AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Jeg har selv migrene, og nå begynner venninnen min å si at hun har hatt migrene hele denne uken. Jeg spurte hvordan det var for henne, så sa hun at hun hadde smerter midt på hodet, at det hadde startet hver morgen og sluttet på kvelden alle dagene denne uken. Jeg mener at dette ikke er migrene ettersom at det ikke bare stopper opp og starter igjen hele tiden. Noen formeninger? Selv blir jeg sint når andre mener de har migrene, når de mest sannsynlig egentlig ikke har det. Anonymkode: 3e336...7f0 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 Jeg har kronisk migrene, daglige anfall og det har jeg hatt i lang tid. Det kommer om morgenen og forsvinner om kvelden. Er utredet ja! Men du mener vel at nevrologene tar feil og du vet best? Ikke alle er like, ikke alle har anfall som er akkurat som dine anfall. Selvfølgelig kan det hende at venninnen din har en annen type hodepine men da burde du lytte til henne og gi henne råd, f.eks be henne komme seg til legen så hun kan få rett diagnose. Anonymkode: 62a6e...657 21
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 Det høres ut som du TS har fasiten på hvordan migrene føles? Anonymkode: 37ed4...92a 13
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kronisk migrene, daglige anfall og det har jeg hatt i lang tid. Det kommer om morgenen og forsvinner om kvelden. Er utredet ja! Men du mener vel at nevrologene tar feil og du vet best? Ikke alle er like, ikke alle har anfall som er akkurat som dine anfall. Selvfølgelig kan det hende at venninnen din har en annen type hodepine men da burde du lytte til henne og gi henne råd, f.eks be henne komme seg til legen så hun kan få rett diagnose. Anonymkode: 62a6e...657 Jeg spør om dette fordi jeg er i tvil men samtidig fordi jeg tror hun kan ha noen annen form for hodepine som hun kan få medisin på. Jeg vet ikke med deg, men når jeg har migrene klarer jeg ikke å bruke mobilen eller vær der det er mye støy eller lage mye støy, men det gjør hun. Jeg blir mistenksom på slikt når hun er en person som kan finne på mye for å få oppmerksomhet. Hun sier hun bare har vært til en lege og snakket om det, men jeg tror det ligger noe annet bak det. Anonymkode: 3e336...7f0
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 Jeg pleier å få anfall utover formiddagen, som varer til kvelden. Med en gang ungene er i seng, virker det som om smertene letter. Andre ganger kommer det på ettermiddag, og varer hele kvelden og gjerne helt til morgenen. Våkner ofte med migrene, men etter jeg har unnagjort et dobesøk og kanskje dusj, evnt frokost om jeg klarer å spise, så er migrenen borte. Jeg er utredet. Har kronisk migrene, men også kronisk tensjonshodepine, som igjen gjør det noe vanskelig for meg å skille disse to - jeg kan nemlig ha dem samtidig. Da får jeg mye smerter i midten av hodet, som et bånd rundt hele hodet, samt bak det ene øyet, ut mot tinningen og et stykke over øret. Ang. skjermtid med migrene, så kan dette gå helt fint. Det er ikke alltid mine anfall går utover denslags (men stort sett så tåler jeg skjermtid (og lyder) dårlig), men heller appetitten (jeg blir fryktelig kvalm) eller synet generelt (aura). Anonymkode: 6ae48...c89 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier å få anfall utover formiddagen, som varer til kvelden. Med en gang ungene er i seng, virker det som om smertene letter. Andre ganger kommer det på ettermiddag, og varer hele kvelden og gjerne helt til morgenen. Våkner ofte med migrene, men etter jeg har unnagjort et dobesøk og kanskje dusj, evnt frokost om jeg klarer å spise, så er migrenen borte. Jeg er utredet. Har kronisk migrene, men også kronisk tensjonshodepine, som igjen gjør det noe vanskelig for meg å skille disse to - jeg kan nemlig ha dem samtidig. Da får jeg mye smerter i midten av hodet, som et bånd rundt hele hodet, samt bak det ene øyet, ut mot tinningen og et stykke over øret. Ang. skjermtid med migrene, så kan dette gå helt fint. Det er ikke alltid mine anfall går utover denslags (men stort sett så tåler jeg skjermtid (og lyder) dårlig), men heller appetitten (jeg blir fryktelig kvalm) eller synet generelt (aura). Anonymkode: 6ae48...c89 Jeg ble fortalt av min lege at man alltid har smerter bak øyet under migreneanfallet, men min veninne har ikke smerte bak øyet i det hele tatt.. TS Anonymkode: 3e336...7f0
