AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #1 Del Skrevet 15. mars 2016 Hei. Er sagt opp, 1 måned oppsigelsestid. Lest på nav sine sider at ved en oppsigelse så har man karantene ved søking av dagpenger, 12 uker.. Altså hele 3 måneder. Hva om jeg er skikkelig uheldig å ikke finner meg jobb, hvordan lever man da ? Leier leilighet, å huseier blir å kaste meg ut om jeg ikke har råd til husleie på 3 måneder, hva skal man leve av ? uten penger i 3 måneder kan man jo ikke kjøpe mat. Hvordan fungerer dette ? Anonymkode: 66edd...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #2 Del Skrevet 15. mars 2016 Karantenen er vel bare om du sier opp selv. Anonymkode: d9fc3...124 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 15. mars 2016 #3 Del Skrevet 15. mars 2016 Det er hvis du sier opp selv at du har så lang karantenetid. Hvis du er blitt sagt opp, så er karantenetiden noen få dager (3 dager, eller noe - orker ikke sjekke akkurat nå) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #4 Del Skrevet 15. mars 2016 Husk at dagpengene regnes ut fra forrige likningsårs inntekt. Anonymkode: a616f...640 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 15. mars 2016 #5 Del Skrevet 15. mars 2016 Men husk å kontakte NAV for å få hjelp og veiledning slik at du får meldt deg som arbeidssøker med en eneste gang du er blitt ledig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #6 Del Skrevet 16. mars 2016 "Hvis du selv er skyld i at du mistet jobben, og du ikke har en rimelig grunn, så blir ventetiden minst 12 uker." Dette står på nav sin hjemmeside om dagpenger. Anonymkode: 66edd...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #7 Del Skrevet 16. mars 2016 "Dagpengene utgjør omtrent 62,4 prosent av inntekten før skatt " Jeg tjente ganske så godt forgie år, 500 000 kr. Vil jeg få 62,4 prosent av det ? Synes det hørtes før godt til å være sant, leve på dagpenger trenger ikke være så dumt hvis man har hatt godt betalt, hehe. Anonymkode: 66edd...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #8 Del Skrevet 16. mars 2016 Forlenget ventetid Du må vanligvis vente i 12 uker før du får utbetalt dagpenger, når du selv har ansvaret for at du er blitt arbeidsledig. Dette gjelder hvis du har sluttet eller sagt opp arbeidet uten rimelig grunn, eller er avskjediget eller oppsagt fra stillingen din på grunn av forhold som du selv er skyld i. Kilde: NAV.no Anonymkode: 66edd...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 16. mars 2016 #9 Del Skrevet 16. mars 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det hørtes før godt til å være sant, leve på dagpenger trenger ikke være så dumt hvis man har hatt godt betalt, hehe. Og etter et år går dagpengene enda mer ned og det blir vanskeligere og vanskeligere å skaffe seg jobb. For hvem vil ha en som har daffet rundt på staten et par år som ansatt i bedriften sin. Søk dagpenger og start å søk jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #10 Del Skrevet 16. mars 2016 Allerede bynt med jobbsøking Ingen planer om å daffe på nav, men det var mer pengene jeg synes hørtes for godt ut til å være sant. Anonymkode: 66edd...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 16. mars 2016 #11 Del Skrevet 16. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Allerede bynt med jobbsøking Ingen planer om å daffe på nav, men det var mer pengene jeg synes hørtes for godt ut til å være sant. Anonymkode: 66edd...10d Godt å høre. Ikke meningen å bli så krass. Men de som henger på NAV for å henge der blir jeg så inderlig lei av og derfor så krass med en gang. Elsker sikkerhetsnettet vårt, men hater at det er så mange som misbruker det. Men ja. Det er 64% man får av det man har tjent. Ellers er det fem dagers karantene hvis du ikke har skyld i oppsigelsen og ikke kunne unngått den. Har du selv skyld i den, så er det minimum 12 uker. Kan faktisk ta lengre tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #12 Del Skrevet 16. mars 2016 1 time siden, S00l skrev: Og etter et år går dagpengene enda mer ned Nye regler? Anonymkode: 2f184...db1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 16. mars 2016 #13 Del Skrevet 16. mars 2016 Etter hva jeg har hørt så regner man det utifra inntekten man haddet det siste året og etter et år så har man jo ikke hatt lønnen sin fra arbeidet, men dagpenger fra NAV. Derav 64% fra fjorårets inntekt. Men jeg skal ikke si noe 100% sikker, jeg vet at jeg kjenner fikk mindre penger, men jeg vet jo ikke hele NAV historien hennes. Kan godt mulig ta feil her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #14 Del Skrevet 16. mars 2016 Henger på nav? Hvor henger de? Ser ikke folk der..... Anonymkode: b35a5...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 16. mars 2016 #15 Del Skrevet 16. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Henger på nav? Hvor henger de? Ser ikke folk der..... Anonymkode: b35a5...b01 Beklager at jeg tydligvis ikke formulerte meg godt nok for deg. Jeg er lei av de som lever på NAV uten grunn. Spesielt siden det skaper fordommer mot de som faktisk sliter. Henger på NAV var bare et uttrykk jeg hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #16 Del Skrevet 16. mars 2016 Siden det er så mange her med peiling, spør jeg her. ( Håper det er greit for ts ) Er blitt permitert og har jobb 2 dager i uken ( fra 3 dager i uken ) denne mnd og slik fortsetter det ut mai mnd-da blir jeg mest sannsynlig sagt opp. ( Er ikke arbeid igjen ). Har blitt sykemeldt nå, er deprimert og skal få hjelp fra psykolog i en periode. ( Slik vil jeg kunne fortsette et kangt arbeidsliv. ) Har sendt inn sykemelding, men det står at etter ett visst antall uker skal arbgiver tilrettelegge. Det går ikke,da arb stedet er hovedårsak til min depresjon. Dvs mobbing, orker ikke mer-og spør derfor om råd. Er det sik at jeg kan risikere 0 inntekt? Anonymkode: d6705...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 16. mars 2016 #17 Del Skrevet 16. mars 2016 Nei, bare 3 dager, men du burde registrere søknaden den dagen du blir arbeidsledig. Her er alt om dagpenger https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-n%C3%A5r-du-er-arbeidsledig--893 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 16. mars 2016 #18 Del Skrevet 16. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden det er så mange her med peiling, spør jeg her. ( Håper det er greit for ts ) Er blitt permitert og har jobb 2 dager i uken ( fra 3 dager i uken ) denne mnd og slik fortsetter det ut mai mnd-da blir jeg mest sannsynlig sagt opp. ( Er ikke arbeid igjen ). Har blitt sykemeldt nå, er deprimert og skal få hjelp fra psykolog i en periode. ( Slik vil jeg kunne fortsette et kangt arbeidsliv. ) Har sendt inn sykemelding, men det står at etter ett visst antall uker skal arbgiver tilrettelegge. Det går ikke,da arb stedet er hovedårsak til min depresjon. Dvs mobbing, orker ikke mer-og spør derfor om råd. Er det sik at jeg kan risikere 0 inntekt? Anonymkode: d6705...014 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 16. mars 2016 #19 Del Skrevet 16. mars 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Henger på nav? Hvor henger de? Ser ikke folk der..... Anonymkode: b35a5...b01 Når var du på NAV sist? Jeg har vært der ett par ganger det siste året og da krydde det av folk der. Gudene vet hva alle skulle gjøre det, men flesteparten snakket ikke veldig godt norsk for å si det mildt 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 16. mars 2016 #20 Del Skrevet 16. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden det er så mange her med peiling, spør jeg her. ( Håper det er greit for ts ) Er blitt permitert og har jobb 2 dager i uken ( fra 3 dager i uken ) denne mnd og slik fortsetter det ut mai mnd-da blir jeg mest sannsynlig sagt opp. ( Er ikke arbeid igjen ). Har blitt sykemeldt nå, er deprimert og skal få hjelp fra psykolog i en periode. ( Slik vil jeg kunne fortsette et kangt arbeidsliv. ) Har sendt inn sykemelding, men det står at etter ett visst antall uker skal arbgiver tilrettelegge. Det går ikke,da arb stedet er hovedårsak til min depresjon. Dvs mobbing, orker ikke mer-og spør derfor om råd. Er det sik at jeg kan risikere 0 inntekt? Anonymkode: d6705...014 Først og fremt. Du er nødt til å ta kontakt med NAV for å få rett svar her. Det er ingen andre som kan hjelpe deg på samme måte som de. Sørg for at du får snakket med saksbehandleren din. Sånn generelt så er det slik at arbeidsgiver etter lov er pliktig å tilrettelegge for arbeidet du gjør så langt det er mulig. Det er ikke alltid slik at arbeidsgiver faktisk kan tilrettelegge. Når det ikke er arbeid igjen, så er ikke det noe du er skyld i. Nedbemanning er du ikke skyld i. Nedbemanning i din avdelig, med tilbud i en annen avdeling du takker nei til, det er din skyld. (Finnes helt sikker unntak her) Ellers er det kjempetrist å høre du blir mobbet på jobb. Er det ingen ansvarlige du kan snakke med? Mobbing på arbeidsplassen skal ikke forekomme. Nå er dette selvfølgelig lett for meg å si ettersom jeg ikke selv har opplevd det. Men snakk med en kollega, HR eller leder. Får så vondt i meg når jeg hører noen som faller utenfor. Ta forøvrig kontakt med NAV allerede nå angående permiteringen din. Tror det skal meldes med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå