Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

På 25.4.2017 den 8.41, Nordis skrev:

Jeg kommer heretter til å boikotte alle bloggere som eksponerer sine barn. Det oppfordrer jeg også andre til å gjøre. Ikke gi flere klikk. Finnes mange, interessante og artige blogger man kan følge i stedet der eksponering av barna og barnas atferd er ikkeeksisterende.

Men hva skal vi da snakke om? :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anna Nas
På 25.4.2017 den 8.41, Nordis skrev:

Jeg kommer heretter til å boikotte alle bloggere som eksponerer sine barn. Det oppfordrer jeg også andre til å gjøre. Ikke gi flere klikk. Finnes mange, interessante og artige blogger man kan følge i stedet der eksponering av barna og barnas atferd er ikkeeksisterende.

Det høres ut som en god strategi. Så lenge det er lesere nok til at det er lukrativt å bruke barna sine som offentlig underholdning, vil det store flertallet foreldrebloggere fortsette med det. Sannsynligvis vil også stadig fler ønske å leve av å blogge om barna sine, når de leser om alle pengene og godene bloggere får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det gått an å lage to lister, en med toppbloggere som eksponerer barn og en med de som ikke gjør det. 

Litt sånn for at de som gjør det skal bli bevisstgjort, og at vi som ikke ønsker å gi disse noen klikk kan få hjelp til å vite hvem vi bør unngå, samt at de som bevisst velger å ikke eksponere barn får heder og ære for det? Og så må jo målet være at flest mulig etterhvert bytter liste til den uten eksponering. 

Det kunne til og med utarbeides et sånt lite merke de bloggene som er positivt bevisst på dette kunne hatt på bloggen sin, som en slags award. 

Det hadde vært noe det! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marimba skrev:

Hadde det gått an å lage to lister, en med toppbloggere som eksponerer barn og en med de som ikke gjør det. 

Litt sånn for at de som gjør det skal bli bevisstgjort, og at vi som ikke ønsker å gi disse noen klikk kan få hjelp til å vite hvem vi bør unngå, samt at de som bevisst velger å ikke eksponere barn får heder og ære for det? Og så må jo målet være at flest mulig etterhvert bytter liste til den uten eksponering. 

Det kunne til og med utarbeides et sånt lite merke de bloggene som er positivt bevisst på dette kunne hatt på bloggen sin, som en slags award. 

Det hadde vært noe det! 

Jeg opprettet en tråd for et par dager siden her på Rampelys-forumet hvor man kan komme med gode forslag til bra blogger hvor eksponering av barns privatliv er ikke-eksisterende. Håper mange kommer med forslag der :)

Ja, målet må være at flest mulig bytter liste som du sier.

Jeg er helt enig med deg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marimba skrev:

Det hadde vært noe det! 

Her er tråden: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1101813-bra-blogger-som-ikke-involverer-eksponering-av-barn/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sendte jeg mail til Forskerfabrikken og spurte om de alvorlig ønsket å bli assosiert med drøy utlevering av barn, jfr reklameinnlegg på hittil to blogger som er mest kjent for privat drama. Jeg oppfordrer flere til å gjøre det samme, de har i alle fall fått 3 mailer bare i dag.

Dette er den eneste måten man kan komme noen vei med å beskytte barns privatliv - ved å gi tilbakemelinger til de som direkte gir bloggerne mulighet til å leve av sirkuset sitt, nemlig annonsørene.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.4.2017 den 11.49, Jobbermedbarn skrev:

Jeg er elendig på linker, men på Tv2.no i dag kan man lese om Jenny Skavland og Thomas Gullestad som ikke vil vise frem datteren før hun er stor nok til å bestemme selv og se evt konsekvenser! 

Er det noe håp om at bloggerne vil lese og ta til seg dette?

Synes det er noen grove eksempler for tiden både når det gjelder bilder, men ikke minst sårbare, utleverende ord som er skrevet! Jeg kjenner det gjør vondt inne i sjelen og lese/se de bildene! Hva tenker de på? Jeg vet veldig godt hvordan det er å være et sårbart barn og blir utlevert og det er ikke bra, og noe som følger deg videre i livet! 

Men det viktigste er barnas rettigheter, de har rett på et privatliv og vern av sin person som alle oss andre! Når blir dette tydeliggjort i en mye større grad? Noe må skje...

Nei. Jenny Skavlan er smart, så lenge bloggerne er som de er vil dette bare fortsette, om mulig bli enda verre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asti
3 timer siden, FruJohansen skrev:

I dag sendte jeg mail til Forskerfabrikken og spurte om de alvorlig ønsket å bli assosiert med drøy utlevering av barn, jfr reklameinnlegg på hittil to blogger som er mest kjent for privat drama. Jeg oppfordrer flere til å gjøre det samme, de har i alle fall fått 3 mailer bare i dag.

Dette er den eneste måten man kan komme noen vei med å beskytte barns privatliv - ved å gi tilbakemelinger til de som direkte gir bloggerne mulighet til å leve av sirkuset sitt, nemlig annonsørene.

Jeg sendte også mail - https://www.forskerfabrikken.no/ . 

Tilføyelse: Her er skjermbilde av svaret deres:  https://imgur.com/a/Pg3xO

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FruJohansen skrev:

Jeg har også sendt

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå fikk jeg nok. 

Nok til å skrive til en av mine yndlingsbutikker som jeg har handlet hos gjennom flere tiår. 

Denne butikken har nå valgt å sponse en av de aller verste bloggerne mht. utlevering av mindreårige. Jeg kjøper ikke sko der mer. 

Epost til butikken er herved avsendt. 

PS: Noen som har tips til skobutikker i Oslo som har bra utvalg og god service? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varma
6 timer siden, FruJohansen skrev:

5 timer siden, Asti skrev:

Jeg sendte også mail - https://www.forskerfabrikken.no/ . 

Tilføyelse: Her er skjermbilde av svaret deres:  https://imgur.com/a/Pg3xO

5 timer siden, Lapper skrev:

Jeg har også sendt

5 timer siden, Fantastica skrev:

Jeg også.

3 minutter siden, Anspid skrev:

Sendte mail jeg også. Og fikk ganske likt svar som deg tilbake. 

En kjempestor takk til dere :kghjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så galt kan det gå når man blir for høy på oppmerksomheten man får i sosiale medier. DaddyOFive er fratatt 2 av barna etter at de såkalte "spøkene" de utsatte barna for eskalerte. 

"the Martins "now fully understand that they crossed the line and they describe how what started out as family fun quickly escalated into shock value for the purpose of viewership and subscriptions."

"They were caught up in their own characters and popularity – they were blinded by YouTube fame and again, upon reflection, made some very poor decisions," the blog post said."

https://www.buzzfeed.com/tasneemnashrulla/parents-who-pranked-their-kids-on-youtube-lose-custody?bffbmain=undefined&ref=bffbmain&utm_term=.miNwqXeR8#.ke5pnX4ZO

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Chloe
På ‎04‎.‎05‎.‎2017 den 21.05, Blondie65 skrev:

Fant denne i dag på Facebook - tenkte jeg måtte dele den med dere:

http://www.thedailymash.co.uk/news/society/child-of-mummy-blogger-wondering-what-he-did-wrong-20170504127051

Huff.. Ga assosiasjoner til en viss blogger.. Stakkars barn. Mødrene syns det er morsomt, men ikke fullt så morsomt for barnet det går utover. Så utrolig trist og tragisk at disse mødrene (og fedrene) ikke ser hva de holder på med.

Frykter det blir DaddyOFive tilstander her i landet også etter hvert. Noen av mammabloggerne har allerede lagt ut snapper som aldri burde vært postet! Får virkelig håpe det kommer en lov mot å eksponere sine barn på nett!!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varma

Etter ukens hendelser fra diverse mamma bloggere , så kan jeg ikke la vær å tenke på at mye av bloggingen oppleves som en form for terapi for de voksne.  De fleste skjønner at som voksen og forelder skal man skjerme barna sine,  men det oppleves som at de voksnes behov for å tjene penger og sanke sympati går foran alt når det gjelder noen av bloggerne.

Endret av Varma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Varma skrev:

Etter ukens hendelser fra diverse mamma bloggere , så kan jeg ikke la vær å tenke på at mye av bloggingen oppleves som en form for terapi for de voksne.  De fleste skjønner at som voksen og forelder skal man skjerme barna sine,  men det oppleves som at de voksnes behov for å tjene penger og sanke sympati går foran alt. 

Tror du har rett i det. Samtidig virker det som om mange av disse mammabloggerne som ukritisk deler informasjon om eget liv og utleverer sine mindreårige har litt av den samme sosioøkononiske bakgrunnen. Mange av de er ikke bare unge i alder med lite livserfaring, de er også unge mødre med lite livserfaring utover det å være forelder. De har såvidt rukket å se ringvirkninger av livsvalgene så langt i livet, og hva SoMe og utlevering av barna deres angår er de aller fleste så unge enda at effekten ikke er synlig i "lille Norge" - for dem det gjelder spesielt. Så kan man spørre seg om hvorfor de havnet i den livssituasjonen der de er unge mødre- hva slags familie og oppvekstvilkår har de hatt? Trendene viser til at dette ofte går i arv i familier. Mange unge mødre har lavere utdanning, og det er for meg kjent veldig få profilerte mammabloggere som har tatt høyere utdanning. Det vil alltid være noen med høyere utdanning som utleverer ukritisk for all del, også eldre mødre når det er sagt, men lav utdanning i dagens samfunn gjør jobbmulighetene vanskelig med stor konkurranse. En måte å tjene "raske" og gode penger kan være å blogge. Det blir fort en ond sirkel det der. Ung mor- lav utdanning- lav inntekt- blogging- utlevering av liv og barn- inntekt- null behov for utdanning da utbetalingene er så gode- stadig mer ukritisk utlevering av liv og barn for å holde bloggen på topplisten så inntektene ikke raser og at bobla man lever i og av ikke skal sprekke.. Og sånn holdes det gående. 

Så kan man jo spørre seg hvem som har ansvaret? Den typiske bloggeren som er en ung mor som ikke har den mest ressurssterke familien/nettverket, kanskje ikke den beste oppveksten, som har gått glipp av mye sosiokulturell kunnskap og integritet med lav utdanning og rimelig kort CV hva arbeidserfaring og arbeidsmoral angår. Der alternativet er NAV og dertil dårlig inntekt. Det finnes ingen unnskyldninger for å utlevere barna for klikk og penger, men man kan jo spørre seg hva slags forutsetninger disse har for å forstå hva som er så galt med dette. Vi har et lovverk som ikke håndheves, vi har bloggplatformer og aktører med like store skylapper som bloggerne selv. Det skulle vært et krav om at alle parter som omhandles på en blogg skal samtykke til utleveringen - og da selvsagt kunne være myndig fra bloggplatformenes side. Og pengene de tjener for klikk knyttet til brudd på dette burde vært sanksjonert. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...