Gjest Spiderman Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 Hei! Jeg tenker å ta meg en solotur trundt om i Kina i rundt en måned siden jeg nå som jeg har fått sjansen. Jeg lurte på om noen her hadde erfaringer å dele med tanke på forberedelser i forkant av å reise rundt i dette landet, om det er noen fine steder man må besøke utenfor de kjente byene og hvor utfordrene språkbarrieren blir lengere inn i landet? Har allerede bestemt meg for noen ulike provinser jeg vil innom, men er fremdeles i planleggingsfasen. Burde man forresten bestille hele reisen på forhånd eller er det mulghet til å være spontan når man er der. Jeg tenkte mest på om togene generelt blir fullbooket i lang tid før avreise og hvordan tranpsort alternativene er. Hvis man har andre erfaringer og anbefalninger så fyr løs!
stan Skrevet 21. mars 2016 #2 Skrevet 21. mars 2016 Språket er det største problemet. Det få som i det hele tatt snakker engelsk, og gjerne så lite at det ikke nytter for noe vettugt. Jeg har reist endel rundt, men sammen med kinesere. Basert på disse erfaringene tror jeg det er smart å bestille det meste på forhånd. Togbilletter bestilles hovedsaklig på nettet. Flyene er stadig forsinket, så tog, særlig hurtigtogene er en veldig effektiv måte å reise på. Men regn god tid til å komme til stasjonen og til toget. Hvilke områder tenker du dra i?
RC Skrevet 21. mars 2016 #3 Skrevet 21. mars 2016 Å kommunisere med de lokale kan være en stor utfordring, spesielt om du beveger deg vekk fra de mest turistifiserte områdene. Det finnes derimot slike kinesiske/engelske "pekebøker" som man kan få en del hjelp fra når man reiser rundt til det mest grunnleggende. Da jeg besøkte Kina (begynner bli en del år siden), bestilte jeg togbilletter noen dager i forveien og likevel var de ofte utsolgt på de avgangene og klassene jeg ville ha. Derfor er det nok lurt å bestille på nett og ha det meste planlagt før du drar. Buss er en mulighet om du skal innenfor et mindre område. Husk at avstandene i Kina er STORE.
caroprins Skrevet 23. mars 2016 #4 Skrevet 23. mars 2016 Hvis du kommer deg ned til Guillin så bli med på båtreise langs elven Li. Hvis du kommer til Hangzhou så få med deg lysshowet om kvelden på west lake. I Xian er det et flott show med middag som er verdt å få med seg foruten Terrakottahæren. I Beijing så er et besøk I operaen en artig kulturopplevelse. Kom deg også inn I Hutongen for å se litt av det gamle Kina. I Shanghai er det et flott show med mange forskjellige sirkusartister Sørg for å få kortet med adressen til hotellet der du bor med deg på kinesisk da engelske er dårlig , også blant drosjesjåførene. Se opp for eventuelle lommetyver på steder med mye folk. Ikke bli med for å se på noe som helst hvis noen kommer og vil vise deg noe. Vær obs på melon. Mange I vår gruppe ble syke av det. Smil og vær bli og vær forberedt på å stå og gå i kø. Kineserne snakket lite engelsk så det kan bli en utfordring. Vi hadde erfarne guider med oss og de hadde lokale guider med hele veien. Glad jeg slapp å forholde meg til alt på egenhånd. Vi dro på Rundreise med Star tour Tema og det var en flott tur. Kan anbefales om du heller vil reise sammen med noen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå