Gå til innhold

Jeg trenger litt hjelp her.

Fremhevede innlegg

Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg skal av div grunner være med en ung mor med to barn på 3 og 5 år i helgene framover. Moren går på skole og jobber iblant for sin onkel når hun kan. Hun har stram økonomi. Jeg kan ikke spørre henne om dette fordi hun er stolt og vil klare seg selv,hvilket det står stor respekt av.

Likevel så vil jeg ha med noe til barna når vi møtes. Dette er greit for moren,men hun vil ikke ta mot penger og jeg vil ikke støte henne ved å tilby/spørre heller.

Hva trenger barn på den alderen nå,og hva ønsker de seg?? Det er først og fremst hva de trenger jeg tenker mest på. Sånt som mødre må kjøpe uansett?

Men vil gjerne også ha forslag til leker osv. Har selv barnebarn,men ikke på samme alder,og som regel gir jeg da penger til foreldrene pluss bøker til barnebarnet. 

Så,kan dere vær snill å fortelle hva dere ville satt pris på å få til barna? Dette er en gutt og en jente,om det har noe å si. 

Tenker bruke fra 500-1500 på hver,men vil se an reaksjonen til moren så hun ikke syns det blir for mye(tenker på at hun ikke syns det blir "veldedighet") Tar gjerne mot innspill på dette også. 

Det vi vil komme til å gjøre er å gå på skogsturer,på lekeplasser og ellers være utendørs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Blomsterert skrev:

Jeg skal av div grunner være med en ung mor med to barn på 3 og 5 år i helgene framover. Moren går på skole og jobber iblant for sin onkel når hun kan. Hun har stram økonomi. Jeg kan ikke spørre henne om dette fordi hun er stolt og vil klare seg selv,hvilket det står stor respekt av.

Likevel så vil jeg ha med noe til barna når vi møtes. Dette er greit for moren,men hun vil ikke ta mot penger og jeg vil ikke støte henne ved å tilby/spørre heller.

Hva trenger barn på den alderen nå,og hva ønsker de seg?? Det er først og fremst hva de trenger jeg tenker mest på. Sånt som mødre må kjøpe uansett?

Men vil gjerne også ha forslag til leker osv. Har selv barnebarn,men ikke på samme alder,og som regel gir jeg da penger til foreldrene pluss bøker til barnebarnet. 

Så,kan dere vær snill å fortelle hva dere ville satt pris på å få til barna? Dette er en gutt og en jente,om det har noe å si. 

Tenker bruke fra 500-1500 på hver,men vil se an reaksjonen til moren så hun ikke syns det blir for mye(tenker på at hun ikke syns det blir "veldedighet") Tar gjerne mot innspill på dette også. 

Det vi vil komme til å gjøre er å gå på skogsturer,på lekeplasser og ellers være utendørs.

Når mor har dårlig økonomi, vil jeg tro at barna ikke er vant til å få mye.  Dvs. at de vil sette pris på alt, ikke bare leker. 

Om du skal være sammen med dem over tid kan du kjøpe "mindre" ting for her gang, så virker det ikke for overveldende på moren.  Jeg ville ha kjøpt f.eks kule luer til dem første gang.   Så ville jeg sett og lyttet, funnet ut mer om hva de trenger.  Da er du sikkert kommet noe nærmere mor også. 

Syns du tenker helt riktig.  Man må ta store hensyn.

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet
10 minutter siden, Zienna skrev:

Når mor har dårlig økonomi, vil jeg tro at barna ikke er vant til å få mye.  Dvs. at de vil sette pris på alt, ikke bare leker. 

Om du skal være sammen med dem over tid kan du kjøpe "mindre" ting for her gang, så virker det ikke for overveldende på moren.  Jeg ville ha kjøpt f.eks kule luer til dem første gang.   Så ville jeg sett og lyttet, funnet ut mer om hva de trenger.  Da er du sikkert kommet noe nærmere mor også. 

Syns du tenker helt riktig.  Man må ta store hensyn.

Takk! Det var til hjelp,for var usikker her. Tenkte jo ikke så langt som at jeg kan "fiske opp"litt når vi er sammen! Det er jo det smarteste! Da tar jeg med luer jeg faktisk. 

Skrevet
4 minutter siden, Blomsterert skrev:

Takk! Det var til hjelp,for var usikker her. Tenkte jo ikke så langt som at jeg kan "fiske opp"litt når vi er sammen! Det er jo det smarteste! Da tar jeg med luer jeg faktisk. 

:)  Så bra at jeg kunne være til hjelp.  Masse lykke til! 

Gjest Blomsterert
Skrevet

Det var du ja: -))) Takk for det!

AnonymBruker
Skrevet

Hva med noen fine bøker? Hakkebakkeskogen eller noe annet "klassisk"? 

Anonymkode: 12b34...b75

AnonymBruker
Skrevet

I den alderen er jo duplo veldig stas, og noe de kan leke med sammen. Ellers er nok alltid klær velkomment. Da ville jeg ha kjøpt fine klær på Lindex, HM eller kapp AHL - ikke dyre butikker, da det blir litt "in your face".

Anonymkode: 03565...f78

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg tror jeg hadde valgt å kjøpe ting relatert til de aktivitetene dere skal på. Lue, fleecejakke og regnjakke er supert, og alt kan kjøpes til en grei pris på HM ol. Lommelykt, grillpinner, termos og sitteunderlag er alltid kjekt å ha med på tur, og dette er også ting som ikke trenger å koste all verden. Det finnes jo "leker" å få kjøpt som dere kan ta med på tur, fiskestang trenger heller ikke koste så mye, men som gir mye glede hos barn. Fotball, forstørrelsesglass, insektsboks eller en liten barnekikkert er andre ting jeg kommer på i farta. Bøtte til å samle rumpetroll i, drage, hov osv. 

AnonymBruker
Skrevet

vårlue, regnvotter, spader, uteleker, ting realert til det dere skal.. Tursekk.. osv. Små duplo\legoekser koster ikke all verdens..

Om moren har stram økonomi ville jeg handlet ting de kan bruke i bhg, hjemme og på tur med deg.. praktiske ting som mor kanskje syns er vanskelig å kjøpe selv på en gang. Nå snart er det jo vårsko\joggesko de vil trenge.. I tillegg har mange butikker salg på dette, og da kan du jo nevne at du så at det var salg der og der og vil spandere på de.. (Så kanskje ikke mor ser på det som veledighet, men heller lurt å handle på for eksempel salg) Gmax har billige vikingsko nå, og skoringen kommer vel snart med to par for prisen av ett, som de har hvert år.

Anonymkode: a0cdc...9cb

Skrevet

Mtp turer, hva med ullundertøy? Det kan jo brukes året rundt og er skikkelig godt å ha. 

Eller; hva med en liten tursekk? 

Er det gutter eller jenter? 

Hvis det er jenter så er Frozen og prinsesse Sofia veldig populært. 

AnonymBruker
Skrevet

En god utedress som barna blir med og velger? Disney filmer? kansje en netflix abonnement for et år? Har ei datter selv, og noen ganger er det kjempe deilig å slappe av mens hun koser seg med tven. 

Så er det ik alltid leker som trengs, hva med god deilig hjemmelagd mat? Barn elsker å grise og bake! hjemmelagd pizza som de blir med å sette på fyll? Samtidig kommer de til å ha det kjempe morsomt :)  Barn setter stor pris på kos og kvalitetstid :) 

Som du nevnte så skal dere være mye ute, pinnebrød? marshmallows + kakao? 

Kos dere <3

Anonymkode: b86d8...1ca

Skrevet (endret)

Blinkesko!

Edit: Oj, så du hadde et høyt budsjett: Blinkesko og sparkesykkel. Støvler og regnsett.

Endret av Lou Salome
Skrevet
23 minutter siden, Marillia skrev:

Jeg tror jeg hadde valgt å kjøpe ting relatert til de aktivitetene dere skal på. Lue, fleecejakke og regnjakke er supert, og alt kan kjøpes til en grei pris på HM ol. Lommelykt, grillpinner, termos og sitteunderlag er alltid kjekt å ha med på tur, og dette er også ting som ikke trenger å koste all verden. Det finnes jo "leker" å få kjøpt som dere kan ta med på tur, fiskestang trenger heller ikke koste så mye, men som gir mye glede hos barn. Fotball, forstørrelsesglass, insektsboks eller en liten barnekikkert er andre ting jeg kommer på i farta. Bøtte til å samle rumpetroll i, drage, hov osv. 

Det tenkte jeg også! Praktisk friluftsutstyr! (Og det er jo ganske dyrt og dermed sikkert ikke høyt prioritert)

Skrevet

Et annet råd: Hvis du har grei økonomi og er litt eldre enn henne, har du kanskje venner, kollegaer og familie med grei økonomi som har barn. Spør om fine arveting, og ta det med/spør om hun vil motta. Jeg gir bort hauger med klær til en kollega (som ikke har dårlig råd, men det er fint med gjenbruk), og leker, bøker, sportsutstyr, sykler  osv er ikke noe problem for meg verken å få tak i brukt og gratis, eller å gi videre. Lettere for henne å motta når det er gratis for deg. Har fått senger, fine barneromslamper, ski, sykler, leker, bøker, spill, og klær i bøtter og spann. Tilby henne bare det fineste. Det er typiske hjertesukk i lunsjen på min jobb dette: Hvor kan vi levere fine leker og klær?