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble fortalt av min lege at man alltid har smerter bak øyet under migreneanfallet, men min veninne har ikke smerte bak øyet i det hele tatt.. TS Anonymkode: 3e336...7f0 Om man har øyemigrene ja. Det finnes forskjellige typer migrene. Mange fastleger har ikke peiling dessverre. Anonymkode: 62a6e...657 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør om dette fordi jeg er i tvil men samtidig fordi jeg tror hun kan ha noen annen form for hodepine som hun kan få medisin på. Jeg vet ikke med deg, men når jeg har migrene klarer jeg ikke å bruke mobilen eller vær der det er mye støy eller lage mye støy, men det gjør hun. Jeg blir mistenksom på slikt når hun er en person som kan finne på mye for å få oppmerksomhet. Hun sier hun bare har vært til en lege og snakket om det, men jeg tror det ligger noe annet bak det. Anonymkode: 3e336...7f0 Jeg har hatt migrene så mye og i forskjellig grad/styrke at jeg i blant kan bruke mobile. Har migrene her og nå, bruker mobilen. Sitter i stua med svakt lys, solbriler og helt stille. Ikke tv på. Har ikke medisin som fungerer på meg så må bare takle det. Men kan selvfølgelig hende at du har rett, at hun vil ha oppmerksomhet el noe. Eller kanskje hun er mye anspent for tiden og har hodepine pga det. Vanskelig å vite. Anonymkode: 62a6e...657 1
Jolene Skrevet 17. mars 2016 #9 Skrevet 17. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble fortalt av min lege at man alltid har smerter bak øyet under migreneanfallet, men min veninne har ikke smerte bak øyet i det hele tatt.. TS Anonymkode: 3e336...7f0 Det stemmer ikke alltid nei. Har slitt med migrene i over 10 år, aldri hatt smerter bak øynene som du beskriver. Det finnes forskjellige typer migrene, så det er høyst individuelt hvordan det oppleves. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #10 Skrevet 17. mars 2016 TS, du kan lese litt her ang diverse migrener som er offisielt. http://ihs-classification.org/en/02_klassifikation/02_teil1/01.01.00_migraine.html Det er også listet opp andre primære hodepiner, samt sekundære. Alle kriteriene som må oppfylles står også her. Det er denne boka nevrologene bruker for å stille diagnose. Og som nevnt tidligere i tråden, fastleger har ingen anelse om dette feltet. Dem tror både ditt og datt som er feil. Anonymkode: 44e55...dcc
malla1992 Skrevet 17. mars 2016 #11 Skrevet 17. mars 2016 Jeg kan ha litt vondt i hodet i noen dager før jeg plutselig får migrene anfall å havner på sykehuset. Da får jeg som regel morfin
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 17. mars 2016 #12 Skrevet 17. mars 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv migrene, og nå begynner venninnen min å si at hun har hatt migrene hele denne uken. Jeg spurte hvordan det var for henne, så sa hun at hun hadde smerter midt på hodet, at det hadde startet hver morgen og sluttet på kvelden alle dagene denne uken. Jeg mener at dette ikke er migrene ettersom at det ikke bare stopper opp og starter igjen hele tiden. Noen formeninger? Selv blir jeg sint når andre mener de har migrene, når de mest sannsynlig egentlig ikke har det. Anonymkode: 3e336...7f0 Jeg tenker at opplevelse av smerte og smerteterskel varierer fra person til person. Det samme gjør evnen til å beskrive hvor smerten sitter og hvordan den oppleves. Nå får vi høre hvordan din venninne sin smerte føles via deg. Kanskje hun har beskrevet den mer detaljert eller med andre ord til legen sin. Kanskje legen vet bedre hvilke spørsmål han/hun skal stille. Det blir flere usikkerhetsmomenter her. Migrene kan vel også arte seg på forskjellige måter? Min mening er at dette er opp til legen til venninnen din å vurdere, ikke meg Jeg ble dog nysgjerrig: Hvorfor blir du sint når andre mener at de har migrene? Hvordan kan du vite at de mest sannsynlig ikke har det? Er det slik at du oppfatter det som at de "misbruker" begrepet migrene?
Gjest marizz Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Vil bare informere om at "du" har vært på radioen igår Var et slags program der de leste opp noen tråder fra kvinneguiden, så skulle du eksperter(lege og en annen fyr) svare på det. De lo en del av at du hisset deg opp men det virket som om programlederen følte med deg, mens den ene eksperten ikke kunne skjønne problemet. Legen anbefalte deg å be veninnen din om å gå til legen. Tenkte det var morsomt at du fikk vite det
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #14 Skrevet 22. mars 2016 7 minutter siden, marizz skrev: Vil bare informere om at "du" har vært på radioen igår Var et slags program der de leste opp noen tråder fra kvinneguiden, så skulle du eksperter(lege og en annen fyr) svare på det. De lo en del av at du hisset deg opp men det virket som om programlederen følte med deg, mens den ene eksperten ikke kunne skjønne problemet. Legen anbefalte deg å be veninnen din om å gå til legen. Tenkte det var morsomt at du fikk vite det Du tuller? Selv synes jeg det er irriterende når noen erklærer seg selv som ekspert på området kun fordi de har fått en diagnose og mener de er berettighet til å si hvem som oppfyller diagnosekriteriene og hvem som ikke gjør det. Du bør heller råde henne til å gå til lege for å få en faglig vurdering. Anonymkode: bb037...714 1
Gjest marizz Skrevet 22. mars 2016 #15 Skrevet 22. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du tuller? Selv synes jeg det er irriterende når noen erklærer seg selv som ekspert på området kun fordi de har fått en diagnose og mener de er berettighet til å si hvem som oppfyller diagnosekriteriene og hvem som ikke gjør det. Du bør heller råde henne til å gå til lege for å få en faglig vurdering. Anonymkode: bb037...714 Hæ? Sikker på at siterte rett? Om det virkelig var til meg så var jeg seriøs med kommentaren min, og jeg sa bare det ekspertene på radioen sa
minister-mio Skrevet 22. mars 2016 #16 Skrevet 22. mars 2016 Hvordan påvirker det deg om hun har migrene eller ikke?
Lykkehjerte Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 19 minutter siden, marizz skrev: Vil bare informere om at "du" har vært på radioen igår Var et slags program der de leste opp noen tråder fra kvinneguiden, så skulle du eksperter(lege og en annen fyr) svare på det. De lo en del av at du hisset deg opp men det virket som om programlederen følte med deg, mens den ene eksperten ikke kunne skjønne problemet. Legen anbefalte deg å be veninnen din om å gå til legen. Tenkte det var morsomt at du fikk vite det Fantastisk! Med radioen, mener jeg, hehe!
Gjest marizz Skrevet 22. mars 2016 #18 Skrevet 22. mars 2016 Et øyeblikk siden, Lykkehjerte skrev: Fantastisk! Med radioen, mener jeg, hehe! Hahah, ja! Nesten så jeg var redd for at jeg skulle bli lest opp
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #19 Skrevet 22. mars 2016 23 minutter siden, marizz skrev: Hæ? Sikker på at siterte rett? Om det virkelig var til meg så var jeg seriøs med kommentaren min, og jeg sa bare det ekspertene på radioen sa Kun det første var rettet til deg. Jeg burde vel ha understreket det. Anonymkode: bb037...714
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #20 Skrevet 22. mars 2016 Ja, "du" var på P3 i går Kommentaren fra den mannlige personen var "hva så"? Hva så om hun har/ikke har migrene? Be henne gå til lege. Ferdig snakka. Anonymkode: 57031...7fd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå