Gå til innhold

Oppsagt, krav på dagpenger nav ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, S00l skrev:

Først og fremt. Du er nødt til å ta kontakt med NAV for å få rett svar her. Det er ingen andre som kan hjelpe deg på samme måte som de. Sørg for at du får snakket med saksbehandleren din.

Sånn generelt så er det slik at arbeidsgiver etter lov er pliktig å tilrettelegge for arbeidet du gjør så langt det er mulig. Det er ikke alltid slik at arbeidsgiver faktisk kan tilrettelegge.

Når det ikke er arbeid igjen, så er ikke det noe du er skyld i. Nedbemanning er du ikke skyld i.

Nedbemanning i din avdelig, med tilbud i en annen avdeling du takker nei til, det er din skyld.
(Finnes helt sikker unntak her)
 

Ellers er det kjempetrist å høre du blir mobbet på jobb. Er det ingen ansvarlige du kan snakke med? Mobbing på arbeidsplassen skal ikke forekomme. Nå er dette selvfølgelig lett for meg å si ettersom jeg ikke selv har opplevd det. Men snakk med en kollega, HR eller leder. Får så vondt i meg når jeg hører noen som faller utenfor.

Ta forøvrig kontakt med NAV allerede nå angående permiteringen din. Tror det skal meldes med en gang.

Takk for svar.

Nei, det er ingen,ingen verneombud o,l-de har prøvd å knekke meg ganske lenge. Hadde jeg fortalt, er jeg redd ingen hadde trodd meg. Spurte en tidligere kollega om hvorfor, hun sa det var fordi jeg var så flink, hadde en fin familie =??? ( ser på dem med mennesker med psykiske problemer ) 

Det ordner seg vel, er sykemeldt nå så venter med permitering ut mnd hvertfall,må høre med lege hva jeg skal gjøre.( Venter på psykolog)

Anonymkode: d6705...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, S00l skrev:

Kan godt mulig ta feil her :)

Det gjør du på en måte, ja.

Man får dagpenger i to år (104 uker) om beregningsgrunnlaget er mer enn 2 G. Har man tjent under dette får man i ett år (52 uker).

TS vil motta dagpenger i inntil to år. 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-n%C3%A5r-du-er-arbeidsledig--893

Anonymkode: 2f184...db1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at dagpengene regnes ut fra forrige likningsårs inntekt. 

 

Eventuelt gjennomsnittet av de siste tre årene, om dette blir gunstigere.

Anonymkode: 2f184...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Nei, det er ingen,ingen verneombud o,l-de har prøvd å knekke meg ganske lenge. Hadde jeg fortalt, er jeg redd ingen hadde trodd meg. Spurte en tidligere kollega om hvorfor, hun sa det var fordi jeg var så flink, hadde en fin familie =??? ( ser på dem med mennesker med psykiske problemer ) 

Det ordner seg vel, er sykemeldt nå så venter med permitering ut mnd hvertfall,må høre med lege hva jeg skal gjøre.( Venter på psykolog)

Anonymkode: d6705...014

Huff :( Har ikke noe annet å si enn dumme mennesker. :klem:

Jeg vet at sykemeldinger kan krysses av med at det arbeidsrelatert, men jeg vet ikke hva det vil ha å si at all.

Anbefaler uansett at du kontakter NAV ettersom du allerede er permitert med en dag i uken. Det kan få papirarbeidet i gang.

Håper det ordner seg for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, S00l skrev:

Anbefaler uansett at du kontakter NAV ettersom du allerede er permitert med en dag i uken. Det kan få papirarbeidet i gang.

 

Nei.

Arbeidstiden må være redusert med minst 50 % før TS kan søke dagpenger.

Anonymkode: 2f184...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, S00l skrev:

Godt å høre. Ikke meningen å bli så krass. Men de som henger på NAV for å henge der blir jeg så inderlig lei av og derfor så krass med en gang. Elsker sikkerhetsnettet vårt, men hater at det er så mange som misbruker det. Men ja. Det er 64% man får av det man har tjent. Ellers er det fem dagers karantene hvis du ikke har skyld i oppsigelsen og ikke kunne unngått den. Har du selv skyld i den, så er det minimum 12 uker. Kan faktisk ta lengre tid.

Det er 62,4% og tre dagers ventetid / karantene.

18 timer siden, S00l skrev:

Etter hva jeg har hørt så regner man det utifra inntekten man haddet det siste året og etter et år så har man jo ikke hatt lønnen sin fra arbeidet, men dagpenger fra NAV. Derav 64% fra fjorårets inntekt. Men jeg skal ikke si noe 100% sikker, jeg vet at jeg kjenner fikk mindre penger, men jeg vet jo ikke hele NAV historien hennes.

Kan godt mulig ta feil her :)

Det blir ikke gjort noen ny beregning etter et år, og du går derfor ikke ned i dagpenger etter et år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du selv er i skyld i oppsigelsen så kan du få karantene.

Anonymkode: 1cb7b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er så mange her med peiling, spør jeg her. ( Håper det er greit for ts )

Er blitt permitert og har jobb 2 dager i uken ( fra 3 dager i uken ) denne mnd og slik fortsetter det ut mai mnd-da blir jeg mest sannsynlig sagt opp. ( Er ikke arbeid igjen ). Har blitt sykemeldt nå, er deprimert og skal få hjelp fra psykolog i en periode. ( Slik vil jeg kunne fortsette et kangt arbeidsliv. ) Har sendt inn sykemelding, men det står at etter ett visst antall uker skal arbgiver tilrettelegge. Det går ikke,da arb stedet er hovedårsak til min depresjon. Dvs mobbing, orker ikke mer-og spør derfor om råd. Er det sik at jeg kan risikere 0 inntekt?

Anonymkode: d6705...014

Dersom sykmeldingen startet etter permitteringen har du bare rett på sykepenger for de dagene du faktisk ville vært på jobb. Det stemmer at arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge og avholde et dialogmøte med deg. Innen 8 uker må også legen din skrive noe om hvorfor du ikke kan være i arbeid. Dersom det er slik at det er arbeidsmiljøet som gjør at du er sykmeldt kan legen friskmelde deg til arbeidsformidling, slik at du blir sykmeldt i akkurat dette arbeidsforholdet, men kan søke på andre jobber. Når det er permittering og etter hvert oppsigelse inne i bildet blir det såpass komplisert at jeg ville tatt kontakt med NAV. Det er ikke alltid de samme som arbeider med sykmeldinger som med permitteringer og oppsigelser, så sørg for at du får snakke med noen som er sikre i sin sak. Skriv gjerne til NAV på nettsidene deres, da har du det ihvertfall skriftlig i tilfelle du får andre råd senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. mars 2016 at 1.20, S00l skrev:

Og etter et år går dagpengene enda mer ned og det blir vanskeligere og vanskeligere å skaffe seg jobb. For hvem vil ha en som har daffet rundt på staten et par år som ansatt i bedriften sin.

Søk dagpenger og start å søk jobber.

Dagpengene er nå samme beløp hele dagpengeperioden, da.

Anonymkode: a616f...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.3.2016 at 2.26, AnonymBruker skrev:

Henger på nav? Hvor henger de? Ser ikke folk der.....

Anonymkode: b35a5...b01

På vårt nav-kontor henger det mange. Spesielt hver torsdag hvor de får ekstra hjelp til jobbsøknader osv.

Anonymkode: 0abdd...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...