emmsor Skrevet 20. mars 2016 #1 Skrevet 20. mars 2016 Hei! Jeg er en jente på 19 år som er litt usikker på om hun har jernmangel. Jeg har lest litt på symptomer og lignende, og jeg passer inn i noen av kategoriene. Jeg er ofte slapp og sliten, neglene mine knekker som bare det og jeg har kraftig mensen. Men det mest irriterende er de tørre flekkene jeg får i munnvikene, som raskt utvikler seg til sprekker og sår. Jeg lurer veldig på hva dette skyldes! Jeg har akkurat fått disse tørre flekkene igjen, og jeg lurer på om det kanskje har noe med at jeg kom hjem til et mye kaldere strøk og at det er en reaksjon på kulden. For sist jeg var hjemme fikk jeg det samme problemet. Er det noen som har tips til hva som kan forhindre at det utvikler seg til sår? Er så fælt siden de varer i flere uker! Takk for hjelp!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #2 Skrevet 20. mars 2016 Jeg ville gått til fastlegen og fått tatt nødvendige prøver med tanke på jernmangel/annet. Anonymkode: 17d99...fbd 1
emmsor Skrevet 20. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville gått til fastlegen og fått tatt nødvendige prøver med tanke på jernmangel/annet. Anonymkode: 17d99...fbd Tenkte å gjøre det, men må bytte fastlege siden min ikke hadde ledig time når jeg er hjemme. Så da får jeg nokk ikke time før om 2-3 uker, og da har sårene sikkert åpna og alt
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #4 Skrevet 20. mars 2016 8 minutter siden, emmsor skrev: Tenkte å gjøre det, men må bytte fastlege siden min ikke hadde ledig time når jeg er hjemme. Så da får jeg nokk ikke time før om 2-3 uker, og da har sårene sikkert åpna og alt Forklar situasjonen og spør om råd på apoteket i mellomtiden, før du får legetime. Anonymkode: 17d99...fbd
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #5 Skrevet 20. mars 2016 Når det gjelder jernmangel så bør du oppsøke lege, evt starte med jerntilskudd og se om situasjonen din bedrer seg. Når det gjelder munnvikene, så kan disse skyldes mange ting; mangel på jern, mangel på b-vitaminer, kulde etc. Ditt tilfelle er kanskje en flott kombo av alle. Spør veldig ut av det blå nå, men er du kanskje vegetarianer? Hvis ikke ville jeg råder deg å få mer kjøtt i kostholdet, det bør hjelpe med både jern og b-vitaminer. Hvis ja; jerntilskudd. Anonymkode: c16ba...d65 1
Gjest simsam Skrevet 20. mars 2016 #6 Skrevet 20. mars 2016 28 minutter siden, emmsor skrev: Hei! Jeg er en jente på 19 år som er litt usikker på om hun har jernmangel. Jeg har lest litt på symptomer og lignende, og jeg passer inn i noen av kategoriene. Jeg er ofte slapp og sliten, neglene mine knekker som bare det og jeg har kraftig mensen. Men det mest irriterende er de tørre flekkene jeg får i munnvikene, som raskt utvikler seg til sprekker og sår. Jeg lurer veldig på hva dette skyldes! Jeg har akkurat fått disse tørre flekkene igjen, og jeg lurer på om det kanskje har noe med at jeg kom hjem til et mye kaldere strøk og at det er en reaksjon på kulden. For sist jeg var hjemme fikk jeg det samme problemet. Er det noen som har tips til hva som kan forhindre at det utvikler seg til sår? Er så fælt siden de varer i flere uker! Takk for hjelp! det kan være vitaminmangel, ta multivitaminer og drikk masse vann (2 liter om dagen) og ta omega3. ellers - smør lipsyl på munnen - spesielt viktig i kulda, unngå å slikke på munnen, er det veldig sårt, prøv litt sinksalve eller Inotyol i munnvikene på kvelden, da reparerer det seg i løpet av et par dager. Hjelper ikke dette, vil jeg anbefale Canesten salve - da sår i munnviker som vanskelig gror kan skyldes sopp. Da pleier det også å gi seg i løpet av 2-3 dager.
emmsor Skrevet 20. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 20. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder jernmangel så bør du oppsøke lege, evt starte med jerntilskudd og se om situasjonen din bedrer seg. Når det gjelder munnvikene, så kan disse skyldes mange ting; mangel på jern, mangel på b-vitaminer, kulde etc. Ditt tilfelle er kanskje en flott kombo av alle. Spør veldig ut av det blå nå, men er du kanskje vegetarianer? Hvis ikke ville jeg råder deg å få mer kjøtt i kostholdet, det bør hjelpe med både jern og b-vitaminer. Hvis ja; jerntilskudd. Anonymkode: c16ba...d65 Jeg er ikke vegetarianer, men spiser en god del kjøtt og føler jeg har et greit variert kosthold. Men skal prøve å få inn mer kjøtt, frukt og grønt!
Gjest simsam Skrevet 20. mars 2016 #8 Skrevet 20. mars 2016 1 minutt siden, emmsor skrev: Jeg er ikke vegetarianer, men spiser en god del kjøtt og føler jeg har et greit variert kosthold. Men skal prøve å få inn mer kjøtt, frukt og grønt! Ang frukt, er du sår, så unngå sitrus, det forverrer gjerne slikt. Spesielt nå i påska når alle skal spise appelsiner :D
Honey Dew Skrevet 20. mars 2016 #9 Skrevet 20. mars 2016 Smør litt vaselin i munnvikene slik at sårene holder seg myke
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #10 Skrevet 20. mars 2016 57 minutter siden, emmsor skrev: Hei! Jeg er en jente på 19 år som er litt usikker på om hun har jernmangel. Jeg har lest litt på symptomer og lignende, og jeg passer inn i noen av kategoriene. Jeg er ofte slapp og sliten, neglene mine knekker som bare det og jeg har kraftig mensen. Men det mest irriterende er de tørre flekkene jeg får i munnvikene, som raskt utvikler seg til sprekker og sår. Jeg lurer veldig på hva dette skyldes! Jeg har akkurat fått disse tørre flekkene igjen, og jeg lurer på om det kanskje har noe med at jeg kom hjem til et mye kaldere strøk og at det er en reaksjon på kulden. For sist jeg var hjemme fikk jeg det samme problemet. Er det noen som har tips til hva som kan forhindre at det utvikler seg til sår? Er så fælt siden de varer i flere uker! Takk for hjelp! Evt prøv denne https://www.vitusapotek.no/eucerin-acute-lip-balm-10-ml/p/914876 "Eucerin Acute Lip Balm 10 ml Leppebalm som gir øyeblikkelig hjelp til tørre sprukne lepper, samt reduserer rødhet og irritasjon rundt leppene (såkalt lip-lick eksem, som forekommer ofte hos barn som slikker seg rundt munnen). Inneholder licochalcone som reduserer rød og irritert hud rundt leppene. Påføres på og rundt leppene daglig eller ved behov. Gir myke og smidige lepper. Uten parfyme & konserveringsmidler. Dokumentert effekt der 90 % av pasientene ble bedre eller symptomfri. Kan anbefales som tilleggsbehandling til de som går på Roaccutane/Isotretinoin acne behandling. " Anonymkode: 17d99...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #11 Skrevet 20. mars 2016 Jeg fikk forresten råd om å bruke lanolin på leppene når de var sånn... sykepleier og apotek som anbefalte. Det er sauefett? Trolig samme som Purelan, den salven ammende bruker på såre niples. Anonymkode: a2ec9...063
Gjest lolle Skrevet 20. mars 2016 #12 Skrevet 20. mars 2016 Er ganske sikker på at jeg har det aller beste tipset for å få bukt m sprekker i munnvikene (og sprekker i "kantene" ytterst på fingrene for den saks skyld) som jeg er sikker på skyldes kulde..jeg har hatt dette i mange år, og ble tipset av min far å bruke Bacimycin, du smører det på før du skal legge deg, og vips så er det borte om morgenen. Det er ikke tull!!! 😃
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå