AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #1 Del Skrevet 19. mars 2016 Jeg skjønte ikke helt hva jeg skulle spør om. Spørsmålet mitt i overskriften ble kanskje ikke helt riktig. Men jeg vil jobbe på sykehjem og etterhvert bli helsefagarbeider. Jeg har ikke gått helse og sosial på videregående. Så fant jeg denne: http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/pleieassistent-helseassistent#informasjon Er litt forvirret. Må man ta eksamen i å være pleieassistent? Er det bedre sjangse å få jobb og får man bedre lønn om man har dette kurset eller hva det nå er? Det stod det var: yrkesrettet utdanning. Jeg kjenner noen som ble ansatt som assistent og de fikk kun 1 dag med opplæring. Etterpå ble de overlatt til seg selv. Nå finnes det jo både helsefagarbeidere og sykepleiere, så å være assistent går vel mest ut på å rydde, pleie, hjelpe på do og slik. Så kan man se på hvordan andre vasker og gjør ting og det lærer man ganske fort. Er ikke sånn at man behøver å bli opplært i 9 måneder for å kunne vaske og stelle riktig. Fant ikke så mye konkret info, men kurset tar 9 måneder. Eller det betyr man kunne bruke max 9 måneder. Vet ikke hvor mange prosent studiestøtte det engang tilsvarer. 50%? 20%?. Er dette et smart kurs/utdanning synes dere? Det kostet ikke allverdens, men med bøker og eksamen så koster det ca. 10.000kr. Ikke akkurat småpenger for meg, men dersom det gir klare fordeler så selvfølgelig. Noen som har tatt dette kurset eller vet noe? Anonymkode: f9bab...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #2 Del Skrevet 19. mars 2016 Høres merkelig ut, men NKI har vel en del tullestudier. Nei, det kreves ingen utdannelse for å arbeide som pleieassistent. Opplæringen varierer, men vanligvis er den på et par vakter. Det er totalt unødvendig, særlig når det alltid er behov i denne sektoren. Prioriter heller målet ditt om å bli helsefagarbeider. Anonymkode: 7f0da...f99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Genevieve Skrevet 19. mars 2016 #3 Del Skrevet 19. mars 2016 Nei det er et tullefag. Ikke betal penger for det der. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 20. mars 2016 #4 Del Skrevet 20. mars 2016 For å være ærlig så trodde Jeg at pleieassistenter var/er ufaglærte som gjør enkle oppgaver etter opplærling. Med the enkle så mener jeg ikke fysisk lette, men som ikke krever lange kurser. Stelle pasienter, hjelpe på do, ta klokker, skifte innlegg osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #5 Del Skrevet 20. mars 2016 Jeg har jobbet som pleieassistent, riktig nok for noen år siden, men du trenger ikke annet enn opplæring på det stedet du skal jobbe. Det er som de andre sier, hjelpe på do, servere mat, hjelpe med morgenstell osv. Anonymkode: 890bc...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #6 Del Skrevet 20. mars 2016 Det virker veldig useriøst, sløsing av penger og tid. Du lærer jo det du trenger av å jobbe som pleieassistent i praksis, og erfaring vil nok være mer hjelpsomt enn dette studiet. Tror heller ikke at de aktuelle arbeidsplassene har hørt om dette studiet, og kommer til å forundre seg litt over hva dette er om det står på CVen. Anonymkode: e3eff...54d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #7 Del Skrevet 20. mars 2016 Gjør ikke pleieassistenter og helsefagarbeider det samme? Anonymkode: a183f...a21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjøhest Skrevet 20. mars 2016 #8 Del Skrevet 20. mars 2016 Det der er ikke en utdanning. Du kan bli ufaglært vikar uten det der. Og støttekontakt kan "alle" bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresia Skrevet 20. mars 2016 #9 Del Skrevet 20. mars 2016 jeg tror ikke du stiller sterkere med den "utdannelsen" der enn om du søker uten utdannelse. du vil fortsatt være ufaglært. jeg jobber selv som pleiemedarbeider/assistent og har fast helgestilling selv om jeg er ufaglært. jeg ville ikke brukt penger på det der, men heller undersøkt hvordan du kan utdanne deg til helsefagarbeider som er det du vil bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #10 Del Skrevet 20. mars 2016 Du trenger absolutt ikke det kurset. Prioriter heller å bli helsefagarbeider, de gir deg jobb lettere enn å ikke ha utdanning. Anonymkode: c9066...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #11 Del Skrevet 20. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør ikke pleieassistenter og helsefagarbeider det samme? Anonymkode: a183f...a21 Absolutt ikke. På ei sykehjemsavd så har du både sykepleiere, helsefagarbeidere, hjelpepleiere og pleieassistenter. Hvis du tenkter på en ren stellesituasjon og mating så gjør alle fire det samme, men to av de har hvert sitt fagfelt, dvs sykepleiere og hjelpepleiere/helsefagarbeidere. Pleieassistenter gjør i hovedsak stell, mating, skylleromsarbeid. Pleieassistenter har f.eks ingenting å gjøre med sårstell, medisinutdeling, enkle prosedyrer, sette insulin, ta blodsukker, mors (stell av døde)....... De går rett og slett inn i stell, mating, bleieskift, skyllerom, kjøkkentjeneste. Helsefagarbeidere har utdanning, pleieassistenter er ufaglærte. Anonymkode: 55714...427 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #12 Del Skrevet 20. mars 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke. På ei sykehjemsavd så har du både sykepleiere, helsefagarbeidere, hjelpepleiere og pleieassistenter. Hvis du tenkter på en ren stellesituasjon og mating så gjør alle fire det samme, men to av de har hvert sitt fagfelt, dvs sykepleiere og hjelpepleiere/helsefagarbeidere. Pleieassistenter gjør i hovedsak stell, mating, skylleromsarbeid. Pleieassistenter har f.eks ingenting å gjøre med sårstell, medisinutdeling, enkle prosedyrer, sette insulin, ta blodsukker, mors (stell av døde)....... De går rett og slett inn i stell, mating, bleieskift, skyllerom, kjøkkentjeneste. Helsefagarbeidere har utdanning, pleieassistenter er ufaglærte. Anonymkode: 55714...427 Ikke store forskjellen, altså. Vet om pleieassistenter jeg som blant annet får måle blodsukker, sette insulin osv. Anonymkode: a183f...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #13 Del Skrevet 20. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke store forskjellen, altså. Vet om pleieassistenter jeg som blant annet får måle blodsukker, sette insulin osv. Anonymkode: a183f...a21 Deg om å mene det.. Men, for å få sette insulin eller i det hele tatt ha noe med medisiner å gjøre så må man faktisk ha bestått medisinkurs, og man må få dispensasjon fra fylkeslegen for å i det hele tatt gi noe så enkelt som en paracet. Og for å få det medisinkurset så må man ha relevant utdanning.....pleieassistent er ikke en utdanning, så her tror jeg enten at du vrøvler eller at avdelingen du kjenner til gjør noe feil. Jeg er sykepleier på ei sykehjemsavd, og jeg er veldig sikker på nettopp dette. Det er ikke sykepleiere på alle dagvaktene/aftenvaktene/nattvaktene, så på enhver vakt må det være noen som kan ha ansvarsvakt hvis det ikke er sykepleier på vakt. Da er det enten hjelpepleiere eller helsefagarbeidere som har medisinkurs og dispensasjon som kan være på vakt. Anonymkode: 55714...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #14 Del Skrevet 20. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke. På ei sykehjemsavd så har du både sykepleiere, helsefagarbeidere, hjelpepleiere og pleieassistenter. Hvis du tenkter på en ren stellesituasjon og mating så gjør alle fire det samme, men to av de har hvert sitt fagfelt, dvs sykepleiere og hjelpepleiere/helsefagarbeidere. Pleieassistenter gjør i hovedsak stell, mating, skylleromsarbeid. Pleieassistenter har f.eks ingenting å gjøre med sårstell, medisinutdeling, enkle prosedyrer, sette insulin, ta blodsukker, mors (stell av døde)....... De går rett og slett inn i stell, mating, bleieskift, skyllerom, kjøkkentjeneste. Helsefagarbeidere har utdanning, pleieassistenter er ufaglærte. Anonymkode: 55714...427 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke store forskjellen, altså. Vet om pleieassistenter jeg som blant annet får måle blodsukker, sette insulin osv. Anonymkode: a183f...a21 Nei, det er absolutt ikke store forskjellen... dessverre. Har selv jobbet som pleieassistent ved flere sykehjem. Jeg tok stell og matet, men jeg tok også sårstell, blodsukker, blodtrykk, delte ut ferdigdoserte medisiner, tok meg av pårørende når de kom, satt med døende pasienter osv. Har aldri opplevd at helsefagarbeidere gjør noe annen enn pleieassistenter på sykehjem. Sykehus kan jeg ikke uttale meg om. Anonymkode: daf64...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #15 Del Skrevet 20. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er absolutt ikke store forskjellen... dessverre. Har selv jobbet som pleieassistent ved flere sykehjem. Jeg tok stell og matet, men jeg tok også sårstell, blodsukker, blodtrykk, delte ut ferdigdoserte medisiner, tok meg av pårørende når de kom, satt med døende pasienter osv. Har aldri opplevd at helsefagarbeidere gjør noe annen enn pleieassistenter på sykehjem. Sykehus kan jeg ikke uttale meg om. Anonymkode: daf64...468 Da burde i såfall arbeidsplassen din ha blitt meldt inn. Dette er faktisk lovbrudd så det holder etter. Stell, mat, å sitte med døende pasienter er faktisk helt innafor. Sårstell, blodsukker, gi medisiner er absolutt ikke det! (du har blitt utnyttet!) Anonymkode: 55714...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty Blue Skrevet 20. mars 2016 #16 Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) 22 timer siden, sonush skrev: For å være ærlig så trodde Jeg at pleieassistenter var/er ufaglærte som gjør enkle oppgaver etter opplærling. Med the enkle så mener jeg ikke fysisk lette, men som ikke krever lange kurser. Stelle pasienter, hjelpe på do, ta klokker, skifte innlegg osv Jeg har jobbet i noen år til sammen som pleieassistent i Hjemmetjenesten, sist gang var etter at de skilte ut praktisk bistand (husvask og handling) fra hjemmesykepleieoppgaver. Selv om jeg har høyere utdannelse hvorav noe av denne kan anses som relevant, så regnes jeg og lønnes som ufaglært i en slik jobb (har 3 dagers opplæring pluss medisinutdelingskurs, dagskurs afasi, demenskurs og sårkurs fra tidligere av). Oppgavene er ikke fullt så enkle som noen lengre opp påstår, men det er naturligvis mye kun faglærte bør og har lov til å gjøre. En vanlig dag på jobb som ufaglært pleieassistent i hjemmesykepleien innebar for meg alt fra medisinutdeling til hjelp til dusj, stell, matlaging, blodtrykksmåling, måling av blodsukker, gjøre i stand forstøverapparat, psykiske støttesamtaler, ta på støttestrømper, dryppe øyne og sårstell av enklere/ moderat art ut fra en sykepleiers prosedyre. Endret 20. mars 2016 av Betty Blue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 20. mars 2016 #17 Del Skrevet 20. mars 2016 Da jeg jobbet som pleieassistent for noen år siden gjorde vi stort sett det samme som hjelpepleierne, med unntak av medisiner. Vi satt fastvakt, stelte de døde (men alltid sammen med en fagarbeider), enkelt sårstell, ordnet med forstøvere, målte blodsukker, kateterisering av kvinner osv. Jeg ble et par ganger bedt om å dele ut medisiner, men det nektet jeg å gjøre. Det er nok ofte litt "vi tar det vi har" på sykehjem, dessverre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #18 Del Skrevet 20. mars 2016 Hadde bare et assistent-kurs, tok tre kvelder. Anonymkode: 2b784...44a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #19 Del Skrevet 20. mars 2016 Jeg har dette kurset som jeg tok gjennom Personalhuset og nav for 8 år siden. Fikk da beskjed om at dette er ingen utdanning, men et kurs gjennom nettet. Man får karakter og sånt da.. Så når jeg søker jobber, så setter jeg pleieassistent/helseassistent på kurs. Anonymkode: 665f2...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #20 Del Skrevet 20. mars 2016 3 minutter siden, kisskissbangbang skrev: Jeg ble et par ganger bedt om å dele ut medisiner, men det nektet jeg å gjøre. Ble du bedt om å dele ut medisin alene eller dele ut allerede ferdigdosert medisin? (altså at sykepleier gir deg medisinen og sier "gå til rom 220 med denne"). Sistenevnte skjer jo "overalt", og pleieassistenter gjør jo villig dette.. Anonymkode: daf64...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå