AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Søskenbarnet mitt er bipolar, type 2 (hun får altså ikke psykoser, men er mer depressiv). Hun og mannen kan ikke få barn på naturlig vis, og IVF-forsøkene har til nå gått veldig dårlig... Kan de adoptere, når hun er bipolar? Hun fungerer ikke godt i hverdagen. Hun jobber mellom 0-50%, og sliter med både tvangstanker og angst, i tillegg til svingningene mellom depresjon og hypomani. Jeg synes det er litt tvilsomt at de i det hele tatt planlegger barn når jeg ser hvordan hun sliter med å ta vare på seg selv.. Men ser legen dette..? Og hva sier evt et adopsjonsbyrå til slikt? Anonymkode: d49d6...acd
Gjest GulSol Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 De burde ikke få lov, men vet ingenting konkret.. Ved denne diagnosen synes jeg det burde finnes regler for hvem som kan få barn og ikke.. Det virker som et utrolig egoistisk valg av søskenbarnet ditt.
Kontormus Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 Jeg vet heller ingenting om dette, men om diagnosen hennes er kjent er det heller tvilsomt om hun er aktuell til adopsjon.
Antoinette Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 Nei, jeg tror ikke personer med slike dokumenterte diagnoser får adoptere og slik bør det være. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 3 minutter siden, Antoinette skrev: Nei, jeg tror ikke personer med slike dokumenterte diagnoser får adoptere og slik bør det være. Men det er greit at de får barn via egen fødsel? Anonymkode: b8bd6...222
Antoinette Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Nei, men det byr jo på problemer at mentalt syke får barn.
goodbye_kitty Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 Her står det noe om det. Siterer: Sitat Dersom man i Norge ønsker å adoptere et barn fra utlandet, stiles en søknad om dette til det lokale sosial- eller barnevernkontor. Søknaden registreres, og det iverksettes en utredning av søkernes egnethet. Etter å ha intervjuet søkerne og vurdert deres egnethet, konkluderer kommunen med en begrunnet tilråding, enten positiv eller negativ. Tilrådingen sendes til Bufetats regionkontor sammen med annen dokumentasjon. Bufetat avgjør deretter spørsmålet om forhåndsgodkjenning. Dette gjøres ved å vurdere sosialrapport, egenerklæring om helse, legeerklæring, politiattest osv. Til Bufetat i hver region er det knyttet en rådgivende lege. Bare der de foreliggende helseopplysninger gir berettiget tvil om søkerne har tilstrekkelig god helse, legges saken frem for denne legen. I praksis gjelder dette ca. 10 % av sakene. I slike tilfeller vurderer rådgivende lege, på bakgrunn av foreliggende dokumentasjon, om søkerne har god fysisk og psykisk helse i et 15 – 20-årsperspektiv, noe som er en forutsetning for å få forhåndsgodkjenning for adopsjon av barn fra utlandet
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 4 timer siden, Antoinette skrev: Nei, jeg tror ikke personer med slike dokumenterte diagnoser får adoptere og slik bør det være. Jeg syns det er litt snevert. moren min er bipolar, og greit hu har ikke vært en god mor. Men søsteren min som også er bipolar, og har hatt det svært vanskelig, fungerer utmerket som mor. Det var et vendepunkt i livet hennes da hun fikk en sønn, hun fikk en god og stabil jobb og god hun tok imot hjelp til å lære seg om seg selv. Nå er hun alenemor for to gutter, og de har det veldig bra selv om hun har en diagnose. Folk glemmer kanskje at vi har fått et veldig godt apparat som hjelper de siste ti åra, og det er på tide med en en ny forståelse av psykisk syke. Fler og fler med bipolar lidelse fungerer godt under utdanning osv Anonymkode: d295b...b1b 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå