Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, pøbelsara skrev:

Hvorfor mener du jeg skulle gi tilbakemelding til tv2? Jeg har startet denne tråden hvor jeg ønsker å diskutere hvordan barn eksponeres i sosiale medier. 

Hvis du synes det er ugreit så må du jo si ifra, ellers blir det bare prat her inne og null handling. Hva er meningen med det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber innen skoleverket, og jeg vet at bloggerbarna kommer til å få det tøft den dagen de begynner på skolen. Det at alle vet alt om deg er ikke bare bare for en liten 5-6 åring.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lammelåret skrev:

Hvis du synes det er ugreit så må du jo si ifra, ellers blir det bare prat her inne og null handling. Hva er meningen med det?

Mener du at jeg ikke kan diskutere dette på generelt nivå? Hvorfor ikke? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides

Er det så stor forskjell på barn av en bloggkjendis eller barn av en annen kjendis? 

Har enda ikke sett et "eksponert" barn se ulykkelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Onbothsides skrev:

Er det så stor forskjell på barn av en bloggkjendis eller barn av en annen kjendis? 

Mitt poeng er at bloggerbarna er de desidert mest eksponerte jeg har opplevd i mediene noen gang. Barna av andre kjendiser blir ofte skjermet og er kun med i mediene en sjelden gang, om i det hele tatt, men disse ungene jo er i alle SoMe kontinuerlig, og i tillegg altså i TV-programmer som sommerunderholdning. Jeg hvor ofte postes det bilder av barna i kongefamilien, for eksempel? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, pøbelsara skrev:

Mitt poeng er at bloggerbarna er de desidert mest eksponerte jeg har opplevd i mediene noen gang. Barna av andre kjendiser blir ofte skjermet og er kun med i mediene en sjelden gang, om i det hele tatt, men disse ungene jo er i alle SoMe kontinuerlig, og i tillegg altså i TV-programmer som sommerunderholdning. Jeg hvor ofte postes det bilder av barna i kongefamilien, for eksempel? 

Enig.

Og så er det et viktig tilleggsaspekt: Selve motoren i den massive eksponeringen av barna er i dette tilfellet barnets foreldre. Ikke paparazzi-fotografer eller andre utenforstående. Og det som eksponeres fortløpende og rutinemessig er (tilsynelatende) barnas eget hverdagsliv, der ingen aspekter eller episoder er for små eller trivielle til å dele med hele verden.

Den enorme lojaliteten barn føler til egne foreldre setter dem sånn under et temmelig utidig press. Særlig om eksponeringen av deres blotte eksistens er det viktigste premisset for mors inntektsgrunnlag.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Onbothsides
1 time siden, pøbelsara skrev:

Men, hvis det ikke plager dem selv hvorfor må det plage deg/dere? 

Skjønner bare ikke hvorfor man skal pålegge andre problemer de kanskje ikke har eller aldri får.  Kongebarna er jo masse i media de også, les litt se og hør innimellom bloggene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Onbothsides skrev:

Skjønner bare ikke hvorfor man skal pålegge andre problemer de kanskje ikke har eller aldri får.  Kongebarna er jo masse i media de også, les litt se og hør innimellom bloggene :) 

Hvordan vet du at det ikke "plager" barna? Og hva legger du i det, egentlig?

Sånn utover det: Slik jeg ser det er hovedpoenget med denne tråden en prinsipiell diskusjon av ulike aspekter omkring fenomenet bloggerbarn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Onbothsides skrev:

Plager dem? Det vet vi ingenting om. Kongebarna blir skjermet, godt er det, men Martha L har jo uttalt seg om hvor vanskelig hun syntes eksponeringen hun opplevde i barndommen var. Vi vet heldigvis ikke detaljer fra privatlivet til kongefamiliens barn.  Martha og Ari har også tidligere anmeldt Se og Hør til PFU for å ha brukt et bilde av ene datteren da hun var på ridetime. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Francis skrev:

Plager dem? Det vet vi ingenting om. Kongebarna blir skjermet, godt er det, men Martha L har jo uttalt seg om hvor vanskelig hun syntes eksponeringen hun opplevde i barndommen var. Vi vet heldigvis ikke detaljer fra privatlivet til kongefamiliens barn.  Martha og Ari har også tidligere anmeldt Se og Hør til PFU for å ha brukt et bilde av ene datteren da hun var på ridetime. 

Privatlivet til prinser og prinsesser blir veldig skjermet. De aller fleste bilder og reportasjer som omhandler dem er tatt når de er "på jobb", altså under offisielle oppdrag hvor de er blitt forberedt på hva som skal skje på forhånd. Og når både kronprinsen og Märtha L har uttalt at de til tider syntes det var slitsomt med all eksponeringen i oppveksten, selv om de 90% av tiden var privatpersoner som ble skjermet fra pressen, kan man bare tenke seg hvor slitsomt bloggerbarn, som aldri vet om det de gjør eller sier vil bli offentliggjort på mammas eller pappas blogg, vil synes dette er når de er noe eldre enn barnehagebarn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varma

Et stort problem, er at foreldrene tjener millioner på å eksponere barna sine. Barna har ikke bedt om å få forsørger ansvar for foreldrene sine. Derav det uetiske og lite moralske aspektet ved blogging om barn. 

Endret av Varma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2016 at 8.04, Onbothsides skrev:

Et barn av en "annen kjendis" får ikke sin sykdom brettet ut på nett. Enhver person vet ikke hva han har spist til mat i dag, hva de har gjort og hvor de har vært på ferie.

Et barna en "normal" kjendis eksponeres kanskje 2-3 ganger i året i forbindelse med premiere på en eller annen familiefilm, hjemme hos reportasje ol. 

For meg blir det litt naivt å tro at overeksponeringen noen bloggere holder på med ikke er skadelig. Hadde du selv likt det dersom noen hadde delt alt du holdt på med på snap uten at du hadde medbestemmelsesrett?

Fortalt enhver at nå har du nettopp hatt litt vondt i magen, er vel litt diaré på gang? Filmet deg naken som 3 år og lagt ut på snap slik at mammas 9000 følgere kan se? Løpt etter deg inn på do når du nærmer deg tenårene, mens du roper at hun ikke skal filme? Filmet deg når du sovna i bilen og det renner sikkel nedover kinnet ditt og sendt det ut til mammas følgere? 

Alle disse eksemplene er ikke noe som jeg har funnet på. Dette er eksempler på hva store og mellomstore bloggere har gjort mot ungene sine og der er forkastelig. Ja de kan mangle filter på hva de legger ut om seg selv. Men når de overeksponerer sine egne barn på den måten så er det ikke greit. Det er en form for mishandling i mitt hode. 

Jeg er dessverre sikker på at vi om en 10-15 år vil få saker hvor bloggebarna står frem og forteller om hvordan det var å bli eksponert på den måten. Totalt å miste råderett over sitt eget privatliv er og blir ikke sunt. Og at det er foreldre som tar fra dem disse rettighetene gjør det enda mer forkastelig. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Tja. Hadde jeg vært et såkalt bloggerbarn hadde jeg forventet en feit sparekonto av bloggeren som følge av at hun hadde tjent penger på meg og mitt. De tjener jo penger på samarbeid med bedrifter som selger utstyr og tilbehør til barn, og hadde jeg da blitt avbildet med denne kjolen eller leken som var sponset av en eller annen nettbutikk er jo jeg tross alt med på å selge denne varen? Dette er ikke det samme som å ha en A4 jobb. Å blogge handler om å selge seg selv og de rundt seg for å tjene penger på å nevne kosmetikk, klær, ferier og annet dilldall. Hadde min mor skadet meg og mitt gode navn som følge av at hun blogget da jeg var barn hadde jeg nok gått til sak. Hadde jeg vært gammel nok til å forstå hvor pengene kom fra hadde jeg fikset en kontrakt som gjorde at jeg fikk en del av inntekten hver gang jeg ble frontet i et reklamebasert innlegg. 

Jeg tror nok jeg hadde blitt en stone cold pengemaskin om jeg hadde hatt en mor som blogget og tjente bra på dette, ingen tvil. Jeg hadde melket det og stått på kravene mine som bare det. Hadde ikke det blitt gjort hadde jeg nektet å bli avbildet og nevnt på noen som helst måte hvor man kan tjene på det. Men dette kan man tross alt ikke gjøre før man er myndig og forstår hva som ligger bak bloggingen. Er man et barn kan man hverken si nei, ja, eller hvor er pengene mine. 

Hadde mamma tjent penger på å bruke meg som en slags reklame i bloggen sin, da hadde jeg som voksen følt meg utnyttet og eksponert og stilt spørsmål med hvorfor hun ikke kunne tjent penger på en måte som ikke gikk utover mitt privatliv. Men det er meg da. Jeg hater når folk pirker i privatlivet mitt uansett hvilken arena det er på. Jeg tror at, for disse bloggerbarna, blir det en helt vanlig hverdag. Barndommen former hvordan du blir og hva du venner deg til etterhvert som du vokser opp. Det positive er at bloggerbarna ser sunne og fornøyde ut og har en mor som kan legge av mye tid til de. Det viktigste er at de blir elsket av sine foreldre og får en bra barndom. Hva som kommer senere, når de er gamle nok til å si sin sak, det er noe helt annet. Og det kan bli stygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
4 timer siden, Blå politibil skrev:

Et barn av en "annen kjendis" får ikke sin sykdom brettet ut på nett. Enhver person vet ikke hva han har spist til mat i dag, hva de har gjort og hvor de har vært på ferie.

Et barna en "normal" kjendis eksponeres kanskje 2-3 ganger i året i forbindelse med premiere på en eller annen familiefilm, hjemme hos reportasje ol. 

For meg blir det litt naivt å tro at overeksponeringen noen bloggere holder på med ikke er skadelig. Hadde du selv likt det dersom noen hadde delt alt du holdt på med på snap uten at du hadde medbestemmelsesrett?

