Everydayandtoday Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Hei❤️ Jeg er ei jente på 19 år som slitt med anoreksi i flere år, og har endelig blitt "frisk". Jeg er normalvektig (bmi) og har vært det en stund. Jeg fikk anoreksi før jeg hadde fått mensen, så har aldri hatt mensen tidligere. Jeg MÅ få mensen snart, fordi legen sier at det ikke er sikkert jeg kan få barn hvis ikke😓 Jeg lurer på: 1. Hva kan jeg gjøre for å få mensen? 2. Hvordan er det puberteten utvikler seg? (Er liksom så gammel og har aldri opplevd det de fleste 14-åringer har opplevd) Hvor lenge har man utflod når man er så "gammel" og når vokser puppene osv.? 3. Hvordan er det å ha mensen? Har jo aldri hatt det før og det føler ekstremt rart🙈 4. Jeg er jo ikke undervektig lengre og det er så sykt skummelt. Jeg føler meg utrolig feit og stygg, og livet er så vanskelig. Noen tips?
pantora Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Det er ikke noe spesielt du kan gjøre for å få mensen, annet enn å fortsette å ha en stabil vekt og ha et tilstrekkelig matinntak. Ta tiden til hjelp. Og søk hjelp og støtte hos de rundt deg. Skjønner det er tøft, men for min del så oppdaget jeg bare flere og flere fordeler ved å ha en fysisk sterk og frisk kropp etterhvert som tiden gikk. Man er i stand til å gjøre og få til så mye mer når man ikke er undervektig eller underernært!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har erfaring med undervektig gutt. Som undervektig har du normalt sett også lav fettprosent, og denne må normaliseres før puberteten inntrer. For gutter er grensen 9 %, men jeg tror at den er ca 16 % for jenter. Sønnen min kom i puberteten ca 6 mnd etter at vekten og fettprosenten stabiliserte seg. Hvordan det er å ha mensen kan ikke beskrives, for det oppleves ulikt for alle individer. Noen har ingen smerter, andre har sterke smerter. Noen blør mye, andre blør lite. Du må nesten bare vente og se. At du føler deg feit og stygg når du er normalvektig er ikke bra! Håper du får hjelp til å kontrollere disse tankene. Anonymkode: 964c1...fde
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Dette er jo noe du må ta opp med legen, og hadde det være noe man kunne ta for å få mensen så hadde jo legen gitt deg det. En venninne av meg kom aldri i puberteten selv om hun ble normalvektig og var det i lang tid. Hun hadde rett og slett ødelagt kroppen sin så pass at det var ingen vei tilbake. Man har aldri noen garanti. Det smarteste for deg er å fokusere på å holde deg frisk og spise skikkelig. Det med barn er jo ikke noe du bør tenke på før du har vært frisk over lengre tid. Når du sliter med tanker om stygg og feit så er du overhodet ikke frisk ennå. Så du får ta tiden til hjelp og bruke lege og psykologer for det det er verdt. Anonymkode: ddbd7...d61 1
Everydayandtoday Skrevet 22. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo noe du må ta opp med legen, og hadde det være noe man kunne ta for å få mensen så hadde jo legen gitt deg det. En venninne av meg kom aldri i puberteten selv om hun ble normalvektig og var det i lang tid. Hun hadde rett og slett ødelagt kroppen sin så pass at det var ingen vei tilbake. Man har aldri noen garanti. Det smarteste for deg er å fokusere på å holde deg frisk og spise skikkelig. Det med barn er jo ikke noe du bør tenke på før du har vært frisk over lengre tid. Når du sliter med tanker om stygg og feit så er du overhodet ikke frisk ennå. Så du får ta tiden til hjelp og bruke lege og psykologer for det det er verdt. Anonymkode: ddbd7...d61 Tusen takk for svar👌🏼 Jeg håper jeg får mensen og blir "normal"😅
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå