Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Carina Maria skrev:

Det er ikke brudd på menneske rettightene og legge ut et og annet bilde på bloggen, faceook eller instagram for det er vi som er foreldre som bestemmer over våre egne barn og ikke menenske rettigheter. 

?

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diskusjonen på de siste sidene her beviser jo akkurat det mange av oss som er imot at barn eksponeres i SoMe har skrevet:

Foreldre som velger å gjøre dette gir blaffen i ekspertenes anbefalinger, og det virker som de faktisk ikke skjønner hva kritikken egentlig går i.

• Liker 22
Skrevet
5 timer siden, Reborn Netspeak skrev:

Apropos konsekvenser av eksponeringen. Jeg mener det potensielt kan være en tilleggsbelastning for barna senere når de finner ut at de ikke bare har blitt utlevert til "hele verden" av foreldrene, men også blitt gjenstand for diskusjon og fått livene sine omtalt i diskusjoner på internett/forum og at det skrives om dem i kommentarfeltene til bloggerne. 

Det jeg snakker om er kommentarer om hvor flinke og fine barna er i kommentarfeltene til bloggerne og forumdiskusjoner som inneholder ting om hverdagslivene og omsorgssituasjonene til barna, ikke kritikk/diskusjon av eksponeringen og bloggerne.

Jeg mener det er til barns beste at så lite som mulig av informasjon om barna/hverdagslivene deres  inkluderes i diskusjonene fordi jeg tror at det er noe barna ikke hadde ønsket diskusjon rundt dersom de hadde hatt en egen stemme nå + at personopplysninger er personopplysninger uansett om det er bloggerne selv eller debattanter som skriver. 

Jeg mener at så lenge man ikke vet hva barna syns er greit og er komfortable med i fremtiden, er det best å være ytterst forsiktig og la være å inkludere irrelevant detaljert omtale av noe som har med barna å gjøre i diskusjonene, utover det at de blir eksponert og brukt i reklame.

Hva mener dere?

Ønsker andres tanker om konsekvenser som dette, derfor siterer jeg meg selv.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, FruRosa skrev:

Diskusjonen på de siste sidene her beviser jo akkurat det mange av oss som er imot at barn eksponeres i SoMe har skrevet:

Foreldre som velger å gjøre dette gir blaffen i ekspertenes anbefalinger, og det virker som de faktisk ikke skjønner hva kritikken egentlig går i.

Et meget godt poeng. Det virker som om flere av bloggerne som eksponerer barn på bloggen tar det som et personlig angrep om noen prater om å verne barn mot denne type eksponering. "Angrep er det beste forsvar" heter det. Kanskje noen har tatt dette litt bokstavelig? 

Alle fagfolk jeg har lest uttalelser fra er kritiske til eksponering av barn.  Politi og datatilsynet fraråder unødig eksponering. De siste årenes avsløringer fra internets underverden i forhold til bildedeling i kriminelle sammenhenger burde sette enn støkk i de fleste.

Dersom "noen" har fakta og dokumentasjon som viser at eksponering av barn på blogger er helt ufarlig, vis meg det her og jeg skal lese meg opp... :vetikke:

Dokumentasjon altså. Ikke "Jeg mener..... så derfor må det være sånn.." :opplyser:

På forhånd takk :P

• Liker 10
Skrevet

Jeg gjentar:

Fra https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/

"Et bilde regnes som en personopplysning dersom personer kan gjenkjennes ....".

Fra https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/hva-er-personvern/

"Personvern handler om retten til et privatliv og retten til å bestemme over egne personopplysninger.

Alle mennesker har en ukrenkelig egenverdi. Som enkeltmenneske har du derfor rett på en privat sfære som du selv kontrollerer, hvor du kan handle fritt uten tvang eller innblanding fra staten eller andre mennesker.

Dette prinsippet er blant annet forankret i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK), hvor det heter:

Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse.

- EMK artikkel 8"

Skrevet
4 timer siden, mikrobe skrev:

Hva bryr et "bloggsted" seg om? Barna til brukerne, eller antall sidevisninger? 

👍👍👍👍

• Liker 2
Skrevet

Kurér, NRK radio... endelig!

• Liker 3
Skrevet

Skremmende å se hvor mange som prøver å forsvare bruken sin av barna sine ved å dra inn reklamer osv (Libero og annet), så bla ett kommentarfelt med hun Sara Emilie (Instagram person) hvor en annen «profil» mente at det ikke var nooooooooe forskjell på det og de i reklamer så folk måtte slutte å være så slemme. Erre mulig liksom.... 

• Liker 7
Skrevet
20 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Kurér, NRK radio... endelig!

@FruJohansen 👏

Overraskende at ingen av de barneeksponerende influencerne som ble spurt ville stille opp :rolleyes: :ironi: Den gjengen er virkelig en samling av pyser. CBE ble (indirekte) brukt som eksempel med et lydklipp fra TV2 bloggerne, men likevel ingen uttaleser fra Kulås. 

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, Inocybe skrev:

@FruJohansen 👏

Overraskende at ingen av de barneeksponerende influencerne som ble spurt ville stille opp :rolleyes: :ironi: Den gjengen er virkelig en samling av pyser. CBE ble (indirekte) brukt som eksempel med et lydklipp fra TV2 bloggerne, men likevel ingen uttaleser fra Kulås. 

Jeg tror de vet selv at argumentene deres ikke hoder mål. Derfor velger de å ikke stille opp for å ikke drite seg fullstendig ut.

• Liker 10
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, og avsporinger.

Raven Emerald, mod.

Skrevet
1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg tror de vet selv at argumentene deres ikke hoder mål. Derfor velger de å ikke stille opp for å ikke drite seg fullstendig ut.

Det tror jeg du har helt rett i. Utrolig feigt!

• Liker 6
Skrevet

Jeg er fra en liten plass, hvor alle vet "alt" om hverandre. Og naboen vet gjerne mer om deg enn hva du selv vet.. 

Jeg tenker at sånn er det å være bloggerbarn, bare i mye større skala. Her er det ikke kun en liten bygd som vet "alt". Bloggerbarna risikerer at hele Norge vet ting om dem, og gjerne folk fra andre land også. Bloggerbarna har null kontroll over som kommer ut om dem, og hvilke tilsynelatende private stunder som hvem som helst kan sniktitte inn på. Og informasjonen vi får, fører til at vi gjør oss opp en mening om barna. Barna har dermed blitt fratatt muligheten til å starte med blanke ark og skape sin egen identitet. 

Og jeg blir helt matt over at foreldrene ikke innser hva de faktisk gjør mot barna. Jeg ser at mange unnskylder seg med at de ikke deler så mye om barna, og at de skjermer barna mer enn tidligere. Men forstår de virkelig ikke at det ikke nødvendigvis behøver å komme ut så mye informasjon om et menneske, før andre gjør seg opp en mening om dem? Før et annet menneske faktisk tror de vet "alt" om barnet?

Barna risikerer å få en identitet som ikke nødvendigvis stemmer med hvordan barnet ser seg selv på, som igjen skaper forventinger til barnet som overhodet ikke er realistisk. Disse barna har fått delt ting om seg til hvem som helt, som barna selv aldri ville funnet på å delt selv til sine venner en gang. Og barna selv har null kontroll på hva folk vet, og hvem som vet noe om dem. 

Tenk å gjøre noe sånt mot sitt eget barn. 

• Liker 22
Skrevet
11 minutter siden, tweet skrev:

Det tror jeg du har helt rett i. Utrolig feigt!

De vet garantert om retningslinjene angående eksponering av mindreårige. Dokumentasjonen kan bli overveldende for de «stakkars» bloggerne som ikke har noe mer å komme med enn; «jeg føler at dette ikke er eksponering eller jeg føler at jeg har respekt for barnas privatliv». Det kan fort bli pinlig når kritiske spørsmål basert på kilder blir stilt og de ikke kan svare for seg.

