Gå til innhold

Utredning for adhd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt over dette tidligere men de siste månedene og dagene har jeg lest endel om emnet og jeg blir sikrere for hver dag at jeg har mange av symptomene på den stille typen adhd. 

Men jeg undres hvorfor ikke legen min eller folk rundt meg har foreslått for meg å bli testet for dette før? Jeg har jo ikke tenkt at det er adhd jeg kan ha, bare at jeg er ubrukelig som menneske som aldri får til noen ting selv om jeg vet at jeg har gode evner på mange områder. Jeg hadde ikke problemer som barn men begynte å slite på VGS da man skulle jobbe mer selvstendig med skolearbeid og ha mer ansvar for egen læring. Det sosiale samspillet har jeg aldri slitt med men jeg var ganske stille i klasserommet og mistet ofte fokus under samtaler, noe jeg fortsatt gjør.

Livet som voksen har vært kaos mildt sagt. Jeg har en onkel med adhd og jeg mistenker at mamma har adhd uten hyperaktivitet selv om dette er noe vi aldri har diskutert. 

Så nå lurer jeg på veien videre, jeg går til psykiater og lurer på om det er der jeg skal henvende meg først for å høre hva han tror om dette? Eller er fastlegen det riktige stedet i første omgang? Hjelp!

Anonymkode: eaea5...ace

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet at hos dps gjør de utredninger. Blir utredet der nå selv. 

Anonymkode: 61021...fa2

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tenkt over dette tidligere men de siste månedene og dagene har jeg lest endel om emnet og jeg blir sikrere for hver dag at jeg har mange av symptomene på den stille typen adhd. 

Men jeg undres hvorfor ikke legen min eller folk rundt meg har foreslått for meg å bli testet for dette før? Jeg har jo ikke tenkt at det er adhd jeg kan ha, bare at jeg er ubrukelig som menneske som aldri får til noen ting selv om jeg vet at jeg har gode evner på mange områder. Jeg hadde ikke problemer som barn men begynte å slite på VGS da man skulle jobbe mer selvstendig med skolearbeid og ha mer ansvar for egen læring. Det sosiale samspillet har jeg aldri slitt med men jeg var ganske stille i klasserommet og mistet ofte fokus under samtaler, noe jeg fortsatt gjør.

Livet som voksen har vært kaos mildt sagt. Jeg har en onkel med adhd og jeg mistenker at mamma har adhd uten hyperaktivitet selv om dette er noe vi aldri har diskutert. 

Så nå lurer jeg på veien videre, jeg går til psykiater og lurer på om det er der jeg skal henvende meg først for å høre hva han tror om dette? Eller er fastlegen det riktige stedet i første omgang? Hjelp!

Hadde du ikke noe problemer som barn,men først begynte å slite på VGS er det nok ikke ADHD du har. Det er jo en medfødt lidelse,og ikke noe man "får" senere i livet 

Anonymkode: c5f82...04e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du ikke noe problemer som barn,men først begynte å slite på VGS er det nok ikke ADHD du har. Det er jo en medfødt lidelse,og ikke noe man "får" senere i livet 

Dette er faktisk feil. Man kan av mange grunner ha adhd i barneårene uten å bli oppdaget.  Både fordi en har typen som arter seg annerledes enn den "typiske " men også fordi kunnskap om adhd var på et annet nivå før. Jeg klarte meg godt,  men kanskje mer dagdrømmende og stille sånn ytre sett,  enn de andre.  Begynte å slite på vgs. men ingen tok tak i det. Kom meg igjennom høyskoleutdanning med greie resultater,  men slet med indre uro. Har fått adhd diagnosen nå i voksen alder, når jeg egentlig skulle utredes for noe annet.  

Anonymkode: cabc3...e70

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at hos dps gjør de utredninger. Blir utredet der nå selv. 

Anonymkode: 61021...fa2

Jeg går i privat behandling så da må jeg uansett kontakte lege. Men merker jeg kvier meg veldig for å bestille time fordi jeg har hatt mye problemer med angst, depresjon og vært en del hos legen som voksen, men får vel bare hoppe i det. Hvordan opplever du utredningen?

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida er klar over at det ikke er noe man bare plutselig får. Men som sagt har jeg slitt veldig med voksenlivet og jeg har familiemedlemmer med adhd. Jeg kommer fra et veldig ryddig hjem med faste rammer og mye rutiner så det er nok derfor det ikke hadde blitt oppdaget også. I tillegg var det på den tiden ikke engang snakk om adhd og i hvertfall ikke blant stille og rolige jenter som satt fint ved pulten sin i klasserommet å aldri laget noe bråk. Jeg er også perfeksjonistisk anlagt og går alltid over ting mange ganger for å være sikker på at ting er korrekt.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er faktisk feil. Man kan av mange grunner ha adhd i barneårene uten å bli oppdaget.  Både fordi en har typen som arter seg annerledes enn den "typiske " men også fordi kunnskap om adhd var på et annet nivå før. Jeg klarte meg godt,  men kanskje mer dagdrømmende og stille sånn ytre sett,  enn de andre.  Begynte å slite på vgs. men ingen tok tak i det. Kom meg igjennom høyskoleutdanning med greie resultater,  men slet med indre uro. Har fått adhd diagnosen nå i voksen alder, når jeg egentlig skulle utredes for noe annet.  

Anonymkode: cabc3...e70

Takk for ditt innlegg, kjenner meg igjen her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...