Gå til innhold

Bare klumsete?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan minne om symptomer på dyspraksi.

Anonymkode: 07308...26f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk briller når jeg var 4-5 år, hvor jeg vet at jeg var mer klumsete enn andre barn. For min del har det vist seg å være tilpasning til at jeg plutselig kan se. Utviklingen gikk da litt senere, fordi jeg PLUTSELIG kunne se alt helt klart. Jeg var vandt til dårlig syn (har 7,50 + og skjeve hornhinner). Aner ikke hvordan jeg klarte meg før briller, men det tok en stund før jeg tilpasset meg synet. Mer enn da ett år. 

Var ingenting galt med meg. Samme merket jeg når jeg fikk linser da jeg ble 13. Synet ble annerledes og jeg måtte tilpasse med ting på nytt. Merker i dag at jeg velter/knuser mer fordi jeg bommer på objekter, men sånn er det når man veksler fra briller til linser og ikke konsentrerer seg om dybdesynet :)

Tror ikke det er noe mer i veien med barnet enn tilpasning av briller. I tillegg er dette et barn, og min jente har perfekt syn og er ganske klumsete. Ingenting i veien med hørselen hennes heller. Hun er bare er barn og de utvikler seg forskjellig. :)

Anonymkode: 27161...a7a

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan minne om symptomer på dyspraksi.

Anonymkode: 07308...26f

Faktisk! Ja! Min søster har dysleksi og var slik ts beskriver sitt barn. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke lenge siden hun var hos øyelege. Fikk da nye, litt sterkere briller. 

Jeg synes synd på henne, da hun bare står å ser på at de andre barna klatrer og løper. Hun prøver å henge på, men gir fort opp. 

Har snakket med helsesøster, og hun nevnte at det er mulig å få utredning på et motorikksenter?!

Ts  

Anonymkode: 51677...1d4

Gjør det!

Anonymkode: d8683...113

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk! Ja! Min søster har dysleksi og var slik ts beskriver sitt barn. 

ADHD?

Anonymkode: d8683...113

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aaaaaaah, det er der jeg har det fra! Plutselig gikk det opp et lys for meg, det hadde jeg faktisk glemt! Jeg visste jeg hadde hørt det før når andre har nevnt det i voksen alder, men husket ikke fra hvor, derfor turte jeg ikke spørre. Da vet jeg hva du mener. Sånt hopp/sprang hvor man ikke lander på begge beina samtidig, det var juks hos oss også, hehe. :P 

Anonymkode: 27144...b3c

Det var litt bedre forklart ja 🙊👍 hva skjedde med å hoppe strikk?! Ser ikke barn gjøre det "nå til dags" 🤔 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk briller når jeg var 4-5 år, hvor jeg vet at jeg var mer klumsete enn andre barn. For min del har det vist seg å være tilpasning til at jeg plutselig kan se. Utviklingen gikk da litt senere, fordi jeg PLUTSELIG kunne se alt helt klart. Jeg var vandt til dårlig syn (har 7,50 + og skjeve hornhinner). Aner ikke hvordan jeg klarte meg før briller, men det tok en stund før jeg tilpasset meg synet. Mer enn da ett år. 

Var ingenting galt med meg. Samme merket jeg når jeg fikk linser da jeg ble 13. Synet ble annerledes og jeg måtte tilpasse med ting på nytt. Merker i dag at jeg velter/knuser mer fordi jeg bommer på objekter, men sånn er det når man veksler fra briller til linser og ikke konsentrerer seg om dybdesynet :)

Tror ikke det er noe mer i veien med barnet enn tilpasning av briller. I tillegg er dette et barn, og min jente har perfekt syn og er ganske klumsete. Ingenting i veien med hørselen hennes heller. Hun er bare er barn og de utvikler seg forskjellig. :)

Kan kanskje være at synet og tilpasning til briller er årsaken ja 🤔 Men hvor lang tid skal jeg "gi" henne liksom, før hun evt bør få hjelp i en eller annen form..

TS

AnonymBruker
Skrevet

I dag var jeg og en venninne (med et barn på samme alder som min datter) på lekeland med barna. Min datter ble hengende etter, greide ikke å følge på i samme tempo. Slet med å klatre, greide ikke å stupe "hodekråke", mens den andre jenta for som en apekatt. Hun sto på hodet, hang opp ned osv.. Reagerte spesielt på at min datter ikke kunne stupe kråke! 

Så at jenta mi ble litt frustrert 😕

TS

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan kanskje være at synet og tilpasning til briller er årsaken ja 🤔 Men hvor lang tid skal jeg "gi" henne liksom, før hun evt bør få hjelp i en eller annen form..

TS

Ville gitt henne greit med tid, dersom barnet har gått rundt med dårlig syn siden fødselen. Jeg sliter som sagt i voksen alder med bytting av linser og briller etter bare en dags bruk, og er fremdeles klumsete til tider, dersom jeg ikke fokuserer synet.  

Hvilken styrke har barnet? 

Skrevet

Har hun fått briller av optiker eller øyelege? Hvis hun kun har vært hos optiker så bør dere få henvisning til øyelege. Det kan være dårlig dybdesyn f.eks. 

Det er flere ting som kan være årsak, men tenker at det helt klart er aktuelt å sjekke dybdesynet med tanke på det du beskriver her. 

Ta en tur til fastlegen og ta opp problemstillingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...