AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #1 Skrevet 19. mars 2016 Hva kan de sjekke så tidlig ? Kan de sjekke at babyen er frisk? Eller finner de kun hjerteslagene? Når tidligst mulig kan de se at babyen er frisk da? Og da tenker jeg før den ordinære ultralyden. Anonymkode: 3554a...caa
KatyP Skrevet 19. mars 2016 #2 Skrevet 19. mars 2016 De fleste som tar tidlig ul for å sjekke at fosteret er friskt tar det rundt uke 12. Jeg mener at det tidligst kan sjekkes i slutten av uke 11 (ikke 100% sikker) og senest uke 13,6.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #3 Skrevet 19. mars 2016 Et øyeblikk siden, KatyP skrev: De fleste som tar tidlig ul for å sjekke at fosteret er friskt tar det rundt uke 12. Jeg mener at det tidligst kan sjekkes i slutten av uke 11 (ikke 100% sikker) og senest uke 13,6. Da tror jeg at jeg må ha to tidlig ultralyd. Først vil jeg sjekke at babyen er live. Anonymkode: 3554a...caa
KatyP Skrevet 19. mars 2016 #4 Skrevet 19. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg at jeg må ha to tidlig ultralyd. Først vil jeg sjekke at babyen er live. Anonymkode: 3554a...caa Gjør det😊 Det koster jo endel men det er verdt det. Hvertfall syntes jeg det. Gratulerer med graviditeten
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #5 Skrevet 19. mars 2016 5 minutter siden, KatyP skrev: Gjør det😊 Det koster jo endel men det er verdt det. Hvertfall syntes jeg det. Gratulerer med graviditeten Jeg også synes at det er verdt det, men samboeren mener det er sløsing av penger 🙊 Tusen takk! 🙏 Anonymkode: 3554a...caa
KatyP Skrevet 19. mars 2016 #6 Skrevet 19. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg også synes at det er verdt det, men samboeren mener det er sløsing av penger 🙊 Tusen takk! 🙏 Anonymkode: 3554a...caa Hmm. Klarer du å få med han på en? Den rundt uke 12? Så blir det litt mindre penger men litt mer venting for deg da. Skal du til legen for kontroll snart? Ofte klarer han/hun å høre hjertelyd og det er beroligende det også😊
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #7 Skrevet 19. mars 2016 1 minutt siden, KatyP skrev: Hmm. Klarer du å få med han på en? Den rundt uke 12? Så blir det litt mindre penger men litt mer venting for deg da. Skal du til legen for kontroll snart? Ofte klarer han/hun å høre hjertelyd og det er beroligende det også😊 Jeg kan vente ja, men skal til lege i uke 9, bare sånn svangerskapskontroll. Klarer de å høre lyden allerede da? Han er med på den rundt uke 12, men mener at dersom det ikke er nødvendig så er det ikke vits i å betale to ganger. Anonymkode: 3554a...caa
Gjest Sisti Skrevet 19. mars 2016 #8 Skrevet 19. mars 2016 Man ser mer i uke 12 enn 10 ja. Jeg hadde både i uke 10 og 13. Klarer du ikke å vente to ekstra uker med å sjekke om foster lever? Hvis du ikke har spesiell grunn til å tro at den ikke gjør det? Det er vanskelig å finne hjertelyden i uke 9, så ville ikke regnet med det. Til og med i uke 12 er det vanskelig, min lege vil ikke sjekke hjertelyden før etter oul, fordi det er så vanskelig før det. De er jo ganske små og kan gjemme seg godt.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #9 Skrevet 19. mars 2016 Fra 11+3 ser de evt trisomi. Anonymkode: ff0dd...d4f
KatyP Skrevet 19. mars 2016 #10 Skrevet 19. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan vente ja, men skal til lege i uke 9, bare sånn svangerskapskontroll. Klarer de å høre lyden allerede da? Han er med på den rundt uke 12, men mener at dersom det ikke er nødvendig så er det ikke vits i å betale to ganger. Anonymkode: 3554a...caa Vel det er ikke alltid det går. Legen min sa at det går fra uke 12 og utover men han hørte hjerteslag hos meg i uke 10. Jeg skjønner jo samboeren din, samtidig er det du som bærer barnet og allerede (kanskje?) har knyttet deg litt til den. Trøsten er at stort sett går dette bra. Evt kan du be legen sjekke HCG-stigning bare for å berolige deg selv litt?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #11 Skrevet 19. mars 2016 5 timer siden, Sisti skrev: Man ser mer i uke 12 enn 10 ja. Jeg hadde både i uke 10 og 13. Klarer du ikke å vente to ekstra uker med å sjekke om foster lever? Hvis du ikke har spesiell grunn til å tro at den ikke gjør det? Det er vanskelig å finne hjertelyden i uke 9, så ville ikke regnet med det. Til og med i uke 12 er det vanskelig, min lege vil ikke sjekke hjertelyden før etter oul, fordi det er så vanskelig før det. De er jo ganske små og kan gjemme seg godt. Dette stemmer da ikke. Jeg var til UL uke 9+4 og jeg så hjerteslagene ekstremt tydelig samt hørte de veldig godt på UL-maskinen. Anonymkode: 3da70...c8b
KatyP Skrevet 19. mars 2016 #12 Skrevet 19. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer da ikke. Jeg var til UL uke 9+4 og jeg så hjerteslagene ekstremt tydelig samt hørte de veldig godt på UL-maskinen. Anonymkode: 3da70...c8b Jeg tror kanskje sisti mener at det er vanskelig å finne hjertelyd med doppler slik lege og jordmor bruker. 1
Gjest Sisti Skrevet 19. mars 2016 #13 Skrevet 19. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer da ikke. Jeg var til UL uke 9+4 og jeg så hjerteslagene ekstremt tydelig samt hørte de veldig godt på UL-maskinen. Anonymkode: 3da70...c8b Jeg snakker om å finne hjertelyden på kontroll hos fastlegen (dvs med doppler) . Det sier seg selv at hjertelyd ikke er noe man kan se...;) hjerteslag kan man se på ultralyd ja (og da kan man også velge å høre hjertelyd), men det er jo ikke det jeg snakker om. Med vanlig doppler er det vanskelig å finne hjertelyd så tidlig. Ikke umulig, men vanskelig, og mange blir bare unødvendig skremt fordi de ikke finner noe...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå