Gå til innhold

Barn som gråter og vil ha mer mat..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har et barn på 1 år og noen måneder. Og jeg har opplevd ved flere anledninger at barnet gråter (hylgriner) når det er tomt for mat, virker som barnet vil ha mer mat. Men får det ikke. Er ikke dette ganske unormalt? Skal ikke barn få mer mat hvis de viser tegn på at de vil ha mer? Fikk litt vondt av barnet. Fikk en snap her om dagen også hvor barnet satt og hylgråt og moren filmet barnet og en tom grøtbolle. Virker som barnet tydelig ikke var fornøyd med å være ferdig med kveldsmaten. Er dette vanlig eller ikke? Skal man gi barna mere mat hvis de sitter og gråter og vil ha mer? Får liksom så vondt av å se på det. Så vet jeg ikke om det er riktig eller galt.

Anonymkode: 9b9a7...3ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen har så stor apetitt og liker maten så godt at de kan spise seg overvektig. Man skal selvfølgelig ikke gi barn så mye mat de vil ha. Det er derfor flere og flere barn er overvektige i dag. Hun gråt nok bare siden hun synes det smakte så godt, IKKE på grunn av hun holdt på å sulte. 

• Liker 14
Skrevet (endret)

Selvfølgelig skal barnet få mere mat.

Hadde ett vennepar for mange år siden som ikke ga barnet mer mat enn det som sto på nan-esken og grøt-esken. De var livredde for at barnet skulle bli overvektig.

Nå idag er ene barnet deres voksen og overvektig likevel.

Jeg kjenner jeg koker over sånne foreldre altså. Si ifra at barn spiser forskjellig og at barnet hennes helt klart er mer sulten.

Endret av EvaLena
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Barn skal få spise seg mette! Man skal ikke sulte småunger bare pga mødrenes forfengelseshysteri og redsel for eventuell overvekt hos barn. Stakkars unge, helt tydelig sulten. Og moren synes det er morsomt og sender en snap av ungen??!

Jeg hadde enten laget litt mere grøt, eller jeg hadde gitt ungen en banan eller en most avokado etter at grøten var spist opp hvis ungen hadde vist tegn til at han ikke var mett.

Har selv to barn som alltid har fått spist seg mett, og de er slanke og ved god helse. 

Anonymkode: 24092...8bf

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn skal få spise seg mette! Man skal ikke sulte småunger bare pga mødrenes forfengelseshysteri og redsel for eventuell overvekt hos barn. Stakkars unge, helt tydelig sulten. Og moren synes det er morsomt og sender en snap av ungen??!

Jeg hadde enten laget litt mere grøt, eller jeg hadde gitt ungen en banan eller en most avokado etter at grøten var spist opp hvis ungen hadde vist tegn til at han ikke var mett.

Har selv to barn som alltid har fått spist seg mett, og de er slanke og ved god helse. 

Anonymkode: 24092...8bf

Ja det samme tenker jeg. Barn viser jo tegn på at de er mette ved å snu seg vekk og lukke munnen. Tror hun følger det som står på nan boksen og middagsglassene ja. Til lunsj kl 12 fikk barnet et midagsglass bare, gråt og viste tegn på at det ville ha mere da også, fikk ikke mere. Samme med kveldsmaten og den grøten. Det kan da ikke skade å lage litt mer grøt eller gi barnet en most banan tenker jeg..

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Roseh skrev:

Noen har så stor apetitt og liker maten så godt at de kan spise seg overvektig. Man skal selvfølgelig ikke gi barn så mye mat de vil ha. Det er derfor flere og flere barn er overvektige i dag. Hun gråt nok bare siden hun synes det smakte så godt, IKKE på grunn av hun holdt på å sulte. 

Ikke enig. Ikke når det gjelder en ettåring. Min gutt var trill rund i ettårsalderen. Da han var to-tre justerte vi litt hva vi serverte (mindre pasta, mer grønnsaker) fordi han fortsatt var helt i øvre normalvektskikt, men han fikk da spise seg mett! Nå er han fire og godt innenfor normalen, og vi tilpasser ikke lenger menyen spesielt med tanke på ham.

