AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Jeg trenger litt tips til hvordan jeg kan roe ned et angstanfall når det først kommer. Jeg sliter med fobisk angst, spesielt angst for lukkede rom, som kino, buss og lignende. Jeg er egentlig mer redd for å besvime og lage en scene, enn selve rommet. Jeg får da hjertebank, følelse av å besvime så må holde meg fast, blir rastløs, sliter med å puste rolig og tørr i munnen. Så tenker ikke på tips til hvordan bli kvitt dette, men hvordan komme seg ut av anfallet når det først kommer! Anonymkode: 2e7c7...89c
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 har du prøvd mindfullness og meditasjon? Da kan du prøve å se for deg noe du liker, når du får anfallet. Lukk øynene, fokuser på pusten, pust rolig inn med nesen og rolig ut med munnen, se for deg at du puser inn rosa skyer. Så ser du for deg at du er på et sted du liker, slapp helt av. Pust inn, pust ut. Ikke tenk på det du er redd, lukk øynene, fokuser på pusten... Når du vinner over kontrollen over pusten, har du kontroll over kroppen - og dermed lettere å takle angstanfallet. Av og til kan det å distrahere seg og hjelpe, f.eks. kan du ha en avtale om å ringe en venn om anfallet oppstår. Anonymkode: 2cea2...b69
Gjest Glidelås Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 Denne appen her er helt fantastisk bra! Den har forskjellige lydspor, for forskjellige angsttilstander. Alt fra angsfølelse til panikkanfall. Jeg bruker mest den for panikkanfall. Da prater en kvinne rolige og sakte til deg, og sier alt du trenger å høre under et anfall. Prøv den, den er helt fantastisk. <3https://play.google.com/store/apps/details?id=com.excelatlife.panic
Gjest Glidelås Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 (endret) "Panic assistance" tror jeg de lydsporene heter. De er virkelig gode og nyttige! Endret 17. mars 2016 av Glidelås
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 Snakk til deg selv, inni deg. Si "det er ikke farlig, det er bare litt ubehagelig og det går over." Gjenta til du roer deg. Eller du kan telle sakte nedover fra f.eks 100 til anfallet gir seg. Anonymkode: 61cdc...321
Jannemo Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Hei! Jeg syns det er veldig effektivt med en enkel og grei pusteøvelse når jeg kjenner hjertebanken komme. Rimelig simpelt: Finn en behagelig stilling, prøv å senke skuldrene og pust: Dypt innpust med nesen i 4 sek - Utpust via munnen i 4 sek. Jeg har også skjønt at innimellom er det greit å bare kjenne på følelsen når jeg blir redd. Da erkjenner jeg den, puster og så lar den forsvinne etterhvert når jeg er rolig igjen. For hvis jeg gang på gang blir stresset fordi jeg blir redd, kommer det ofte opp flere ting på lista over ting å bekymre seg over - og vips ble alt mye større enn det trengte å bli. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger litt tips til hvordan jeg kan roe ned et angstanfall når det først kommer. Jeg sliter med fobisk angst, spesielt angst for lukkede rom, som kino, buss og lignende. Jeg er egentlig mer redd for å besvime og lage en scene, enn selve rommet. Jeg får da hjertebank, følelse av å besvime så må holde meg fast, blir rastløs, sliter med å puste rolig og tørr i munnen. Så tenker ikke på tips til hvordan bli kvitt dette, men hvordan komme seg ut av anfallet når det først kommer! Anonymkode: 2e7c7...89c Jeg vet ikke helt om dette hjelper, men jeg prøver å tenke at angstanfallet ikke er noe farlig, og klarer på et vis å overbevise meg selv om at det er angsten som snakker når jeg f.eks tror jeg skal besvime. Noen ganger føles det faktisk nesten bedre etterpå. Jeg prøver å ikke kjempe imot angsten,om du skjønner? Det hjelper også veldig å sitte nær utgangen, slik at jeg rekker å komme litt unna folk når selve angstanfallet står på, så jeg slipper at folk blir bekymret for meg. Og å kunne sette fra meg tingene, ha det åpent rundt halsen (sjal og slikt kan trigge/forsterke angsten hos meg). Det jeg også minner meg selv på,men det er mer før/etter angsten, er alle de jeg kjenner som har angst hvor det ikke synes utenpå.Og så håper jeg at det også gjelder meg Ellers hjelper det å fokusere på en ting,altså flytte fokus fra meg selv. Gjerne noe jeg synes er fint i et rom. Dette ble litt blanding av ting jeg gjør i forbindelse med angsten- ikke bare selve angstanfallet. For meg er det så nært knyttet sammen at det er vanskelig å skrive om bare det ene. Det er jo individuelt hva som hjelper for den enkelte,men håper noe var nyttig for deg og ikke bare babbel! Anonymkode: 32638...090
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 (Jeg er ikke ts) kjente et gryende anfall. Grusomt som alltid. Hjalp å puste, som en over skrev. Hjalp litt altså, det kommer et nytt et nå. Hjelp Anonymkode: fd05b...e07
Eighth Planet Skrevet 17. mars 2016 #9 Skrevet 17. mars 2016 (endret) Jeg pleier å skrive ned følelsene i en dagbok (app med kode). Da pleier det som regel å gi seg. Jeg hadde det mye verre før. Ikke le nå, men denne er ganske bra (method 1 og method 2):http://www.wikihow.com/Calm-Yourself-During-an-Anxiety-Attack Ellers bruker jeg meditasjon og turer i naturen for å roe kroppen og tankene i hverdagene. Holder angsten mer balansert. Kjenner den fortsatt, den er bare ikke veldig hemmende. Endret 17. mars 2016 av Eighth Planet glemte noe
Gjest carmabell Skrevet 18. mars 2016 #10 Skrevet 18. mars 2016 Har du mulighet så hjelper det ofte å ta seg litt frisk luft og komme seg litt vekk. Kan også hjelpe å puste i firkant hvis du vet hva det er? Se for deg et stort kvadrat, så følger du linjene og puster dypt inn i hvert hjørne og dypt ut i hver linje.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #11 Skrevet 18. mars 2016 4 timer siden, Eighth Planet skrev: Jeg pleier å skrive ned følelsene i en dagbok (app med kode). Da pleier det som regel å gi seg. Jeg hadde det mye verre før. Ikke le nå, men denne er ganske bra (method 1 og method 2):http://www.wikihow.com/Calm-Yourself-During-an-Anxiety-Attack Ellers bruker jeg meditasjon og turer i naturen for å roe kroppen og tankene i hverdagene. Holder angsten mer balansert. Kjenner den fortsatt, den er bare ikke veldig hemmende. Du har ikke angst Anonymkode: e4a9c...353
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #12 Skrevet 18. mars 2016 For meg hjelper meditasjon og mindfulness. Bruker det i det daglige. Så kommer et angstanfall, så bare lukker jeg øynene og puster dypt og rolig. Og da kommer jeg i meditativ tilstand med en gang, og det roer seg. Anonymkode: 5ee7d...ad0 1
Eighth Planet Skrevet 18. mars 2016 #13 Skrevet 18. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke angst Anonymkode: e4a9c...353 Åjaaa, du er en sånn som har det verre enn alle andre og ingen har hatt det så ille som deg Det kunne ikke falt deg inn at jeg har overvunnet den verste angsten? At jeg nå faktisk kan åpne døren, gå ut med søpla, sjekke posten, ta telefoner eller gå ut av huset og snakke med folk. At jeg nå ikke hyperventilerer av de minste tankene. At jeg nå slipper medisiner. Husk at folk er forskjellige, og takler ting forskjellig. Jeg ga MITT tips angående angst. Kommentaren din var smakløs. 2
Kajal Skrevet 18. mars 2016 #14 Skrevet 18. mars 2016 Det hjelper å puste dypt og sakte, spesielt å sukke eller gjespe (hvis man får til det). Det hjelper å bevege seg litt, slik at man får blod ut i de store musklene (det er blod-/oksygentilførselen til hjernen som gjør at du føler deg svimmel), man kan flekse på lår- og rumpemusklene hvis man ikke kan reise seg. Det hjelper å minne seg selv på at det ikke er farlig, og akseptere at slik er det nå - men om ikke lenge vil det gå over. Det hjelper å minne seg selv på at selv om det verste man kan tenke seg skjer - så overlever man faktisk det også. Det kan også hjelpe å distrahere seg selv med lydbok, musikk eller å lese nyheter eller lignende på mobilen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå