AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #1 Skrevet 19. mars 2016 Skal prøve å være kortfattet her. Jeg var hos legen på onsdag, fordi jeg trodde jeg hadde øyekatarr. Var rød på øyet, litt verk og ganske hoven på øyelokket. Har aldri hatt øyekatarr før, men antok at det var det. Legen var enig, og jeg fikk resept på salve og øyedråper. Øyelokket hovnet mer og mer opp, og det gjorde vondt øverst i øyet. På fredag, altså i går, oppsøkte jeg legevakta, etter råd fra øyelege på telefon. Øyelege på sykehuset undersøkte meg grundig med ultralyd, dråpe, synstester osv., og jeg synes han stilte mange rare spørsmål som ikke har noe med øyet å gjøre. Uansett, jeg fikk vite at jeg har synsnervebetennelse og betennelse i øyelokket. Fikk antibiotika. I dag ringte legen meg, og sa at han ville ha meg inn på MR og ryggmargsprøve allerede i påskeuka, fordi han mistenkte MS. Jeg er livredd. Noen erfaringer m utredning for MS? Symptomer? Anonymkode: 44c76...943
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #2 Skrevet 19. mars 2016 Huff, det hørtes veldig skummelt ut. "Betennelse i synsnerven skyldes en autoimmun reaksjon som i halvparten av tilfellene er forbundet med multippel sklerose." Husk på at selv om det skulle vise seg at du har MS, så er ikke det synonymt med at du blir ufør og pleietrengende. Det er en sykdom som arter seg på svært forskjellig vis, og noen merker faktisk ikke så veldig mye til den. Jeg krysser uansett fingrene for at det ikke er MS, og håper virkelig at du har noen å snakke med før og underveis i utredningen! Anonymkode: aeeda...379
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #3 Skrevet 19. mars 2016 Synsnervebetennelse er vanlig med MS, men det kan skyldes mindre alvorlige ting som nylig gjennomgått generell infeksjon. De andre øyesymptomene du nevner er ikke karakteristiske ved MS, og i og med at du faktisk har en betennelse i øyelokket så er det større sjans for at det faktisk kan være en infeksjon og ikke MS. Det er bra at du er til utredning i alle fall. Sender deg gode tanker. Anonymkode: 0de46...b80
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #4 Skrevet 19. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, det hørtes veldig skummelt ut. "Betennelse i synsnerven skyldes en autoimmun reaksjon som i halvparten av tilfellene er forbundet med multippel sklerose." Husk på at selv om det skulle vise seg at du har MS, så er ikke det synonymt med at du blir ufør og pleietrengende. Det er en sykdom som arter seg på svært forskjellig vis, og noen merker faktisk ikke så veldig mye til den. Jeg krysser uansett fingrene for at det ikke er MS, og håper virkelig at du har noen å snakke med før og underveis i utredningen! Anonymkode: aeeda...379 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synsnervebetennelse er vanlig med MS, men det kan skyldes mindre alvorlige ting som nylig gjennomgått generell infeksjon. De andre øyesymptomene du nevner er ikke karakteristiske ved MS, og i og med at du faktisk har en betennelse i øyelokket så er det større sjans for at det faktisk kan være en infeksjon og ikke MS. Det er bra at du er til utredning i alle fall. Sender deg gode tanker. Anonymkode: 0de46...b80 Takk for gode tanker fra dere Håper du har rett vedr. infeksjon, jeg har tenkt samme tanken. Vet du om man kan få synsnervebetennelse i forbindelse med f.eks øyelokkbetennelse? Anonymkode: 44c76...943
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #5 Skrevet 19. mars 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tanker fra dere Håper du har rett vedr. infeksjon, jeg har tenkt samme tanken. Vet du om man kan få synsnervebetennelse i forbindelse med f.eks øyelokkbetennelse? Anonymkode: 44c76...943 Jeg har ikke MS selv, men er sykepleier og kan litt om sykdomsbildet. Utover å betrygge deg om at det faktisk kan skyldes andre ting, så tørr jeg ikke uttale meg mer om noe mer om ditt tilfelle. Dette finner legene dine utav. NHI gir følgende informasjon om årsaken til synsnervebetennelse: "Tilstanden kan være ledd i sykdommen multippel sklerose (MS). Den synes i noen tilfeller å være forbundet med nylig gjennomgått virusinfeksjon." Anonymkode: 0de46...b80
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #6 Skrevet 19. mars 2016 Jeg har hatt dette flere ganger. Har ikke MS, men ME. Flott at du blir utredet så fort. Krysser fingrene for deg for at dette bare var en enkeltstående infeksjon. Anonymkode: 5de9d...0af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå