Gjest Onbothsides Skrevet 25. august 2016 #421 Del Skrevet 25. august 2016 4 minutter siden, pøbelsara skrev: Det handler ikke om å legge ut bilder man kan bli flau over siden. Det handler om å publisere store deler av privatlivet for alle som vil se og hvor foreldrene ikke har noe kontroll over hvem som ser. Hva galt kan de se? Hva galt ser jeg når jeg klikker inn på bloggen til en av toppbloggerne? Jeg kan skrive med blod på veggen her at jeg tror barna til ..... ..... en vakker dag får mer problemer av å se mamman sin trykke rompa si inni kameraet på bloggen sin enn noen andre får av å "ikke ha noe privatliv". Privatliv mener jeg er det de har når de ikke tar bilder/jobber, de har da vel stunder de også hvor de kan være private. Og naboen ser oss hele tiden, jeg er sikker på jeg kunne funnet ut hvem du også er om jeg gikk inn for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 25. august 2016 #422 Del Skrevet 25. august 2016 Bedre føre var enn etter snar er det et ordtak som sier. Og jeg skjønner ikke hvorfor bloggere ikke tenker seg bedre om, og lar "føre var"-prinsippet komme ungene sine til gode i stedet for å totalt ukritisk brette ut livene deres for hele verden. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 25. august 2016 #423 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Skjønner ikke hvorfor jeg gidder, men.. Å være foreldre handler om å se barnets behov og sette barnets behov foran sine egne. Barnet har null behov for å bli eksponert, men har behov for - og rett til - privatliv. Endret 25. august 2016 av ¤flicka¤ 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. august 2016 Forfatter #424 Del Skrevet 25. august 2016 4 minutter siden, ¤flicka¤ skrev: Skjønner ikke hvorfor jeg gidder, men.. Å være foreldre handler om å se barnets behov og sette barnets behov foran sine egne. Barnet har null behov for å bli eksponert, men har behov for - og rett til - privatliv. Jepp. Jeg håper virkelig at disse ungene ikke tar skade av det - men fatter og begriper ikke at foreldrene ønsker å ta sjansen. Og det er for øvrig en hel rekke eksempler på at disse foreldrene viser frem ungene sine i alle mulige, helt private situasjoner. På søndagstur, på ferie, på vei til og fra barnehagen, i egne og andres bursdager, foran tv, ved matbordet, kosestunder i sengen med mamma eller pappa, på trening - det er liksom ikke grenser for hva som vises frem. Og selve poenget er jo å vise frem hverdag og privatliv. For cash - for merkevarebygging. Jeg klarer virkelig ikke å se at "det kan jo gå bra" er et argument som trumfer barnas rett til privatliv. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. august 2016 Forfatter #425 Del Skrevet 25. august 2016 18 minutter siden, Onbothsides skrev: Hva galt kan de se? Hva galt ser jeg når jeg klikker inn på bloggen til en av toppbloggerne? Jeg kan skrive med blod på veggen her at jeg tror barna til ..... ..... en vakker dag får mer problemer av å se mamman sin trykke rompa si inni kameraet på bloggen sin enn noen andre får av å "ikke ha noe privatliv". Privatliv mener jeg er det de har når de ikke tar bilder/jobber, de har da vel stunder de også hvor de kan være private. Og naboen ser oss hele tiden, jeg er sikker på jeg kunne funnet ut hvem du også er om jeg gikk inn for det mener du virkelig helt alvorlig at du ikke ser forskjellen på at naboene dine ser deg i hverdagen og det at 50- 60 000 ukjente vet hva du driver med hver eneste dag? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 25. august 2016 #426 Del Skrevet 25. august 2016 6 minutter siden, pøbelsara skrev: mener du virkelig helt alvorlig at du ikke ser forskjellen på at naboene dine ser deg i hverdagen og det at 50- 60 000 ukjente vet hva du driver med hver eneste dag? Jo det er forskjell på mengden folk som ser. Men er det antallet som ser som spiller noen rolle da? Sier du at barna av en mindre lest blogger for mindre problemer enn en med flere lesere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. august 2016 Forfatter #427 Del Skrevet 25. august 2016 2 minutter siden, Onbothsides skrev: Jo det er forskjell på mengden folk som ser. Men er det antallet som ser som spiller noen rolle da? Sier du at barna av en mindre lest blogger for mindre problemer enn en med flere lesere? Ikke nødvendigvis. Men de unngår i hvert fall å bli ropt etter i alle sammenhenger i offentlighet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 25. august 2016 #428 Del Skrevet 25. august 2016 Nå finnes det jo eksempler på unge bloggerbarn som har gitt klart uttrykk for at de syns det er ekkelt at fremmede snakker til dem, vil ta bilde med dem, osv. Denne bloggeren som skrev om dette problemet, tok jo sågar med seg barna og flyttet utenlands for et år, mye på grunn av dette. Dessverre ble et år til et halvt år, og fokus rundt barna er større enn noen sinne også hos denne bloggeren. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. august 2016 Forfatter #429 Del Skrevet 25. august 2016 @Onbothsides, har du lest lenkene som ble lagt ut tidligere i tråden? Det hadde vært fint om du lesten litt om dette, da blir det lettere å diskutere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marthe75 Skrevet 25. august 2016 #430 Del Skrevet 25. august 2016 3 minutter siden, Onbothsides skrev: Jo det er forskjell på mengden folk som ser. Men er det antallet som ser som spiller noen rolle da? Sier du at barna av en mindre lest blogger for mindre problemer enn en med flere lesere? Jeg passerte en relativt kjent blogger, som jeg følger, i forrige uke. Jeg smilte til henne, og sa nesten hei, selv om jeg var usikker på hvor jeg hadde henne fra. Etterpå kom jeg på at det var jo den bloggeren. Dette er en kjendiseffekt nok mange opplever, både små og store. Totalt ukjente folk tror at de kjenner kjendisen, og det kan oppleves som støtende, særlig for barn 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 25. august 2016 #431 Del Skrevet 25. august 2016 Min eneste grunn til å si noe om dette er at; ja barn har rett til en nærmest perfekt barndom, med privatliv, rett til å bli hørt og rett til masse. Men, det viktigste er at de har rett til å vokse opp uten mobbing, uten vold og uten misbruk. Det blir mer og mer av slike ting og jeg syns det er bedre å legge engasjementet sitt i ting vi _vet_ er et problem enn å bruke tid på noe som kanskje ikke blir et problem. På den måten stopper vi barna våre fra å mobbe bloggerbarna også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 25. august 2016 #432 Del Skrevet 25. august 2016 2 minutter siden, pøbelsara skrev: @Onbothsides, har du lest lenkene som ble lagt ut tidligere i tråden? Det hadde vært fint om du lesten litt om dette, da blir det lettere å diskutere. Ja jeg har lest. Det er ikke det som er grunnen til at du syns det er vanskelig å diskutere-det er fordi vi er uenige 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. august 2016 Forfatter #433 Del Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, Onbothsides skrev: Min eneste grunn til å si noe om dette er at; ja barn har rett til en nærmest perfekt barndom, med privatliv, rett til å bli hørt og rett til masse. Men, det viktigste er at de har rett til å vokse opp uten mobbing, uten vold og uten misbruk. Det blir mer og mer av slike ting og jeg syns det er bedre å legge engasjementet sitt i ting vi _vet_ er et problem enn å bruke tid på noe som kanskje ikke blir et problem. På den måten stopper vi barna våre fra å mobbe bloggerbarna også. Men det er jo et helt håpløst argument. Og jeg går ut fra at mine unger ikke ville finne på å mobbe et bloggerbarn. Det er da virkelig ikke det som er problemet. Kan du lese HI en gang til og noen av lenkene som er postet her - du diskuterer noe helt annet enn oss andre - eller dvs. du sier at du tror det kan gå bra med bloggerbarna, derfor er det ikke noe problem. Og det er virkelig et helt håpløst argument. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. august 2016 Forfatter #434 Del Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, Onbothsides skrev: Ja jeg har lest. Det er ikke det som er grunnen til at du syns det er vanskelig å diskutere-det er fordi vi er uenige 😉 Nei, jeg synes ikke det er vanskelig at du er uenig. Jeg synes det er vanskelig at du virker som om du ikke skjønner problemstillingen. Kjenner du barnekonvensjonen? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 25. august 2016 #435 Del Skrevet 25. august 2016 5 minutter siden, Marthe75 skrev: Jeg passerte en relativt kjent blogger, som jeg følger, i forrige uke. Jeg smilte til henne, og sa nesten hei, selv om jeg var usikker på hvor jeg hadde henne fra. Etterpå kom jeg på at det var jo den bloggeren. Dette er en kjendiseffekt nok mange opplever, både små og store. Totalt ukjente folk tror at de kjenner kjendisen, og det kan oppleves som støtende, særlig for barn Jeg har aldri møtt en blogger, men de gangene jeg har hengt med kjendiser syns jeg det er ganske morsomt med den ekstra oppmerksomheten. Men tror du ikke at bloggforeldrene stopper det de gjør om de lerker barna blir plaget? Tror du at de syns at de skader barna sine? Tror du at de merker at barna ikke liker dette men ignorerer det for egen vinnings skyld? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. august 2016 Forfatter #436 Del Skrevet 25. august 2016 Et øyeblikk siden, Onbothsides skrev: Jeg har aldri møtt en blogger, men de gangene jeg har hengt med kjendiser syns jeg det er ganske morsomt med den ekstra oppmerksomheten. Men tror du ikke at bloggforeldrene stopper det de gjør om de lerker barna blir plaget? Tror du at de syns at de skader barna sine? Tror du at de merker at barna ikke liker dette men ignorerer det for egen vinnings skyld? Ja. Det tror jeg. En blogger har jo fortalt at barnet ikke liker oppmerksomhet fra fremmede. Jeg kan ikke være mer spesifikk på grunn av reglene for diskusjon rundt barn på KG. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 25. august 2016 #437 Del Skrevet 25. august 2016 14 minutter siden, Marthe75 skrev: Jeg passerte en relativt kjent blogger, som jeg følger, i forrige uke. Jeg smilte til henne, og sa nesten hei, selv om jeg var usikker på hvor jeg hadde henne fra. Etterpå kom jeg på at det var jo den bloggeren. Dette er en kjendiseffekt nok mange opplever, både små og store. Totalt ukjente folk tror at de kjenner kjendisen, og det kan oppleves som støtende, særlig for barn Bare se på hysteriet rundt Skam-skuespillerne på vårparten, eller Markus og Martinus nå i sommer. Og de har jo valgt rampelyset selv. Å aldri kunne vite hvem som tar kontakt med deg, og hvilke baktanker de kan ha, er jo en av de negative sidene ved å være et kjent ansikt. Og barn er ekstra sårbare i så måte. Bloggerbarna blir neppe forberedt på dette, heller, slik som kjendisbarn og barnestjerner blir. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marthe75 Skrevet 25. august 2016 #438 Del Skrevet 25. august 2016 2 minutter siden, Onbothsides skrev: Jeg har aldri møtt en blogger, men de gangene jeg har hengt med kjendiser syns jeg det er ganske morsomt med den ekstra oppmerksomheten. Men tror du ikke at bloggforeldrene stopper det de gjør om de lerker barna blir plaget? Tror du at de syns at de skader barna sine? Tror du at de merker at barna ikke liker dette men ignorerer det for egen vinnings skyld? Jeg tror ikke at de synes at de SKADER barna sine, for da håper jeg de hadde droppet bloggen. Men vi vet jo at minst en blogger har skrevet at barnet har ytret misnøye med bloggen. Den aktuelle bloggeren har fortsatt en meget aktiv blogg, og har til og med gått ut i media med hvor innbringende bloggen er, så JA, jeg tror barnas misnøye blir ignorert til fordel for egen vinning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 25. august 2016 #439 Del Skrevet 25. august 2016 Jeg er fostermor, i med bakgrunn i det har jeg tenkt mye på barnets rett til å eie sin egen historie. Jeg gir informasjon til barnet (på en aldersadekvat måte) om barnets bakgrunn, og er opptatt av at det er h*n og ingen andre som skal vite "mest" om seg selv. Og at h*n skal vite at ingenting deles med andre med mindre vi er blitt enige om det på forhånd. Det er viktig for barnets integritet, og tilliten til oss som foreldre. På bloggerbarnas vegne tenker jeg : tenk så forsvarsløse de kan føle seg når de oppdager at andre sitter med en detaljert oversikt over hele barndommen deres? Ja, det kan gå bra også, men er det verdt det? Bare for at mamma skal selge leverpostei? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 25. august 2016 #440 Del Skrevet 25. august 2016 Har selvsagt lest HI også, og jeg syns jeg holder meg til tema? Jeg bare tror ikke de gjør dette av egen vinnings fordel på bekostning av egne barn. Skjønner både hvilken blogger dere mener og hva dere sikter til, men det slår meg fremdeles at det er de som tjener mest som også får mest pes for å kalle det det. Det er sikkert hundrevis av bloggere som legger ut bilder av barna sine. Men det er toppbloggerne som er de styggeste ulvene. Syns dere at det er så alvorlig at barnevern burde vært inn i bildet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå