Gå til innhold

Uorganisert sjef


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb jeg har hatt deltid, og nå har fulltid, der jeg har vært i ca. ett år. Må understreke at jeg er godt fornøyd med jobben i totalen - hyggelige mennesker, spennende oppgaver og generelt godt miljø. I tillegg til at jeg selvsagt verdsetter den i dagens arbeidsmarked, og egentlig klamrer meg fast til det jeg har.

Det som har begynt å plage meg mer er hvor uorganisert, lite disiplinert og og distre sjefen er. Jeg har egentlig alltid merket dette, men i starten var ikke stillingen min veldig omfattende og jeg gjorde egentlig bare de oppgavene jeg fikk beskjed om. Nå er jeg mer involvert i våre prosjekter og sammen med et team er det vi som forholder oss til klienter og drar inn business for firma. Jeg begynner å se i totalen hvorfor bedriften (som er ganske liten) ikke er mer profitabel. 

Det som merkes mest i hverdagen er at sjefen glemmer ting hele tiden. Dersom jeg trenger noen dokumenter el,l.  for å kunne gjøre jobben min, må jeg spørre 3-4 ganger. Da er det alltid "oi, ja selvsagt, gjør det nå", men så starter en samtale med en kollega om noe annet og det hele er glemt. H*n kan ofte klage over at "det er veldig hektisk her nå" - men i realiteten er det et helt normalt firma med normal arbeidsmengde. Det handler rett og slett om mangel på struktur, og da virker selv en moderat mengde oppgaver overveldende. 

Et annet frustrerende moment er at vi ofte ikke får lønn når vi skal. Det har gått flere dager over lønningsdato og sjefen beklager og lover å skjerpe seg, men nå er vi der igjen. Lønningsdag er i dag, siste dag før påske og ettersom jeg har lagt inn langt flere timer enn pålagt (både fordi jeg er blitt bedt om det, men trenger også sårt pengene, da jeg også er student uten studielån) ba sjefen meg sende inn timelisten for noen dager siden slik at jeg kunne få "kost meg litt i påsken", som også er den første ferien jeg har hatt på evigheter. Nå er kl. 16, og siste oppdateringen i nettbanken er forbi - jeg har ikke fått lønning. Om det var et engangstilfelle er det nå en ting, men det er blitt litt slik at jeg ikke kan regne med å få lønn når jeg skal. Jeg synes også det er ukomfortabelt å purre, da jeg aktivt signaliserer hvor mye jeg faktisk trenger lønnen når den skal komme. 

Jeg føler litt at jeg må henge over sjefen hele tiden for å forsikre meg om at det blir gjort. Det blir litt som om resten av oss bærer alt ansvaret. 

Skal sies at sjefen er et stykke over normal pensjonsalder. Jeg vet det at h*n fortsatt jobber handler mye om trivsel og behovet for å holde seg aktiv. Men det går på bekostning av bedriften. Og da snakker jeg ikke bare om meg selv (jeg vet jeg selvsagt kan finne meg en annen jobb, selv om det er vanskelig), men vi er jo flere som jobber der. Sjefen har nevnt flere ganger sigende alder selv når ting blir glemt - det startet litt som spøk, men nå tror jeg det er noe i det. H*n er også deleier i firma. Jeg vet ikke hva man foretar seg når noen begynner å bli for gammel for å jobbe, men ikke vil slutte selv? Det er jo såpass sensitivt at ikke jeg - hvis noen - ville noensinne vært komfortable med å nevne det. 

Jeg vet ikke helt hva som er normalt av 'slurv' o.l. da jeg fortsatt er ung og ikke har hatt så mange jobber. Men jeg nevnte eksempelvis lønnsproblematikken for en litt eldre venninne, og hun sa at dette aldri ville forekommet i hennes firma og at holdningen som rår er at "man tuller ikke med folks lønninger". De fleste har også sjefer som er mer på plass og organiserte enn dem selv i kraft av at de er mer erfarne. Spesielt når de er relativt nye i sine stillinger. Så jeg begynner absolutt å føle at min arbeidsplass er unntaket. 

Andre erfaringer / synspunkt?

Anonymkode: 569ad...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er kl. 16, og siste oppdateringen i nettbanken er forbi - jeg har ikke fått lønning.

Både man/tirs/ons er ordinære virkedager, så lønna di får du sikkert. 

Men når det er sagt skal lønningsdato overholdes. Det er faktisk fullstendig uakseptabelt at du ikke får lønn på rett dato.

Anonymkode: 8943e...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både man/tirs/ons er ordinære virkedager, så lønna di får du sikkert. 

Men når det er sagt skal lønningsdato overholdes. Det er faktisk fullstendig uakseptabelt at du ikke får lønn på rett dato.

Anonymkode: 8943e...23d

Klok av skade passer jeg alltid på å ha litt ekstra så jeg klarer meg gjennom helgen el.l. hvis lønnen ikke kommer. Har fått låne litt av foreldre og. Men for øyeblikket driver jeg med oppussing og skulle egentlig bestilt inn ting som koster litt og tar tid å få (selv om jeg velger billige alternativ) og når jeg må vente fire dager ekstra er det ganske frustrerende.

Uavhengig av personlige omstendigheter synes jeg jo det er feil at det skal være slik - spesielt når jeg vet det bare handler om slurv. 

Anonymkode: 569ad...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...