Gå til innhold

Er fotografen viktig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi brukte ikke så mye på fotograf rett og slett fordi vi ikke ville eie bildene selv. For oss passer det utmerket at fotografen har ansvar for å ta vare på bildene i evig tid, vi hadde fort rotet bort alt skulle vi tatt vare på de. Vi brukte en fotograf som jobber seg opp, bildene hun tar (vi følger flere fotografer på fb) er like fine som de andre langt dyrere fotografene i distriktet tar. Hun var ikke førstelaget men han som egentlig skulle bestilles hadde ikke tid og det viste seg å være flaks for oss. Vi hadde utrolig god kjemi med hun vi brukte. Hun tok mange bilder "I farta" uten at vi la merke til det og de ble veldig fine. Hun var og flinkt til å ivareta vår opplevelse i kirken videre ut I de fire timene hun fulgte oss etterpå. Vi betalte for tre timer med fotografering, kirken inkludert, men endte opp med 4,5 timer da vi glemte tiden fullstendig. Proff fotografering I kirken angrer vi virkelig ikke på. Hun fanget alle øyeblikk og all stemning og beveget seg helt ubemerket rundt noe som er imponerende I en knøttliten bygdekirke. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Sulosi skrev:

Vi brukte ikke så mye på fotograf rett og slett fordi vi ikke ville eie bildene selv. For oss passer det utmerket at fotografen har ansvar for å ta vare på bildene i evig tid, vi hadde fort rotet bort alt skulle vi tatt vare på de. Vi brukte en fotograf som jobber seg opp, bildene hun tar (vi følger flere fotografer på fb) er like fine som de andre langt dyrere fotografene i distriktet tar. Hun var ikke førstelaget men han som egentlig skulle bestilles hadde ikke tid og det viste seg å være flaks for oss. Vi hadde utrolig god kjemi med hun vi brukte. Hun tok mange bilder "I farta" uten at vi la merke til det og de ble veldig fine. Hun var og flinkt til å ivareta vår opplevelse i kirken videre ut I de fire timene hun fulgte oss etterpå. Vi betalte for tre timer med fotografering, kirken inkludert, men endte opp med 4,5 timer da vi glemte tiden fullstendig. Proff fotografering I kirken angrer vi virkelig ikke på. Hun fanget alle øyeblikk og all stemning og beveget seg helt ubemerket rundt noe som er imponerende I en knøttliten bygdekirke. 

?? Dyre fotografer sletter ikke bildene de fotograferer for dere når dere har fått de. Og uansett pris så kan de slette bildene deres om de går konkurs eller ønsker å avslutte karrieren sin eller rett og slett ikke ønsker å ha de mer (med mindre de har garantert lagring av bildene i x antall år).

Anonymkode: fc3c9...26d

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?? Dyre fotografer sletter ikke bildene de fotograferer for dere når dere har fått de. Og uansett pris så kan de slette bildene deres om de går konkurs eller ønsker å avslutte karrieren sin eller rett og slett ikke ønsker å ha de mer (med mindre de har garantert lagring av bildene i x antall år).

Det er uansett ikke verdt pengene å betale det dobbelte for å lagre bildene selv. Det eneste vi bruker bildene til er takkekort og å bla gjennom å se for vår egen del. Forstørrelser på stueveggen er ikke vår stil.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sulosi skrev:

Det er uansett ikke verdt pengene å betale det dobbelte for å lagre bildene selv. Det eneste vi bruker bildene til er takkekort og å bla gjennom å se for vår egen del. Forstørrelser på stueveggen er ikke vår stil.

Da skjønner jeg. Du mente at du ikke ville betale ekstra for å få digitale kopier i god oppløsning/kvalitet. Originalene og rettighetene til bildene eier kun fotografen, uansett pris. Det du kan kjøpe ekstra er tillatelse til å bestille forstørrelser/kopier selv hos en annen fotobutikk el.l. Hvis du ikke ønsker store forstørrelser, så skjønner jeg godt at du ikke ønsker å betale titusener for det :) Forstørrelser hos fotograf koster gjerne 6000 for et lite lerret, så da lønner det seg om en skal ha litt slike.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det meste koker ned til fotografen. Utstyret har ikke så mye å si, men man må kunne beherske det utstyret man har. Hjelper ikke med et Nikon D800 til 25000kr hvis man ikke vet hvordan man eksponerer noenlunde riktig.

Denne fyren tar fantastiske bilder med et gammelt film kamera http://perception8.blogspot.no/2014/07/when-you-have-only-50-dollar-camera.html

Anonymkode: 4b36b...d2d

Er du fotograf? Er i tvil, fordi dette jeg har sitert over er hvorfor så mange av dere får så dårlige bilder i lav kvalitet.  Utstyret har ALT å si.  Jeg hadde et bryllup på en veldig mørk dag i en veldig mørk kirke.  Da måte iso opp mot 8000 for å få en fin eksponering. Siden jeg har en av de beste kameraer på markedet gikk det helt utmerket. Ingen støy når det ble blåst opp til et 2m stort bildet på veggen til kunden.  Prøv dette med en av de billige vanlig forbruker kameraer.  Det går rett og slett ikke.  Men er enig med deg på at folk må vite hva de gjøre (som flere som kaller seg fotografer IKKE gjør). 

Og med han som tar bilder med et gammelt film kamera?  Alle bildene er ute. Prøv dette i en kirke får du ingen brukbare bilder.

Anonymkode: 7c3b5...657

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du fotograf? Er i tvil, fordi dette jeg har sitert over er hvorfor så mange av dere får så dårlige bilder i lav kvalitet.  Utstyret har ALT å si.  Jeg hadde et bryllup på en veldig mørk dag i en veldig mørk kirke.  Da måte iso opp mot 8000 for å få en fin eksponering. Siden jeg har en av de beste kameraer på markedet gikk det helt utmerket. Ingen støy når det ble blåst opp til et 2m stort bildet på veggen til kunden.  Prøv dette med en av de billige vanlig forbruker kameraer.  Det går rett og slett ikke.  Men er enig med deg på at folk må vite hva de gjøre (som flere som kaller seg fotografer IKKE gjør). 

Og med han som tar bilder med et gammelt film kamera?  Alle bildene er ute. Prøv dette i en kirke får du ingen brukbare bilder.

Ser poenget ditt, men poenget mitt er at ofte så legges det for mye vekt på utstyret. At man må ha det dyreste og beste for å ta fine bilder. Skjønner selvfølgelig at man har flere muligheter med et kamera som takler høye iso-verdier og ulike lyssterke objektiver, enn et billig kompaktkamera som ikke en gang kan ta bilder i raw-format.

Hva som er "kvalitet" er en evig diskusjon. Personlig synes jeg bilder som er kornete og undereksponerte kan være like givende å se på som bilder som er krispe og fri for støy. Det kan være like mye sjel og historie i dem, men som det meste koker det ned til smak og behag.

I mangel på en bedre beskrivelse så er bryllupsfoto kanskje en slags sjanger og man har kunder som ønsker visse ting. Som man selvfølgelig må og skal forholde seg til hvis man blir betalt for jobben. Kameraet er bare et verktøy, men selve jobben og formidlingen gjør fotografen med sitt blikk.

Anonymkode: 4b36b...d2d

Skrevet
Den 17. mars 2016 at 8.26, AnonymBruker skrev:

Dere som gifter dere, er fotografen viktig?
Vår fotograf for dagen koster oss i underkant av 40 000 kr. Folk holder på å døøøø når de hører prisen...
Jeg synes fotograf er veldig viktig denne dagen, det er jo den personen som skal ta vare på minnene våre. 
Mens venninner igjen, herregud, vi brukte bare 5000 kr på vår fotograf. Jeg ser på bildene og tenker "Ja, jeg ser dere bare brukte det"
Er det helt galskap å bruke så mye penger på en fotograf?

Anonymkode: f4a29...ef1

Jeg er fotograf. Ikke bryllupsfotograf, men gjorde flere sånne jobber tidligere i karrieren. Det var ingenting jeg ble mer sliten av! Det er full konsentrasjon fra start til slutt. Hele tiden ta hensynet til at lyset endrer seg, vinkler, detaljer. Hadde alltid med en assistent så vi kunne flytte lamper fort/ lage skygge over paret hvis det var sol osv. Det er SÅ mye mer ved bra bilder enn en "kreativ" venninne/onkel med et bra kamera. Jeg tok forresten bilder som gave for noen venner som egentlig ikke hadde tenkt til å ha fotograf fordi de hadde TO fotointeresserte venner som begge ville bidra......

De var SÅ lykkelige etterpå! Riktignok hadde de nesten 1000 bilder å velge i fra fotovennene, men ikke ETT de kun e bruke som takkekort eller egentlig noe som helst annet! Og det er rimelig trist når man har brukt SÅ mye penger på klær, hår og sminke!

Jeg pleide å ta 15 000,- men synes ikke det var verdt det for den prisen, når både mva, assistent og utgifter på album o.l. skulle trekkes fra. Også alle timene med etterarbeid! Og møter både før og etter! Nei, jeg gadd bare ikke lenger når jeg tjente nok på andre ting. Selv om bryllupsjobber er veldig hyggelig!

Det er mye jeg kunne droppet på eget bryllup, men en skikkelig fotograf er ikke en av de tingene!

Nå skal det også nevnes at det er mange dårlige "fotografer", så gjør research!

Skrevet

Det er de dyreste som også får frem de beste bildene og den beste energien. Jeg ville ikke gamblet med noen "billig"-fotograf på en slik dag, men jeg ville heller prøvd å finne noen genuint flinke som ikke har klart å slå seg stort på det ennå.. men som er dyktig og som brenner for faget sitt. har ikke så mye penger å sløse vekk.

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte 35 000 kr på bryllupsfotograf (heldags) og angrer ikke et sekund. Helproff fotograf og fantastiske bilder. Alle bildene vi fikk er fine. Vi har også fått alle bildene selv (uten vannmerke), slik at vi ikke trenger å kjøpe bilder av oss selv i etterkant...

Ingen av oss liker å bli tatt bilde av, så stilen til fotografen, der han nærmest sniker seg rundt og tar bilder når du ikke aner det, passet oss perfekt. Ingen stive oppstilte bilder. Fotografen vi brukte var Henrik Beckheim.

Anonymkode: 6b095...2c1

AnonymBruker
Skrevet

Er fotoentusiast selv og har utstyr for ganske mange tusen, så kommer til å ta bildene selv og ellers stille inn kamera og gi det til andre. 

Anonymkode: 85c0c...8df

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er fotoentusiast selv og har utstyr for ganske mange tusen, så kommer til å ta bildene selv og ellers stille inn kamera og gi det til andre. 

Hvis du er fotoentusiast selv - kan jeg nesten garantere deg at du blir dritskuffet. Du har ikke tid på din egen bryllupsdag til å stille inn kamera hver gang location/vær/lysforhold endrer seg.

Jeg skal ikke gifte meg på noen år enda, men er det én ting vi kommer til å bruke penger på så er det fotograf. Vi er begge fotosjeler, jeg har en dødsdyktig bror, men vi tre kommer til å være der for å kose oss. Derfor vil jeg ha en dyktig fotograf med en stil og stemning jeg liker som kan fange alle disse flotte øyeblikkene der folk virkelig koser seg.

Anonymkode: 8190a...c8c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er fotoentusiast selv - kan jeg nesten garantere deg at du blir dritskuffet. Du har ikke tid på din egen bryllupsdag til å stille inn kamera hver gang location/vær/lysforhold endrer seg.

Jeg skal ikke gifte meg på noen år enda, men er det én ting vi kommer til å bruke penger på så er det fotograf. Vi er begge fotosjeler, jeg har en dødsdyktig bror, men vi tre kommer til å være der for å kose oss. Derfor vil jeg ha en dyktig fotograf med en stil og stemning jeg liker som kan fange alle disse flotte øyeblikkene der folk virkelig koser seg.

Anonymkode: 8190a...c8c

Glemte å legge til at jeg ikke skal ha noe stort bryllup. Blir kun de ALLER nærmeste. Så jo, kommer til å ta bildene selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, fotograf er kjempeviktig! Vi valgte å kun ha profesjonell fotograf til vielsen og bilder rett etterpå, men ikke heldags. Kjempefornøyd med de profesjonelle bildene, men resten av bildene vi har fått fra venner og bekjente er stort sett for mørke eller med for mye blits. Noen har fungert når de redigeres til sort/hvitt, men det er overhodet ikke det samme. 

Anonymkode: 94b0e...bda

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å legge til at jeg ikke skal ha noe stort bryllup. Blir kun de ALLER nærmeste. Så jo, kommer til å ta bildene selv. 

HAHAHAHAHA!!!  " Sier du ja til denne mannen?  VENT KJÆRE!  Kompisen har litt problem med kameraet så må nok sjekke det først!"  Vet du hvor dumt det høres ut?  Ta egen bilder i eget bryllup?  lol.  Bare stille kameraet på auto og bruk "spray and pray" metoden -  bruden kommer til å bli godt fornøyd!

Henrik B - vel verdt pengene! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

HAHAHAHAHA!!!  " Sier du ja til denne mannen?  VENT KJÆRE!  Kompisen har litt problem med kameraet så må nok sjekke det først!"  Vet du hvor dumt det høres ut?  Ta egen bilder i eget bryllup?  lol.  Bare stille kameraet på auto og bruk "spray and pray" metoden -  bruden kommer til å bli godt fornøyd!

Henrik B - vel verdt pengene! 

Å herre for et sjarmerende vesen du er da! Hvor gammel er du? Du vet da ingenting om hvordan bryllupet vårt blir eller fotokunnskapene til mine venner? JEEEEEEEZUS, LOL. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å herre for et sjarmerende vesen du er da! Hvor gammel er du? Du vet da ingenting om hvordan bryllupet vårt blir eller fotokunnskapene til mine venner? JEEEEEEEZUS, LOL. 

Jeg er skikkelig fin og alle elske meg lol.  Men seriøs, det siste du komme til å ønske å gjøre på din stor dag, uansett hvor intimt bryllup du skal ha, er å sitte og ordner kameraet ditt...og sette ansvar for å ta bilder av dere på de som vil bare kose seg på deres dag.  Men men - KOS DEG! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...