Gå til innhold

Kan de tvinge meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan NAV eller psykolog tvinge meg til å ta medisiner? 

Jeg har sosial angst og depresjon. 
Går til psykolog.

Medisinene gjør meg flat og fjern. Jeg kjenner at jeg må grine, men får det ikke til. Medisinene jobber imot meg, ikke med meg. 
Klarer ikke mer. Sluttet på tablettene for noen måneder siden. Verken fastlegen eller psykologen vet det. Begge har kommentert at jeg har blitt bedre og mener det er tablettene. Det er det ikke, for jeg tar de ikke. 
Problemet er at jeg har sluttet på egenhånd før. Da de fikk vite om det, fordi de sa jeg hadde blitt bedre også fant de ut at jeg hadde sluttet, også måtte jeg start på de igjen. 

Kan de tvinge meg? 
Er redd for at NAV kan se på det som at jeg ikke er samarbeidsvillig.. At jeg ikke vil bli frisk. Men det er bevist to gang nå at jeg er dårligere med medisinene, og det går fremover uten tablettene! Er redd for at psykologen skal kaste meg ut, og si til NAV at jeg nekter å motta behandling. Medisiner er ikke riktig for meg, jeg vil jobbe med problemene, ikke medisinere de vekk. 

Vurderer å bare ta de ut og late som at jeg tar dem.
Vurderer å late som at jeg skal trappe ned, fordi jeg føler det er for mye (er på 25 mg egentlig), også få det ned til 5 mg, late som at det er perfekt for meg. Slik at jeg slipper å ha så mange esker med tabletter liggende. 

Anonymkode: 00dc2...039

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så lenge du er en voksen og myndig person kan de ikke det. Men du bør jo snakke med legen din om hvordan disse medisinene virker. Kanskje er det doseringen som er feil, eller så finnes det alternativer du ikke får slike bivirkninger av.

Er det slik at du har blitt bedre uten å ha tatt medisinen er jo det bra. Men ikke glem at enkelte mentale problemer kan ha sin årsak i ubalanse i kroppen, som medisin kan bedre. Om dette gjelder deg vet jeg selvfølgelig ikke.

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt bestemmer du hvilken medisiner du skal ta. All medisinsk behandling er basert på informert samtykke. Trekk tilbake samtykket så slipper du behandlingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan nevne at første gangen så truet psykolog med å kontakte NAV. Slik at jeg mister støtten, får et inntrykk av at det er medisiner eller økonomisk hjelp. 

Samtidig så har fastlegen nå fraskrevet seg ansvaret ang medisiner. 
Det er nå psykologens ansvar. Fastlegen sa noe om at psykologen tok kontakt og ba om at hun skulle ta seg av medisiner. For første gangen var det fastlege som skrev ut medisinene, begynte så hos psykolog, sluttet på egenhånd ved å si ifra til fastlege, ikke psykolog. 
Så fant psykologen det ut og kontaktet fastlege bak min rygg og ba meg om å begynne på medisiner igjen. 

Hva skal jeg gjøre?! 
Har avlyst ukens time for jeg føler det er feil behandler for meg. Vurderer sterkt å bytte psykolog. Hvordan går jeg frem? 
Skal avvente psykologtime til etter Påske, for jeg vet hun skal ha ei uke ferie fra og med neste Mandag. 
Bestiller en fastlegetime i morgen og tar det derifra. Vet ikke om fastlegen kan hjelpe meg med psykolog bytte...

- Trådstarter

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det slik at behandlingen TS får av psykolog er en del av en aktivitetsplan hun har fått godkjent av NAV. Klart man kan bestemme selv hvilke medisiner man vil ta eller ikke, men problemet blir jo hvordan NAV ser på det når de får tilbakemelding fra psykologen. Om man da oppfattes som om man ikke følger den avtalte aktivitetsplanen, ville man muligens indirekte tvinges fordi man ellers kunne miste økonomisk støtte. Det er slik jeg leser problemstillingen.

Har dessverre ikke noe godt svar til deg TS, håper noen vet! :hug:

Anonymkode: 1cd8c...841

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ingen kan tvinge deg, da må det fattes tvangsvedtak. Kjenner en som fikk utskrevet antidepressiva, han tok de ikke, hadde opprinnelig en fysisk autoimmun sykdom, men han sa heller aldri at han ikke brukte pillene. Hentet de bare ut på apoteket. Han var også redd for at nav kunne bruke det mot han.

Endret av Atea
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å ta medisinene så lenge de ikke har fattet et tvangsvedtak mot deg. 

Jeg vil likevel ikke anbefale deg å avgjøre dette på grunnlag av "råd" du får i dette forumet. Det er en grunn til at legen har forskrevet disse medisinene til deg og mener du at de ikke er riktig for deg er det viktig at du tar det opp med ham/henne. 

Du kan få legen til å ta et serumspeil av deg. Den måler konsentrasjonen av virkestoffet i hjernen. I dette tilfellet vil det være de hormonene som utskilles i hjernen som kan reguleres med dine antidepressiva. Dette kan de måle både med og uten bruk av antidepressiva, så kan du få et svar på om disse medikamentene faktisk har en effekt på deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Medisinene har ikke gitt meg noe positivt. 
Jeg er villig til å prøve andre, før jeg avskriver medisiner som en behandlingsmetode. 

Listen over negative ting er lang, positive virkninger er kun én ting; Jeg blir for fjern og flat til å bry meg. 
Men, det er også negativt. Jeg har tatt meg selv i å gå over veien uten å se meg for. For jeg er så fjern og flat at jeg bryr meg ikke. Blir jeg påkjørt så bryr jeg meg ikke. 
Dette var da jeg var oppi høy dose. 

Eneste grunnen til at jeg går der, er på grunn av NAV.
Slik føler jeg det nå ihvertfall. Blir bare sykere og sykere. Hun nevner NAV hele tiden, hvis jeg ikke møter opp så mister jeg støtten, hvis jeg ikke følger behandling så mister jeg støtten. Nevner det hele tiden, føler hun hinter til at hun har makten og kan kontakte NAV slik at jeg mister støtten og må flyte hjem igjen. Det å flytte hjem er uaktuelt på grunn av problemer i hjemmet. 

Jeg vil bli frisk! Jeg vil jobbe med problemene, ikke medisinere dem vekk. For den dagen jeg slutter på medisinene så er jeg tilbake til start. 

- trådstarter

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan NAV eller psykolog tvinge meg til å ta medisiner? 

Jeg har sosial angst og depresjon. 
Går til psykolog.

Medisinene gjør meg flat og fjern. Jeg kjenner at jeg må grine, men får det ikke til. Medisinene jobber imot meg, ikke med meg. 
Klarer ikke mer. Sluttet på tablettene for noen måneder siden. Verken fastlegen eller psykologen vet det. Begge har kommentert at jeg har blitt bedre og mener det er tablettene. Det er det ikke, for jeg tar de ikke. 
Problemet er at jeg har sluttet på egenhånd før. Da de fikk vite om det, fordi de sa jeg hadde blitt bedre også fant de ut at jeg hadde sluttet, også måtte jeg start på de igjen. 

Kan de tvinge meg? 
Er redd for at NAV kan se på det som at jeg ikke er samarbeidsvillig.. At jeg ikke vil bli frisk. Men det er bevist to gang nå at jeg er dårligere med medisinene, og det går fremover uten tablettene! Er redd for at psykologen skal kaste meg ut, og si til NAV at jeg nekter å motta behandling. Medisiner er ikke riktig for meg, jeg vil jobbe med problemene, ikke medisinere de vekk. 

Vurderer å bare ta de ut og late som at jeg tar dem.
Vurderer å late som at jeg skal trappe ned, fordi jeg føler det er for mye (er på 25 mg egentlig), også få det ned til 5 mg, late som at det er perfekt for meg. Slik at jeg slipper å ha så mange esker med tabletter liggende. 

JA, de vil se på det som at du ikke er samarbeidsvillig fordi du motsetter deg behandling.

Jeg synes forøvrig det er fullstendig TÅPELIG å bare slutte å ta pillene dine istedefor å drøfte med legen din at du ikke vil gå på piller og prøve andre alternativer i stede, slik som andre voksne mennesker gjør. Det er fullstendig irrasjonelt og slik oppførsel viser jo tydelig at du kanskje ikke har like god kontroll over sykdommen som du tror du har. Det finnes mange behandlingsformer, men du vil ikke finne riktig behandlingsform for deg før du faktisk er ærlig med behandlerne dine.

Snakk med legen din, så finner dere ett alternativ på andre behandlingsformer enn piller. Når det gjelder helse og medisinering så vet faktisk de som har utdannelse i det betraktelig mye bedre enn deg.

Anonymkode: 9ea4c...317

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan nevne at første gangen så truet psykolog med å kontakte NAV. Slik at jeg mister støtten, får et inntrykk av at det er medisiner eller økonomisk hjelp. 

Samtidig så har fastlegen nå fraskrevet seg ansvaret ang medisiner. 
Det er nå psykologens ansvar. Fastlegen sa noe om at psykologen tok kontakt og ba om at hun skulle ta seg av medisiner. For første gangen var det fastlege som skrev ut medisinene, begynte så hos psykolog, sluttet på egenhånd ved å si ifra til fastlege, ikke psykolog. 
Så fant psykologen det ut og kontaktet fastlege bak min rygg og ba meg om å begynne på medisiner igjen. 

Hva skal jeg gjøre?! 
Har avlyst ukens time for jeg føler det er feil behandler for meg. Vurderer sterkt å bytte psykolog. Hvordan går jeg frem? 
Skal avvente psykologtime til etter Påske, for jeg vet hun skal ha ei uke ferie fra og med neste Mandag. 
Bestiller en fastlegetime i morgen og tar det derifra. Vet ikke om fastlegen kan hjelpe meg med psykolog bytte...

- Trådstarter

Hvis psykologen har fått ansvar for medisinene hadde jeg sluttet å ta dem tvert. Psykologer har for lite medisinsk kompetanse til å ha ansvar for medisiner.

Anonymkode: 16eef...269

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

JA, de vil se på det som at du ikke er samarbeidsvillig fordi du motsetter deg behandling.

Jeg synes forøvrig det er fullstendig TÅPELIG å bare slutte å ta pillene dine istedefor å drøfte med legen din at du ikke vil gå på piller og prøve andre alternativer i stede, slik som andre voksne mennesker gjør. Det er fullstendig irrasjonelt og slik oppførsel viser jo tydelig at du kanskje ikke har like god kontroll over sykdommen som du tror du har. Det finnes mange behandlingsformer, men du vil ikke finne riktig behandlingsform for deg før du faktisk er ærlig med behandlerne dine.

Snakk med legen din, så finner dere ett alternativ på andre behandlingsformer enn piller. Når det gjelder helse og medisinering så vet faktisk de som har utdannelse i det betraktelig mye bedre enn deg.

Anonymkode: 9ea4c...317

Les mine innlegg om igjen.

- trådstarter 

Skrevet

Hvor gammel er du, trådstarter?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Million skrev:

Hvor gammel er du, trådstarter?

19. Har det noe å si?

- trådstarter 

Skrevet

Du bør si det som det er ,kanskje de kan finne bedre medisin som faktisk funker for deg.

Skrevet (endret)

Jeg synes du har en bra plan med å ta kontakt med fastlegen. Dere kan vurdere om du eventuelt skal prøve en annen medisin. Ta også opp bekymringen i forhold til NAV, og hvordan du føler samarbeidet med psykologen er. Er det psykiater eller psykolog du går til? En psykolog skal ikke ha ansvar for medisinering.

Endret av Hactar
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

19. Har det noe å si?

- trådstarter 

Det kan ha noe å si, fordi helsepersonell som er mye eldre og mer erfaren enn deg, kanskje vet best når det kommer til behandling av den typen lidelse du har. Jeg skjønte at du var veldig ung da jeg leste dette med at du "ikke vil flytte hjem igjen", da skjønte jeg at det ikke var lenge siden du flyttet for deg selv og sannsynligvis var veldig ung. Og det er du. Du er bare fire år eldre enn mitt eget barn, og jeg får veldig vondt av deg og situasjonen du er i. Du er så ung, og for bare et par år siden var du for et barn å regne.

Hvis du synes medisinen du har fått virker avflatende og gjør deg fjern, spør om å få prøve noe annet, tilsvarende, som kanskje har en bedre virkning på deg. Ikke alle virker helt likt, og ikke alle medisinene har samme bivirkninger. Ikke gi deg, og be om å få prøve andre medisiner inntil du finner en som fungerer godt. Hvis det ikke lykkes etter gjentatte forsøk, ta det opp med legen igjen eller psykologen.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hactar skrev:

Jeg synes du har en bra plan med å ta kontakt med fastlegen. Dere kan vurdere om du eventuelt skal prøve en annen medisin. Ta også opp bekymringen i forhold til NAV, og hvordan du føler samarbeidet med psykologen er. Er det psykiater eller psykolog du går til? En psykolog skal ikke ha ansvar for medisinering.

Hun er psykiater, sier psykolog av uvane :P 

AnonymBruker
Skrevet

Behandleren din høres ut som et maktsykt menneske! Bytt ! 

Anonymkode: 26056...2b6

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medisinene har ikke gitt meg noe positivt. 
Jeg er villig til å prøve andre, før jeg avskriver medisiner som en behandlingsmetode. 

Listen over negative ting er lang, positive virkninger er kun én ting; Jeg blir for fjern og flat til å bry meg. 
Men, det er også negativt. Jeg har tatt meg selv i å gå over veien uten å se meg for. For jeg er så fjern og flat at jeg bryr meg ikke. Blir jeg påkjørt så bryr jeg meg ikke. 
Dette var da jeg var oppi høy dose. 

Eneste grunnen til at jeg går der, er på grunn av NAV.
Slik føler jeg det nå ihvertfall. Blir bare sykere og sykere. Hun nevner NAV hele tiden, hvis jeg ikke møter opp så mister jeg støtten, hvis jeg ikke følger behandling så mister jeg støtten. Nevner det hele tiden, føler hun hinter til at hun har makten og kan kontakte NAV slik at jeg mister støtten og må flyte hjem igjen. Det å flytte hjem er uaktuelt på grunn av problemer i hjemmet. 

Jeg vil bli frisk! Jeg vil jobbe med problemene, ikke medisinere dem vekk. For den dagen jeg slutter på medisinene så er jeg tilbake til start. 

- trådstarter

1. Psykologer kan ikke skrive ut medisiner. Kun leger og psykiatere kan gjøre det.

2. Bytt psykolog. En god psykolog lar deg ha medvirkning i behandlingsopplegget, hen truer ikke med sanksjoner. Du skal være trygg og stole på din psykolog. Det gjør du tydeligvis ikke.

3. Du kan også bytte fastlege om du føler for det. En fastlege som overlater medisinering til en psykolog hadde jeg ikke stolt på.

Jeg syns du skal opplyse til (neste?) fastlege og psykolog at disse medisinene ikke gjør deg noe godt. Det finnes flere typer medikamenter du kan ta og det er legens oppgave å finne alternativer. Jeg vil råde deg til å oppsøke en psykiater for vurdering av medisiner. Fastleger har etter min erfaring svært liten peiling på medisiner for psykiske sykdommer, spesielt leger av den eldre garde. 

Som andre sier, du kan ikke tvinges til å ta medisiner uten tvangsvedtak, og slik du forteller her ser det ut til at du er langt unna en sånn situasjon. Jeg tror det er bedre at du får en ny terapeut slik at du får jobbet med problemene dine. Det er en kjempefin innstilling. 

Anonymkode: 37467...843

Skrevet

Nei, det er veldig strenge protokoller og kriterier for tvangsmedisinering. Det er vanligst å tvangsmedisinere inneliggende pasienter i kort tid. NAV er ikke et sykehus eller et rettsorgan og kan ikke ilegge noen tvangsbehandling. Jeg har heller aldri opplevd selv eller hørt om noen som har mistet støtten fordi de ikke vil ta medisiner.

Selv har jeg konsekvent nektet å ta faste medisiner i ti år nå og tar det kun i korte perioder når det er helt nødvendig, som for eksempel når jeg ikke får sove over lang tid eller blir veldig deprimert eller psykotisk (noe jeg blir hvis jeg er deprimert lenge). Det betyr at jeg må leve med til tider voldsomme opp og nedturer, men det som har vært til mest hjelp er uansett kunst og uttrykksterapi og samtaler.

Men det som er riktig for en er kanskje ikke riktig for deg. Det du bør gjøre, er å diskutere med psykologen og fortrinnsvis også fastlegen din om medisinering er det beste for deg, for psykisk lidelse eller ikke, passer faktisk ikke medisiner for alle. Det er ikke sjeldent at bivirkningene overgår fordelene med psykofarmaka. Du bør vurdere, sammen med lege og psykolog om det finnes tilbud/behandlinger som passer deg bedre. Eventuelt også andre innenfor psykiatrien som du kan ha bedre utbytte av å snakke med, som klinisk sosionom eller psykiatrisk sykepleier. De er ofte en god støtte når det gjelder praktiske ting. Ville også vurdert å klage på psykologen din. Slik oppførsel er ganske enkelt ikke akseptabel, uansett om hun har "ditt eget beste" i tankene eller ei.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...