Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Jeg tror at vi de neste årene vil se barn som selv reagerer på ulikt vis.

Noen av disse er etterhvert store nok til å lese det som diskuteres på nettet. Tenk deg en 10-åring som ser bilder og leser kritikk, og som forstår at det er dette de voksne lever av.. Lojal mot de voksne, men ubekvem på bilder og kommentarer fra venner. Og på vei inn i tenårene og opprør. 

Jeg håper disse bloggerne som lever av å eksponere sine barn reflekterer over risikoen de løper, og hvor dårlige fremtidsutsikter de har. En fellesnevner for flere av disse bloggerne er at de er omgitt av konflikter, og et dårlig/ikke eksisterende forhold til barnefar. Konfliktnivået blir ikke mindre av å gjøre eksponering av sine små til et levebrød som forhåpentligvis brått tar slutt. 

Endret av Friluftsdame
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og noen er tydeligvis veeeeldig opptatt av å overbevise Norges befolkning om at babyen er lang over gjennomsnittet på motorisk utvikling. Synes egentlig bare det er vondt å se hvordan det herjes med den lille ungen. Hvilken helsestasjon støtter opp under at 5 mnd gamle babyer skal sitte?? De skal jo ikke det før de setter seg opp selv. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier at setet er fra 0-18 kilo...jeg må innrømme at jeg aldri har sett så små barn bli satt i slike seter, men jeg er kanskje uvitende? Mine satt i bilstol nr.1 til de var 9-10 mnd?

Nå må hun roe segentlig ned...jeg ser helt ærlig ikke noe annet enn en ganske gjennomsnittlig baby. Ja, noen er tidlig ute - men utviklingen skal gå "gjennom gulvet". Ikke bli satt opp eller bli gått med fra de er så små...Fatter ikke hastverket.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Valetta skrev:

Hun sier at setet er fra 0-18 kilo...jeg må innrømme at jeg aldri har sett så små barn bli satt i slike seter, men jeg er kanskje uvitende? Mine satt i bilstol nr.1 til de var 9-10 mnd?

Nå må hun roe segentlig ned...jeg ser helt ærlig ikke noe annet enn en ganske gjennomsnittlig baby. Ja, noen er tidlig ute - men utviklingen skal gå "gjennom gulvet". Ikke bli satt opp eller bli gått med fra de er så små...Fatter ikke hastverket.

Tålmodighet har vel aldri vært mors beste egenskap? Og hun har vel heller ikke helt samme syn på sannheter som andre har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Valetta skrev:

Bilsetet anbefales for barn fra ca. 6 måneder. http://www.besafe.no/produktkategori/bilstoler/ 

Hastverket skyldes selvfølgelig mors enorme behov for å vise at barnet ligger mye lenger fram enn de fleste andre i samme alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Attami skrev:

Hva skjer med bloggerbarna når de blir voksne? Må alle flytte utenlands for en periode som kjendisbarna?

Man kan lure ja. Noen vil nok flytte langt vekk fra Norge for å slippe å bli konfrontert med bloggbarndommen (selv om at i denne globale verden vil det nok ikke hjelpe så mye), noen vil kanskje bruke kjendisstatusen sin som springbrett karrieremessig. Det jeg oppriktig frykter er at mange av bloggbarna ender opp som mange av de tidligere barnestjernene vi ser nå: livsstil preget av festing og overfladiske ting, rusmisbruk, spiseforstyrrelser og andre psykiske problemer, selvmord og tidlig død. Håper innerligt jeg tar feil :tristbla:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

I anledning Safer Internet Day har Datatilsynet laget en veiledning om bilder av barn på SoMe.

https://www.datatilsynet.no/ibestemening

Jeg fikk ikke til å laste opp hele veiledningen men leste den i IBooks. Den henvender seg til foreldre på henerelt plan, men er like relevant for bloggforelder. Retten til privatliv er understreket. For bloggerbarna er det verdt å merke seg at at Veilederen trekker frem valg av kanal for publiseringen. Det anbefales lukkede kanaler. De skriver rett ut at det ER forskjell på en lukket Facebookprofil og en åpen blogg. Mengden bilder er også relevant i forhold til hvordan man vurderer bruddet på privatlivets fred. 

Det eneste jeg stusser over er oppfordringen om å spørre barna før man legger ut. Begrepet samtykkekompetanse har altså enda ikke nådd tilsynet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CecilieX skrev:

I anledning Safer Internet Day har Datatilsynet laget en veiledning om bilder av barn på SoMe.

https://www.datatilsynet.no/ibestemening

Jeg fikk ikke til å laste opp hele veiledningen men leste den i IBooks. Den henvender seg til foreldre på henerelt plan, men er like relevant for bloggforelder. Retten til privatliv er understreket. For bloggerbarna er det verdt å merke seg at at Veilederen trekker frem valg av kanal for publiseringen. Det anbefales lukkede kanaler. De skriver rett ut at det ER forskjell på en lukket Facebookprofil og en åpen blogg. Mengden bilder er også relevant i forhold til hvordan man vurderer bruddet på privatlivets fred. 

Det eneste jeg stusser over er oppfordringen om å spørre barna før man legger ut. Begrepet samtykkekompetanse har altså enda ikke nådd tilsynet. 

Den er i pdf her

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en problemstilling mamma- (og pappa-) bloggerne vil komme i, noen raskere enn andre:

"Mamma har tatt noen stygge bilder av meg. Hun sier hun skal dele dem med alle hun vil. Det vil jeg ikke at hun skal gjøre. Har hun lov til å sende bildene til hvem hun vil?

Hilsen jente (13)

Foreldre skal ikke legge ut bilder av barna sine når barn selv ikke ønsker det!

På skolen lærer dere om nettvettregler. En viktig regel er at dere ikke kan legge ut bilder på nett av en annen uten å ha spurt om lov først. Selv om foreldre kan bestemme veldig mye over barna sine til de er 18 år, må de også følge denne regelen. Foreldre bør akseptere at barna ikke ønsker at de legger ut bilder av dem på nett."

-Jeg vil ikke at mamma legger ut bilder av meg på nettet (Svar fra barneombudet)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
4 minutter siden, Rosalie skrev:

Dette er en problemstilling mamma- (og pappa-) bloggerne vil komme i, noen raskere enn andre:

"Mamma har tatt noen stygge bilder av meg. Hun sier hun skal dele dem med alle hun vil. Det vil jeg ikke at hun skal gjøre. Har hun lov til å sende bildene til hvem hun vil?

Hilsen jente (13)

Foreldre skal ikke legge ut bilder av barna sine når barn selv ikke ønsker det!

På skolen lærer dere om nettvettregler. En viktig regel er at dere ikke kan legge ut bilder på nett av en annen uten å ha spurt om lov først. Selv om foreldre kan bestemme veldig mye over barna sine til de er 18 år, må de også følge denne regelen. Foreldre bør akseptere at barna ikke ønsker at de legger ut bilder av dem på nett."

-Jeg vil ikke at mamma legger ut bilder av meg på nettet (Svar fra barneombudet)

I veilederen skrives det at barna har rett til å bli hørt mellom 7 og 15 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.bt.no/familieogoppvekst/Mariann-fikk-sjokk-da-hun-sa-hva-slags-bilder-hun-hadde-delt-av-barna-9817b.html

Ekstremt tynt argument at man kjenner sine egne barn best. Jeg kjenner nok ettåringen min best ja, men om han liker å bli eksponert eller ikke, vet hverken han eller jeg enda. 

I tillegg syns jeg sikkerhet er et stort moment her. Jeg har en slik type jobb at jeg har valgt å ikke legge ut noe som helst av barnet mitt, vi hadde ikke engang annonse i avisen da han ble født. Jeg vil tro bloggebarna er sikkerhetsmessig enda mer utsatt enn et anonymt sykepleierbarn. Men så tjener jeg jo ikke penger på barnet mitt heller da. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt rart fra meg, men jeg skjønner litt hva Grevstad og denne bloggmammaen tenker - jeg har jo tenkt de samme tankene selv, da jeg blogget om mine egne barn. (og senere justert min oppfatning) Jeg skjønner også hva Grevstad mener, når han sier at man skal være forsiktig med å sette to streker under svaret, og at han lar seg provosere av mennesker som mener de sitter på fasit. Nå har jeg snakket med Grevstad personlig, og vet at han ikke er så endimensjonal som han blir framstilt i intervjuer som dette. Som en av de få som forsvarer fenomenet "barn i sosiale medier", blir han alltid representant for "den andre siden", og det er ønskelig for media å skape mest mulig kontrast mot de som mener deling av barnebilder er sterkt kritikkverdig. 