Fortalt enhver at nå har du nettopp hatt litt vondt i magen, er vel litt diaré på gang? Filmet deg naken som 3 år og lagt ut på snap slik at mammas 9000 følgere kan se? Løpt etter deg inn på do når du nærmer deg tenårene, mens du roper at hun ikke skal filme? Filmet deg når du sovna i bilen og det renner sikkel nedover kinnet ditt og sendt det ut til mammas følgere? 

Alle disse eksemplene er ikke noe som jeg har funnet på. Dette er eksempler på hva store og mellomstore bloggere har gjort mot ungene sine og der er forkastelig. Ja de kan mangle filter på hva de legger ut om seg selv. Men når de overeksponerer sine egne barn på den måten så er det ikke greit. Det er en form for mishandling i mitt hode. 

Jeg er dessverre sikker på at vi om en 10-15 år vil få saker hvor bloggebarna står frem og forteller om hvordan det var å bli eksponert på den måten. Totalt å miste råderett over sitt eget privatliv er og blir ikke sunt. Og at det er foreldre som tar fra dem disse rettighetene gjør det enda mer forkastelig. 

Jeg må innrømme at jeg ikke følger disse du snakker om på Snapchat-så jeg har hverken sett nakne barn eller barn som prøver flykte fra eksponering etc. Men i mitt hode sier det like mye om de som faktisk vil se dette som de som legger det ut. 

Barn blir eksponert enten i små familiære eller store offentlige skala på en eller annen måte uansett-tror neppe de får større varige men av dette enn av andre ting de opplever i dagens samfunn.

Tiden vil vise, kanskje barna av de som trakasserer bloggere får verre plager enn bloggerbarn? Kanskje bloggerbarn får større plager av at foreldrene blir mobbet? Ingen vet, enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest BabyBlue
Den 27.7.2016 at 11.26, Onbothsides skrev:

Jeg synes det er en annen sak. Kongebarna blir omtalt veldig overfladisk - leserne av Se&Hør kjenner ikke Marius og Ingrid Alexandra. Det er enkelte av bloggerne som skriver veldig nært om barna sine, og da er det noen ivrige fans som indirekte eller direkte får et forhold til disse barna fordi de vet hvordan de er som person, hva de liker å spise, hva de ser på tv og hvordan de gjør det på skolen. De kan sammenligne seg selv eller sine barn med de, og det er litt skummelt. Det er noe annet om det blir gjort et portrett av Ingrid Alexandra i Se&Hør eller Dagbladet når hun er gammel nok til å snakke for seg selv. Jeg synes bloggerne burde lære av kongehuset. De håndterer det å være foreldre og det å være i rampelyset på en ganske classy måte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Onbothsides skrev:

Jeg må innrømme at jeg ikke følger disse du snakker om på Snapchat-så jeg har hverken sett nakne barn eller barn som prøver flykte fra eksponering etc. Men i mitt hode sier det like mye om de som faktisk vil se dette som de som legger det ut. 

Barn blir eksponert enten i små familiære eller store offentlige skala på en eller annen måte uansett-tror neppe de får større varige men av dette enn av andre ting de opplever i dagens samfunn.

Tiden vil vise, kanskje barna av de som trakasserer bloggere får verre plager enn bloggerbarn? Kanskje bloggerbarn får større plager av at foreldrene blir mobbet? Ingen vet, enda

Mener du at denne tråden og temaet her er trakassering av bloggere? 

Jeg synes @Aricia sier det bra; forskjellen på kjendisbarna og bloggerbarna er jo at det er bliggerbarnas egne foreldre som står for eksponeringen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Onbothsides skrev:

Hva i alle dager for et meningsløst forsøk på avsporing av tråden gjennom brukerdebatt er dette her?? Vær så grei å utdype.

Hvis en prinsipiell debatt om det etisk dypt problematiske ved massiv eksponering av barn i blogg er trakassering av bloggere, da har krenkelseskulturen blitt så absurd at jeg melder ut av verden. Straks og offisielt.

Hva med å heller svare på de svarene du faktisk har fått på dine forrige innlegg i tråden? Det pleier å være sånn diskusjoner fungerer, dersom man faktisk er ute etter å diskutere sak.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Onbothsides skrev:

Ser du ikke forskjellen på å eksponere det poden gjør for 70 følgere på snap, som oftest er nære venner og familie, kontra 9000 ukjente følgere? Det gjør iallfall jeg. Jeg synes det er skremmende på barnas vegne at jeg som person vet er om hva barna til visse bloggere enn det jeg vet om kongebarna. 

Når jeg legger til en av norges største bakerblogg på snapp så forventer jeg ikke å få barn som prøver å stikka av fra morens kamera. Jeg har lagt til denne personen for å se på baking jeg. Ikke deres barn. Dette gjelder også interiørbloggere fra Fredrikstad og Bærum. 

At det i det hele tatt legges ut på snap forteller litt om hvor vurderingsevnen til denne personen er. Det er syvende og sist bloggerne og andre SoMe aktører som er ansvarlig for det de legger ut. 

Synes det er forferdelig naivt og arrogant å bagatellisere hva kontinuerlig eksponering av barn kan føre til. Psykologer går ut å advarer mot det, barneombudet gjør det og politiet gjør det. Men enda er det greit i dine øyne? Eller har jeg misforstått hva du prøver å få frem?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...