg noen måneder luksus ferie i Afrika og ble bedre og dro så til London på LP kurs for ny inspirasjon. Kurset er godt som inspirasjon for alt fra business folk til vanlige folk - friske folk,  men ikke en kur eller behandling for alvorlig syke mennesker. 

Anonymkode: d6d57...9cb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

ME er basert på kosthold og komme seg i aktivitet. Endel ME kommer fra latskap.

Anonymkode: 4d03b...09f

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ren reklame så ber om at tråden slettes. Lightning process regnes som alternativ behandling og er like humbug som spåkoner. Det sier seg selv at et tredagers tankeendringskurs ikke kurerer en nevrologisk sykdom som pr dags dato har mest suksessfull kur av kreftmedisin.

Det har vært mye undersøkelser på LP vs andrebehandlinger, da mener jeg medisinske behandlinger og ikke alternative som LP er, og det også godt dokumentert at flertallet med ME blir dårligere av å prøve LP kurs,  noen så dårlige at de har endt opp med å ta selvmord av fortvilelse. Den lille andelen som blir bedre av tankekurset har ikke ME, som står for Myalgisk = ledd og muskel inflammasjon Encefalopati = betennelse i hjernen og ryggmarg, men utelukkende og kun psykiske lidelser som depresjon og utbrenthet. Det stod senest en artikkel i medisinsk tidskrift om feildiagnosering av ME pasienter for under en uke siden (og mange ganger før) hvor det kommer frem at hele 7 av 10 som har diagnosen via fastlege eller indremedisiner IKKE oppfyller kravene for diagnosen hos ME spesialist og at den andelen dermed sliter med plager som brenner ut eller er psykiske. 

Den største undersøkelsen på funksjonsevne og bedringsprosess på ME pasienter går over 25 år og der er fremdeles 85% like syke eller sykere, og resterende 15% bedre men ikke friske. Skal love deg at folk som er syke så lenge har prøvd "alt" og spesielt det å "tenke positivt og snu tankene" som LP går ut på. 

Kan også være verdt å nevne at Live Landmark som  innførte Lightning Process i Norge tjente millioner på kurset og løftene etter bare det første året så hun kjemper hardt for å la pengene fortsette å rulle inn - 15.000 pr pers for tre dager, og hennes egen "ME" historie er at hun var utmattet og tok seg noen måneder luksus ferie i Afrika og ble bedre og dro så til London på LP kurs for ny inspirasjon. Kurset er godt som inspirasjon for alt fra business folk til vanlige folk - friske folk,  men ikke en kur eller behandling for alvorlig syke mennesker. 

Hei

Tusen takk for et svært godt, utfyllende og informativt svar! Jeg har ikke kunnskap om dette, men jeg postet HI da jeg tilfeldigvis fant denne artikkelen i Tidsskriftet. Det er svært bra at du skrev det du skrev. Tusen takk! :blomst:

Anonymkode: 11e3f...091

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to som har prøvd LP og de ble begge friskere. Nå har de ME bare når det passer seg, dvs. når de ikke har så lyst til forskjellige ting. 

Anonymkode: 828ce...9a1

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jadda!

Og kreft kommer av onani, mens aids får man hvis lyver for sine foreldre.

Anonymkode: 81eab...b51

• Liker 7
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at dette er ironi på høyt nivå?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil, og et forferdelig respektløst utsagn. Det er en rød tråd gjennom folk som blir rammet av ME er mennesker som er svært aktive og sunne. Toppidrettsutøvere og generelt aktive folk som har jobbet ræva av seg og plutselig blir utsatt for virus, den mest vanlig utløsende årsaken og utvikler ME. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner to som har prøvd LP og de ble begge friskere. Nå har de ME bare når det passer seg, dvs. når de ikke har så lyst til forskjellige ting. 

Da har de ikke hatt ME. Det går ikke an å ha ME "bare når det passer seg". ME er der hele tiden og symptomøkning skjer av fysisk og mental aktivitet. Det vil si at uansett hvor mye man elsker eller vil ut på fjelltur med hunden så vil man blir dårligere av det. Å ha lyst til ting fjerner ikke symptomene, og å ikke ha lyst til ting gir ikke plutselige symptomer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har de ikke hatt ME. Det går ikke an å ha ME "bare når det passer seg". ME er der hele tiden og symptomøkning skjer av fysisk og mental aktivitet. Det vil si at uansett hvor mye man elsker eller vil ut på fjelltur med hunden så vil man blir dårligere av det. Å ha lyst til ting fjerner ikke symptomene, og å ikke ha lyst til ting gir ikke plutselige symptomer. 

Nei, jeg er helt enig med deg. Veldig synd for de som faktisk har ME, ikke rart det er mye rare holdninger når så mange får diagnosen uten å ha ME.  

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den ‎22‎.‎03‎.‎2016 at 3.11, AnonymBruker skrev:

Kunnskapsløsheten er stor, leser jeg

Anonymkode: 74375...cd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lighting process er jo bare noe stort tull, det gjør ikke ME syke folk friskere, da har de ikke hatt skikkelig ME i hvertfall.Nyere forskning viser at det mest sannsynlig er en svært alvorlig sykdom, som er til tider helt invidaliserende hos den syke. auto immun sykdom eller en betennelse i hjerne og ryggmarg, som ligger der hele tiden og ikke forsvinner.Man kan ikke tenke seg frisk fra det, like lite som man kan tenke seg frisk hvis man er syk av halsbetennelse eller influensa.Er man syk, så er man syk.

Anonymkode: 74375...cd3

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...