Samtidig blir forsvarsargumentene seende veldig fattige ut på trykk "Det er jo mye som kan skje, vi får bare håpe det ikke skjer med mine bilder". "Jeg passer nøye på hvilke bilder jeg deler" "Jeg kjenner barna mine best". Det er lett å gruse enhver argumentasjon med et enkelt, jammen la være å dele, da! Hvorfor tar du risikoer på vegne av barnet ditt!? 

Finnes det nyanser? Går det an å drive f.eks en foreldreblogg på en etisk måte, som formidler hverdagen som forelder, uten å utlevere barna? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
40 minutter siden, FruJohansen skrev:

Kanskje litt rart fra meg, men jeg skjønner litt hva Grevstad og denne bloggmammaen tenker - jeg har jo tenkt de samme tankene selv, da jeg blogget om mine egne barn. (og senere justert min oppfatning) Jeg skjønner også hva Grevstad mener, når han sier at man skal være forsiktig med å sette to streker under svaret, og at han lar seg provosere av mennesker som mener de sitter på fasit. Nå har jeg snakket med Grevstad personlig, og vet at han ikke er så endimensjonal som han blir framstilt i intervjuer som dette. Som en av de få som forsvarer fenomenet "barn i sosiale medier", blir han alltid representant for "den andre siden", og det er ønskelig for media å skape mest mulig kontrast mot de som mener deling av barnebilder er sterkt kritikkverdig. 

Samtidig blir forsvarsargumentene seende veldig fattige ut på trykk "Det er jo mye som kan skje, vi får bare håpe det ikke skjer med mine bilder". "Jeg passer nøye på hvilke bilder jeg deler" "Jeg kjenner barna mine best". Det er lett å gruse enhver argumentasjon med et enkelt, jammen la være å dele, da! Hvorfor tar du risikoer på vegne av barnet ditt!? 

Finnes det nyanser? Går det an å drive f.eks en foreldreblogg på en etisk måte, som formidler hverdagen som forelder, uten å utlevere barna? 

Jeg er usikker på om en slik blogg hadde vært levedyktig, for da må man over i kategorien generelle betraktninger rundt foreldrerollen, uten eksemplene fra eget liv. Dessuten er jeg usikker på verdien i en slik blogg, for dersom det skulle berike leseren inform av kunnskap så burde jo bloggeren ha kompetanse utover det å være foreldre til egne barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over at det later til å være økende bevissthet i befolkningen rundt deling av bilder av barn, men lite til ingen fokus på grovt utleverende tekster. 

I anledning morsdagen forrige søndag kunne vi lese flere slike tekster der mor kom med svært personlige og intime beskrivelser av hvordan hun mener barna er. Som leser føles det ubehagelig og stjålent å plutselig få et slikt kikkehull rett inn i sjela til disse barna, spesielt når de overhode ikke har valgt å publisere disse psykoanalysene av seg selv. 

At tekstene i tillegg faktisk er skrevet av personer som helt konkret tjener penger på å utlevere dem slik og at disse igjen er farget av bl.a. egen agenda, paradigmer og evt. psykiske utfordringer gjør at sannhetsgehalten i tekstene blir tvilsom, i beste fall.

Ofte gir også disse innleggene inntrykk av å ha blitt skrevet kun for å stille foreldrene i bedre lys, der barnas gode egenskaper er akkurat som mors og barna fremstår som statister som kun skal reflektere mors glans. Ikke bare må de utholde at de blir utlevert og forrådt slik av sine aller nærmeste, men det er i tillegg foreldrene som definerer hvem de er som personer. - For alltid, og for hele verden.

Og det for bare tredve sølvpenger. 

Endret av Ovnsbakt Paprika
Skrivefeil
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...