Gå til innhold

Sodastream eller Aqvia?


K@tt

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en kullsyremaskin til mannens bursdag, men jeg aner ikke hvilken jeg skal velge. Er det noen forskjell på Sodastream og Aqvia? 

Er det verdt det å kjøpe den dyreste modellen av Sodastream, eller kan jeg like gjerne kjøpe den billigste? Jeg har virkelig ikke peiling på dette. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt mange soda stream. Merker ingen forskjell på dyr eller billig, er mest utseendet det går på. Jeg har en dyr modell nå, som jeg fikk i gave. 80-talls varianten fungerte like bra, men flaskene røk til slutt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Jeg har hatt mange soda stream. Merker ingen forskjell på dyr eller billig, er mest utseendet det går på. Jeg har en dyr modell nå, som jeg fikk i gave. 80-talls varianten fungerte like bra, men flaskene røk til slutt :fnise:

Takk for svar. :) 

Har fått med meg at det ikke følger med kullsyrepatroner på de fleste, dette gjelder vel smakene også? Finnes det noen smakspakke man kan kjøpe for å prøve ut hva man liker? Man kan lage vann uten smak også, eller har jeg misforstått helt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage vann uten smak, det er også veldig godt! Hvis du liker vanlig farris så er det jo topp. Jeg pleide aldri bruke essens, men du kan bruke hva som helst. Du bruser vannet først, og så tilsetter du smaken. Hvis du tilsetter smak før du bruker maskinen, så bruser det over... Haha. 

Jeg brukte saft noen ganger, og fikk cola-essens fra en venn som drev restaurant en gang. Alt fungerer :) De smaksvariantene som hører til maskinen er drit dyre (du har rett, ingen ting følger med, og det er forresten pant på de tomme gassbeholderene - ta de med når du kjøper nye!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Etter det jeg har forstått, er det egentlig ingen forskjell på maskinene. Du kan justere hvor mye eller lite bobler du vil ha med alle sammen (lange eller korte trykk, mange eller få), så ikke la deg lure av de fancy maskinene som har forskjellige innstillinger. Maskinens jobb er bare å åpne opp gasspatronen og lede gassen inn i vannet. Selv kjøpte jeg en hvit SodaStream Genesis Deluxe siden det var den peneste jeg fant.

Jeg pleier stort sett å bruse vann og så tilsette lime, sitron, agurk, ymse frukt og noen ganger urter (hver for seg eller i forskjellige blandinger). Agurk, sitron/lime og persille er kjempegodt! Det er bare å prøve seg frem med de smakene man liker best. Ellers er det mye billigere å bruke saft enn brusessensene, og noen fungerer ganske bra. Fun Light har for eksempel en saft som minner veldig om sjampanjebrus. Når det gjelder essensene, synes jeg noen av dem er temmelig gode, mens andre er helt fryktelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, alle sammen! 

Det ble en hvit Genesis Deluxe, fordi jeg syntes den var penest design rett og slett. Håper mannen liker den også nå da. :) Må innrømme at jeg gleder meg til å prøve jeg også. Fant en smakspakke med forskjellige smaker slik at han/vi får prøve ut forskjellige før vi kjøper essens, men det viste seg at de har gått ut av sortimentet i butikken så jeg får ikke tak i de likevel. :( Får prøve oss litt fram med andre smaker da, så blir det nok bra. :) 

 

 

Endret av K@tt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig valg. Sodastream produseres på okkupert land på vestbredden og bør unngås. I tillegg er Aqvia best i test.

Anonymkode: 6e38a...353

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig valg. Sodastream produseres på okkupert land på vestbredden og bør unngås. I tillegg er Aqvia best i test.

Anonymkode: 6e38a...353

Signerer denne! Jeg har Aqvia av de grunnene som er nevnt over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig valg. Sodastream produseres på okkupert land på vestbredden og bør unngås. I tillegg er Aqvia best i test.

Anonymkode: 6e38a...353

 

21 minutter siden, Brunhilde skrev:

Signerer denne! Jeg har Aqvia av de grunnene som er nevnt over.

 

Dette er utdatert informasjon. Sodastream, etter press fra markedet, valgte å stenge fabrikken de hadde på okkupert land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Okapi skrev:

 

Dette er utdatert informasjon. Sodastream, etter press fra markedet, valgte å stenge fabrikken de hadde på okkupert land. 

Takk for informasjon, hadde vært enda bedre om du la ved en lenke. ;)

Nå produseres Sodastream, så vidt jeg kan se, fremdeles i Israel, og da velger jeg fremdeles et annet merke når det nå en gang er mulig å få et skandinavisk produkt til omtrent samme pris og med like god, om ikke bedre, kvalitet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brunhilde skrev:

Takk for informasjon, hadde vært enda bedre om du la ved en lenke. ;)

Nå produseres Sodastream, så vidt jeg kan se, fremdeles i Israel, og da velger jeg fremdeles et annet merke når det nå en gang er mulig å få et skandinavisk produkt til omtrent samme pris og med like god, om ikke bedre, kvalitet.

 

http://www.jta.org/2016/02/29/news-opinion/israel-middle-east/last-palestinian-employees-at-sodastream-lose-their-jobs

Å velge skandinavisk er jo i og for seg greit det. Å velge bort israelsk, fordi det er israelsk, når firmaet i seg selv produserer etisk og lytter til internasjonal kritikk, synes jeg er politisk problematisk. Hvis de blir boikottet uansett hva de gjør, bare fordi de tilfeldigvis befinner seg i et land man ikke liker, hvilket incentiv har man for å forbedre seg?

Ved nasjonal boikott oppnår man ingenting, siden de som boikotter ikke vil endre mening uansett hva firmaet gjør. De som faktisk er kunder, på den annen side, bryr seg ikke, og da blir jo selvsagt profitt uavhengig av etikk firmaets eneste rasjonelle fremferd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Okapi skrev:

...

Jeg velger bort varer fra Israel fordi jeg kan. Hva du mener om det bryr meg egentlig lite. :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 20.3.2016 at 19.54, K@tt skrev:

Jeg vurderer å kjøpe en kullsyremaskin til mannens bursdag, men jeg aner ikke hvilken jeg skal velge. Er det noen forskjell på Sodastream og Aqvia? 

Er det verdt det å kjøpe den dyreste modellen av Sodastream, eller kan jeg like gjerne kjøpe den billigste? Jeg har virkelig ikke peiling på dette. :sprettoy:

 

Kullsyre er kullsyre, du vet det farlige CO2-stoffet som de påstår ødelegger verden (men dyrkbar mark og planter elsker det).
Men altså, type maskiner spiller i prinsippet lite. Forskjellene ligger i utseende, holdbarhet på utstyret og størrelse på flaskene.

Bruker selv den gamle typen fra 70-tallet og fyller disse patronene selv en gang i halvåret (har stor kullsyreflaske i boden).

Anonymkode: 88948...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dere som ikke kjøper Sodastream av etiske grunner - hvor får dere patroner fra? Jeg har hittil kun fått tak i sodastream patroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dere som ikke kjøper Sodastream av etiske grunner - hvor får dere patroner fra? Jeg har hittil kun fått tak i sodastream patroner.

Jeg visste ikke dette om Sodastream og har den. Men, patroner er greit å kjøpe på Coop Obs, fordi der er de billigere. Jeg tror de fås kjøpt på Biltema eller Jula hvis du har de i nærheten. Det er AGA. 

Anonymkode: 48a67...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dere som ikke kjøper Sodastream av etiske grunner - hvor får dere patroner fra? Jeg har hittil kun fått tak i sodastream patroner.

Jeg kjøper AGA sine kullsyrepatroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke dette om Sodastream og har den. Men, patroner er greit å kjøpe på Coop Obs, fordi der er de billigere. Jeg tror de fås kjøpt på Biltema eller Jula hvis du har de i nærheten. Det er AGA. 

Anonymkode: 48a67...a37

Tror AGA-patroner (Aqvia) har samme skrugjenge som Sodastream og dermed lett å få kjøpt.
Jeg bruker på min eldgamle Sodastrem den opprinnelige varianten patron med finere gjenger og lettere å fylle selv (men ikke noe for andre enn spesielt interesserte).

Anonymkode: 88948...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
31 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg kjøper AGA sine kullsyrepatroner.

 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke dette om Sodastream og har den. Men, patroner er greit å kjøpe på Coop Obs, fordi der er de billigere. Jeg tror de fås kjøpt på Biltema eller Jula hvis du har de i nærheten. Det er AGA. 

Anonymkode: 48a67...a37

Takk!

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...