Gå til innhold

Bekymret for barneoppdragelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker littsynspunkter på om jeg bør, eller ikke bør si noe, og evt hvem jeg bør kontakte med min bekymring. 

Dette gjelder den 9,5 årige datteren til broren min. Den siste uka har jeg registrert at hun poster bilder på Instagram svært sent. Mandag la hun ut bilder kl 23.20, og i kveld kl 22.30. Dette er forsåvidt ikke noe nytt, slik har det vært lenge, bare eksempler fra denne uken.

Niesen min bor hos mammaen sin, sammen med halvsøsteren på snart 1,5 år. Storebroren flyttet til broren min og samboeren hans til sist skolestart da det var problemer med mobbing, samt adferdsproblemer mot moren. (Truet og slo både henne og søsteren sin, men har blitt en urolig trivelig kar etter han flyttet, og fikk grenser og krav å forholde seg til.)

Jeg har inntrykk av at moren har store problemer med grensesetting og oppdragelse. Hun praktiserer ingen leggetid, barna legger seg samtidig som henne, både på hverdager og i helger. Regner med det er for å "slippe" krangelen om legging. Niesen min har også sagt at etter morfaren døde for 7 mnd siden, så har hun ikke sovet i sin egen seng, men i morens. Hun sier også at når hun gjør lekser, så er det moren som skriver, og niesen min som sier hva som skal skrives. Leseleksen er det også moren som leser. Er visst heller ikke vanlig å spise frokost før skolen hjemme hos dem heller. Kostholdet er preget av mye kaker og usunn mat, dette er lett å følge med på da det blir grundig dokumentert på Facebook, Instagram og Snapchat mange ganger i uka. Barna er overvektige, men broren har gått betydelig ned i vekt etter flyttingen, men moren jobber hardt mot dette med foring av det usunne slaget i helgene. Niesen min hadde nok også trengt et mer regelmessig og sunt kosthold, siden hun alt veier for mye, og har gått opp 7 kg siste halvåret. (Samboer til min bror som følger litt med, og hun har tatt kontakt med moren om at de sammen må tenke på vekten til niesen min, og sørge for et sunnere kosthold.)

Synes det er vanskelig å vite hva som stemmer, om niåringen snakker sant eller ikke. Det med leggetid vet jeg stemmer, for det har moren sagt til søsteren min at hun synes fungerer bra. 

Snakker med broren min om dette i går, og han er helt oppgitt. Sier han har tatt opp dette med leggetid mange ganger, for det blir er stort problem når hun er hos han i helger og ferier, da storebroren har en fast leggetid, og hun blir vanskelig å ha med å gjøre når hun må legge seg før, eller samtidig som han. 

Hva hadde dere gjort? Latt det skure og gå? Kontaktet moren? Kontaktet helsesøster? Kontaktet barnevernet?

Anonymkode: 4ea36...b15

Videoannonse
Annonse
Gjest Jessica
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker littsynspunkter på om jeg bør, eller ikke bør si noe, og evt hvem jeg bør kontakte med min bekymring. 

Dette gjelder den 9,5 årige datteren til broren min. Den siste uka har jeg registrert at hun poster bilder på Instagram svært sent. Mandag la hun ut bilder kl 23.20, og i kveld kl 22.30. Dette er forsåvidt ikke noe nytt, slik har det vært lenge, bare eksempler fra denne uken.

Niesen min bor hos mammaen sin, sammen med halvsøsteren på snart 1,5 år. Storebroren flyttet til broren min og samboeren hans til sist skolestart da det var problemer med mobbing, samt adferdsproblemer mot moren. (Truet og slo både henne og søsteren sin, men har blitt en urolig trivelig kar etter han flyttet, og fikk grenser og krav å forholde seg til.)

Jeg har inntrykk av at moren har store problemer med grensesetting og oppdragelse. Hun praktiserer ingen leggetid, barna legger seg samtidig som henne, både på hverdager og i helger. Regner med det er for å "slippe" krangelen om legging. Niesen min har også sagt at etter morfaren døde for 7 mnd siden, så har hun ikke sovet i sin egen seng, men i morens. Hun sier også at når hun gjør lekser, så er det moren som skriver, og niesen min som sier hva som skal skrives. Leseleksen er det også moren som leser. Er visst heller ikke vanlig å spise frokost før skolen hjemme hos dem heller. Kostholdet er preget av mye kaker og usunn mat, dette er lett å følge med på da det blir grundig dokumentert på Facebook, Instagram og Snapchat mange ganger i uka. Barna er overvektige, men broren har gått betydelig ned i vekt etter flyttingen, men moren jobber hardt mot dette med foring av det usunne slaget i helgene. Niesen min hadde nok også trengt et mer regelmessig og sunt kosthold, siden hun alt veier for mye, og har gått opp 7 kg siste halvåret. (Samboer til min bror som følger litt med, og hun har tatt kontakt med moren om at de sammen må tenke på vekten til niesen min, og sørge for et sunnere kosthold.)

Synes det er vanskelig å vite hva som stemmer, om niåringen snakker sant eller ikke. Det med leggetid vet jeg stemmer, for det har moren sagt til søsteren min at hun synes fungerer bra. 

Snakker med broren min om dette i går, og han er helt oppgitt. Sier han har tatt opp dette med leggetid mange ganger, for det blir er stort problem når hun er hos han i helger og ferier, da storebroren har en fast leggetid, og hun blir vanskelig å ha med å gjøre når hun må legge seg før, eller samtidig som han. 

Hva hadde dere gjort? Latt det skure og gå? Kontaktet moren? Kontaktet helsesøster? Kontaktet barnevernet?

Kontaktet moren, kontaktet helsesøster og hvis ikke det fungerte kontaktet broren min for å kontakte barnevernet. Dere har alle ansvar her

AnonymBruker
Skrevet

Luftet min bekymring for broren min, og latt det være opp til han å eventuelt gå videre med saken. Hva godt skulle komme ut av at du kontaktet henne? Faren får varsle skolen ang lekser. Leggetid og kosthold er kanskje noe de kunne diskutere på familievernkontor? 

Anonymkode: 53310...61d

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse tingene ville jeg ikke brydd meg med overhode. At det kommer noen sene bilder kan være at hun har vært syk, ekstra lenge opp, eller ikke fått sove en kveld. At hun sover i morens seng er da absolutt ingen grunn til bekymring! Det gjør mitt barn også, elleve år gammelt. Noen ganger vil barnet mitt sove i egen seng, men det endret seg først for et halvt år siden. Så lenge vi begge sover godt spiller jo ikke det noen rolle. 

Fast leggetid er jo viktig, men det ville jeg tatt via familievernkontoret. Det er uansett broren din som bør ta tak i dette. Å starte på FVK synes jeg uansett bør være førstepri, dette er jo strengt tatt en sak mellom mor og far så lenge ikke det går utover skolearbeid og sosialt liv for barna (da hadde vel uansett skolen meldt sin bekymring). 

Anonymkode: 50715...b02

Skrevet

Jeg ville aller først ha snakket med moren.  Si at du har lagt merke til at datteren er aktiv på nettet veldig sent på kvelden.  Hør hva hun svarer, og ta det derifra. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje far kan hjelpe mor med å innføre mer rutiner? Det er mulig hun er sliten og har gitt opp fordi det har vært tungt å ha kustus på tre barn. Nå har de gått på selvstyr så lenge at det blir en hard kamp å hente de inn igjen. Mye kan gjøres med litt hjelp.

Anonymkode: bcd17...9c3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en bror (far til barna) som er ganske oppegående og grei å snakke med burde han ta tak i dette. Det er fint at du engasjerer deg, og vil deres beste, men det kan bli verre hvis man blander seg. Det er ikke alltid logisk tenkning og fornuft som kommer igjennom til mennesker som er dårlig på grensesetting.

Lærer, lege, helsesøster, barnevernet og far har alle mulighet til å si i fra og hjelpe denne moren. Det er selvfølgelig det beste at barna har faste leggetid, og godt kosthold.  Det at et barn ligger i sengen til moren sin når de har opplevd noe traumatisk som feks dødsfall ser jeg ikke på som noen stor krise. Nå kan det hende at barn både overdriver, og lyver. Det er ikke alltid Facebook og Instagram forteller hele sannheten heller. Hvis et barn er overvektig er det stor sjanse for dårlig kosthold og for lite aktivitet, men det kan også virke ekstra ille hvis hver gang man spiser noe usunt blir postet på Facebook, men hver gang de spiser noe sunt ikke blir postet. Det at moren gjør leksene hennes høres veldig merkelig ut. Det kan bare være skrøner eller tull som barnet sier også. Dette er hvert fall noe læreren kan ta tak i. 

Syns i hvert fall at det høres ut som jenta trenger mer oppfølging. Siden hun ikke sover i sin egen seng, og har gått opp masse i vekt de siste 6-7 månedene. 7 kilo er ganske mange kilo. Kan det være et dette dødsfallet går hardt inn på henne, eller noe annet som plager henne? 

Anonymkode: f25dd...7d2

AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar!

Veldig ok å få andres synspunkt, for jeg vet at jeg kun ser mine, og at det ikke alltid det jeg tenker som er det beste. 

Far (broren min) har reagert veldig mange ganger på det med leggetid, så der når han rett og slett ikke gjennom til moren. Moren synes det er greit at 9-åringen er oppe til hun selv legger seg, da blir det ikke krangling. Men jeg tenker at barnet da ikke får den søvnen som trengs for noen i utvikling. Det at hun sover i sengen til moren er forsåvidt greit, men jeg tenker at det ikke er optimalt for en 9-åring når lillesøstern på snart 1,5 år også sover der? Hadde tenkt meg at det lett blir litt skriking osv i løpet av natten, at babyen våkner tidlig og at det dermed ikke blir en god natts søvn for 9-åringen. 

Vektoppgang har nok ikke med dødsfallet å gjøre, men kostholdet hos moren. Selv om moren ikke poster alt det sunne de spiser, så er det matbilder fra den kanten nesten daglig, iallfall minst 5 ganger i uka, så synes jeg får et visst inntrykk av hvordan de spiser. Sommeren 2014, da nevøen min fortsatt bodde hos moren til daglig, men hele sommerferien var hos broren min, så gikk han ned 5 kg på de ukene uten at broren min og samboeren hans var så veldig strikte med is/ godteri/ brus osv. De kiloene kom på igjen omtrent like raskt utover høsten da han var tilbake hos moren, men borte igjen nå han nå bor hos far. 

Det med kosthold har jeg ikke tenkt å legge meg borti, er mer det med leggetid, lekser og grensesetting jeg synes moren hadde trengt litt hjelp til aller først. 

Likte forslaget om å nevne til moren at jeg stadig ser at niesen min poster bilder litt vel sent, og se hva slags respons jeg får på det. Hun bor dessvere 3,5 timer unna med bil, så er ikke bare å stikke innom henne for en prat, men vi har ellers en veldig god tone, så burde egentlig gå bra å nevne det her for henne en gang jeg likvel snakker med moren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...