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Kinder skrev:

Jeg er fra en liten plass, hvor alle vet "alt" om hverandre. Og naboen vet gjerne mer om deg enn hva du selv vet.. 

Jeg tenker at sånn er det å være bloggerbarn, bare i mye større skala. Her er det ikke kun en liten bygd som vet "alt". Bloggerbarna risikerer at hele Norge vet ting om dem, og gjerne folk fra andre land også. Bloggerbarna har null kontroll over som kommer ut om dem, og hvilke tilsynelatende private stunder som hvem som helst kan sniktitte inn på. Og informasjonen vi får, fører til at vi gjør oss opp en mening om barna. Barna har dermed blitt fratatt muligheten til å starte med blanke ark og skape sin egen identitet. 

Og jeg blir helt matt over at foreldrene ikke innser hva de faktisk gjør mot barna. Jeg ser at mange unnskylder seg med at de ikke deler så mye om barna, og at de skjermer barna mer enn tidligere. Men forstår de virkelig ikke at det ikke nødvendigvis behøver å komme ut så mye informasjon om et menneske, før andre gjør seg opp en mening om dem? Før et annet menneske faktisk tror de vet "alt" om barnet?

Barna risikerer å få en identitet som ikke nødvendigvis stemmer med hvordan barnet ser seg selv på, som igjen skaper forventinger til barnet som overhodet ikke er realistisk. Disse barna har fått delt ting om seg til hvem som helt, som barna selv aldri ville funnet på å delt selv til sine venner en gang. Og barna selv har null kontroll på hva folk vet, og hvem som vet noe om dem. 

Tenk å gjøre noe sånt mot sitt eget barn. 

Det er helt forferdelig!

• Liker 2
Skrevet

Med bakgrunn i hva psykologer anbefaler og mange års studier av barn og psykisk helse, så lurer jeg på om foreldrene til disse bloggebarna har tenkt over at barna ikke alltid vil forbli små? De vil vokse opp og skal igjennom alle de krisepunktene som alle andre barn går igjennom, men i tillegg så vil de forstår etterhvert at de er spesielle (ikke med positivt fortegn).Vil ikke det øke identitetskrisen når den dagen kommer? Jeg tenker på en spesifikk blogger som vurderte hjemmeundervisning, fordi hun var redd for barnets sikkerhet. Det et faktisk moren som har utsatt barnet for dette! For millioninntekt i året. Eller en annen blogger som opplevde at noen hadde oppsøkt hjemmet deres for å se ned i barnevogna. Det er også foreldrene som er ansvarlig for at slikt skjer, ved å profilere barna sine på denne måten de gjør. Så skummel kunne ikke den opplevelsen være, for nå brukes de mindreårige mer aktivt i bloggen i forretningsøymed. Tenker disse  bloggerforeldrene at de dårlige valgene de har gjort for barnet, kan unskyldes med millioninntekter? Hvis en tenker over det, så har faktisk barnet vært med å betale for den "luksusen" de lever i. Dette slipper andre barn som ikke brukes som bloggfyll/reklame objekter. Når den dagen kommer at barnet/ungdommen forstår det selv, hva vil de tenke om foreldrene sine? Vil de føle seg sviktet? 

Skrevet
19 minutter siden, Emmy_H skrev:

Med bakgrunn i hva psykologer anbefaler og mange års studier av barn og psykisk helse, så lurer jeg på om foreldrene til disse bloggebarna har tenkt over at barna ikke alltid vil forbli små? De vil vokse opp og skal igjennom alle de krisepunktene som alle andre barn går igjennom, men i tillegg så vil de forstår etterhvert at de er spesielle (ikke med positivt fortegn).Vil ikke det øke identitetskrisen når den dagen kommer? Jeg tenker på en spesifikk blogger som vurderte hjemmeundervisning, fordi hun var redd for barnets sikkerhet. Det et faktisk moren som har utsatt barnet for dette! For millioninntekt i året. Eller en annen blogger som opplevde at noen hadde oppsøkt hjemmet deres for å se ned i barnevogna. Det er også foreldrene som er ansvarlig for at slikt skjer, ved å profilere barna sine på denne måten de gjør. Så skummel kunne ikke den opplevelsen være, for nå brukes de mindreårige mer aktivt i bloggen i forretningsøymed. Tenker disse  bloggerforeldrene at de dårlige valgene de har gjort for barnet, kan unskyldes med millioninntekter? Hvis en tenker over det, så har faktisk barnet vært med å betale for den "luksusen" de lever i. Dette slipper andre barn som ikke brukes som bloggfyll/reklame objekter. Når den dagen kommer at barnet/ungdommen forstår det selv, hva vil de tenke om foreldrene sine? Vil de føle seg sviktet? 

Det lurer jeg også på. Det må være grusomt å vite at forelderene dine har brutt barnekonvensjonen da klikk på bloggen var viktigere enn deres privatliv. 

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, Kinder skrev:

8<

Barna risikerer å få en identitet som ikke nødvendigvis stemmer med hvordan barnet ser seg selv på, som igjen skaper forventinger til barnet som overhodet ikke er realistiskDisse barna har fått delt ting om seg til hvem som helt, som barna selv aldri ville funnet på å delt selv til sine venner en gang. Og barna selv har null kontroll på hva folk vet, og hvem som vet noe om dem. 

Det er blant annet derfor jeg mener at informasjonen en blogger gir om barnet sitt hverken burde kommenteres av fansen i kommentarfeltene, eller inkluderes i bloggerdiskusjonene. 

Etter min mening er det med på å styrke barnets digitale identitet som det ikke har valgt selv. Hvis barnet ikke vil være på nett i det hele tatt når det blir større, er det bedre jo færre steder på internett de havner og jo færre utenforstående som gjøres oppmerksomme på den utleverende informasjonen i detalj.

Når debattene inneholder informasjon om ting som dreier seg om barna og deres oppvekst og hverdagsliv, fører det til at de som blir kjent med "bloggerbarn" ved å følge debattene blir gitt muligheten til å danne seg et inntrykk av barna som personer.

Det synes jeg er dumt og ikke til det beste for barna.

De som følger fra utsiden og ikke har nærmere kjennskap til ulike bloggere, trenger ikke informasjon om en barn for å forstå hva debatten om "Bloggerbarna" handler om. Derfor syns jeg ikke det er relevant eller nødvendig å inkludere dette.

Jeg mener det er en  tilleggsbelastning.

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, Reborn Netspeak skrev:

Det er blant annet derfor jeg mener at informasjonen en blogger gir om barnet sitt hverken burde kommenteres av fansen i kommentarfeltene, eller inkluderes i bloggerdiskusjonene. 

Etter min mening er det med på å styrke barnets digitale identitet som det ikke har valgt selv. Hvis barnet ikke vil være på nett i det hele tatt når det blir større, er det bedre jo færre steder på internett de havner og jo færre utenforstående som gjøres oppmerksomme på den utleverende informasjonen i detalj.

Når debattene inneholder informasjon om ting som dreier seg om barna og deres oppvekst og hverdagsliv, fører det til at de som blir kjent med "bloggerbarn" ved å følge debattene blir gitt muligheten til å danne seg et inntrykk av barna som personer.

Det synes jeg er dumt og ikke til det beste for barna.

De som følger fra utsiden og ikke har nærmere kjennskap til ulike bloggere, trenger ikke informasjon om en barn for å forstå hva debatten om "Bloggerbarna" handler om. Derfor syns jeg ikke det er relevant eller nødvendig å inkludere dette.

Jeg mener det er en  tilleggsbelastning.

Debattene gjør ikke det. De seriøse debattantene i denne tråden er svært oppmerksomme på denne problematikken (i hvert fall før tråden skled helt ut).

Om identifiserbare bloggerbarns livsførsel omtales på forumet er det regelbrudd, og skal i prinsippet ryddes vekk. Denne tråden har en generell og prinsipiell tematikk, og du forsøker å dreie den over på en metadiskusjon som ikke har relevans i sammenhengen. Derfor får du ingen svar.

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...