Gå til innhold

Jobbe 50%?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som jobber 50% og hvordan går det å leve av?

jeg er utdannet lærer, har jobbet i mitt første år som lærer i et vikariat, 100% nå. Så jeg er jo blitt vant til lønna. Men de kan ikke tilby meg noe mer på jobben. Har fått tilbud om 50% jobb et annet sted da. Har ikke fått noe andre tilbud...

jeg er litt bekymret for hvordan det er å leve med en 50% stilling med tanke på økonomi. Det er jo mulighet for vikartimer, men likevel. Man veit jo ikke.

Noen som har noen ide om hvor mye en kan tjene i 50% stilling? Jeg har en årslønn på 415000. Vet at det kommer an på med skatt og sånn, men kanskje noen har litt eksempler?

Flytte må jeg også, regner med at jeg bør finne meg noe lite og billig. Her jeg leier nå går greit med en fulltidslønn, men jeg bor ikke billig..

Anonymkode: ae91e...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen ide om hvor mye en kan tjene i 50% stilling? Jeg har en årslønn på 415000. Vet at det kommer an på med skatt og sånn, men kanskje noen har litt eksempler?

Anonymkode: ae91e...b7b

Syntes spørsmålet ditt er litt rart. Du vet jo hva du tjener i full stilling.. I 50% stilling får du jo halvparten av lønna. 50% er jo halvparten av 100%.... 

415.000 delt på to (for å finne halvparten) er 207 500. 

Da har du ca 17.200 i måneden før skatt. Hvis du trekker ca 20% skatt har du utbetalt: ca 13.700. For meg hadde det blitt for lite, men det spørs jo om du har utgifter til lån og bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg riktignok ikke som lærer, men den butikken jeg var butikksjef for la ned, og jeg måtte ut i et veldig vanskelig jobbmarked i byen jeg bor i. Jeg fikk karret meg til en 50% stilling som ass butikksjef i det som omtrent er nabobutikken. Men jeg klarte ikke å leve av det (har utbetalt ca 10-11 000 i mnd) så jeg måtte skaffe meg en jobb til. Så nå jobber jeg mellom 50-60% som ass butikksjef og har en 20% stilling som servitør men i teorien jobber jeg 50-60% der og, så jeg har luksusproblemet at jeg jobber for mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Unika skrev:

Syntes spørsmålet ditt er litt rart. Du vet jo hva du tjener i full stilling.. I 50% stilling får du jo halvparten av lønna. 50% er jo halvparten av 100%.... 

415.000 delt på to (for å finne halvparten) er 207 500. 

Da har du ca 17.200 i måneden før skatt. Hvis du trekker ca 20% skatt har du utbetalt: ca 13.700. For meg hadde det blitt for lite, men det spørs jo om du har utgifter til lån og bolig. 

Ja, sikkert et litt rart spørsmål. Men jeg visste ikke om man måtte regne ut før eller etter skatt. Er helt fersk på dette.:) Men du forklarte det jo greit!

 

Jeg har ingen barn, huslån eller noe. 

Anonymkode: ae91e...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sportsidioten skrev:

Nå jobber jeg riktignok ikke som lærer, men den butikken jeg var butikksjef for la ned, og jeg måtte ut i et veldig vanskelig jobbmarked i byen jeg bor i. Jeg fikk karret meg til en 50% stilling som ass butikksjef i det som omtrent er nabobutikken. Men jeg klarte ikke å leve av det (har utbetalt ca 10-11 000 i mnd) så jeg måtte skaffe meg en jobb til. Så nå jobber jeg mellom 50-60% som ass butikksjef og har en 20% stilling som servitør men i teorien jobber jeg 50-60% der og, så jeg har luksusproblemet at jeg jobber for mye :P

Ja jeg får evt søke noe mer jobb. Men det er ikke verdens beste jobbmarked her heller. :/

vurderer å studere litt ved siden. 

Anonymkode: ae91e...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg får evt søke noe mer jobb. Men det er ikke verdens beste jobbmarked her heller. :/

vurderer å studere litt ved siden. 

Anonymkode: ae91e...b7b

Jeg har vært heldig som har en jobb det jeg faktisk får mye mer jobb en jeg først antok, men det er ikke noe dans på roser å ha to jobber. Dagen min består ofte av å jobbe 09-15 eller 16, spurte hjem omtrent og hive i meg mat, deretter jobb 17:30-23 , jeg skulle gjort mye for å ha hatt en 100% jobb, men akkurat nå er ikke det en mulighet så da må jeg klare meg sånn her en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan er det med nav og 50%? Ja, vet at sånt er litt tabu å spørre om, men det er greit å ha litt i bakhodet. Jeg vil jo selvfølgelig jobbe så mye som mulig, men om jeg ikke får noe særlig ut over 50% så er jo det litt kjipt. 

