Kollontaj Skrevet 9. november 2018 #1661 Del Skrevet 9. november 2018 Kan man ikke vise frem det man strikker uten å legge ut bilder av barn samtidig? 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1662 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Kollontaj skrev: Kan man ikke vise frem det man strikker uten å legge ut bilder av barn samtidig? Som den ansatte på blogg stedet hvor jeg blogger sa var det helt ok og legge ut slike bilder og jeg fikk vite at dem daglig får inn raporteringer fra lesere som raporterer inn bloggere som legger ut bilder av barna sine men de kan ikke blande seg fordi det ikke bryter lov verket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 9. november 2018 #1663 Del Skrevet 9. november 2018 3 minutter siden, Carina Maria skrev: Det er ikke forudt med norsk lov og legge ut bilder av barnet sitt og jeg spurte blogg stedet hvor jeg blogger om det var lov og den ansatte jeg pratet med sa at det er ikke forbudt og det er vi som er foreldre som bestemmer over våre egne barn og den ansatte sa at data tilsynet og barne konvensjonen er råd og ikke et lov verk. Dette handler ikke om hva som er lovlig og hva som er ulovlig! Dette handler om hva som er BEST FOR BARNA! Ikke foreldrene! Er det best for barna at resten av verden har tilgang til bilder av dem som er blitt lagt ut uten samtykke fra personen på bildet? Eller er dette noe foreldrene gjør for å sole seg i glansen av barna sine? 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1664 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) 6 minutter siden, Marimba skrev: Dette handler ikke om hva som er lovlig og hva som er ulovlig! Dette handler om hva som er BEST FOR BARNA! Ikke foreldrene! Er det best for barna at resten av verden har tilgang til bilder av dem som er blitt lagt ut uten samtykke fra personen på bildet? Eller er dette noe foreldrene gjør for å sole seg i glansen av barna sine? Jeg kommer aldri til og sole meg i glansen av barnet mitt når jeg deler bilder og det har stått i aviser og på nett at når barna er under den alderen at dem ikke kan godkjenne bildene av dem selv må foreldre være nøye på bilder som vi legger ut på bloggene våre og jeg super nøye at bildene vil mitt barn aldri skjemmes over. Alt dette hysteriet rundt bilder av barn på blogger og sosiale medier er hysteri hvor folk sitter og synser og lager egne regler. Endret 9. november 2018 av Carina Maria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 9. november 2018 #1665 Del Skrevet 9. november 2018 Absolutt alle "argumenter" FOR eksponering av barn starter med JEG. Jeg, jeg, jeg, meg, mitt. I det øyeblikket du poster det første bildet av barnet i sosiale medier, samme hvor få som får se det, så er det en egoistisk handling. DU er stolt og vil vise frem til andre, og DU mottar likes og kommentarer. Barnet har null glede av det. Det handler om deg (foreldrene), ikke barnet. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 9. november 2018 #1666 Del Skrevet 9. november 2018 3 minutter siden, Carina Maria skrev: Jeg kommer aldri til og sole meg i glansen av barnet mitt når jeg deler bilder og det har stått i aviser og på nett at når barna er under den alderen at dem ikke kan godkjenne bildene av dem selv må foreldre være nøye på bilder som vi legger ut på bloggene våre og jeg super nøye at bildene vil mitt barn aldri skjemmes over. Alt dette hysteriet rundt bilder av barn på blogger og sosiale medier er hysteri hvor folk sitter og synser og lager egne regler. Har du noen gang vært tenåring og hatet et bilde foreldrene dine har syntes var kjempefint? Hvordan hadde du likt at de hadde delt det med resten av verden, uten at du hadde hatt noe du skulle sagt til det? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1667 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, mikrobe skrev: Absolutt alle "argumenter" FOR eksponering av barn starter med JEG. Jeg, jeg, jeg, meg, mitt. I det øyeblikket du poster det første bildet av barnet i sosiale medier, samme hvor få som får se det, så er det en egoistisk handling. DU er stolt og vil vise frem til andre, og DU mottar likes og kommentarer. Barnet har null glede av det. Det handler om deg (foreldrene), ikke barnet. Du kjenner ikke mitt og andres barn og du kan ikke vite om nettopp mitt eller andres barn tar skade av og ha noen bilder av seg delt på bloggen til mammaen. Den dagen vi som foreldre begynner og fortelle intime og personlige fortellinger om hva barnet gjør er det stygg eksponering synes jeg. Barnet mitt er barnemodell for strikkede klær i kataloger og jeg har ikke problem med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1668 Del Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, Marimba skrev: Har du noen gang vært tenåring og hatet et bilde foreldrene dine har syntes var kjempefint? Hvordan hadde du likt at de hadde delt det med resten av verden, uten at du hadde hatt noe du skulle sagt til det? Det har jeg ikke for foreldrene mine var flinke til og ta bilder som jeg som tenåringer syntes var fint selv og det hadde ikke gjort meg noe at dem hadde delt bildene på sosiale medier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 9. november 2018 #1669 Del Skrevet 9. november 2018 6 minutter siden, Carina Maria skrev: Du kjenner ikke mitt og andres barn og du kan ikke vite om nettopp mitt eller andres barn tar skade av og ha noen bilder av seg delt på bloggen til mammaen. Den dagen vi som foreldre begynner og fortelle intime og personlige fortellinger om hva barnet gjør er det stygg eksponering synes jeg. Barnet mitt er barnemodell for strikkede klær i kataloger og jeg har ikke problem med det. Takk, du understreker poenget mitt. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 9. november 2018 #1670 Del Skrevet 9. november 2018 Jeg tenker at enkelte innlegg bør stå uimotsagt, debatten blir fordummet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leselusa Skrevet 9. november 2018 #1671 Del Skrevet 9. november 2018 6 minutter siden, CecilieX skrev: Jeg tenker at enkelte innlegg bør stå uimotsagt, debatten blir fordummet Utrolig vanskelig da 🙈 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1672 Del Skrevet 9. november 2018 6 minutter siden, CecilieX skrev: Jeg tenker at enkelte innlegg bør stå uimotsagt, debatten blir fordummet Vi får være enig om at vi er uenige med hverandre jeg bestemmer over mitt barn og fordømmer ingen foreldre som deler bilder av sine barn på sosiale medier men det jeg reagerer på er eksponering av barna gjennom at foreldrene ut leverer alt dem gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1673 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Leselusa skrev: Utrolig vanskelig da 🙈 Hver sin mening og takk for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 9. november 2018 #1674 Del Skrevet 9. november 2018 27 minutter siden, Carina Maria skrev: Du kjenner ikke mitt og andres barn og du kan ikke vite om nettopp mitt eller andres barn tar skade av og ha noen bilder av seg delt på bloggen til mammaen. Den dagen vi som foreldre begynner og fortelle intime og personlige fortellinger om hva barnet gjør er det stygg eksponering synes jeg. Barnet mitt er barnemodell for strikkede klær i kataloger og jeg har ikke problem med det. Men her er greia - det vet heller ikke foreldrene til det barnet. Ikke før barnet er blitt voksent, og kan gi sin reflekterte tilbakemelding på hva en er blitt utsatt for. Da er det helt absurd, å "kreve sin rett" til å gjøre hva en vil som foreldre. Selv barn som sier "ja" til å legge ut bilder, vil kunne oppleve å angre fælt på det når de blir større/voksne og begynner å oppleve konsekvensene. Barn har ingen forutsetning til å forstå hva de sier ja til, og de potensielle konsekvensene. Det er de voksnes jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 9. november 2018 #1675 Del Skrevet 9. november 2018 Min mor kunne lett funnet på å starte en blogg da jeg var barn hvis det var mulig. Hun kunne ukritisk delt allslags bilder av meg fra 0 til når jeg "ble gammel nok til å si nei" problemet er at jeg aldri sa "ja", som barn av bloggere aldri får mulighet til. Jeg hadde ikke likt å bli brukt i min mors søken etter oppmerksomhet. Hvis flere folk hadde tenkt seg om, hadde nok ikke de heller likt tanken på å bli delt ut på Internett som barn. Det er ingen unnskyldninger for å dele bilder av egne barn på blogg. Det bunner ned i mammas behov for oppmerksomhet. Du kan fint vise hva du lager uten å blande inn barna dine. Men som vi desverre ser, barn selger. Og utrolig mange benytter seg av det for egen vinning. Skremmende. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monkey12 Skrevet 9. november 2018 #1676 Del Skrevet 9. november 2018 Et tankekors til deg @Carina Maria bør være, at av alle diskusjoner du er med i her på KG, er det svært få som støtter dine argumenter. Uansett hvilken tråd du er i, er du bastant og vil ikke lese dokumentasjon som blir lagt ved. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 9. november 2018 #1677 Del Skrevet 9. november 2018 6 minutter siden, Carina Maria skrev: Vi får være enig om at vi er uenige med hverandre jeg bestemmer over mitt barn og fordømmer ingen foreldre som deler bilder av sine barn på sosiale medier men det jeg reagerer på er eksponering av barna gjennom at foreldrene ut leverer alt dem gjør. Holdninger som dette er jo nettopp det som gjør denne debatten nødvendig overhodet - og attpåtil kan gjøre det nødvendig å lage strengere retningslinjer. Fordi foreldre selv velger å overse all fagkunnskap om emnet og utsette barna sine for ting som ikke er bra. Er ikke det å spille falitt, så vet ikke jeg 😕 for det burde jo virkelig ikke være verre enn at folk selv tar ansvar for å skjerme barna sine. Men sånn er det vel med så mangt, selv så konkrete ting som bilstoler, bilbelter og sykkelhjelm ble ikke tatt i allmenn bruk før det ble påbudt. Til tross for at det burde være i alle foreldres interesse å sikre barna best mulig. #skjønner_meg_ikke_på_folk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 9. november 2018 #1678 Del Skrevet 9. november 2018 Orker ikke... 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 9. november 2018 #1679 Del Skrevet 9. november 2018 53 minutter siden, mikrobe skrev: Absolutt alle "argumenter" FOR eksponering av barn starter med JEG. Jeg, jeg, jeg, meg, mitt. I det øyeblikket du poster det første bildet av barnet i sosiale medier, samme hvor få som får se det, så er det en egoistisk handling. DU er stolt og vil vise frem til andre, og DU mottar likes og kommentarer. Barnet har null glede av det. Det handler om deg (foreldrene), ikke barnet. Nemlig! Enda har man ikke sett et eneste godt argument for å eksponere barna sine, det finnes ikke. Alt handler om foreldrenes behov og ikke barnas behov/beste! 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 9. november 2018 #1680 Del Skrevet 9. november 2018 Interessant, såvel som trist, så fant jeg fram til en 7 år gammel artikkel via NRK som handler om "mammablogging" da jeg skulle skrible et par strofer om emnet. Den gang var det Datatilsynet som ytret bekymringhttps://www.nrk.no/kultur/advarer-mot-_mammablogging_-1.7486781 Jeg håper ikke det tar ytterligere 7 år før vi ser endringer og bedre beskyttelse for barn på nett. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå