Gå til innhold

Legge inn html-kode i epost?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, i Oulook heter det "Sett inn hyperkobling" (globus-symbol), og i Gmail heter det "Sett inn link" (kjettingsymbol).

Anonymkode: e1b86...657

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Det var ikke det jeg mente.

Går det for eks. an å sette inn iframe-kobling, altså bygge inn kart?

AnonymBruker
Skrevet

I hvilket e-post program eller hvilken skybasert e-post tjeneste (som man typisk åpner i nettleser)?

Anonymkode: 2612d...5d1

Gjest Bossa Nova
Skrevet (endret)

gmail

og outlook 2013

Endret av Bossa Nova
AnonymBruker
Skrevet

Kan se ut som om gmail har skrudd av noe funksjonalitet for direkte støtte for html kode i e-post, men man kan gå via tredjepartsapp eller Google docs som nærmere foklart her: 

http://www.labnol.org/internet/send-html-email/19672/

For outlook kan man hente opp html vedlegg og sette det inn som "tekst" (dvs, man viser vedlegget i selve mailen istedet for å sende det som vedlegg) som f. eks vist her:

http://www.solveyourtech.com/send-html-email-outlook-2013/

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Takk for hjelpen. Skal da lage kodene i et html-dokument for deretter å legge det inn i mailen. Dette kan være nyttig hvis jeg skal lage nyhetsbrev også, som jeg har tenkt.

Men det er lenge siden jeg laget html-fil og laget websider fra "bunn". Har glemt ut alt det grunnleggende. Derfor lurer jeg på noe videre. Nå la jeg inn iframe-tag'en i et word-dokument og lagret det som et web-dokument. Kartet kom ikke opp da jeg åpnet fila i nettleseren. Vet du hvorfor?

Jeg må vel ha en html-editor for å lage sånne dokumenter, som jeg kan redigere og legge inn koder i? Har den enkleste Office 2013-pakka. Lurer på om jeg kan bruke et program i Office. Jeg har ikke kapasitet på hjemme-pc'en til å laste ned programmer som Dreamweaver.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener. Nå er det lenge siden jeg har kodet i MS produkter eller med HTML/javascript/css etc. men det kan hende at Word fortsatt genererer "dårlig" html kode i forhold til krysskompatibilitet med nettlesere. Det var hvertfall ikke en foretrukken html editor i "gamle dager". 

Jeg ville først og fremst forsøkt:

1) Åpne dokumentet du laget i Internet Explorer spesifikt. Om kartet dukker opp der (altså i IE) men f. eks. ikke i Chrome eller Firefox så vet du at man må ha "renere" html. Da kan man bruke en annen html editor som genererer ikke-microsoftspesifikk html kode.

Du må strengt tatt ikke ha Dreamweaver eller andre store kommersielle editorer/kodegeneratorer for å lage enkle oppsett. Har tidligere såvidt prød Bluegriffon som kan finnes her: http://www.bluegriffon.org 

2) Om det hellerikke virker når du åpner i IE, så kan det hende at det blir sperret for bruk av "iframe" tag'en. Dette er funksjonalitet som viser en nettside inne i en annen nettside, men google maps kan også inkluderes med google API. Dette er litt mer teknisk og innebærer bruk av flere språk enn html, så jeg ville heller gått for å kun legge med lenke i e-posten om punkt 1 ovenfor ikke fungerer, om du ikke vil sette deg litt inn i ting da ;) 

http://www.bluegriffon.org

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Da har jeg laget et html-dokument med taggen og den fungerer når jeg åpner fila i nettlesere (både Explorer og Chrome). Men får ikke til å integrere html-dokumentet i en gmail epost. Hva gjør jeg nå?

Jeg vil helst ikke ha henvisning til engelske sider. Orker ikke å lese på et annet språk nå.

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Jeg vet hvordan jeg googler, altså @2Bhonest :dry: Er det ingen som kan noe her?

Gjest 2Bhonest
Skrevet (endret)
1 time siden, Bossa Nova skrev:

Jeg vet hvordan jeg googler, altså @2Bhonest :dry: Er det ingen som kan noe her?

Google this: "Hvordan være takkenemlig for at andre hjelper meg på Internett uten å kreve en dritt igjen for det"

Om du hadde giddet og lest den linken, så ville du kommet til en side der du kan utforme mail for bruk i gmail....

Jeg gidder ikke hjelpe deg mer, men legger heller ved et bilde som viser hvordan din iframe kode ville blitt i den mailen...

kode.JPG

Endret av 2Bhonest
Gjest Bossa Nova
Skrevet
11 timer siden, 2Bhonest skrev:

Google this: "Hvordan være takkenemlig for at andre hjelper meg på Internett uten å kreve en dritt igjen for det"

Jeg er takknemlig, overfor de som ikke er nedlatende.

Gjest 2Bhonest
Skrevet (endret)
1 time siden, Bossa Nova skrev:

Jeg er takknemlig, overfor de som ikke er nedlatende.

Du er jo selv nedlatende. Hoverende også.... Denne tråden beviser det....

Endret av 2Bhonest
Gjest Bossa Nova
Skrevet
46 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Du er jo selv nedlatende. Hoverende også.... Denne tråden beviser det....

Tror du misforstår, og forveksler det med at jeg forsvarer meg selv.

Hvor morsomt tror du det er for meg når jeg spør et teknisk spørsmål, og får "hjelp" til å google + blinkefjes (av h*n andre)? Hadde jeg fått svar en av som har erfaring med dette, så hadde man sluppet dette fjaset. 

Men uansett takk for linken. Jeg sendte epost derfra med ifametaggen til 3 ulike epostadresser/programmer og den kom ikke frem i visningen.

Konklusjon: det går ikke an å sende justerbart, innebygget google-map i epost.

Gjest 2Bhonest
Skrevet
3 timer siden, Bossa Nova skrev:

Tror du misforstår, og forveksler det med at jeg forsvarer meg selv.

Hvor morsomt tror du det er for meg når jeg spør et teknisk spørsmål, og får "hjelp" til å google + blinkefjes (av h*n andre)? Hadde jeg fått svar en av som har erfaring med dette, så hadde man sluppet dette fjaset. 

Men uansett takk for linken. Jeg sendte epost derfra med ifametaggen til 3 ulike epostadresser/programmer og den kom ikke frem i visningen.

Konklusjon: det går ikke an å sende justerbart, innebygget google-map i epost.

Joda det går....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...