Gjest cheshirecat
Skrevet (endret)

@Blomsterert Er de samme kjønn? Skal den største starte på skole til høsten? Tenker at om de er samme kjønn har kanskje nr2 endel arveklær etter nr1 og da ville jeg gå for ting som sliten hurtig; ytterdresser, sko. Om den eldste starter skole er nye skoleklær, penal osv aktuelt. P.S: veldig fin tanke, alle mødre setter pris på at noen tenker på barna våre, uansett hvor stolte vi måtte være 😉

Endret av cheshirecat
AnonymBruker
Skrevet

Snart er vel støvelsesongen i full gang over hele landet? På Europris har de billige, kule støvler i helt ok kvalitet. Så kan du snuse opp hvilken størrelse ungene trenger og se om støvler kan være aktuell gave :) 

Men pass på å gi 'unyttige' ting innimellom/sammen med det fornuftige. De fleste som ikke vil ha hjelp (som du sa om henne) kan reagere negativt om du kler opp barna fra topp til tå om du skjønner. Du ser nok hva slags leker ungene kan ha bruk for :)

Anonymkode: 64a26...12d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men pass på å gi 'unyttige' ting innimellom/sammen med det fornuftige. De fleste som ikke vil ha hjelp (som du sa om henne) kan reagere negativt om du kler opp barna fra topp til tå om du skjønner. Du ser nok hva slags leker ungene kan ha bruk for :)

Anonymkode: 64a26...12d

Dette tenker jeg også. Hvis jeg hadde kledd opp barna mine til en dag i skogen med deg og de hadde kommet hjem med nye uteklær, hadde jeg nok lurt på hva du syntes var galt med det de hadde på seg fra før. Og kanskje også om du syntes jeg var en dårlig mor siden jeg tydeligvis ikke var i stand til å kle barna mine etter forholdene.

Jeg tenker derfor at det i hvert fall i starten kan være bedre å kjøpe ting ungene IKKE har fra før, sånn at det ikke føles som at du erstatter tingene deres med noe bedre? Heller holde deg til litt unødvendige, men gøyale friluftsrelaterte ting som fiskestenger, forstørrelsesglass osv til du får litt mer følelse for hva moren kunne sette pris på?

Anonymkode: 4857d...d09

AnonymBruker
Skrevet

En kul/artig caps til hver av dem hadde kanskje vært gøyalt for dem å få? Det finnes det masse av på de vanlige klesbutikkene, men jeg ville først sjekket med mor hvilke superhelter etc de liker da det ofte er bilder fra disse + eventuelle kule filmer som er på disse da. 

Ellers kjøpte vi selv en boks på en lekebutikk som inneholder ting man kan blåse digre såpebobler med (som man kan ta hånden inni med uten at den sprekker). Denne pakken står det at man må ha en slags pumpe til selv da, men om du kjøper dette i tillegg så tror jeg det hadde vært veldig stas for dem. Det finnes også en del batteridrevne såpeboble-apparater som er håndholdte og kule (særlig dersom de får hver sin). Kjøper du dette ville jeg nok lagt ved en ekstra stor pakke med batteri til mora. ;)

En bok til hver av dem er nok også praktisk. Det kan vare lenge. Kommer litt an på hvor godt man treffer da. ;) 

Anonymkode: 0caca...57a

Gjest Blomsterert
Skrevet
4 timer siden, cheshirecat skrev:

@Blomsterert Er de samme kjønn? Skal den største starte på skole til høsten? Tenker at om de er samme kjønn har kanskje nr2 endel arveklær etter nr1 og da ville jeg gå for ting som sliten hurtig; ytterdresser, sko. Om den eldste starter skole er nye skoleklær, penal osv aktuelt. P.S: veldig fin tanke, alle mødre setter pris på at noen tenker på barna våre, uansett hvor stolte vi måtte være 😉

Ja,tenkte på klær,men vet liksom ikke om 5-åringer vil være med å bestemme hva slags for tiden? Selv om de er så små så har de vel bestemte meninger om farger,motiv osv. Vet ikke om foreldre lar de få et ord med i laget? :-) ikke at de får bestemme,men du skjønner?

Tenkte også på skolesaker! Men møter de nå først til helgen,tar med noen kule luer og noe godt å ha med på tur. Så får jeg friske opp litt. :-)

Gjest Blomsterert
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kul/artig caps til hver av dem hadde kanskje vært gøyalt for dem å få? Det finnes det masse av på de vanlige klesbutikkene, men jeg ville først sjekket med mor hvilke superhelter etc de liker da det ofte er bilder fra disse + eventuelle kule filmer som er på disse da. 

Ellers kjøpte vi selv en boks på en lekebutikk som inneholder ting man kan blåse digre såpebobler med (som man kan ta hånden inni med uten at den sprekker). Denne pakken står det at man må ha en slags pumpe til selv da, men om du kjøper dette i tillegg så tror jeg det hadde vært veldig stas for dem. Det finnes også en del batteridrevne såpeboble-apparater som er håndholdte og kule (særlig dersom de får hver sin). Kjøper du dette ville jeg nok lagt ved en ekstra stor pakke med batteri til mora. ;)

En bok til hver av dem er nok også praktisk. Det kan vare lenge. Kommer litt an på hvor godt man treffer da. ;) 

Anonymkode: 0caca...57a

Ja,det var dette med superhelter osv ja: -D det er sånt jeg må fiske opp: -)

Takk for ideen! Det så jo veldig morsomt ut! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...