• Liker 6
Skrevet (endret)

:ler: Jeg hadde nok reagert for noen år siden, men etter at jeg fikk barn sjøl, som gråt når det var tomt uansett hvor mye han hadde spist, så vet jeg at noen barn bare er sånn. Det er trist, ja, men min eldste spiste til han spydde om han fikk lov :fnise: Han slutta med det ei stund før han ble ett da, tror jeg. Men ja..tom grøtskål (om det så var grøtskål nummer tre) var helt krise, i ca. et halvt minutt, 

Er det sånn at ungen får oppmålt mat og objektivt sett litt lite så skjønner jeg at du reagerer. Men jeg mener det er viktig å huske at i de fleste tilfeller kjenner man barna sine best sjøl, og vet ganske sikkert hva som er sult og hva som er "kunne spist dette til jeg spydde". :)

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

:ler: Jeg hadde nok reagert for noen år siden, men etter at jeg fikk barn sjøl, som gråt når det var tomt uansett hvor mye han hadde spist, så vet jeg at noen barn bare er sånn. Det er trist, ja, men min eldste spiste til han spydde om han fikk lov :fnise: Han slutta med det ei stund før han ble ett da, tror jeg. Men ja..tom grøtskål (om det så var grøtskål nummer tre) var helt krise, i ca. et halvt minutt, 

Er det sånn at ungen får oppmålt mat og objektivt litt lite så skjønner jeg at du reagerer. Men jeg mener det er viktig å huske at i de fleste tilfeller kjenner man barna sine best sjøl, og vet ganske sikkert hva som er sult og hva som er "kunne spist dette til jeg spydde". :)

Tja, men jeg syns nå at barnet får oppmålt mat både til lunsj og kvelds jeg da, og gråter gjør den og viser tegn på at den vil ha mer. Når jeg var på besøk så grein jo ungen så mye at hun til slutt puttet han i lekegrinden og lot han gråte fra seg der. Mere mat var det ikke å få.

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, men jeg syns nå at barnet får oppmålt mat både til lunsj og kvelds jeg da, og gråter gjør den og viser tegn på at den vil ha mer. Når jeg var på besøk så grein jo ungen så mye at hun til slutt puttet han i lekegrinden og lot han gråte fra seg der. Mere mat var det ikke å få.

Jeg synes ikke det er greit å ikke ta barnets følelser på alvor uansett, så å sette en unge i en lekegrind for å la det "gråte fra seg" hadde vært mer enn nok for meg til å åpne kjeften. 

Det høres kanskje ut som en annen situasjon enn min med eldstemann, så her vil jeg faktisk råde deg til å ta en skikkelig prat med henne om dette. 

Hvordan er hun som forelder ellers?

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg synes ikke det er greit å ikke ta barnets følelser på alvor uansett, så å sette en unge i en lekegrind for å la det "gråte fra seg" hadde vært mer enn nok for meg til å åpne kjeften. 

Det høres ut som en annen situasjon enn min med eldstemann, så her vil jeg faktisk råde deg til å ta en skikkelig prat med henne om dette. 

Hvordan er hun som forelder ellers?

Nei det syns jeg var litt merkelig. Men tenker og var for at vi var flere rundt bordet og det ble litt forstyrrende, men hun kunne jo prøvd å gitt han litt mer mat og da tenker jeg. Moren til venninnen min var også der og hun sa heller ikke noe, så det er vel noe de er vant med i denne familien. Barnet er jo glad og lykkelig ellers virker det som, men jeg skjønner bare ikke greia med å ikke kan barnet litt mer mat hvis den viser tegn på det. Hun er en flott mor ellers, det er det ingenting å si på :- ) Jeg bare tenkte litt på dette og ble faktisk litt usikker på hvor mye mat et barn skal ha, og om en skal gi mer når det gråter og viser tegn til å vil ha mer. Men hun kjenner vel barnet sitt best som noen her skriver.

Skrevet

Rundt ett spiste min eldste helt grassalt. På ettårsdagen sin spiste hun SYV pølser, pluss kake. Var selvsagt pent nødt til å begrense matmengden.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Silfen skrev:

Rundt ett spiste min eldste helt grassalt. På ettårsdagen sin spiste hun SYV pølser, pluss kake. Var selvsagt pent nødt til å begrense matmengden.

:ler: Det er deilig med sånne helt ukritiske småttiser da. 

Men ja, av og til må man faktisk bare si stopp, fordi en tross alt vet bedre enn ungene som bare synes mat er yum. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på ett blir lei seg når det blir tomt for mat han liker spesielt godt, for eksempel yoghurt, smoothie og lignende, som han får begrensede mengder av. Da har han som regel fått noe annet først som brødskive, vanlig middag eller grøt, det får han alltid mer av hvis han virker mer sulten. Men synes det virker veldig rart å begrense mengden vanlig mat på så små barn, i verste fall kan det jo føre til underernæring eller spiseforstyrrelser på sikt.

Anonymkode: 10627...e54

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

:ler: Det er deilig med sånne helt ukritiske småttiser da. 

Men ja, av og til må man faktisk bare si stopp, fordi en tross alt vet bedre enn ungene som bare synes mat er yum. 

Jah, det var helt villt en periode. Nå ville jeg kanskje ikke sagt nei til en hylende unge etter en liten skål grøt, noen trenger jo litt mer enn andre. Men har barnet tydelig spist nok så er det nok ikke akkurat barnemishandling å si nei, men heller tvert imot.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får vondt inni meg av å høre om det, selvfølgelig må barna få bli mette :icon_frown:

Anonymkode: 6657d...a4f

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, kisskissbangbang skrev:

Er det sånn at ungen får oppmålt mat og objektivt litt lite så skjønner jeg at du reagerer. Men jeg mener det er viktig å huske at i de fleste tilfeller kjenner man barna sine best sjøl, og vet ganske sikkert hva som er sult og hva som er "kunne spist dette til jeg spydde". :)

Akkurat sånn er min også. Han griner ALLTID etter at flasken/grøtskålen er tom - uansett. Det går over etter ca. 20 sekunder, og da er han like blid som han pleier.

Eneste gangen han ikke har begynt å grine etter et måltid, var da han skulle smake noe fiskegreier for første gang. Da tok han noen biter, lagde "vond-smak-grimaser" hver gang, og gav null uttrykk for misnøye når vi tok vekk maten. Det var middagstid, og han hadde bare fått i seg noen små smakebiter. Mer sannsynlig at han fremdeles var sulten da, enn etter en stor porsjon melk eller grøt.

Nei... vi har funnet ut at gutten gråter når han ikke får mer fordi det er godt - ikke fordi han egentlig er mer sulten. Dessuten er han god og rund, så han lider ingen nød akkurat. :P

• Liker 7
Gjest summesumbi
Skrevet

Syns det er helt på sin plass å gi en halv eller hel grøtbolle til. Ungen har sikkert ikke spist nok tidligere på dagen, og trenger å spise seg opp til en god natt søvn. En ettåring (og noenmåneder) vokser jo så fryktelig mye at ja,de kan spise MYE. Men spiser mindre i perioder de ikke behøver det.... synes venninna di er litt fæl som synes dette er så mye å lage underholdning av. Mat ungen din for svingende

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får vondt inni meg av å høre om det, selvfølgelig må barna få bli mette :icon_frown:

Anonymkode: 6657d...a4f

Jammen meg praktisk å bare glatt overse forsøk på å skape litt nyanser i saken. :5:

• Liker 7
Skrevet

jeg ville sett an barnet før jeg ble bekymret. Ser han normalvektig og sunn og frisk ut eller virker han blek og tafatt? For som noen sier her, enkelte barn kan spise til de sprekker fordi det smaker godt og hyler når skålen er tom. Da er det riktig å begrense litt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig ingen tror jeg sulter min 1,5 åring, han bæljer gjerne etter måltider når det er tomt, spesielt når det er noe han liker godt som flere her har nevnt. Han vil også gjerne smake på alt som han ser andre spiser, og kan bli trassen om han ikke får smake. 

Han er ekstremt matglad, særlig med søte ting som yougurt,grøt og frukt, som vi begrenser litt. Spiser han for mye til et måltid kommer det opp igjen, så han vet ikke alltid sitt eget beste dessverre.. Vi løser det med mellommåltider :)

Det kan dog være din venninnes barn får for lite, har du spurt henne om hun tror barnet er mer sultent? Det er ikke farlig å øke mengden grøt f.eks, personlig synes jeg mengden oppgitt på pakken er alt for lite for en aktiv ettåring.. 

Anonymkode: a1c29...63b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...