Gå til innhold

Mor vasker ikke klær til stebarn!

Fremhevede innlegg

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har god råd.. Men jeg har små barn i huset fra før, og mer enn nok klesvask om jeg ikke skal vaske for de ukene barna ikke er hos oss også. Gutten er 11 år.

Nå er det tirsdag igjen og ettermiddagen/kvelden kommer til gå med til klesvask isteden for kvalitetstid med stebarna som har vert hos moren en uke.

Anonymkode: cb7fe...ea8

Når du står i en sånn situasjon, med et uskyldig barn stående i midten, gjør man det beste ut av det. Jeg forstår du er frustrert, men det er faktisk bare klær... Det kunne vært hundre andre ting som hadde vært mye verre.

Få barna til å være med på klesvasken, og krev at far også stiller opp. Det kan ikke være lett for guttungen å stå opp i dette fra før av, prøv å tenke på han...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine stebarn har vært sånn, mens eldste jenta lot mor vaske alle klær, lar yngstejenta meg vaske alle klær. Vet ikke grunnen egentlig, men eldstejenta var kjent med morens vaskemaskin og vasket litt klær der selv, mens yngste er litt mer upraktisk og gjør det ikke. Yngstejenta er foresten mer redd for klærne og vil helst at jeg skal vaske og stryke slik ikke noe blir ødelagt. For meg er dette en bagatell, selv om det er kjedelig å ha tomt vaskerom ene dagen og fult av skittentøy neste dag. 

Anonymkode: cdb31...084

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er mange som synes TS skal vaske klærne og ikke bry seg om dette. Men dere kan da umulig ha en ungeflokk selv? Hadde mine stebarn kommet her med en pose med skitne klær etter sin uke hos mor så hadde iallefall ikke jeg vasket de!! Vi har ingenting å gjøre med de klærne ungene bruker hos mor. Jeg tenker her at mor tester grenser, sjekker hvor mye en stemor kan tåle. Det er mye jeg kan gjøre for stebarna mine (og ja jeg gjør MYE) men å vaske klær som de bruker hos mor, det gidder jeg faktisk ikke. Det er mors jobb. 

En helt annen ting er selvfølgelig om stedatteren min kommer og spør meg om jeg kan vaske en bukse fordi hun har brukt den samme dag og skal ha den rein til dagen etter. Men når mor sender med alt skittentøyet?? NEI!

Anonymkode: 34830...2fe

Skrevet

Har ikke folk vaskemaskin? Høres ut som om klesvask er en gedigen jobb, og om dere står i timesvis og skyller klærne i ei iskald elv, skjønner jeg det. Men å putte tøy inn i en maskin og skru den på, er da ikke allverdens jobb? Heller ikke å putte dem i tørketrommel eller henge dem opp. Jeg ser ikke problemet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er mange som synes TS skal vaske klærne og ikke bry seg om dette. Men dere kan da umulig ha en ungeflokk selv? Hadde mine stebarn kommet her med en pose med skitne klær etter sin uke hos mor så hadde iallefall ikke jeg vasket de!! Vi har ingenting å gjøre med de klærne ungene bruker hos mor. Jeg tenker her at mor tester grenser, sjekker hvor mye en stemor kan tåle. Det er mye jeg kan gjøre for stebarna mine (og ja jeg gjør MYE) men å vaske klær som de bruker hos mor, det gidder jeg faktisk ikke. Det er mors jobb. 

En helt annen ting er selvfølgelig om stedatteren min kommer og spør meg om jeg kan vaske en bukse fordi hun har brukt den samme dag og skal ha den rein til dagen etter. Men når mor sender med alt skittentøyet?? NEI!

Er jo mindre stress med litt ekstra når man har mye tøy å vaske selv, med forbehold om håpløst vaskerom. 

Hadde også latt dette gå. Ser for meg at det er mer slitsomt og ødeleggende å bruke mye tid på dette enn å bare vaske. Gutten er også så stor at han nok har nytte av å være med å lære hvordan klesvasken fungerer.

Anonymkode: d570c...648

AnonymBruker
Skrevet

Meg AB over som ikke ville vasket; jeg har et fryktelig dårlig forhold til mor (og ja, min samboer har det også), så jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager jeg skal hjelpe henne med å vaske klær. Mulig dette hadde vært annerledes om jeg hadde hatt et godt forhold til henne. Etter at hun sendte med finklær som måtte legges opp etc (samme dag) så begynte vi å kjøpe inn klær selv som ungene har bruk for her. De bruker ikke hennes klær her. Det har fungert veldig godt!

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Pysa skrev:

Har ikke folk vaskemaskin? Høres ut som om klesvask er en gedigen jobb, og om dere står i timesvis og skyller klærne i ei iskald elv, skjønner jeg det. Men å putte tøy inn i en maskin og skru den på, er da ikke allverdens jobb? Heller ikke å putte dem i tørketrommel eller henge dem opp. Jeg ser ikke problemet. 

Når du fra før vasker til 5 stk (7 annenhver uke) så er det faktisk mye arbeid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker klærne når de kommer med de. Men det er forferdelig irriterende.

Det som er greia er at de reiser til mors kjæreste hver helg, og kommer hjem sent på søndag. Derfor rekker hun ikke vaske klærne. (har snakket med henne). Men det er ikke greit fordi! Hun mener at jeg bør vaske klærne siden hun "ikke har tid" når hun e hos han.

AnonymBruker
Skrevet

Mine søsken har 50/50 samvær hos mor og far og vasker omtrent kun alle klærne hos mor. Vaskemiddel far bruker lukter annerledes, mor er mer forsiktig og blander ikke hvitt og mørke klær, og det blir ikke borte med stesøsken sine klær (som er gjevnaldrene). 

Kan det være noe av grunnen til at barna ønsker at klærne skal vaskes hos deg? Jeg merker selv forskjell når jeg vasker klær og når mannen gjør det. Klærne blir stove når han vasker dem, mens de er mykr når jeg har gjort det (hverken meg eller han bruker tøymykner...). Så i huset her er det kunoe jeg som vasker klærne. 

Anonymkode: bf3f6...f58

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er greia er at de reiser til mors kjæreste hver helg, og kommer hjem sent på søndag. Derfor rekker hun ikke vaske klærne. (har snakket med henne). Men det er ikke greit fordi! Hun mener at jeg bør vaske klærne siden hun "ikke har tid" når hun e hos han.

Det skal da vel ikke vært ditt problem at hun ikke har tid å vaske klær?? Hennes nye kjæreste har vel også vaskemaskin? Vet du, da hadde jeg levert posen tilbake når ungene skal til mor med beskjed om at jeg ikke har hatt tid. Hun høres ut som ei jente på 19 år som overhode ikke har lært å ta ansvar. Hun har da vel en hel uke å vaske på før de reiser til kjæresten? Nei jeg hadde aldri godtatt dette!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skal da vel ikke vært ditt problem at hun ikke har tid å vaske klær?? Hennes nye kjæreste har vel også vaskemaskin? Vet du, da hadde jeg levert posen tilbake når ungene skal til mor med beskjed om at jeg ikke har hatt tid. Hun høres ut som ei jente på 19 år som overhode ikke har lært å ta ansvar. Hun har da vel en hel uke å vaske på før de reiser til kjæresten? Nei jeg hadde aldri godtatt dette!

Og hvem går dette utover? Jo, stebarnet.

TS: Far får begynne å ta et tak med vaskemaskina. Deler dere vasken litt mellom dere, burde det være null problem å vaske to ekstra maskiner.

Anonymkode: 90fb2...e15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt tullete å kreve at TS skal ta ansvaret for situasjonen, for ikke å påføre gutten redusert livskvalitet.

1) Mannen til TS får vel ta dette opp med eksen og fortelle at det er uakseptabelt at hun ikke er i stand til å gi barnet sitt rene klær.

2) Hvis det er nødvendig å vaske klærne til barnet for at barnet ikke skal lide under morens svik (ja, det er først og fremst barnet sitt hun svikter ved denne oppførselen), må han gjøre det. 

3) Alternativ sendes skittentøyet tilbake til eksen for å oppdra henne til at hun er en voksen person som må ta ansvar.

Anonymkode: 3aee3...aab

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må hun vaske slik at det meste er rent når de drar på besøk til kjæresten. Og så må hun vaske en maskin hos kjæresten også. Mannen din får ta det opp igjen med henne.

Anonymkode: 6ec9a...b13

AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at dere har klærne de trenger hos dere og dere tar ansvar for de klærne. La klærne som kommer fra mor bli liggende. Det blir vel tomt etterhvert... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Pysa skrev:

Enig.

Anonymkode: acbec...122

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Anonymkode: acbec...122

Klesvask tar faktisk ufattelig mye tid når man er mange i husholdningen... Her er vi to voksne, to tenåringer og en unge, og det er sinnsykt mye klær som blir vasket i løpet av ei uke! Alle tre barna har sine fritidsaktiviteter, i tillegg trener jeg selv flere ganger i uken, samt ungene har gym flere ganger. Hvor mange håndduker jeg vasker i løpet av en uke er enorme mengder, i tillegg kommer alt det andre (og ja, både tenåringer og mann kan forsåvidt sette på ei maskin, men de er ikke noe flinke, og siden jeg ikke orker å få klær ødelagt så gjør jeg det selv. De får heller vaske gulv og støvsuge). 

Greit nok at man ikke håndvasker klær, det er bare putte inni maskinen og sette på... men: det skal også tromles, evt henge opp de klærne som ikke går i trommelen, klær skal brettes og sorteres til de rette eierene, noen klær må strykes.. Det går faktisk timesvis på klær i løpet av ei uke.

Så jeg forstår at det blir et irritasjonsmoment når stebarn kommer til samvær og har med seg poser med skitne klær. 

Ts: jeg hadde bare latt klærne ligge og sendt de med i samme tilstand tilbake til mor. Det er ingen unnskyldning at de er til kjæresten hennes i helgene. Da får hun enten vaske klær der, eller hun får ta klærne til barna med seg hjem og vaske de sånn at klærne er rene til barna kommer tilbake. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker eier ikke skam. De har aldri tenkt på at det er et annet menneske som faktisk må ta drittarbeidet som de selv skal gjøre. Slike mennesker må du sette hardt mot hardt mot. Blir de sint, så viser de sitt sanne umotbydelige selv, og da hadde du ekstra rett også.

Anonymkode: 58fe2...39f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg ville ha hatt NULL problem å ta opp med moren selv - som stemor.  Og la henne bare kjefte i vei.  Stebarn kommer med poser med skitne tøy igjen kommer en sms fra meg til moren - vi vasker ikke tøy for deg lenger. Vi har nok tøy til Herr Bulabu når han er hos oss, så spar denne skitne tøy for deg selv.  KJERRING! 

Anonymkode: 799c1...0bc

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe jeg ville ha hatt NULL problem å ta opp med moren selv - som stemor.  Og la henne bare kjefte i vei.  Stebarn kommer med poser med skitne tøy igjen kommer en sms fra meg til moren - vi vasker ikke tøy for deg lenger. Vi har nok tøy til Herr Bulabu når han er hos oss, så spar denne skitne tøy for deg selv.  KJERRING! 

Anonymkode: 799c1...0bc

hahaha :D Jeg sende faktisk en melding i går.. Dog en mildere en..

Fikk til svar - beklager, men vi hadde ikke tid i helgen (hvorfor skjer dette hver helg da?), det skal ikke skje igjen.. Ingen drama heldigvis..

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

hahaha :D Jeg sende faktisk en melding i går.. Dog en mildere en..

Fikk til svar - beklager, men vi hadde ikke tid i helgen (hvorfor skjer dette hver helg da?), det skal ikke skje igjen.. Ingen drama heldigvis..

så bra, da er det håp! :-) Men ettersom det skjer hver helg så tror jeg neppe det er siste gangen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...