Leste at man kan ha rett på dagpenger om man går ned til 50% eller mindre og jobbet 100% året før. Jeg jobber jo 100% dette skoleåret. Men det regnes vel kanskje ikke som ett år? Jeg har jo jobbet et halvt år i 2015, og et halvt år i 2016.

Anonymkode: ae91e...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tjente over 1,5 G i fjor har du rett på dagpenger dersom arbeidet er redusert med minst 50%.
(1G er ca 91.000).
Så lenge du er på jobbjakt og er villig til å ta hva som helst, hvor som helst, er dagpenger et greit alternativ i en periode mens du søker andre jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Angelheart2 skrev:

Hvis du tjente over 1,5 G i fjor har du rett på dagpenger dersom arbeidet er redusert med minst 50%.
(1G er ca 91.000).
Så lenge du er på jobbjakt og er villig til å ta hva som helst, hvor som helst, er dagpenger et greit alternativ i en periode mens du søker andre jobber.

Ja jeg tjente vel litt over 91.000kr ifjor.

Hvor som helst blir vel litt vanskelig når jeg har den 50% jobben da. Må jo holde meg i samme by i hvert fall. Også har jeg ikke lappen, så det må være gåavstand eller kollektivtrafikk.. Men det forstår de vel på nav.

Anonymkode: ae91e...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha tjent over 135000,- Det er 1,5 G, altså 90 + 45......
Du får en samtale med en veileder på NAV når du søker, da er det greit å ta opp slike ting.
Dersom du har mulighet til å få en 100% stilling et annet sted må du ta det fremfor den 50% du har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Angelheart2 skrev:

Du må ha tjent over 135000,- Det er 1,5 G, altså 90 + 45......
Du får en samtale med en veileder på NAV når du søker, da er det greit å ta opp slike ting.
Dersom du har mulighet til å få en 100% stilling et annet sted må du ta det fremfor den 50% du har nå.

Haha selvfølgelig. Det 5-tallet forsvant plutselig fra mitt hode:)

Takk for svar:) 

Anonymkode: ae91e...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. mars 2016 at 8.01, AnonymBruker skrev:

Ja, sikkert et litt rart spørsmål. Men jeg visste ikke om man måtte regne ut før eller etter skatt. Er helt fersk på dette.:) Men du forklarte det jo greit!

 

Jeg har ingen barn, huslån eller noe. 

Anonymkode: ae91e...b7b

Visste du ikke at årslønn er oppgitt før skatt? Folk skatter jo forskjellig, så årslønna blir jo ikke oppgitt etter hvor mye den enkelte skal skatte.. Jeg kan ikke fatte og begripe at du er voksen, og til og med lærer, og ikke vet slikt  :forvirret: Er ikke noe unnskyldning å være fersk i arbeidslivet heller, du burde klare å finne halvparten av et tall også (!)

Anonymkode: 3f871...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste du ikke at årslønn er oppgitt før skatt? Folk skatter jo forskjellig, så årslønna blir jo ikke oppgitt etter hvor mye den enkelte skal skatte.. Jeg kan ikke fatte og begripe at du er voksen, og til og med lærer, og ikke vet slikt  :forvirret: Er ikke noe unnskyldning å være fersk i arbeidslivet heller, du burde klare å finne halvparten av et tall også (!)

Anonymkode: 3f871...efe

Jo jeg vet jo det. Jeg orket bare ikke forklare i detalj hva jeg lurer på, siden jeg heller kan spørre med et kjapt spørsmål og få et kjapt og enkelt svar.

Men siden du sitter der og får helt angst av å ikke vite alt rundt det jeg lurer på om skatt, så kan jeg forklare så du kan sove godt i natt:

Siden jeg jobber som lærer er jo jobbåret annerledes enn kalenderåret. Jeg har aldri vært i full jobb før, og har aldri betalt skatt da jeg aldri har tjent over frikortgrensen. Jeg har da ikke prøvd å sette meg noe særlig inn i skatt og lønn og sånn før nå. Ikke visste jeg hvor mye jeg kom til å tjene, fordi jeg ikke visste om jeg fikk 100%, årsvikariat eller under ett år. Jeg hadde ikke peiling på hva jeg skull fylle ut på skattekortet, men fikk masse hjelp av min mor. Og venner som har vært ute i jobb og har mer erfaring med lønn og skatt enn meg. Siden skattekort og lønn går etter kalenderår, men lærerjobben går etter skoleåret, ble det litt surr for meg. Jeg har også gjeld (studielån), og har helt enda ikke forstått i detalj hvordan det har innvirkning på skatt. Jeg vet da heller ikke hvor mye skatt jeg må komme til å betale i en 50% stilling. Jeg vet årslønnen min, og hva den er delt på to (helt merkelig at du tror at jeg mente at jeg ikke kan enkle regnestykker), men skal jeg ta årslønnen min MED skatt nå og dele det på to? Jeg var litt skeptisk der, såpass skjønner jeg at det ikke kan være. Men det må da være lov å spørre. Og hvis det er årslønn delt på to før skatt, hvor mye skal jeg betale i skatt da?

Og ja, jeg tror jeg lider av dyskalkuli :P men jeg har ingen stp i matte, så du kan bare roe deg. Jeg skal ikke undervise noen elever i matte. Jeg underviser i fag jeg har stp i, og mestrer. Det er et krav for å få jobb i skolen at man har kompetanse i faget. Det betyr ikke at de som ikke er mattelærere må mestre matte. Forøvrig ville jeg sagt meg enig i at jeg heller burde ha funnet meg en annen jobb hvis en skole på ett eller annet mirakuløst vis hadde satt meg inn som mattelærer...

Anonymkode: ae91e...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 18. mars 2016 at 8.01, AnonymBruker skrev:

Ja, sikkert et litt rart spørsmål. Men jeg visste ikke om man måtte regne ut før eller etter skatt. Er helt fersk på dette.:) Men du forklarte det jo greit!

 

Jeg har ingen barn, huslån eller noe. 

Anonymkode: ae91e...b7b

Når du tjener mindre, så betaler du jo også mindre skatt. Du har sikkert tabelltrekk 7100 hvis du er alene uten formue og gjeld. Google det.

Anonymkode: b69fe...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg vet jo det. Jeg orket bare ikke forklare i detalj hva jeg lurer på, siden jeg heller kan spørre med et kjapt spørsmål og få et kjapt og enkelt svar.

Men siden du sitter der og får helt angst av å ikke vite alt rundt det jeg lurer på om skatt, så kan jeg forklare så du kan sove godt i natt:

Siden jeg jobber som lærer er jo jobbåret annerledes enn kalenderåret. Jeg har aldri vært i full jobb før, og har aldri betalt skatt da jeg aldri har tjent over frikortgrensen. Jeg har da ikke prøvd å sette meg noe særlig inn i skatt og lønn og sånn før nå. Ikke visste jeg hvor mye jeg kom til å tjene, fordi jeg ikke visste om jeg fikk 100%, årsvikariat eller under ett år. Jeg hadde ikke peiling på hva jeg skull fylle ut på skattekortet, men fikk masse hjelp av min mor. Og venner som har vært ute i jobb og har mer erfaring med lønn og skatt enn meg. Siden skattekort og lønn går etter kalenderår, men lærerjobben går etter skoleåret, ble det litt surr for meg. Jeg har også gjeld (studielån), og har helt enda ikke forstått i detalj hvordan det har innvirkning på skatt. Jeg vet da heller ikke hvor mye skatt jeg må komme til å betale i en 50% stilling. Jeg vet årslønnen min, og hva den er delt på to (helt merkelig at du tror at jeg mente at jeg ikke kan enkle regnestykker), men skal jeg ta årslønnen min MED skatt nå og dele det på to? Jeg var litt skeptisk der, såpass skjønner jeg at det ikke kan være. Men det må da være lov å spørre. Og hvis det er årslønn delt på to før skatt, hvor mye skal jeg betale i skatt da?

Og ja, jeg tror jeg lider av dyskalkuli :P men jeg har ingen stp i matte, så du kan bare roe deg. Jeg skal ikke undervise noen elever i matte. Jeg underviser i fag jeg har stp i, og mestrer. Det er et krav for å få jobb i skolen at man har kompetanse i faget. Det betyr ikke at de som ikke er mattelærere må mestre matte. Forøvrig ville jeg sagt meg enig i at jeg heller burde ha funnet meg en annen jobb hvis en skole på ett eller annet mirakuløst vis hadde satt meg inn som mattelærer...

Anonymkode: ae91e...b7b

 

Takk for svar, det hjalp faktisk noe på angsten. Jeg antar at du er veldig ung, og er derfor delvis unnskyldt. Det er ikke så rart at jeg lurte på om du ikke kunne finne 50% av 100% utifra det du skrev, det virket nemlig slik på formuleringen din.. 

Du skal ta årslønn uten skatt og dele på to. Da sitter du igjen med en mindre årslønn ikke sant, og skal derfor betale mindre i skatt. Ingen her kan svare på hva akkurat du skal betale i skatt, men det blir neppe mer enn rundt 20-25% når du tjener såpass lite. Godt å høre at det ikke er matte du skal undervise i, jeg sier også forøvrig nei til vikartimer i matte selv om jeg forstår lønn og skatt og sånt  ;-) 

Anonymkode: 3f871...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du jobber 50% som lærer, er det kanskje ikke uvanlig å bli spurt om å ta vikartimer og lignende? Da blir jo plutselig lønna høyere igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Marimba skrev:

Om du jobber 50% som lærer, er det kanskje ikke uvanlig å bli spurt om å ta vikartimer og lignende? Da blir jo plutselig lønna høyere igjen. 

Det har du rett i, jeg får være ganske frampå der. 

Anonymkode: ae91e...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...