AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Jeg promper veldig mye, spesielt etter at jeg har spist. Vet ikke hva som gjør det, klarer ikke å finne ut hva slags matvare som utløser dette da det virker å være tilfeldig. Er det farlig med så mye tarmgass? Det plager meg ikke når jeg er hjemme alene, men denne uka er jeg på hytta med familien og blir veldig obs på hvor ofte jeg må prompe. Er det farlig å holde den inne? Hjemme promper jeg jo når jeg må, men nå kan jeg ikke gjøre det. Noen ganger klarer jeg ikke å holde den inne heller.. Anonymkode: d6f8d...691
Brimi Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg promper veldig mye, spesielt etter at jeg har spist. Vet ikke hva som gjør det, klarer ikke å finne ut hva slags matvare som utløser dette da det virker å være tilfeldig. Er det farlig med så mye tarmgass? Det plager meg ikke når jeg er hjemme alene, men denne uka er jeg på hytta med familien og blir veldig obs på hvor ofte jeg må prompe. Er det farlig å holde den inne? Hjemme promper jeg jo når jeg må, men nå kan jeg ikke gjøre det. Noen ganger klarer jeg ikke å holde den inne heller.. Anonymkode: d6f8d...691 Har du prøvd utelukkelses metoden?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Å forsøke å holde tilbake tarmgass er ikke særlig lurt, det fungerer også dårlig. Alle har tarmgass som må ut og den kommer bare ut en vei. Vi promper bevisst eller ubevisst mellom en halv og en liter luft. Gå ut og promp i frisk luft, så slipper du magevondt. Anonymkode: e556a...a99 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Don't feed the troll! Anonymkode: 20b50...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #5 Skrevet 23. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Å forsøke å holde tilbake tarmgass er ikke særlig lurt, det fungerer også dårlig. Alle har tarmgass som må ut og den kommer bare ut en vei. Vi promper bevisst eller ubevisst mellom en halv og en liter luft. Gå ut og promp i frisk luft, så slipper du magevondt. Anonymkode: e556a...a99 Er liksom ikke alltid det passer seg å gå ut, og jeg er av og til redd for å prompe når jeg reiser meg. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Don't feed the troll! Anonymkode: 20b50...8ab Jeg er ikke et troll. Dette er en reell problemstilling for meg. 9 timer siden, Brimi skrev: Har du prøvd utelukkelses metoden? Nei, det føles så omfattende at jeg ikke vet hvordan. Anonymkode: d6f8d...691
Gjest Dwight Skrevet 23. mars 2016 #6 Skrevet 23. mars 2016 Prøv først å spise i et roligere tempo. Vi svelger mye luft når vi spiser, og spiser du fort så svelger du også mer. Og promp så mye du bare vil og kan, luften må ut uansett.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #8 Skrevet 23. mars 2016 4 minutter siden, runi skrev: Det er et tegn på at magen fungerer utmerket store mengder kan tyde på matintolleranse, IBS osv Anonymkode: eff42...051
makkapakka Skrevet 23. mars 2016 #9 Skrevet 23. mars 2016 hørte på radioen at det faktisk er sunt å prompe, så la det stå til
Fiberhusk Skrevet 23. mars 2016 #10 Skrevet 23. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Don't feed the troll! Anonymkode: 20b50...8ab Kan ikke bare la trollet gå rundt og sulte heller da. Trollemishandling Fis i vei. Du rekker vel å tusle utenfor, i gangen, eller på do når du må slippe løs duene?
runi Skrevet 23. mars 2016 #11 Skrevet 23. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: store mengder kan tyde på matintolleranse, IBS osv Anonymkode: eff42...051 Nei. Masse dess bedre. Hvis du har hatt kontroll /operasjon av mage tarm er alle opptatt av promp og rap så du tar feil 1
Million Skrevet 23. mars 2016 #12 Skrevet 23. mars 2016 Løk er kjent for å gi mye tarmgass som leder til promping. Noen mennesker får også luft i tarmene av melk eller melkeprodukter. Dette er vanlige matvarer man kanskje ikke tenker over at man inntar, men du kan jo prøve utelukkelsesmetoden, og fjerne en av dem fra kostholdet en periode og se om det skjer noen forbedring. Skjer det ikke noe, vet du at det ikke var den matvaren, og kan begynne å spise den igjen. Så utelukker du neste matvare fra kosten, og ser hva som skjer osv.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #13 Skrevet 23. mars 2016 Mannen min er en prompekonge de luxe, det er svært lite matvarer som ikke gir han luft i magen. Han har ingen allergier bare en "luftig" tarm. I nødstilfeller har han brukt minifom som hjelper litt. Nå skal man ikke gi råd om medisiner her jeg bare informerer at det er det han bruker og at han kjøper den på apoteket reseptfritt... Anonymkode: 13460...54d
Brimi Skrevet 23. mars 2016 #14 Skrevet 23. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er liksom ikke alltid det passer seg å gå ut, og jeg er av og til redd for å prompe når jeg reiser meg. Jeg er ikke et troll. Dette er en reell problemstilling for meg. Nei, det føles så omfattende at jeg ikke vet hvordan. Anonymkode: d6f8d...691 Utelukkelses metoden er ikke så omfattende. Du begynner med en matvare og holder deg unna denne i noen uker. Hjelper ikke det så kan du begynne med neste matvare. Begynn med de matvarene som er kjent for å kunne gi tarmgass. Melk og kål f.eks. Evnt. kan du ta snarveien og be legen om en utvidet blodprøve hvor de sjekker etter allergener. Jeg merker veldig godt når jeg spiser noe jeg ikke tåler nå, men jeg merket det ikke så godt før jeg hadde funnet ut hva som gjorde at jeg fikk luft og vondt i magen.
Chizue Skrevet 23. mars 2016 #16 Skrevet 23. mars 2016 8 minutter siden, Ragnar89 skrev: Spiser du mye drittmat? Er det nå jeg skal si at etter jeg la om kostholdet... Så fiser jeg enda mer? -Mer sunt, mer grønnsaker... Men så vet vi jo at mye sunne matvarer gir mye gass. 1
Ragnar89 Skrevet 23. mars 2016 #17 Skrevet 23. mars 2016 5 timer siden, Chibi skrev: Er det nå jeg skal si at etter jeg la om kostholdet... Så fiser jeg enda mer? -Mer sunt, mer grønnsaker... Men så vet vi jo at mye sunne matvarer gir mye gass. Ja men om han reagerer på hvitt brød, poteter og melk eller noe slikt. Eller masse mat med fett, var mer det jeg mente. Vet at grønnsaker kan man få luft av
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #18 Skrevet 23. mars 2016 9 timer siden, Dwight skrev: Prøv først å spise i et roligere tempo. Vi svelger mye luft når vi spiser, og spiser du fort så svelger du også mer. Og promp så mye du bare vil og kan, luften må ut uansett. Jeg spiser sakte, så det er nok ikke det. 7 timer siden, Million skrev: Løk er kjent for å gi mye tarmgass som leder til promping. Noen mennesker får også luft i tarmene av melk eller melkeprodukter. Dette er vanlige matvarer man kanskje ikke tenker over at man inntar, men du kan jo prøve utelukkelsesmetoden, og fjerne en av dem fra kostholdet en periode og se om det skjer noen forbedring. Skjer det ikke noe, vet du at det ikke var den matvaren, og kan begynne å spise den igjen. Så utelukker du neste matvare fra kosten, og ser hva som skjer osv. Spiser mye løk og en del melkeprodukter også, men det er liksom ikke slik at jeg klarer å finne en sammenheng mellom matvarer og promping. Jeg kan spise noe med melk i og bli luftig, eller merke ingenting. Har tenkt over vanlige matvarer slik, men blir ikke noe klokere. Kan prøve å kutte ut, men det er vanskelig å vite hvor lenge og hva jeg skal kutte ut. Kan eventuelt snakke med legen om det (selv om jeg ikke er så gira på å ta det opp..). 7 timer siden, Brimi skrev: Utelukkelses metoden er ikke så omfattende. Du begynner med en matvare og holder deg unna denne i noen uker. Hjelper ikke det så kan du begynne med neste matvare. Begynn med de matvarene som er kjent for å kunne gi tarmgass. Melk og kål f.eks. Evnt. kan du ta snarveien og be legen om en utvidet blodprøve hvor de sjekker etter allergener. Jeg merker veldig godt når jeg spiser noe jeg ikke tåler nå, men jeg merket det ikke så godt før jeg hadde funnet ut hva som gjorde at jeg fikk luft og vondt i magen. Det virker omfattende å skulle kutte ut såpass vanlige matvarer over lang tid. Prompingen plager meg egentlig ikke når jeg er alene, jeg pasesr på å ikke spise før jeg skal i møter etc og når jeg er hjemme kan jeg jo bare prompe når det trengs. Men jeg kan i alle fall prøve å kartlegge litt når det oppstår. 7 timer siden, Ragnar89 skrev: Spiser du mye drittmat? Nei, jeg spiser sunt. Stort sett grove melsorter/helkorn, mye grønnsaker og ikke mye halvfabrikata. Anonymkode: d6f8d...691
Brimi Skrevet 23. mars 2016 #19 Skrevet 23. mars 2016 Bli mer bevisst på når du får mye luft i magen. Det kan være lurt å skrive en dagbok med hva du har spist og når du får masse luft. Jeg synes dog det høres mer omfattende ut enn å kutte matvarer i noen uker hver.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #20 Skrevet 23. mars 2016 Prøv Minifom, fjerner luftbobler i tarmen. Resepfritt på apoteket. Anonymkode: fe8b1...030
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå