Gå til innhold

Bare klumsete?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 6 år. Hun er en aktiv og glad jente, men jeg er litt bekymret for den motoriske utviklingen hennes. Hun henger etter sine jevnaldrende, og jeg er redd det skal bli et problem for henne etterhvert som kravene til fysisk aktivitet (lek osv) blir større.

Hun kan ikke hoppe på ett bein (ett eller to hopp, så mister hun balansen)

Hun snubler lett/sparker borti ting.

Hun kan ikke balansere etter en rett linje.

Hun søler ofte, og velter ting som står på bordet etc.

Hun løper med "hestetramp", og blir hengende etter andre barn (de må ofte vente på henne).

Hun liker ikke å gå i trapper, tar ofte ett og ett steg om gangen.

Hun spiser helst med fingrene, men kan bruke bestikk når hun blir mint på det.

Hun har brukt briller i over to år, men ser ingen positiv endring i motorikken. Jeg vet godt at "klumsete" barn ikke blir populære lekekamerater i fysisk krevende lek og idrett, og jeg er så redd for at hun kommer til å føle seg utenfor. 

Noen andre med "klumsete" barn her inne? ☺️

Anonymkode: 51677...1d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle til å foreslå briller, men ser hun allerede bruker det.

Min sønn "ble plutselig" klønete. Veltet ting, snublet osv. Han hadde skjeve hornhinner og ble mye bedre med briller.

Ville dobbelsjekket synet hos optiker og øyelege. Kanskje kontaktet helsestasjon også?

Anonymkode: d5c67...14f

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle til å foreslå briller, men ser hun allerede bruker det.

Min sønn "ble plutselig" klønete. Veltet ting, snublet osv. Han hadde skjeve hornhinner og ble mye bedre med briller.

Ville dobbelsjekket synet hos optiker og øyelege. Kanskje kontaktet helsestasjon også?

Anonymkode: d5c67...14f

Er ikke lenge siden hun var hos øyelege. Fikk da nye, litt sterkere briller. 

Jeg synes synd på henne, da hun bare står å ser på at de andre barna klatrer og løper. Hun prøver å henge på, men gir fort opp. 

Har snakket med helsesøster, og hun nevnte at det er mulig å få utredning på et motorikksenter?!

Ts  

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 6 år. Hun er en aktiv og glad jente, men jeg er litt bekymret for den motoriske utviklingen hennes. Hun henger etter sine jevnaldrende, og jeg er redd det skal bli et problem for henne etterhvert som kravene til fysisk aktivitet (lek osv) blir større.

Hun kan ikke hoppe på ett bein (ett eller to hopp, så mister hun balansen)

Hun snubler lett/sparker borti ting.

Hun kan ikke balansere etter en rett linje.

Hun søler ofte, og velter ting som står på bordet etc.

Hun løper med "hestetramp", og blir hengende etter andre barn (de må ofte vente på henne).

Hun liker ikke å gå i trapper, tar ofte ett og ett steg om gangen.

Hun spiser helst med fingrene, men kan bruke bestikk når hun blir mint på det.

Hun har brukt briller i over to år, men ser ingen positiv endring i motorikken. Jeg vet godt at "klumsete" barn ikke blir populære lekekamerater i fysisk krevende lek og idrett, og jeg er så redd for at hun kommer til å føle seg utenfor. 

Noen andre med "klumsete" barn her inne? ☺️

Jeg har hørt de ofte blir klønete i vokseperioder. 

Datteren min er ca 8 og er fortsatt litt klønete når hun går ned trapper, men ellers har hun god motorikk. Jeg hadde selv ikke så god motorikk da jeg var liten, jeg klarte ikke hoppe bukk og lærer ville ha meg undersøkt hos helsessøter, dette ble aldri gjort..

men nå som voksen har jeg god motorikk og danser zumba som bare juling.

Men greit å få en sjekk hos helsesøster uansett... 

Og meld henne på idrett eller danseskole, det har så mye å si for motorikken :)

Anonymkode: 28f65...ea1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å lese denne: http://www.mammanett.no/barn/6

Det er ikke sikkert det er noe galt i det hele tatt, spesielt ikke når hun allerede bruker briller (som ville vært mitt første forslag). :) 

Anonymkode: d7f8a...b78

Skrevet

Har hun dårlig balanse kan det skyldes problemer med ørene . 

Danseskole er lurt!

Skrevet

Fysioterapeuter kan også vurdere motoriske ferdigheter og evt se om det er noe som ikke er helt som det skal :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er hestetramp? Vill sjekket ørene og balansenerven hennes. 

Anonymkode: 27144...b3c

Skrevet

Jeg ville fått fastlegen til og henvise henne til en fysioterapaut som kunne ta en titt på henne, så blir du kanskje litt klokere på om det er noe å bekymre seg for eller om det er helt normalt.

Jeg ville nok uansett lekt mye motorisk med henne, hatt hinke og balanserings leker osv, slik at hun kunne trene seg opp på en morsom og leken måte i trygge omgivelser.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å lese denne: http://www.mammanett.no/barn/6

Det er ikke sikkert det er noe galt i det hele tatt, spesielt ikke når hun allerede bruker briller (som ville vært mitt første forslag). :) 

Det var en interessant artikkel ☺️ Hun er et veldig harmonisk barn, lite trass og frustrasjon. Hun er nok litt mer umoden enn mange på sin alder i forhold til språk (og språkforståelse), litt mer "barnslig" på en måte. 

Hun har alltid vært klumsete, så det tror jeg ikke har noe med 6-årskrisen å gjøre 😜 

TS

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er hestetramp? Vill sjekket ørene og balansenerven hennes. 

Hehe, vet ikke hvordan jeg skal forklare det 🙈 Hun løper litt "usymmetrisk" om det går an å si det. Tramper, lager en del lyd både når hun går og løper. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Petra76 skrev:

Har hun dårlig balanse kan det skyldes problemer med ørene . 

Danseskole er lurt!

Hm.. Aldri tenkt på ørene! Har det noe med hørsel å gjøre, eller den der balanse"væsken" i øret?

TS

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en interessant artikkel ☺️ Hun er et veldig harmonisk barn, lite trass og frustrasjon. Hun er nok litt mer umoden enn mange på sin alder i forhold til språk (og språkforståelse), litt mer "barnslig" på en måte. 

Hun har alltid vært klumsete, så det tror jeg ikke har noe med 6-årskrisen å gjøre 😜 

TS

Du kan lese det som står om 5-åringen også, nederst i artikkelen er det link. Mulig hun er midt mellom. :) 

Men det er ikke dumt å sjekke ørene heller, om hun alltid har vært litt klumsete. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det gå kanskje ikke an å bruke dette som sammenlikning, men din datter høres ut som meg. Jeg er voksen, og klumsete av natur. Daglig snubler jeg inn i ting, dunker borti ting med hodet/kroppen, skader meg på de mest idiotiske måter. Denne uka klemte jeg fingeren i ei dør jeg smalt igjen, jeg slo tåa hardt inn i sofabordet, og jeg prøvde å hoppe over et autovern som selvsagt endte med meg på bakken i oppskrapet treningstights. Jeg er rett og slett så klumsete at jeg lurer på om det er noe galt med det indre øret, eller om jeg må bruke brillene mine til annet enn tv-titting. Eller kanaler det være at noen bare er mer klønete enn andre? Ikke vet jeg...

Anonymkode: 8b6c4...e8b

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, vet ikke hvordan jeg skal forklare det 🙈 Hun løper litt "usymmetrisk" om det går an å si det. Tramper, lager en del lyd både når hun går og løper. 

TS

Hehe, så rart ord. Hester løper jo ikke usymmetrisk, ihvertfall ikke mine og tramper ikke heller. :P men lyd lages det jo, kloppetiklopp. Så er merkelig ord, men tror jeg skjønner hva du mener. Har hørt det før da, men ikke turt å spørre hva det betyr, hehe. Håper dere finner ut av dette! Er det noe med ørene eller balansenerven er det jo ikke rart hun er litt klumsete. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, så rart ord. Hester løper jo ikke usymmetrisk, ihvertfall ikke mine og tramper ikke heller. :P men lyd lages det jo, kloppetiklopp. Så er merkelig ord, men tror jeg skjønner hva du mener. Har hørt det før da, men ikke turt å spørre hva det betyr, hehe. Håper dere finner ut av dette! Er det noe med ørene eller balansenerven er det jo ikke rart hun er litt klumsete. 

Litt rart ord ja, vi brukte det da vi var små og hoppet strikk med venninner, da var det juks med hestetramp 😅 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gå kanskje ikke an å bruke dette som sammenlikning, men din datter høres ut som meg. Jeg er voksen, og klumsete av natur. Daglig snubler jeg inn i ting, dunker borti ting med hodet/kroppen, skader meg på de mest idiotiske måter. Denne uka klemte jeg fingeren i ei dør jeg smalt igjen, jeg slo tåa hardt inn i sofabordet, og jeg prøvde å hoppe over et autovern som selvsagt endte med meg på bakken i oppskrapet treningstights. Jeg er rett og slett så klumsete at jeg lurer på om det er noe galt med det indre øret, eller om jeg må bruke brillene mine til annet enn tv-titting. Eller kanaler det være at noen bare er mer klønete enn andre? Ikke vet jeg...

Anonymkode: 8b6c4...e8b

Noen er nok litt mer klumsete enn andre ja! ☺️ Men samtidig så er det nå blitt mer fokus på barn og motorikk (tror jeg, vet ikke hvordan der var før men), og det sies at barn ikke vokser det av seg dersom det ikke blir igangsatt "tiltak" (trening). Så det skal jeg undersøke litt nærmere. 

Hvordan var du i samhandling med andre barn da du var liten da? Følte du deg utenfor i lek og idrett, eller greide du å henge med? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart ord ja, vi brukte det da vi var små og hoppet strikk med venninner, da var det juks med hestetramp 😅 

Aaaaaaah, det er der jeg har det fra! Plutselig gikk det opp et lys for meg, det hadde jeg faktisk glemt! Jeg visste jeg hadde hørt det før når andre har nevnt det i voksen alder, men husket ikke fra hvor, derfor turte jeg ikke spørre. Da vet jeg hva du mener. Sånt hopp/sprang hvor man ikke lander på begge beina samtidig, det var juks hos oss også, hehe. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fått sjekket det hos en fysioterapaut. Ikke fordi det nødvendigvis er noe galt, men uansett kan fysioterapauten gi deg tips og råd til hva som f.eks styrke balansen uten at hun trenger noen spesiell opptrening. Og om det skulle være noe så er det greit å få det avdekket. 

Når det er skrevet, så er det bare sånn at noen er klumsete. Jeg er det selv i voksen alder.. Velter alt rundt meg og har aldri hatt særlig god kroppskontroll. Har innfunnet meg med at det bare er sånn :)

Anonymkode: 6a37e...3e9

Skrevet

Min sønn var litt som du beskriver tidligere. Så var vi på øyekontroll på sykehuset, og det viste seg at han hadde en mikroskjeling som gjorde at samsynet ikke fungerte optimalt. Han gikk med lapp på øyet i noen måneder for å trene opp det "dårlige" øyet, og etter det synes han har kommet seg veldig :) Ser at hun bruker briller, så kanskje hun allerede er testet for dette, men måtte tipse uansett siden det har gjort en stor forskjell på gutten vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...