Emilie112 Skrevet 22. februar 2017 #921 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Nå tolker jo noen bloggere forskningsartikler slik de selv vil, så det er nok ikke alle dette betyr noe for.. men bra artikkel 👏👏 Dette er kanskje å dra den litt langt, for å bli elsponertg på en blogg kan absolutt ikke sammenlignes med å leve krig og ekstrem fattig dom, men i barnevernskonvensjonen står det klart og tydelig at alle barn har rett til beskyttelse. Det er derfor litt rart at bloggerne kan kaste barna rett til ulvene. Selv om vi ikke vet direkte hva det gjør for er barn i lengden vet vi nok til at dette ikke er bra. Derfor vil jeg si at bloggerne bryter barnevernskonvensjonen, de beskytter de på langt nær. I konvensjonen står det også at alle barn har rett til et privatliv, bare sånn at det blir tilføyd.. dette blir vel heller ikke overholdt av foreldrene. Endret 22. februar 2017 av Emilie112 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 22. februar 2017 #922 Del Skrevet 22. februar 2017 https://www.nrk.no/satiriks/bloggen-mamma-til-michelle-skifter-navn-til-direktor-for-michelle-1.13389504 Haha 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 22. februar 2017 #923 Del Skrevet 22. februar 2017 https://www.nrk.no/livsstil/flaue-ting-foreldre-gjor-pa-sosiale-medier-1.13370853, bl.a. disse to punktene burde postes ad nauseam i kommentarfeltene hos visse bloggere: Sitat 3. Spør om du får tagge dem – Barn og unge har en selvstendig rett til personvern, og foreldre bør derfor tenke seg om når de vil legge ut noe om barna sine, sier Elisabeth Staksrud ved Institutt for medier og kommunikasjon (UiO). Medieforsker Elisabeth Staksrud sier det er mange ting som kan gjøre barn flaue på sosiale medier. Hun sier det er lurt å spørre dem om det er greit at man legger ut bilder og historier. – Dette vil også gjøre at barn og unge lærer, gjennom foreldrene, at man skal vise respekt for andre også på nettet. Sitat 4. Ikke del absolutt alt Middagen, ferien og barnas gode karakterer. Det er nok å dele. Men ikke alt trenger å kringkastes på sosiale medier. Selv om du er fornøyd med dagens middag, bør den kanskje ikke alltid ut på sosiale medier? – Det er en balansegang mellom barnets personvern, hva dere som familie blir enige om, og barnets tålegrense og sårbarhet. Det er naturlig å være stolt som forelder – ville dele hverdagen og alle søte, flotte og fantastiske ting barn sier, gjør og er med på. Men det er et tungt ansvar som hviler på en mor og far, sier Rita Astridsdotter Brudalen. Hun mener at spennende teknologi med mange muligheter for deling, ikke må gå utover de unge. – Teknologien er flott, men samtidig kan ikke voksnes ønske om å dele sitt liv gå utover barnets rett til å ha et privatliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JessicaL Skrevet 22. februar 2017 #924 Del Skrevet 22. februar 2017 1 time siden, Lafemmemauvaise skrev: https://www.nrk.no/livsstil/flaue-ting-foreldre-gjor-pa-sosiale-medier-1.13370853, bl.a. disse to punktene burde postes ad nauseam i kommentarfeltene hos visse bloggere: Synes det er viktig å poengtere at mindre barn ikke har evne til å bedømme hva utlevering på blogg innebærer og det holder derfor ikke å spørre en 5 åring om du får legge ut bilder. Barnet aner ikke hva det sier ja til! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 22. februar 2017 #925 Del Skrevet 22. februar 2017 3 timer siden, JessicaL skrev: Synes det er viktig å poengtere at mindre barn ikke har evne til å bedømme hva utlevering på blogg innebærer og det holder derfor ikke å spørre en 5 åring om du får legge ut bilder. Barnet aner ikke hva det sier ja til! Helt enig. Jeg vil til og med dra det så langt og hevde at selv en 14-åring ikke nødvendigvis er i stand til å skjønne konsekvensene. I tillegg kommer at barn tidvis ønsker å tekkes foreldrene - uavhengig av om barnet er fem, ti, eller 15 år, Og til slutt - selv om barnet blir spurt, så har man fortsatt ingen anelse om under hvilke omstendigheter dette spørsmålet ble satt. Kanskje var det under en form for tvang - "Hvis jeg ikke får vise dette bildet av deg, så får du ikke dra på klassetur"? Eller med alskens fristelser - "Hvis jeg får vise dette bildet av deg, så skal du få ny jakke"? osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 22. februar 2017 #926 Del Skrevet 22. februar 2017 3 timer siden, JessicaL skrev: Synes det er viktig å poengtere at mindre barn ikke har evne til å bedømme hva utlevering på blogg innebærer og det holder derfor ikke å spørre en 5 åring om du får legge ut bilder. Barnet aner ikke hva det sier ja til! En annen ting er jo at disse barna gjerne har vokst opp med dette, og tror det er sånn det skal være. Det er bare en del av tilværelsen, liksom. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 25. februar 2017 #927 Del Skrevet 25. februar 2017 Takk til deg, @FruJohansen https://www.nrk.no/livsstil/mariann-er-mammabloggeren-som-angret-1.13367717 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 25. februar 2017 #928 Del Skrevet 25. februar 2017 2 timer siden, Lafemmemauvaise skrev: Takk til deg, @FruJohansen https://www.nrk.no/livsstil/mariann-er-mammabloggeren-som-angret-1.13367717 Oi, takk for link! Hadde ikke sett det!:) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 16. april 2017 #929 Del Skrevet 16. april 2017 Jeg er elendig på linker, men på Tv2.no i dag kan man lese om Jenny Skavland og Thomas Gullestad som ikke vil vise frem datteren før hun er stor nok til å bestemme selv og se evt konsekvenser! Er det noe håp om at bloggerne vil lese og ta til seg dette? Synes det er noen grove eksempler for tiden både når det gjelder bilder, men ikke minst sårbare, utleverende ord som er skrevet! Jeg kjenner det gjør vondt inne i sjelen og lese/se de bildene! Hva tenker de på? Jeg vet veldig godt hvordan det er å være et sårbart barn og blir utlevert og det er ikke bra, og noe som følger deg videre i livet! Men det viktigste er barnas rettigheter, de har rett på et privatliv og vern av sin person som alle oss andre! Når blir dette tydeliggjort i en mye større grad? Noe må skje... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantastica Skrevet 24. april 2017 #930 Del Skrevet 24. april 2017 Kanskje noe er i ferd med å skje? Med en topp 20-blogger meldt til barnevernet av andre årsaker, kanskje det endelig vil komme innsyn fra offentlige instanser? Jeg håper inderlig det kommer på plass noen sånne regler snart. Min blogg. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordis Skrevet 24. april 2017 #931 Del Skrevet 24. april 2017 18 minutter siden, Fantastica skrev: Kanskje noe er i ferd med å skje? Med en topp 20-blogger meldt til barnevernet av andre årsaker, kanskje det endelig vil komme innsyn fra offentlige instanser? Jeg håper inderlig det kommer på plass noen sånne regler snart. Min blogg. Finnes det pr i dag ikke noe i lovverket som beskytter bloggerbarna mot all denne eksponeringen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantastica Skrevet 24. april 2017 #932 Del Skrevet 24. april 2017 Akkurat nå, Nordis skrev: Finnes det pr i dag ikke noe i lovverket som beskytter bloggerbarna mot all denne eksponeringen? Nei. Ingenting. Og det er det jeg og mange andre etterlyser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 24. april 2017 #933 Del Skrevet 24. april 2017 8 minutter siden, Fantastica skrev: Nei. Ingenting. Og det er det jeg og mange andre etterlyser. Det er vel heller at loven ikke blir fulgt. Barnekonvensjonen eksisterer jo. Det som mangler er at de aktuelle myndigheter (barneombudet, datatilsynet og barnevernet) våger å ta ansvar. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantastica Skrevet 24. april 2017 #934 Del Skrevet 24. april 2017 Akkurat nå, Inocybe skrev: Det er vel heller at loven ikke blir fulgt. Barnekonvensjonen eksisterer jo. Det som mangler er at de aktuelle myndigheter (barneombudet, datatilsynet og barnevernet) våger å ta ansvar. Du har selvsagt helt rett. My bad. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordis Skrevet 24. april 2017 #935 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) 15 minutter siden, Fantastica skrev: Nei. Ingenting. Og det er det jeg og mange andre etterlyser. Hmm.. SVÆRT betenkelig.. Er jo så mange som eksponerer barna sine i stor grad. Barna brukes jo som rekvisitter både hos disse som vil fremvise sine perfekte hjem og de som ønsker å fremvise sine mer kaotiske hjem. Ser en del karakteristikker og beskrivelser av egenskaper og atferd hos bloggernes egne barn i noen av disse bloggene. Det er bloggerne selv som beskriver barnas oppførsel og atferd, og det er ikke alltid positive beskrivelser for å si det sånn. Jeg synes det er helt horribelt at de kommer unna med dette. Ser også at enkelte bloggere påstår at barna deres ikke er identiserbare når dette ikke stemmer. Ofte finner man mange bilder av barna på bloggen hvor de er lett gjenkjennelige om man leter litt. I tillegg er som regel bloggerens navn kjent, samt at mange av disse viser seg fram i andre medier med bilder av barna. Endret 24. april 2017 av Nordis 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 24. april 2017 #936 Del Skrevet 24. april 2017 34 minutter siden, Fantastica skrev: Kanskje noe er i ferd med å skje? Med en topp 20-blogger meldt til barnevernet av andre årsaker, kanskje det endelig vil komme innsyn fra offentlige instanser? Jeg håper inderlig det kommer på plass noen sånne regler snart. Min blogg. Bra blogginnlegg Fantastica 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friluftsdame Skrevet 24. april 2017 #937 Del Skrevet 24. april 2017 Det er opprivende å være vitne til Camilla Øvestad sin manglende dømmekraft og respekt for mindreåriges integritet. Hun skjeller i et innlegg 21.4 ut Barnevernet og Tannhelsetjenesten for å ha åpnet sak grunnet manglende oppmøte til tannlegetimer. Hun forstår dessverre ikke at hun ikke bare rammer seg selv, men også dem det berører. Hun starter så en kampanje for å vise hvilken god mor hun er. Eksponerer åpenbart ubekvemme mindreårige i ord og bilder på blogg og andre sosiale media. Det hele toppet seg i går kveld, da hun i sin iver etter å vise grensesetting for mobilbruk bidrar til å ydmyke en av sine på det groveste. At ikke denne bloggeren forstår at hun grovt krenker mindreårige i sin jakt på klikk og penger i kassen, er vondt å være vitne til. Har aldri tenkt at denne uroen bygget opp over lang tid, er noe som er grunnlag for å melde fra. Men jeg forstår nå at det er nettopp det det er. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantastica Skrevet 24. april 2017 #938 Del Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, Friluftsdame skrev: Har aldri tenkt at denne uroen bygget opp over lang tid, er noe som er grunnlag for å melde fra. Men jeg forstår nå at det er nettopp det det er. Nettopp. Det at det er varslet samtaler med barna er et tegn på at det er mer enn en manglende tannlegetime det er snakk om. Jeg er glad på barnas vegne. Og for ordens skyld: Mange tror at når barnevernet ønskes innkoblet så er det fordi foreldrene er uegnet og det derfor bør vurderes omsorgsovertakelse. Det er slett ikke tilfelle her. Jeg ønsker bare at foreldrene blir veiledet i det å omtale barn på egen blogg, det er alt. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantastica Skrevet 24. april 2017 #939 Del Skrevet 24. april 2017 12 minutter siden, Inocybe skrev: Bra blogginnlegg Fantastica Takk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordis Skrevet 25. april 2017 #940 Del Skrevet 25. april 2017 Jeg kommer heretter til å boikotte alle bloggere som eksponerer sine barn. Det oppfordrer jeg også andre til å gjøre. Ikke gi flere klikk. Finnes mange, interessante og artige blogger man kan følge i stedet der eksponering av barna og barnas atferd er ikkeeksisterende. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå