Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på 8 år, som nå i løpet av de 2-3 siste ukene har fått en forferdelig ånde.

Han har ikke hatt det tidligere, og vi var på en vanlig kontroll hos tannpleier på nyåret, hvor tenner og alt så fine ut.

Vi pusser tennene hans morgen og kveld, og kostholdet hans er normalt. Og hygiene/renslighet ellers er vi også nøye med.

Jeg merker det særlig godt mens vi f.eks gjør lekser sammen. Om jeg sitter nært han, så lukter det rart av hele gutten. Først skjønte jeg ikke hvor lukta kom i fra, men oppdaget at det kom fra munnen.

Det lukter STERKT og jeg klarer ikke å finne ut hvorfor, eller hvordan vi blir kvitt det.

Norn råd?

Anonymkode: d8bb3...793

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mandlene?

Anonymkode: a2f65...227

• Liker 1
Skrevet

Mandler eller sukkersyke ?

Skrevet

Sjekk mandlene. Hadde det samme selv som barn. Det samlet seg visstnok matrester i små "lommer" bak mandlene, men påfølgende bakterier etc. 

Fjernet mandlene og så forsvant problemet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikker barnet mye melk?

Anonymkode: 0188e...410

AnonymBruker
Skrevet

Bruker barnet tanntråd regelmessig?

Anonymkode: 1e427...9c6

Gjest Genevieve
Skrevet

Få sjekket mandlene, svelget og de falske mandlene hos lege/øre-nese-hals-spesialist. 

Gjest Genevieve
Skrevet

Ørebetennelse kan også lukte

Skrevet

Vår 8-åring får rævva ånde av dehydrering!! Han er ekstremt dårlig på å drikke VANN. 

Gjest Genevieve
Skrevet
1 minutt siden, Eighth Planet skrev:

Vår 8-åring får rævva ånde av dehydrering!! Han er ekstremt dårlig på å drikke VANN. 

Da er det noe annet galt også

Skrevet
1 minutt siden, Genevieve skrev:

Alt er sjekket, dette skjer kun når han ikke har drukket vann. Hvis ingen passer på kan han gå en hel dag på noen slurker. Så fort han får i seg vann forsvinner det.

Gjest Genevieve
Skrevet
Et øyeblikk siden, Eighth Planet skrev:

Alt er sjekket, dette skjer kun når han ikke har drukket vann. Hvis ingen passer på kan han gå en hel dag på noen slurker. Så fort han får i seg vann forsvinner det.

Merkelig

Skrevet
2 minutter siden, Genevieve skrev:

Merkelig

Ikke egentlig.
Kort oppsummert:
"When you become dehydrated, you do not produce as much saliva. The reduced cleaning action of the saliva allows bacteria to grow, causing bad breath."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Genevieve skrev:

Er da helt normalt å få en forferdelig ånde når man ikke har drukket nok vann. Merker det selv også når jeg har glemt å drikke på en stund. 

Anonymkode: 3b72d...e4e

Gjest Genevieve
Skrevet
Et øyeblikk siden, Eighth Planet skrev:

Ikke egentlig.
Kort oppsummert:
"When you become dehydrated, you do not produce as much saliva. The reduced cleaning action of the saliva allows bacteria to grow, causing bad breath."

Jeg tenker fordi kun vann i seg selv tørker ut slimhinnene i munnen. Men hvis du drikker vann med mat blir det ikke tørt på samme måte i etterkant. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er da helt normalt å få en forferdelig ånde når man ikke har drukket nok vann. Merker det selv også når jeg har glemt å drikke på en stund. 

Du kan ikke merke din egen ånde. Google "olfactory sense".

Anonymkode: 8458a...656

Skrevet

Har dere sjekket om barnet har sopp i munnen? 

Skrevet
3 minutter siden, Genevieve skrev:

Jeg tenker fordi kun vann i seg selv tørker ut slimhinnene i munnen. Men hvis du drikker vann med mat blir det ikke tørt på samme måte i etterkant. 

okay? dette ga meg liten mening. Det er bedre at han drikker "vann i seg selv" enn at han ikke drikker vann i det hele tatt. Hadde blitt forferdelig mett om jeg måtte spise hver gang jeg drakk! Poenget mitt var at ts sitt barn kanskje er dehydrert, uansett om det er vann/saft/juice/whatnot. Poengterte med at barnet vårt sliter med å få i seg nok væske, om jeg skal legge det fram ordrett.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke merke din egen ånde. Google "olfactory sense".

Neivel, forklar gjerne hvordan jeg kan kjenne at det lukter forferdelig av min egen munn når jeg puster da :ler:

Velger heller å tro på lukten jeg kjenner fremfor en tilfeldig ab på kg altså. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neivel, forklar gjerne hvordan jeg kan kjenne at det lukter forferdelig av min egen munn når jeg puster da :ler:

Velger heller å tro på lukten jeg kjenner fremfor en tilfeldig ab på kg altså. 

Bare le du, men de som virkelig sliter med dårlig ånde merker ikke lukten selv. Det kan være mange grunner til den dårlige ånden fra barnet og hvis de åpenbare tingene er utelukket må man ta turen til legen. Det er ikke vanlig at et barn sliter med dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...