Gå til innhold

Halvrøkt påskeskinke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en på Coop idag, av merket x-tra. Vi skal leie en leilighet og jeg er usikker på om det er steikeovn der. Isåfall, hva gjør jeg da? kan jeg skjære den i skiver og steike på panna? Ser for meg at det kan bli tørt da? Da får jeg jo ikke stekt så mange av gangen heller.. Kanskje jeg bare skal droppe hele skinka :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper du bare kan koke den. Evt. steke den først så du får litt stekeskorpe.

Skrevet

men jeg lurer på, er denne skinka ferdigkokt? Kan jeg bare skjære i den slik som den er? Og hva menes med halvrøkt?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Aircondition skrev:

men jeg lurer på, er denne skinka ferdigkokt? Kan jeg bare skjære i den slik som den er? Og hva menes med halvrøkt?

Det kjenner du vel når du klemmer på den? Ferdigkokt kjøtt er mye fastere enn rått. Dessuten vil rått kjøtt antakelig ha litt "lyserosa" vann rundt, mens "vannet" rundt kokt skinke sannsynligvis har mer geleaktig konsistens. 

Hvis den er rå og du ikke har stekeovn hadde jeg heller trukket den i en kjele slik Xavana foreslår enn å skjære den i skiver før steking. Lav varme og lang tid = saftig og mør skinke. Det gjelder forresten også ved steking i ovn. Halvrøkt betyr vel bare at røksmaken er mild, altså at den ikke er kraftig røkt. 

Anonymkode: b68bc...57d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...