Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Apropos å dele alt om barna i sosiale medier. At det finnes psyke mennesker der ute er ikke bare skremselspropaganda. 

Så kan man jo lure på hvorfor foreldrene fortsatte å dele bilder av barna etter de ble oppmerksomme på dette. 

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skremmende video. Må nok skje noe med unga til disse dumme mamma bloggerne i Norge før de eventuelt får opp øynene. Men skjer det en, så tenker vel de andre at det ikke gjelder dem, og bare kjører på med eksponering av unga sine. "Det skjer ikke meg."

Er nok bare et tidsspørsmål før det skjer noe som følge av all eksponeringen. 

Endret av Chloe
Skrevet

Jeg opplever det som merkelig at ikke samfunnet forstår hvordan mange av bloggerne (særlig de som har vært med på unge mødre), oppdrar ungene sine i noe man kan anse som i  en dysfunskjonell setting. Altså, man starter dette løpet med å få barn i overkant tidlig, mangler utdannelse, mange brutte relasjoner og ulike fedre til barna sine. Kvaliteten på fedrene er ulik, og det samme er modenhetsgraden hos mødrene. De har ikke filter i forhold til eksponering av barna sine, ofte mangler barna en link til en typ normal barndom. Hvor mange av disse barna kommer til å slite når de blir voksne, når  de er lært opp til å selge sin integritet for penger? Hvordan er det for et barn/ungdom å ha presset på seg for å bidra til bloggen for å ivareta familiens økonomi? Hadde dette vært i en annen setting ville man mene at disse foreldrene ikke har omsorgsevne, og at de ikke evner å skjerme barnet og ikke minst at barna lever under marginaliserte forhold. Er det slik at bloggere har blitt den freakshow familien alle hadde i nabolaget når man var liten? Hvorfor oppleves det  ikke bekymring i like stor grad blant fagfolk når det er millioner i inntekt involvert? Jeg er rystet over hva foreldre kan gjøre mot barna sine i et offentlig lys, uten at noen bryr seg. Bortsett fra feite, kaklehøns på KG som ikke har noe liv :ironi:

Skrevet
45 minutter siden, Varma skrev:

Jeg opplever det som merkelig at ikke samfunnet forstår hvordan mange av bloggerne (særlig de som har vært med på unge mødre), oppdrar ungene sine i noe man kan anse som i  en dysfunskjonell setting. Altså, man starter dette løpet med å få barn i overkant tidlig, mangler utdannelse, mange brutte relasjoner og ulike fedre til barna sine. Kvaliteten på fedrene er ulik, og det samme er modenhetsgraden hos mødrene. De har ikke filter i forhold til eksponering av barna sine, ofte mangler barna en link til en typ normal barndom. Hvor mange av disse barna kommer til å slite når de blir voksne, når  de er lært opp til å selge sin integritet for penger? Hvordan er det for et barn/ungdom å ha presset på seg for å bidra til bloggen for å ivareta familiens økonomi? Hadde dette vært i en annen setting ville man mene at disse foreldrene ikke har omsorgsevne, og at de ikke evner å skjerme barnet og ikke minst at barna lever under marginaliserte forhold. Er det slik at bloggere har blitt den freakshow familien alle hadde i nabolaget når man var liten? Hvorfor oppleves det  ikke bekymring i like stor grad blant fagfolk når det er millioner i inntekt involvert? Jeg er rystet over hva foreldre kan gjøre mot barna sine i et offentlig lys, uten at noen bryr seg. Bortsett fra feite, kaklehøns på KG som ikke har noe liv :ironi:

Dette. Forstår ikke at denne utleveringen er sosialt akseptert og i noen tilfeller hylles?! 

• Liker 7
Skrevet
53 minutter siden, Varma skrev:

👏👏👏

• Liker 1
Gjest Anna Nas
Skrevet

Spot on @Varma 

Norge er en sinke i personvernspørsmål som angår barn. Allerede i 2010 vurderte FNs barnekomité Norges oppfølging av barnekonvensjonens artikkel 16, og uttrykte bekymring over at foreldre legger ut sensitiv informasjon om egne barn på Internett:

"Komiteen er betenkt over informasjon den har fått om at foreldre krenker sine barns rett til privatliv ved å legge ut personlige opplysninger om dem på nettsider, noen ganger for å underbygge sitt syn i barnefordelingskonflikter (…) Komiteen anbefaler parten å gi det norske datatilsynet mandat til å forhindre at foreldre eller andre legger ut opplysninger om barn som krenker barnas rett til privatliv, og som ikke er til barnas beste."

Kilde: NOU 2011: 20 - Ungdom, makt og medvirkning

Samme sted opplyses det at Slettmeg.no mottar urovekkende mange henvendelser som gjelder foreldres publisering av personinformasjon om egne barn. 

Skrevet
37 minutter siden, Anna Nas skrev:

Spot on @Varma 

Norge er en sinke i personvernspørsmål som angår barn. Allerede i 2010 vurderte FNs barnekomité Norges oppfølging av barnekonvensjonens artikkel 16, og uttrykte bekymring over at foreldre legger ut sensitiv informasjon om egne barn på Internett:

"Komiteen er betenkt over informasjon den har fått om at foreldre krenker sine barns rett til privatliv ved å legge ut personlige opplysninger om dem på nettsider, noen ganger for å underbygge sitt syn i barnefordelingskonflikter (…) Komiteen anbefaler parten å gi det norske datatilsynet mandat til å forhindre at foreldre eller andre legger ut opplysninger om barn som krenker barnas rett til privatliv, og som ikke er til barnas beste."

Kilde: NOU 2011: 20 - Ungdom, makt og medvirkning

Samme sted opplyses det at Slettmeg.no mottar urovekkende mange henvendelser som gjelder foreldres publisering av personinformasjon om egne barn. 

Kjenner det der bare gjør meg enda mer sint. En ting er Harry mammabloggere som ikke klarer å tenke på annet enn sin egen navle, men at myndighetene ikke for lengst har fulgt opp dette :frustrert: Myndighetene kan på samme måte som mammablggerne ikke påstå at de ikke vet bedre, men myndighetene burde virkelig ha litt mer vett enn AR, VP, CBE og resten av den barneutnyttende gjengen :frustrert:

• Liker 7
Skrevet
14 timer siden, mikrobe skrev:

Apropos å dele alt om barna i sosiale medier. At det finnes psyke mennesker der ute er ikke bare skremselspropaganda. 

Så kan man jo lure på hvorfor foreldrene fortsatte å dele bilder av barna etter de ble oppmerksomme på dette. 

Så fælt å se. Illevarslende nok er dette faktisk ikke det verste som kan skje. 

(Og ja - utrolig spesielt og naivt/idiotisk å fortsette å legge ut bilder! Tenk at et fremmed menneske har hundrevis av bilder av dine barn. Fordi du har lagt ut hundrevis av bilder av dine barn på nettet...) 

• Liker 8
Skrevet

https://www.dagbladet.no/kjendis/viser-fram-dattera-4-pa-omstridt-bladforside---foreldre-har-ikke-rett-til-a-bruke-barna-som-de-vil/68640272 

"Professor Mørch framholder at foreldre ikke ukritisk bør påberope seg retten til å eksponere barna sine for offentligheten, det være seg på bladforsider, på tv eller i sosiale medier.

- De har ingen rett til å gjøre det. Barn er selvstendige individer, og ikke foreldrenes eiendom som gir dem rett til å bruke dem som de vil. Foreldrene er barnets verge, noe som forplikter dem til å beskytte dem og gjøre det som er til barnets beste. Hvis man vurderer å eksponere barnet sitt offentlig, må man spørre seg om det er til barnets beste. Jo oftere og mer barnet eksponeres, jo større er faren for å bli skadet av reaksjonene folk gir på eksponeringen, sier han."

Bra artikkel, men hvorfor fortsetter mammablogging å unnslippe kritikk? Det er jo SÅ jævla mange å ta av i dette lille landet! 

• Liker 7
Gjest Anna Nas
Skrevet (endret)

Denne reklamen for et bloggwebinar med Thomas Moren/United Influencers dukket opp på min facebookfeed i dag. Reklamen viser en forelesende Moen foran et kjempestort skjermbilde av kvinne (mor) og barn*. Det er nesten så jeg tar et webinar for å sjekke om han og United Influencers virkelig oppmuntrer kvinner til å utlevere barna sine for å bli en suksessfull blogger. Det er i så fall både kynisk og kvalmt.

*Jeg tar et ørlite forbehold om at det er en voksenperson med et veldig lite hode som er illustrert til høyre i bildet. 

Endret av Anna Nas
Skrevet
4 timer siden, Anna Nas skrev:

Denne reklamen for et bloggwebinar med Thomas Moren/United Influencers dukket opp på min facebookfeed i dag. Reklamen viser en forelesende Moen foran et kjempestort skjermbilde av kvinne (mor) og barn*. Det er nesten så jeg tar et webinar for å sjekke om han og United Influencers virkelig oppmuntrer kvinner til å utlevere barna sine for å bli en suksessfull blogger. Det er i så fall både kynisk og kvalmt.

*Jeg tar et ørlite forbehold om at det er en voksenperson med et veldig lite hode som er illustrert til høyre i bildet. 

Det ser da ut som det er det det er! Kjenner jeg blir så eitrandes forbanna! Virkelig? Dette er oppskriften på suksess? Hva slags mennesker er dette? Hva slags syn har de på barn og barns rett på personvern? Skamme seg😡

• Liker 9
Gjest Anna Nas
Skrevet
1 time siden, Jobbermedbarn skrev:

Det ser da ut som det er det det er! Kjenner jeg blir så eitrandes forbanna! Virkelig? Dette er oppskriften på suksess? Hva slags mennesker er dette? Hva slags syn har de på barn og barns rett på personvern? Skamme seg😡

Ja er det ikke drøyt?! 

Jeg skulle likt å høre hva slags syn Moen & co har på barns rettigheter kontra at han, United Influencers og mammabloggere tjener mest mulig penger. Hvorfor har de mammabloggere i stallen sin, når de egentlig vet at det er potensielt skadelig for barna? Og hvorfor i alle dager bruker de bilde av mor og barn i markedsføringen av et webinar hvis det ikke nettopp er mammabloggere de vil ha flere av i stallen sin?

En seriøs journalist, gjerne fra et riksdekkende medium med mange lesere, burde lage en sak om hvordan barn blir brukt i bloggindustrien, og hvordan bloggernettverkene (i alle fall United Influencers) står bak og applauderer mens pengene renner inn.

Skrevet (endret)

Det er én ting at de som utleverer barna sine ikke har skamvett til å la være, men i min mening blir det enda verre når Nettavisen, Thomas Moen og andre setter dette i system for å bruke barna til vinnings hensyn.

Da fjernes den personlige beskyttelsen og nærheten til disse barna ytterligere, noe som bidrar til at man tenker enda mindre på individenes frihet, autonomi og personvern. 

Jeg vil nesten gå så langt som å si at disse profesjonelle som bruker de allerede utsatte bloggerbarna til inntjeningsformål har disse barnas blod på hendene, i overført betydning.

Fy for skam! 

Endret av Ovnsbakt Paprika
  • Liker 12
Skrevet
10 minutter siden, Anna Nas skrev:

En seriøs journalist, gjerne fra et riksdekkende medium med mange lesere, burde lage en sak om hvordan barn blir brukt i bloggindustrien, og hvordan bloggernettverkene (i alle fall United Influencers) står bak og applauderer mens pengene renner inn.

De får ikke innfallsvinkelen til å funke. Det kommer hovedsakelig av at de ikke kjenner terrenget godt nok, de leser ikke bloggene og det er umulig å få noe annet enn svært generelle uttalelser fra de som har oversikt over lovverket, f.eks Datatilsynet og Barneombudet. Bloggerne selv stiller aldri opp på intervjuer der de vet de får kritiske spørsmål. Da er det lite igjen å bygge en sak på. Det er mange som vil, men de får ikke nok kjøtt på beinet. 

• Liker 6
Skrevet

Her er for øvrig et innlegg jeg skrev på egen blogg tidligere i sommer om dette. Det ville vært mer verdt om en stor medieaktør klarte å få fram noe av de samme poengene. 

http://frujohansen.no/?p=5206

• Liker 7
Skrevet
28 minutes ago, FruJohansen said:

Her er for øvrig et innlegg jeg skrev på egen blogg tidligere i sommer om dette. Det ville vært mer verdt om en stor medieaktør klarte å få fram noe av de samme poengene. 

http://frujohansen.no/?p=5206

Kjempeviktig og godt formulert blogginnlegg!

På vegne av alle de små og forsvarsløse barna som ble født med en jobb å gjøre i mammas eller pappas blogg vil jeg si TUSEN TAKK! 

• Liker 9
Gjest Anna Nas
Skrevet
1 time siden, FruJohansen skrev:

De får ikke innfallsvinkelen til å funke. Det kommer hovedsakelig av at de ikke kjenner terrenget godt nok, de leser ikke bloggene og det er umulig å få noe annet enn svært generelle uttalelser fra de som har oversikt over lovverket, f.eks Datatilsynet og Barneombudet. Bloggerne selv stiller aldri opp på intervjuer der de vet de får kritiske spørsmål. Da er det lite igjen å bygge en sak på. Det er mange som vil, men de får ikke nok kjøtt på beinet. 

Jeg kjenner ingen massemedier fra innsiden, og så for meg at med bloggernettverkene/agentene (United Influencers f.eks) som kilder, fikk desk og journalist muligheten til å vinkle "eksponering av barn"-saken på en helt ny måte. En ting er foreldre som går bananas for likes på facebook, en helt annen er mødre som med hjelp fra agenter som UI har skapt en kommersiell virksomhet med barna som det viktigste ved produktet. Jeg vet jo ikke, men tipper det finnes journalister med innsikt god nok til å skrive en god sak, evt med litt research i tillegg til det de har fått med seg fra før?

Jeg vet heller ikke hvilken rolle UI og tilsvarende nettverk har, men har oppfattet det sånn at mammabloggere i stallen til f.eks UI ikke selv dealer direkte med oppdragsgiver, men får oppdragene via sin salgsagent i UI. Det betyr at UI har en veldig aktiv rolle når de (agenten) tilbyr en bestemt mamma og ikke minst et bestemt barn (alder, kjønn etc.) de mener kan passe oppdragsgiverens behov og lommebok. Hvordan dette egentlig foregår og ikke minst hvordan de vurderer det etiske aspektet ved det de driver med skulle jeg gjerne visst. Føler de i det hele tatt ansvar for mødrene og ikke minst for barna de selger? 

Forøvrig er jeg i likhet med @Ovnsbakt Paprika kjempeglad for at du står fram og skriver og sier så mye fornuftig om dette temaet.

Skrevet
1 time siden, Ovnsbakt Paprika skrev:

Kjempeviktig og godt formulert blogginnlegg!

På vegne av alle de små og forsvarsløse barna som ble født med en jobb å gjøre i mammas eller pappas blogg vil jeg si TUSEN TAKK! 

8 minutter siden, Anna Nas skrev:

Jeg kjenner ingen massemedier fra innsiden, og så for meg at med bloggernettverkene/agentene (United Influencers f.eks) som kilder, fikk desk og journalist muligheten til å vinkle "eksponering av barn"-saken på en helt ny måte. En ting er foreldre som går bananas for likes på facebook, en helt annen er mødre som med hjelp fra agenter som UI har skapt en kommersiell virksomhet med barna som det viktigste ved produktet. Jeg vet jo ikke, men tipper det finnes journalister med innsikt god nok til å skrive en god sak, evt med litt research i tillegg til det de har fått med seg fra før?

Jeg vet heller ikke hvilken rolle UI og tilsvarende nettverk har, men har oppfattet det sånn at mammabloggere i stallen til f.eks UI ikke selv dealer direkte med oppdragsgiver, men får oppdragene via sin salgsagent i UI. Det betyr at UI har en veldig aktiv rolle når de (agenten) tilbyr en bestemt mamma og ikke minst et bestemt barn (alder, kjønn etc.) de mener kan passe oppdragsgiverens behov og lommebok. Hvordan dette egentlig foregår og ikke minst hvordan de vurderer det etiske aspektet ved det de driver med skulle jeg gjerne visst. Føler de i det hele tatt ansvar for mødrene og ikke minst for barna de selger? 

Forøvrig er jeg i likhet med @Ovnsbakt Paprika kjempeglad for at du står fram og skriver og sier så mye fornuftig om dette temaet.

Tusen takk! :)

Et eksempel fra i fjor, så var det en journalist som ville slå skikkelig hardt ned på dette med barn i blogger, et riksdekkende medium. Jeg sendte en mengde skjermdumper av de verste eksemplene, det gikk på ekstremt grove enkelttilfeller - som alle har vært tatt opp i sine respektive tråder her i forumet for øvrig - men også tilfeller det går mer på mengde informasjon og bilder, der hvert enkelt overtramp i seg selv ikke framstår som "så veldig ille". Siden dette opptar meg personlig, har jeg en masse bakgrunn og konkrete eksempler, og mange poenger hentet fra flotte og saklige debattanter her på Kvinngeguiden. Vi hadde en mailutveksling som antagelig kunne fylt en perm til randen; det så ut til å kunne bli en solid, kritisk betraktning som vedkommende jobbet med over flere uker. 

En mengde bloggere ble spurt om å stille til intervju. De fleste svarte ikke engang, de som svarte, sa nei. 
Datatilsynet kom med sine vanlige, generelle svar. 
Barneombudet kunne ikke si noe annet enn at eksponering av barn var potensielt uheldig. 
Barnevernet syns ikke dette var deres sak, så lenge det ikke ellers dreide seg om omsorgssvikt (men de var enige i at det var uheldig)
Arbeidstilsynet har ikke lover som beskytter barna, fordi barna ikke er ansatt i Familien Blogg AS. 

Slik fortsatte det. Journalisten var sjokkert over den unnvikende responsen fra ALLE involverte instanser. H*n sendte dem de mest graverende bildene/tekstmaterialet som jeg hadde mailet, gjenfortalte oppsummeringene mine om hva som foregår over tid på enkelte blogger - likevel står det offentlige og toer sine hender, og de det gjelder slipper unna å stå til ansvar. De eneste som var villige til å si det som burde sies i klartekst, var Sara Grønvold og jeg - og det ble for ensidig å bygge en større sak på, det ville bare blitt en gjentagelse av alt som ellers har stått i andre artikler. 

UI er en versting på alle måter når det kommer til etisk markedsføring. Hele deres grunntanke bygges på å lage en personlig relasjon til leseren, for å bygge opp tillit nok til at vi kjøper produktene de markedsfører. De har svært få skrupler i så henseende. Jeg liker Thomas Moen, og har respekt for hans kompetanse innenfor sosiale medier - men jeg liker ikke det han forfekter innenfor content marketing på personlige blogger. 

• Liker 13
Skrevet

Det du forteller er ekstremt tankevekkende @FruJohansen. Jeg blir faktisk helt stum. :overrasket: 

Jeg har jo flere ganger i disse debattene anført at bloggere går under radaren i offentligheten og kan operere i lovens gråsoner i kraft av å være kvinner - de tas på godt og vondt ikke like alvorlig, rett og slett, og unnskyldes med at de blogger "fra pikerommet" og ikke kan stilles krav til lenge etter at de har flere barn og virksomhet med millionomsetning.

Men at barna går under radaren på en enda mer hårreisende måte fordi de er barn, så og si... Jeg har bare ikke ord. :( 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...