Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Carina Maria skrev:

Nei og atter nei det er ikke galt og vise frem et barne rom hvor barnet ikke er med på bildet og det har med interiør og gjøre.

 

Ikke isolert sett, nei. Men som sagt, det eksempelet som ble gitt gjaldt et barn det finnes tusenvis av bilder og mye informasjon om. Da er det ikke greit å vise frem rommet også. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Carina Maria
5 minutter siden, Emmelise skrev:

Men altså.. herregud.

Barn som ikke blir eksponert er vel heller ikke bloggerbarn! Denne tråden handler om nettopp bloggerbarna som BLIR eksponert for alt det er verdt. Er du ferdig med å avspore nå?

Jeg har ny blogg jeg har lakt ut to bilder av barnet mitt i klær jeg har strikket for og vise frem klærne. 

Hvis jeg legger ut et bilde av barnerommet uten barrnet mitt på barne rommet er ikke det og eksponere et barn for da er målet og vise frem hvor stolt jeg er av barne rommet. 

Det er det jeg mener men du skjønner ikke hva jeg mener. Jeg sporer ikke av. 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
2 minutter siden, mikrobe skrev:

Ikke isolert sett, nei. Men som sagt, det eksempelet som ble gitt gjaldt et barn det finnes tusenvis av bilder og mye informasjon om. Da er det ikke greit å vise frem rommet også. 

Når barnet ikke er på rommet ser jeg ikke noe problem selv om det er Anna Rasmussen eller andre mamma bloggere. Det er verre med og utlevere de mest private ting om barnet for det er langt fra greit. 

 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carina Maria skrev:

Når barnet ikke er på rommet ser jeg ikke noe problem selv om det er Anna Rasmussen eller andre mamma bloggere. 

Versting på barneeksponering. Absolutt ikke problematisk i det hele tatt.

:ironi:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg er over gjennomsnittet interesert i interiør og innredning og en av bloggerne jeg leser fast er mamma men hun blogger om interiør og oppussing og hun har aldri bilder av barna sine på bloggen. Hun deler oppussings bilder og interiørbilder på bloggen sin og i fjor pusset hun og mannnen opp barnerommet til sitt yngste barn. Bildene delte hun på bloggen sin. Da er ikke det og eksponere barnet sitt mener jeg. 


Dette er jo en helt annen situasjon. Om bloggen fokuserer kun på interiør og er fri for barns tilstedeværelse ellers, så er det såklart langt mindre problematisk. Da er ikke bildet av barnerommet knytta til et konkret barn.

Men det er jo så langt fra tilfelle hos de toppbloggerne det i hovedsak er fokus på her i tråden, hvor det i stor grad er spredt bilder og info om barn over hele bloggen. Da hjelper det ingenting at barnet ikke er med på akkurat det bildet fra soverommet - det er likevel innblikk fra en privat sone knytta opp mot konkrete barn.

Må være dark rooms mørke drøm 😕

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
14 minutter siden, Emmelise skrev:

Versting på barneeksponering. Absolutt ikke problematisk i det hele tatt.

:ironi:

Jeg også reagerer på eksponering og utlevering av barnas privat liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
29 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg også reagerer på eksponering og utlevering av barnas privat liv. 

Begynte du nylig med det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren
43 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg også reagerer på eksponering og utlevering av barnas privat liv. 

Barnerommet til barna er en del av barnas privatliv - uansett hvor mye man vrir og vender på det. Barna har rett til å skape sin egen identitet uten at hele SoMe overvåker og følger med. Identiteten deres kan gjerne komme i uttrykk på barnerommet. Rommet kan gjenspeile: «Hvem er jeg?» «Hva liker jeg å leke med?», «Hva er min favorittfarge» osv. Det er noe å tenke på.

Interiør er ikke «bare» interiør, men en uttrykksmåte hvordan man er som person - og denne måten bør barna få lov til å ha for seg selv fram til de er gamle nok til å si ja eller nei, og kunne forstå avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 time siden, Skrueløs skrev:

Barnerommet til barna er en del av barnas privatliv - uansett hvor mye man vrir og vender på det. Barna har rett til å skape sin egen identitet uten at hele SoMe overvåker og følger med. Identiteten deres kan gjerne komme i uttrykk på barnerommet. Rommet kan gjenspeile: «Hvem er jeg?» «Hva liker jeg å leke med?», «Hva er min favorittfarge» osv. Det er noe å tenke på.

Interiør er ikke «bare» interiør, men en uttrykksmåte hvordan man er som person - og denne måten bør barna få lov til å ha for seg selv fram til de er gamle nok til å si ja eller nei, og kunne forstå avgjørelsen.

Jeg er helt uenig i det beklager og det er andre ting som er verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carina Maria skrev:

Jeg også reagerer på eksponering og utlevering av barnas privat liv. 

Eksakt HVA er det DU reagerer på som er eksponering og utlevering da @Carina Maria ?? 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man må være veldig bevisst det å bruke barna og barnas omgivelser i bloggsammenheng, uansett om man viser bilder av barna eller ikke. Rett og slett fordi det fort kan bli at man velger klær, interiør, bursdagstema osv... til barna utifra hva som er godt innhold til bloggen og ikke hva barnas ønsker og behov er. 

Endret av Zinatara
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
6 minutter siden, Viking-girl skrev:

Eksakt HVA er det DU reagerer på som er eksponering og utlevering da @Carina Maria ?? 

 

Jeg reagerer på når foreldrene utleverer barna og fortelle detaljer om barna som do vane, potte trenng, skrive om episoder om barna som kan være pinlige når dem blir eldre, lett kledde bilder av barn i badetøy eller bikini, flaue videoopptak av barna, et flaue bilder av barna hvor barnet har buse i nesen eller er full av skitt og gjørme, fronte barnet for å tjener penger på bloggen sin og intime betroelser om barnet. Det mener jeg er eksponering og utlevering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg reagerer på når foreldrene utleverer barna og fortelle detaljer om barna som do vane, potte trenng, skrive om episoder om barna som kan være pinlige når dem blir eldre, lett kledde bilder av barn i badetøy eller bikini, flaue videoopptak av barna, et flaue bilder av barna hvor barnet har buse i nesen eller er full av skitt og gjørme, fronte barnet for å tjener penger på bloggen sin og intime betroelser om barnet. Det mener jeg er eksponering og utlevering. 

Du har akkurat beskrevet hver eneste mammablogger du sier du liker.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
11 minutter siden, Emmelise skrev:

Du har akkurat beskrevet hver eneste mammablogger du sier du liker.

Jeg reagerer på at foreldre navngir barna sine på bloggene.

Der jeg er uenige er det at jeg ser ikke noe problem og dele et fint bilde av barnet av og til. Jeg har åpnet blogg men synes ikke et og annet fint bilde på bloggen min av barnet mitt gjør noe men alt det andre jeg om eksponering er er jeg mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg reagerer på at foreldre navngir barna sine på bloggene.

Der jeg er uenige er det at jeg ser ikke noe problem og dele et fint bilde av barnet av og til. Jeg har åpnet blogg men synes ikke et og annet fint bilde på bloggen min av barnet mitt gjør noe men alt det andre jeg om eksponering er er jeg mot. 

Og der endret du brått mening igjen og måtte selvsagt bringe opp bloggen din. Igjen.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden jobbet jeg i barnehagen til sønnen av en såkalt «instamom». Jeg fulgte mora på den tiden, og det var helt sykt at det føltes ut som jeg kjente ongen uten å ha snakket med han en gang. Jeg visste hvilken farge han hadde på rommet sitt, at han hadde fått nye klær, at han hadde en løvekosebamse osv osv- før jeg i det heletatt ble kjent med han. Merkeligeste følelsen i mitt liv, det var da jeg ble bevisst hvor sinnsykt alt dette er...

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Carina Maria
3 minutter siden, Emmelise skrev:

Og der endret du brått mening igjen og måtte selvsagt bringe opp bloggen din. Igjen.

Jeg ble spurt om hva jeg mente hva eksponering av barn  av Viking-girl og jeg svarte på det spørsmålet og jeg mener at dem punktene er eksponering men ikke at et fint bilde av og til er eksponering. 

Jeg følger 4 bloggere som har barn og dem legger ut fine bilder av barna sine de også men dem er forsiktige og legge ut for mange og dem eksponerer ikke barna med det jeg skrev i svaret til Viking-girl. 

Når du skriver til meg dette (Du har akkurat beskrevet hver eneste mammablogger du sier du liker.) måtte jeg si fra hva jeg ikke synes er eksponering på hos en vanlig blogger som har barn. 

 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg ble spurt om hva jeg mente hva eksponering av barn  av Viking-girl og jeg svarte på det. 

Du mener det gikk opp for deg at det du mente var eksponering av barn var nøyaktig det mammabloggerne driver med og du måtte backpeddle litt for at "bloggevenninnene" fortsatt skulle være likbare?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, Emmelise skrev:

Du mener det gikk opp for deg at det du mente var eksponering av barn var nøyaktig det mammabloggerne driver med og du måtte backpeddle litt for at "bloggevenninnene" fortsatt skulle være likbare?

Slutt og vri på det jeg sier. Les svaret mitt til Viking-girl. Det er svaret mitt og jeg har ikke noe mot at bloggere deler fine bilder av barna sine på bloggene sine. Nå er jeg ikke blogg venn med topp bloggere men dem bloggere jeg leser er ingen influencere. Dem  har nesten ikke en eneste kommentar en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg reagerer på at foreldre navngir barna sine på bloggene.

Der jeg er uenige er det at jeg ser ikke noe problem og dele et fint bilde av barnet av og til. Jeg har åpnet blogg men synes ikke et og annet fint bilde på bloggen min av barnet mitt gjør noe men alt det andre jeg om eksponering er er jeg mot. 

Når jeg laget denne tråden, tenkte jeg ikke på små bloggere som deg. Jeg tenkte på de store. At du synes det er greit å poste både det ene og det andre i en offentlig blogg, er egentlig ganske uinteressant. Og din definisjon om hva som er brudd på barns rett til privatliv, er helt på tvers av hva fagfolk mener. jeg skulle ønske du ville slutte å skrive om deg selv i denne tråden. Jeg snakker om de store influencerne i startinnlegget i denne tråden. 

Når du poster bilder av barna dine på en åpen blogg, krenker du deres rett til privatliv. Hvis det er fire stykker som ser det, er det selvsagt adskillig mindre alvorlig enn  når 300 000 følgere på insta får se bilder. Men det er likefullt en krenkelse av deres rett til privatliv.

Du har ansvar for å forvalte dine barns interesser. Det er noe annet enn at du bestemmer.

Endret av pøbelsara
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...