Gå til innhold

Aspergers

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det uthevede noe som er typisk for mennesker med asperger?

Kan noen forklare meg nærmere om dette?

"Liker ikke å «selge seg inn». Selv beskriver Torbjørn Smidt det som å være en «nerd». Og at han har store problemer med å «selge seg inn» på det åpne arbeidsmarkedet, fordi han må være helt sikker på at det han sier er korrekt."

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/03/17/Torbj%C3%B8rn-29-har-Aspergers.-Det-er-en-styrke-i-jobben-hans.-12303779.ece

Anonymkode: ed583...657

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer for meg ihvertfall. Når jeg blir spurt om jeg er god på å jobbe effektivt, så i stedet for å si ja eller nei begynner jeg å tenke "tja, kommer an på situasjonen. Hender jeg er effektiv, men det kan nok være situasjoner og ting jeg ikke er flink på og da blir jeg ikke like effektiv. Eller kanskje det er noe med den arbeidsoppgaven som distraherer meg. Hva om jeg må jobbe sammen med noen som ikke er effektive, da kan det gå galt"

Osv

Det er vanskelig for meg å si generelle ting. Både positive og negative, for meg kommer alt an på hver situasjon. Jeg liker heller ikke den selge seg selv greia. Det blir så tilgjort og falskt, så mange små unødvendige løgner fordi man skal oppføre seg slik og sånn i forhold til visse sosiale normer. Er ikke interessant å tvinge seg selv til å late som om man er en annen eller en bedre versjon av seg selv. Foretrekker at jobbinnsatsen min snakker for seg selv, og det bruker den som regel å gjøre.

Anonymkode: cf8c5...312

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer for meg ihvertfall. Når jeg blir spurt om jeg er god på å jobbe effektivt, så i stedet for å si ja eller nei begynner jeg å tenke "tja, kommer an på situasjonen. Hender jeg er effektiv, men det kan nok være situasjoner og ting jeg ikke er flink på og da blir jeg ikke like effektiv. Eller kanskje det er noe med den arbeidsoppgaven som distraherer meg. Hva om jeg må jobbe sammen med noen som ikke er effektive, da kan det gå galt"

Osv

Det er vanskelig for meg å si generelle ting. Både positive og negative, for meg kommer alt an på hver situasjon. Jeg liker heller ikke den selge seg selv greia. Det blir så tilgjort og falskt, så mange små unødvendige løgner fordi man skal oppføre seg slik og sånn i forhold til visse sosiale normer. Er ikke interessant å tvinge seg selv til å late som om man er en annen eller en bedre versjon av seg selv. Foretrekker at jobbinnsatsen min snakker for seg selv, og det bruker den som regel å gjøre.

Anonymkode: cf8c5...312

Tusen takk for ditt gode og omfattende svar som hjalp meg til å forstå! :blomst:

Anonymkode: ed583...657

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Aspergers og kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen. Har aldri tenkt over det før. For meg handler det mest om at jeg ikke liker å lyve. Og jeg ser for meg at påstår jeg noe som ikke er 100% prosent sant om meg selv, så går den som intervjuer meg rundt og husker på det,så om jeg senere ikke skulle leve opp til de forventningene jeg selv har skapt på intervjuet, så er jeg en løgner.

Anonymkode: 69b88...368

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil vel si at dette kan gjelde for ganske mange, uavhengig av asperger eller ikke? Jeg kjenner meg veldig igjen i sitatet, som om jeg skulle sagt det selv. Jeg har ingen diagnose. 

Anonymkode: 52d62...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...