Gå til innhold

P piller tenåring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dattera mi på 16år sier hun skal starte på ppiller, fordi hun ikke orker å ha mensen lenger. Jeg og mannen mi har prøvd å fraråde dette, ved å si det er dumt osv siden hun ikke har et seksualliv(Som vi vet om). Jenta sier at hun kommer til å gjøre dette uansett, vi vil ikke at hun skal gjøre det, da vi tenker at det er skadelig og påføre unødvendige hormoner. Kan vi stoppe henne fra å starte på ppiller?

Anonymkode: 4636e...22c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dattera mi på 16år sier hun skal starte på ppiller, fordi hun ikke orker å ha mensen lenger. Jeg og mannen mi har prøvd å fraråde dette, ved å si det er dumt osv siden hun ikke har et seksualliv(Som vi vet om). Jenta sier at hun kommer til å gjøre dette uansett, vi vil ikke at hun skal gjøre det, da vi tenker at det er skadelig og påføre unødvendige hormoner. Kan vi stoppe henne fra å starte på ppiller?

•  

Nei.

Anonymkode: fd285...3f3

• Liker 8
Skrevet

Nei det kan dere ikke. Hun er helsemessig juridisk myndig.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skal dere stoppe henne? Jeg startet på pillen da jeg var 14, med velsignelse av foreldrene min. Mensen var bare for vondt. Hadde ikke sex før flere år etter. Ser ingen grunn til at dere skal hindre henne med mindre dere har en sykdoms historie i familien som skulle tilsi det.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hvorfor hindre henne? Legen vil jo hjelpe henne med å finne de pillene som er best for henne. Hun kan også bytte merke om hun ikke tåler et spesifikt merke så godt. Smertefulle menstruasjoner kan bli så mye bedre ved ppille bruk.

Om hun i så fall har et sexual liv er det ikke da bedre at hun er beskytta enn at hun skulle risikere å bli uønsket gravid? Jeg ser bare fordeler med at hun ønsker å bruke piller. Hadde det vært min datter hadde jeg støtta henne i det. Dattera deres 16 år tross alt 

Endret av Mearrasámi
  • Liker 4
Skrevet

For alt dere vet har hun tidenes heftigste seksualliv. Det siste barn vil er vel å diskutere sex med sine foreldre, så det er bare bra hvis hun tar ansvar. Syns ikke dere skal prøve å stoppe henne. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du laget 2 tråder om det samme?

Anonymkode: 11815...897

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på p-piller (minipille) da jeg var 13, på grunn av menstruasjon. 

Jeg var jomfru til jeg var 21. Så lenge hun følger bruksanvisning, ikke er røyker og ikke har arvelighet som legen synes er høyrisiko, så sier jeg at dere ikke skal blande dere. 

Anonymkode: ced0e...f61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres mer fornuftig og bedre informert ut enn foreldrene sine. Gratuler dere selv med å ha oppdratt en fornuftig jente.

Anonymkode: b2fcd...693

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor begynne først nå og ikke da hun ble kjønnsmoden? Jada, det kan hende hun ikke ble det før nylig, men jeg kan tenke meg det ikke er tilfellet. Hun er nok å vifter litt med stjerten for å kjenne på hva kvinnelivet har å by på.

Anonymkode: 17745...d6c

Gjest Castielz
Skrevet

Norsk jente på 16 år?
Selvsagt har hun sex.
Få henne på piller, og lær henne hvor viktig det er med kondomer.

AnonymBruker
Skrevet

16 år og orker ikke å ha mensen lengre, haha! Det er også en unnskyldning å bruke for å få seg p-piller. Ikke vær dumme, selvfølgelig skal hun ha p-piller fordi hun skal ha sex! Minipillen er et fint sted å starte isåfall og må tas til så og si samme tidspunkt hver dag for å ikke bli gravid. Vil hun ikke ha disse fordi hun kan glemme å ta de, ja da har dere hvert fall svar på hvorfor hun vil begynne. 

Anonymkode: 5b6b6...205

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

16 år og orker ikke å ha mensen lengre, haha! Det er også en unnskyldning å bruke for å få seg p-piller. Ikke vær dumme, selvfølgelig skal hun ha p-piller fordi hun skal ha sex! Minipillen er et fint sted å starte isåfall og må tas til så og si samme tidspunkt hver dag for å ikke bli gravid. Vil hun ikke ha disse fordi hun kan glemme å ta de, ja da har dere hvert fall svar på hvorfor hun vil begynne. 

Du virker passe dum selv. Jeg begynte på p-piller som femtenåring for å slippe mensen pga. kjempekraftige blødninger og smerter. Var jomfru til jeg var 19.

• Liker 10
Skrevet

Her var det mange griser, gitt. Ute og "kjenner hva kvinnelivet har å by på", du liksom.

Og svaret er nei, dere kan ikke det da hun er over helserettslig myndlighetsalder. Skjønner hvordan dere tenker, men her er det på tide å la jenta bestemme selv. Helsesøster på skolen har kontroll på dette. :tommel:

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

•  

Nei, dere verken kan eller skal stoppe henne fra å starte med p-piller. 
I tillegg til å regulere mensen, er hun sikret mot graviditet den dagen (og den kommer snart, hvis det ikke allerede har skjedd) hun begynner å være seksuelt aktiv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dere kan ikke stoppe henne. Hun kan selv gå til lege eller helsesøster for å få resept. 

Hvor lurt det er å begynne med hormonprevensjon for å ikke få menstruasjon er en annen sak. Dere kan ikke gjøre stort annet enn å gi deres mening, helsepersonell opplyser om bivirkninger osv. 

Anonymkode: 880e6...2c4

Skrevet

Nei, og å gjøre det er avskyelig. Forøvrig er dere dårlig informert, P-piller er ufarlige og å kutte ut mensen er en god ide og også ufarlig.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker passe dum selv. Jeg begynte på p-piller som femtenåring for å slippe mensen pga. kjempekraftige blødninger og smerter. Var jomfru til jeg var 19.

Naturens gang:) smertestillende er en fin ting. Alle klarer ikke å vente til de er 19. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Naturens gang:) smertestillende er en fin ting. Alle klarer ikke å vente til de er 19. 

Det virker altså både på ekstremt sterke smerter (har endimetriose) og på blødninger som er så kraftige at man ikke kan gå ut av huset uten å blø igjennom både tamponger og bind? Og på anemi som følger av stort blodtap? Slutt å uttale deg om ting du ikke vet noe om takk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha, så morsom du er! Jeg ble dratt med til legen av min mor som krevde p-piller til meg da jeg var 14 ;) Fordi hun orket ikke å hente meg på skolen hver gang jeg hadde mensen og lå gråtende i fosterstilling på gulvet. 

Forøvrig anbefaler jeg absolutt alle fruktbare kvinner å gå på pilla, helst minipilla, for å slippe mensen. Hvorfor ha mensen når man kan slippe? 

Min datter skal også få p-piller med en gang hun ønsker. Da har man kontroll, kan utsette om man skal noe spesielt, og mindre smerter + mindre blødninger. I tillegg er det innarbeidet den dagen hun starter å ha sex. 

Anonymkode: fec61...090

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...