AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Kan jeg be om celleprøve hos fastlegen? Selvom jeg kun er 19 (blir 20 i år), og ikke er 25? Vet at kvinner mellom 25 og 69 år for innkallelse til celleprøve. Men for alt jeg vet kan det være jeg har det, selvom jeg ikke er i den alderen. Jeg vil bare få det ut av verden. Noen som vet om dette er mulig? takk på forhånd:) Anonymkode: 8d19b...21e
ajarRun Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 Hvorfor vil du det? Hvis du ikke er syk vil du øke dødeligheten dersom du går til kontroller... Bortkastet tid og penger.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Hvorfor vil du det? Hvis du ikke er syk vil du øke dødeligheten dersom du går til kontroller... Bortkastet tid og penger. Seriøst? Hvordan økes dødelighet ved å kontrollere og ta tester? Er vel heller motsatt.... Anonymkode: 700cf...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 Dra til fastlegen og få en henvisning til gynekolog Anonymkode: 8b277...66a
ajarRun Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Hvordan økes dødelighet ved å kontrollere og ta tester? Er vel heller motsatt.... Anonymkode: 700cf...4d4 Ta feks mammografi, der blir man behandlet mye oftere dersom man går oftere, men dødeligheten går ikke ned. Man blir rett og slett behandlet for noe som ikke ellers ville vært et problem. Det finnes fantastisk gode studier på dette, så nå har du noe å bryne deg på i kveld! Se feks på denne: http://www.bmj.com/content/345/bmj.e7191 Ingen reduksjon i dødelighet, men man blir behandlet mer. All behandling har som kjent bivirkninger. Du reduserer livskvaliteten ved å gå til legen i hytt og pine. Dra når du er syk. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 11 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvorfor vil du det? Hvis du ikke er syk vil du øke dødeligheten dersom du går til kontroller... Bortkastet tid og penger. Fordi jeg vil utelukke at jeg har det. Det er jo en grunn til at mange oppdager kreften for sent, fordi de ikke sjekker seg og symptomene ofte kommer sent ut i sykdommen, noe som fører til større sjanse for spredning. - Ts Anonymkode: 8d19b...21e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 8 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Ta feks mammografi, der blir man behandlet mye oftere dersom man går oftere, men dødeligheten går ikke ned. Man blir rett og slett behandlet for noe som ikke ellers ville vært et problem. Det finnes fantastisk gode studier på dette, så nå har du noe å bryne deg på i kveld! Se feks på denne: http://www.bmj.com/content/345/bmj.e7191 Ingen reduksjon i dødelighet, men man blir behandlet mer. All behandling har som kjent bivirkninger. Du reduserer livskvaliteten ved å gå til legen i hytt og pine. Dra når du er syk. Som brystkreftpasient som har fått fjernet og forebygget kreft, kan jeg berolige deg med at dødeligheten ikke kommer av mammografi men av nedsatt immunforsvar under cellegiftbehandling. Det er med andre ord ikke undersøkelsen i seg selv som er dødelig. Selv går jeg ofte til undersøkelser for at evt endringer skal plukkes opp tidligere enn om jeg ikke var til undersøkelser. Kjenner dessuten til flere som døde unødig tidlig i livet fordi de unngikk legeundersøkelser som pesten. Kanskje du skulle foreta en liten realitetsorientering før du uttaler deg? Bare et godt råd. Anonymkode: 700cf...4d4
Epleskall Skrevet 17. mars 2016 #9 Skrevet 17. mars 2016 Jeg tok min første celleprøve som 16-åring ettersom det er mye kreft i familien. Etter noen år fikk jeg ny fastlege, og han ville ikke at jeg skulle ta flere før jeg var fylt 25. Han begrunnet dette med at prøven i seg selv kunne forårsake celleendringer på unge kvinner, og at dette er noe av grunnen til at man først kalles inn etter fylte 25 år. Den gangen ble prøven foretatt ved å skrape (?) av en prøve, mens i dag tas den på en litt annen måte, så vidt jeg har skjønt. ikke mitt felt dette her, men jeg vil altså tro du får ta prøven. Dersom det er en risiko for at prøven vil kunne fremprovosere celleendringer, slik jeg fikk det forklart, vil du opplyses om dette. Men det er som sagt mulig den risikoen ble redusert av at de startet med nye prosedyrer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå